Kun ton täyttämisen tekee käsin niin tollaista ei pääse syntyy, se täytetään niin että ainetta lisätään ja samalla katsotaan paineita. ja kylmäainee mitä sinne on menny näkee vaakasta.. ei millään automaattihärveleillä täytetä..
Ylitäyttö aiheuttaa sen, että paineet, nousevat liian isoiksi.
Täytin tuossa viikolla yhtä autoa jossa samalle vuosimallille annettiin 2 eri täyttömäärää. 750g ja 1000g. Autossa ei lukenut tietoa, joten täytin isomman mukaan ja pistin auton pyörimään. Aika nopeasti kompura pyöritti noin 30bar painetta jonka jälkeen ylipainevaro katkaisi kompuran pyörimisen. 250g pois ja sen jälkeen paineet tasaisesti noin 15bar tietämissä. Nämä siis mitattuna korkeapainepuolelta.
Kuinkahan moni huoltaja tarkastaa järjestelmän paineet/toimivuuden täytön jälkeen muuten kuin kokeilemalla puhaltaako se kylmää suuttimista, saati sitten nämä tee-se-itse täytöt missä vaan laitetaan X-määrä lisää tavaraa järjestelmään.
En väitä että ylitäytöllä kovin helposti sitä järjestelmää saa rikki muuten kuin antamalla sen asiakkaalle käyttöön jolloin kompura tekee töitä ylikuormitettuna pitempiä aikoja ja voi laueta sen takia.
Voisikohan tälläinen johtua siitä, jos kylmäainetta laitetaan liikaa? Minä käytin samaisessa paikassa huollatuttamassa ilmastointini, ja nyt aux fan pyörii melkein koko ajan täysillä. Ja pyörimisnopeushan riippuu järjestelmän paineesta.
Ylitäyttö aiheuttaa sen, että paineet nousevat liian isoiksi.
Täytin tuossa viikolla yhtä autoa jossa samalle vuosimallille annettiin 2 eri täyttömäärää. 750g ja 1000g. Autossa ei lukenut tietoa, joten täytin isomman mukaan ja pistin auton pyörimään. Aika nopeasti kompura pyöritti noin 30bar painetta jonka jälkeen ylipainevaro katkaisi kompuran pyörimisen. 250g pois ja sen jälkeen paineet tasaisesti noin 15bar tietämissä. Nämä siis mitattuna korkeapainepuolelta.
Kuinkahan moni huoltaja tarkastaa järjestelmän paineet/toimivuuden täytön jälkeen muuten kuin kokeilemalla puhaltaako se kylmää suuttimista, saati sitten nämä tee-se-itse täytöt missä vaan laitetaan X-määrä lisää tavaraa järjestelmään.
En väitä että ylitäytöllä kovin helposti sitä järjestelmää saa rikki muuten kuin antamalla sen asiakkaalle käyttöön jolloin kompura tekee töitä ylikuormitettuna pitempiä aikoja ja voi laueta sen takia.
Eipä taijja kuulua asiaan, omani ei moista kurlutusta pidä. Ei ennen, eikä jälkeen ilmastointihuollon.
Pari vuotta sitte velipojalla mersu kurlutti, kuivaimen ikkunassa kiehui ja systeemi heitti toimimasta vuoden sissään, jolloin todettiin ilmastoinnin kenno vuotavaksi.
Iha niinku joku ois aikoinaan maininnu, että jos järjestelmässä on ilmaa (tuolloin myös ilmankosteutta), aiheuttaa vahvan syövyttävän yhdisteen joko kompuraöljyn tai kylmäaineen kanssa ja sillo on metalliosat vaarassa.
Emmää pelottele... kuten huomaan arvailen vaan.
Nyt sitten kuuluu ääniä... Eli jos vaikkapa liikennevaloihin pysähtyy ja ilmastoinnin puhallus on pienellä, niin jostain kojelaudan sisältä kuuluu kummallista vaimeaa matalaa porinaa, siis samantapaista kuin neste liikkuisi putkissa mutta siinä olisi ilmaa seassa tai neste kiehuisi. Eipä tuollaista ennen huoltoa kuulunut. Onko tämä vaan sitä uutta tehokkuutta vai onkohan jokin pielessä (sepä olisikin yllätys...)?
Eli meinaat että, noi pompulat vaikuttaa puhalluksen lämpötilaan vaikka autom. on päällä ja lumihiutale aktivoitu. Ja taakse ei mulla saa kuin kylmää, niistä keskisuuttimista. Miten ton pitäisi toimia?
Kyllä ne selvästi vaikuttaa kojelaudan ja ovien ritilöistä tulevan ilman lämpötilaan. Taakse taisi muuttua 9/97 systeemi sellaiseksi josta saa lämmintäkin.
Eli meinaat että, noi pompulat vaikuttaa puhalluksen lämpötilaan vaikka autom. on päällä ja lumihiutale aktivoitu. Ite yks päivä pyöräytin punaselle ja kivasti sieltä kylmää tuli. Silloin kun on automaatilla ilman hiutaletta niin mullakin sieltä saa laämmintä/ kuumaa. Ja taakse ei mulla saa kuin kylmää, niistä keskisuuttimista. Miten ton pitäisi toimia?
Jep, sama tilanne meitsilläki, eli parannusta jo entiseen tehokkaaseen huolto toi.
Ennen oli keskisuuttimissa +20 asteen ulkolämpötilalla kaksi sinistä pompulaa, nyt saa säätimen pitää keskiasennossa tai jopa yhdellä punaisella pompulalla. Ennen tätä säätöä alkoi otsaa pakottaa ja piti suunnata suuttimia ylemmäs ja/tai pienentää virtausta.
Kylmästöinnin päällä ollessa lämpötilana +22 automaattina.
Mielenkiinnolla odotan niitä 3-kympin helteitä... Jospa se sillo toi puhallinki heräis.
Mulla kuuluu sellasta vaimeaa sihinää tietyn ajan välein, siitä asti kun auton sain... mutta kylmää on tullut joka kesä riittävästi.
E34:ssä haistellaan sisäilmaa imemällä alipaineella ilmaa tunnisimelle, joten sihinä kertoo vain, että lämpötilansäätö toimii. E39:ssähän homma on toteutettu pienellä sähköflektillä (joka muuten on yleensä aivan tukossa pölystä).
Nyt sitten kuuluu ääniä... Eli jos vaikkapa liikennevaloihin pysähtyy ja ilmastoinnin puhallus on pienellä, niin jostain kojelaudan sisältä kuuluu kummallista vaimeaa matalaa porinaa, siis samantapaista kuin neste liikkuisi putkissa mutta siinä olisi ilmaa seassa tai neste kiehuisi. Eipä tuollaista ennen huoltoa kuulunut. Onko tämä vaan sitä uutta tehokkuutta vai onkohan jokin pielessä (sepä olisikin yllätys...)?
Mulla kuuluu sellasta vaimeaa sihinää tietyn ajan välein, siitä asti kun auton sain... mutta kylmää on tullut joka kesä riittävästi.
Nyt sitten kuuluu ääniä... Eli jos vaikkapa liikennevaloihin pysähtyy ja ilmastoinnin puhallus on pienellä, niin jostain kojelaudan sisältä kuuluu kummallista vaimeaa matalaa porinaa, siis samantapaista kuin neste liikkuisi putkissa mutta siinä olisi ilmaa seassa tai neste kiehuisi. Eipä tuollaista ennen huoltoa kuulunut. Onko tämä vaan sitä uutta tehokkuutta vai onkohan jokin pielessä (sepä olisikin yllätys...)?
Jep, sama tilanne meitsilläki, eli parannusta jo entiseen tehokkaaseen huolto toi.
Ennen oli keskisuuttimissa +20 asteen ulkolämpötilalla kaksi sinistä pompulaa, nyt saa säätimen pitää keskiasennossa tai jopa yhdellä punaisella pompulalla. Ennen tätä säätöä alkoi otsaa pakottaa ja piti suunnata suuttimia ylemmäs ja/tai pienentää virtausta.
Kylmästöinnin päällä ollessa lämpötilana +22 automaattina.
Mielenkiinnolla odotan niitä 3-kympin helteitä... Jospa se sillo toi puhallinki heräis.
Jatketaan vielä käytännön kokemuksilla. Tänään oli täytön/huollon jälkeen eka ilmastoinnin käytännön "testi": kylmää (siis oikeasti kylmää eikä haaleaa) alkoi tulemaan selvästi nopeammin kuin ennen ja sisäpuhaltimen kierrokset putosivat alas jo varsin nopeasti. Kylmää myös tuntui "riittävän" enemmän, siis ennen yläsuulakkeista toki sai viilennystä, mutta nyt alkoi jalkojakin palelemaan. Eihän nyt tietenkään vielä mikään helle ole, mutta tältä tuo nyt kuitenkin tuntui.
Laitetaas ny tännekkin. Kävin tänään merkkiliikkeessä kysymässä tuosta ilmastoinnin huollosta. Hinta olis noin 100€ ja sisältäen kaikki. No sitten muistin tämän keskustelun kun huoltomies sanoi että järjestelmään laitetaan väriaine. Kysyin että otetaanko se sitte sieltä pois,vastas että ei oteta ja että ei se sielä mitään tee Mä en pian huolla koko ilmastointia
Itse olen töissä traktori tehtaassa ilmastointiasentajana.Niin kyllä ainakin traktorin ilmastointi järjestelmään laitetaan jo uutena joko väriaineöljyä tai toinen on että kuivaaja säiliössä on väriaine patruuna valmiina.Nii ja jos kerran järjestelmään laitetaan väriainetta,niin sitä ei sieltä saa kyllä millään pois.
Jatketaan vielä käytännön kokemuksilla. Tänään oli täytön/huollon jälkeen eka ilmastoinnin käytännön "testi": kylmää (siis oikeasti kylmää eikä haaleaa) alkoi tulemaan selvästi nopeammin kuin ennen ja sisäpuhaltimen kierrokset putosivat alas jo varsin nopeasti. Kylmää myös tuntui "riittävän" enemmän, siis ennen yläsuulakkeista toki sai viilennystä, mutta nyt alkoi jalkojakin palelemaan. Eihän nyt tietenkään vielä mikään helle ole, mutta tältä tuo nyt kuitenkin tuntui.
Sain tulosteen, että laitettu 680g, joka pitäisi olla auton speksien mukainen. Täytön jälkeen flektin käytös ainakin muuttui. Jos oikein jaksaisi asiaa tutkia, niin käyttäisi jossain toisessa huollossa määrän varmistamiseksi.
Paljonko autostasi oli otettu vanhaa ainetta?
Kävin tänään vielä keskustelemassa/väittelemässä väärään kohtaan laitetusta täyttöputkesta, siis angel eyes polttimoa ei saa enää kunnolla irti kun putki on edessä. Viikon päästä taas tutkitaan ja varmaankin väännetään putki poikki...
Leave a comment: