Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #46
    Originally posted by MTV View Post
    Ok, mites niiden kompuran öljyjen kanssa..pitääkös ne myös vaihtaa kun aine vaihtuu?
    täh???... siis öljyhän on kylmäaineen seassa
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • MTV
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 337
      • JKL

      #47
      Originally posted by Axum View Post
      täh???... siis öljyhän on kylmäaineen seassa
      No mitä ne jutut on että pitää kaadella öljyt ulos kompurasta jos vaihtaa tietyt aineet sisään?
      Ei ole kovin tuttua tuo kompuran sielunelämä..
      Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
      E34 540iA -93

      Comment

      • 540iA Tapsa
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 97
        • Kangasala

        #48
        Originally posted by Axum View Post
        täh???... siis öljyhän on kylmäaineen seassa
        no ei tosiaan ole.. Siis tottakai sitä on kylmäainekierrossa mukana väkiselläkin mutta ihan kompressorin voitelua varten se öljy siellä on..
        -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

        Auto: e46 330d manual touring -00
        -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
        -ex: e34 525tds touring -94
        -ex: e34 540iA
        -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

        Moottoripyörät:
        Yamaha R6 -01 kilpapyörä
        KTM EXC-F 250 -08
        ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
        ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
        ex: Gas Gas EC300
        ex: Husqvarna CR125

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          #49
          Originally posted by 540iA Tapsa View Post
          no ei tosiaan ole.. Siis tottakai sitä on kylmäainekierrossa mukana väkiselläkin mutta ihan kompressorin voitelua varten se öljy siellä on..
          Ai se menee noin.. oppipahan tänäänkin taas jotain uutta
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #50
            Kauan kesti ilo viileydestä. Eli eilen perjantaina hajosi sitten juuri huollettu ilmastointi.

            Onneksi sentään mennee osin takuukorjauksena. Eli on ilmeisesti pettänyt putken kiinnitys etukennolle. Kaksi vaihtoehtoa on. 1.) Liitosten kiristys ja järjestelmän täyttö. = Ilmainen mulle. 2.) Uudet putket ja (taas) uusi etukenno + työt + täyttö. Tuosta mulle jää osa työstä ja putket. Palttiarallaa menee taas vaihtoehdossa 2 sellaiset vähintään 300e. Likeemmäs tonnin viileys siis...

            Jos olisin alottaessa tiennyt, olisin jättänyt tekemättä ja myynyt kompuran... Nyt tuota ei enää kannata jättää tekemättä...

            EDIT: Riitti liitosten kiristys ja täyttö. 0e. Seurataan tilannetta. Kylmää tulee!
            Last edited by Tenox; 03-05-2007, 00:00.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • MTV
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 337
              • JKL

              #51
              [QUOTE=Tenox;912057]Ellei tule kunnolla kylmää lienee aineet taas vähissä ja jos on tosiaan viime kesänä täytetty, niin mahtaako olla vuoto jossain?

              Jep, kävi auto koeponnistuksessa ja vuotojahan löytyi..kompuran akselista ja lauhduttimesta vuotaa..eli nuo pitäisi uusia ja kuivain myös.
              Ei kuulemma kannata vaihtaa pelkkää tiivistettä kompuran akseliin.

              Hintaa tulisi kuulemma kompuralle 505e, lauhduttimelle 140e ja kuivaimelle 70e.
              Miltäs nuo hinnat kuulostaa, onko pahasti ilmaa?
              Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
              E34 540iA -93

              Comment

              • Tenox
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1732

                #52
                Muista osista en tiedä, mutta itse maksoin etukennosta 200e. Saksasta kuulemma saa 100e:lla. Eli jos tuo lauhdutin = etukenno, niin ei mikään mahdoton hinta.
                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                Comment

                • MTV
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 337
                  • JKL

                  #53
                  Originally posted by Tenox View Post
                  Muista osista en tiedä, mutta itse maksoin etukennosta 200e. Saksasta kuulemma saa 100e:lla. Eli jos tuo lauhdutin = etukenno, niin ei mikään mahdoton hinta.

                  Joo, ei tuo kompuran hinta hirveän pahalta vaikuta kun muualta kyselin, niin Laakkosella tosiaan sen 690 ja KL:ssä yli tonnin..
                  Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
                  E34 540iA -93

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by WarHead View Post
                    Mitenkäs teillä muilla, jotka olette varautuneet hellekesään?
                    Joo, minäkin erehdyin huollattamaan toimivan ilmastoinnin ja siitä tuli sitten 327 euron lasku... Ainetta oli jäljellä 570g. Tyhjiöimun ja täytön jälkeen aiheet kuulemma tuli ylipaineen takia ylipaineventtiilistä pihalle. Ja sitten pitikin vaihtaa uusi kuivain ja paineanturi jotta systeemin sai toimimaan, kuivain siis kuulemma kosteuden takia tukossa. No nyt taas toimii, mutta epäilen, että surullisen kuuluisa (merkki)huolto jotenkin mokasi ensimmäisen täytön ja asiakas sitten maksoi viulut.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Ravermeister
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1508
                      • Melkeen Turkkuses

                      #55
                      Lainataas vähän tätä topikkia:
                      Eli kuka mahtais tehdä Turun seudulla ilmastoinnin täyttöä/huoltoa kun järjestelmässä on ilmeisesti vielä tällä hetkellä R12-myrkyt sisällä? Eli jotain näitä korvaavia aineita pitäs saaha (Isceon-49 tai RS-24)
                      Ja onko mitään hinta-arviota, eräs kaveri sanoi että ainakin muutama vuosi sitten tuo operaatio maksoi jotain kolmatta sataa euroa
                      -Turku Connection-
                      HDJ80 4.2TD
                      ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7397
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Joo, minäkin erehdyin huollattamaan toimivan ilmastoinnin ja siitä tuli sitten 327 euron lasku... Ainetta oli jäljellä 570g.
                        Ai-jai... No nyt taas ahistaa kun just tänäänkin olen tässä miettinyt että viedäkö omaa toimivaa ilmastointia huoltoon vai ei. Mistähän vois tietää onko kylmäaine eli myös jäähdytysteho oikeasti tallessa? Kylmää tietysti pitäisi tulla kunnolla, mutta ilman vertailukohtaa sitä on vaikea arvioida. Aux fan kyllä pyörii eli paineet nousee kai joskus riittävän ylös?
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • sand
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 155
                          • palokka

                          #57
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tyhjiöimun ja täytön jälkeen aiheet kuulemma tuli ylipaineen takia ylipaineventtiilistä pihalle.
                          Voisikohan tälläinen johtua siitä, jos kylmäainetta laitetaan liikaa? Minä käytin samaisessa paikassa huollatuttamassa ilmastointini, ja nyt aux fan pyörii melkein koko ajan täysillä. Ja pyörimisnopeushan riippuu järjestelmän paineesta.

                          Comment

                          • xAnZax
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 92
                            • Sunshine City/ Riftinki Lossi

                            #58
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Ai-jai... No nyt taas ahistaa kun just tänäänkin olen tässä miettinyt että viedäkö omaa toimivaa ilmastointia huoltoon vai ei. Mistähän vois tietää onko kylmäaine eli myös jäähdytysteho oikeasti tallessa? Kylmää tietysti pitäisi tulla kunnolla, mutta ilman vertailukohtaa sitä on vaikea arvioida. Aux fan kyllä pyörii eli paineet nousee kai joskus riittävän ylös?
                            laita ilmastointi päälle,ja hetken päästä koitat konehuoneesta ilmastoinnin putkia,toinen pitäis olla kuuma ja toinen kylmä jos ilmastointi toimii.
                            Originally posted by Rockford
                            jo kdffz< jerraan näin i´nssinn alasti ihan posliini

                            Comment

                            • Happosetä
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2004
                              • 171
                              • Järvenpää

                              #59
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Ai-jai... No nyt taas ahistaa kun just tänäänkin olen tässä miettinyt että viedäkö omaa toimivaa ilmastointia huoltoon vai ei. Mistähän vois tietää onko kylmäaine eli myös jäähdytysteho oikeasti tallessa? Kylmää tietysti pitäisi tulla kunnolla, mutta ilman vertailukohtaa sitä on vaikea arvioida. Aux fan kyllä pyörii eli paineet nousee kai joskus riittävän ylös?

                              laita maksimijäähdytys päälle ja samoin nopein puhallin taso...suuntaa puhallus pelkästään keskisuuttimille ja laita lämpömittari siihen....alle 5 asteen jos menee niin toimii vielä aika hyvin

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #60
                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Ai-jai... No nyt taas ahistaa kun just tänäänkin olen tässä miettinyt että viedäkö omaa toimivaa ilmastointia huoltoon vai ei. Mistähän vois tietää onko kylmäaine eli myös jäähdytysteho oikeasti tallessa? Kylmää tietysti pitäisi tulla kunnolla, mutta ilman vertailukohtaa sitä on vaikea arvioida. Aux fan kyllä pyörii eli paineet nousee kai joskus riittävän ylös?
                                Ahdistanut on minuakin viime perjantaista asti kun tuo soppa syntyi, tänään se korjattiin ja nyt sitten epäilyttää miten huolellista työtä tehtiin. Siis jos -99 vuodesta lähtien oli hävinnyt vain 180g, niin jatkuuko sama vai onko systeemi ensi keväänä tyhjä ja kompurakin rikki, kaikki tietysti vain sen takia kun se tuli huollettua. Huollon on tietysti helppo pestä kätensä ja syyttää kosteutta systeemissä joka asiasta. Ja tottakai, vika ei ole heidän laitteissa, niissä ei ole kosteutta. Eikä asentajakaan sotke vuosimalleja ja laita ainetta 750g sijaan jonkin muun määrän. E39:eissä kun on käytössä neljää eri määrää moottorista ja vuosimallista riippuen.

                                Keskipuhaltimista pitäisi tulla +6 asteista ilmaa kun säädöt ovat kylmimmillään (ja ilmeisesti puhallus pienellä). Näin siis huollon mukaan, en ole vielä TIS:iä tutkinut.
                                Last edited by TJJ; 04-06-2007, 13:09.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎