Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by sand View Post
    Voisikohan tälläinen johtua siitä, jos kylmäainetta laitetaan liikaa? Minä käytin samaisessa paikassa huollatuttamassa ilmastointini, ja nyt aux fan pyörii melkein koko ajan täysillä. Ja pyörimisnopeushan riippuu järjestelmän paineesta.
    Voisi johtua, mutta sitähän ei huolto myönnä, vaan syynä oli kuivain. Toisaalta tyhjiöimua ja täyttöä yritettiin kuulemma kahdesti ja silti sama juttu.

    Tänään kun tutkin, niin minulla puhallin ei pyörinyt heti startissa vaan muutaman minuutin kuluttua, sitten se pyöri aika kovaa, pysähtyi ehkä 20 sek. ja pyöri taas kovaa. Tämä siis auto parkissa, moottoritila kuuma.
    E39 528iA

    Comment

    • arska84
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1356
      • Seinäjoki

      #62
      vaikuttaako tuohon kylmän puhaltamiseen ulkolämpötila? Itse koitin tuollaisella halppis lämpömittarilla,mitä käytetään kotana josta saa johdon pihalle ulkolämpötilaa varten. Ulkona lämpöä 14 astetta ja sain puhaltamaan 4,5 astetta parhaimmillaan:think eilen huollettu ilmastointi
      BMW PREMIUM

      BMW E46 318

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #63
        Originally posted by sand View Post
        Minä käytin samaisessa paikassa huollatuttamassa ilmastointini, ja nyt aux fan pyörii melkein koko ajan täysillä. Ja pyörimisnopeushan riippuu järjestelmän paineesta.
        Vielä lisäys: minä sain täyttökoneen tulosteen/kuitin molemmilta kerroilta ja kyllä niissä lukee 750g. Saitko sinä tuollaisen tulosteen?
        E39 528iA

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          #64
          Itse en lähtisi huoltamaan jos riittävän kylmää tulee cabiiniin ja laitteet toimii. Kyllä sen sitten ehtii, kun lakkaa kylmäämästä. Tämä siis vain mielipiteenä.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #65
            Originally posted by Tenox View Post
            Itse en lähtisi huoltamaan jos riittävän kylmää tulee cabiiniin ja laitteet toimii. Kyllä sen sitten ehtii, kun lakkaa kylmäämästä. Tämä siis vain mielipiteenä.
            Minäkin olen nykyään samaa mieltä, myöskään mainoksien 10% kylmäaineen hävikki vuodessa ei näytä pitävän paikkaansa. Ennen tosin perustelin huollon tarvetta sillä, että vajaalla järjestelmällä kompura käy usein/jatkuvasti joten se kuluu, auto kulkee (aavistuksen) huonommin ja bensaakin menee enemmän.
            E39 528iA

            Comment

            • WarHead
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 774

              #66
              Hii-o -hoi.
              Jospahan omaa topiccia sen verta lainais, ku tuosta flektistä puhuuvat...
              Oman flektin kunto huolettaa, ei oo nimittäin vielä tälle kesälle pyörähtänyt (tai en oo ainakana huomannut). Taas toisaalta eipä noitoo vielä ollu oikeen helteitäkään, eli alle kahden kympin on jääty.

              Viime kesänä kun puutarhaletkulla ja hammasharjalla kävin läpi ilmastoinin kennon, tuli tosiaan matskua todellakin reippaasti ulos, siis lähes kilokaupalla (kaikkea oravaa pienempää kellui pihalla puhdistuksen jälkeen vedessä).

              Rupesin vaan arvelemaan, että oisko tämä syynä siihen, että flekti oo vielä herännyt, kun kenno on palannut normaaliin jäähdytyskykyynsä?
              Tosiaan sen tiedän, että tämän ikäsessä flekti toimii vain paineen mukaan.
              Täyttynee ruveta kahlaamaan searchin kaa aiheita, niin vois todeta flektin kunnon.

              Ai niin, tänään on hernaripäivä
              E91 335iAT -08

              -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

              Comment

              • sand
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 155
                • palokka

                #67
                Originally posted by TJJ View Post
                Vielä lisäys: minä sain täyttökoneen tulosteen/kuitin molemmilta kerroilta ja kyllä niissä lukee 750g. Saitko sinä tuollaisen tulosteen?
                Sain tulosteen, että laitettu 680g, joka pitäisi olla auton speksien mukainen. Täytön jälkeen flektin käytös ainakin muuttui. Jos oikein jaksaisi asiaa tutkia, niin käyttäisi jossain toisessa huollossa määrän varmistamiseksi.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by sand View Post
                  Sain tulosteen, että laitettu 680g, joka pitäisi olla auton speksien mukainen. Täytön jälkeen flektin käytös ainakin muuttui. Jos oikein jaksaisi asiaa tutkia, niin käyttäisi jossain toisessa huollossa määrän varmistamiseksi.
                  Paljonko autostasi oli otettu vanhaa ainetta?

                  Kävin tänään vielä keskustelemassa/väittelemässä väärään kohtaan laitetusta täyttöputkesta, siis angel eyes polttimoa ei saa enää kunnolla irti kun putki on edessä. Viikon päästä taas tutkitaan ja varmaankin väännetään putki poikki...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • sand
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 155
                    • palokka

                    #69
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Paljonko autostasi oli otettu vanhaa ainetta?
                    7 vuotta vanha auto ja lisäystarve oli 20g. Aivan turha huolto siis.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #70
                      Jatketaan vielä käytännön kokemuksilla. Tänään oli täytön/huollon jälkeen eka ilmastoinnin käytännön "testi": kylmää (siis oikeasti kylmää eikä haaleaa) alkoi tulemaan selvästi nopeammin kuin ennen ja sisäpuhaltimen kierrokset putosivat alas jo varsin nopeasti. Kylmää myös tuntui "riittävän" enemmän, siis ennen yläsuulakkeista toki sai viilennystä, mutta nyt alkoi jalkojakin palelemaan. Eihän nyt tietenkään vielä mikään helle ole, mutta tältä tuo nyt kuitenkin tuntui.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Jarno
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 645
                        • Äänekoski

                        #71
                        Originally posted by arska84 View Post
                        Laitetaas ny tännekkin. Kävin tänään merkkiliikkeessä kysymässä tuosta ilmastoinnin huollosta. Hinta olis noin 100€ ja sisältäen kaikki. No sitten muistin tämän keskustelun kun huoltomies sanoi että järjestelmään laitetaan väriaine. Kysyin että otetaanko se sitte sieltä pois,vastas että ei oteta ja että ei se sielä mitään tee Mä en pian huolla koko ilmastointia
                        Itse olen töissä traktori tehtaassa ilmastointiasentajana.Niin kyllä ainakin traktorin ilmastointi järjestelmään laitetaan jo uutena joko väriaineöljyä tai toinen on että kuivaaja säiliössä on väriaine patruuna valmiina.Nii ja jos kerran järjestelmään laitetaan väriainetta,niin sitä ei sieltä saa kyllä millään pois.
                        e30 325i cabrio
                        Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

                        Comment

                        • WarHead
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 774

                          #72
                          Jep, sama tilanne meitsilläki, eli parannusta jo entiseen tehokkaaseen huolto toi.
                          Ennen oli keskisuuttimissa +20 asteen ulkolämpötilalla kaksi sinistä pompulaa, nyt saa säätimen pitää keskiasennossa tai jopa yhdellä punaisella pompulalla. Ennen tätä säätöä alkoi otsaa pakottaa ja piti suunnata suuttimia ylemmäs ja/tai pienentää virtausta.
                          Kylmästöinnin päällä ollessa lämpötilana +22 automaattina.
                          Mielenkiinnolla odotan niitä 3-kympin helteitä... Jospa se sillo toi puhallinki heräis.



                          Originally posted by TJJ View Post
                          Jatketaan vielä käytännön kokemuksilla. Tänään oli täytön/huollon jälkeen eka ilmastoinnin käytännön "testi": kylmää (siis oikeasti kylmää eikä haaleaa) alkoi tulemaan selvästi nopeammin kuin ennen ja sisäpuhaltimen kierrokset putosivat alas jo varsin nopeasti. Kylmää myös tuntui "riittävän" enemmän, siis ennen yläsuulakkeista toki sai viilennystä, mutta nyt alkoi jalkojakin palelemaan. Eihän nyt tietenkään vielä mikään helle ole, mutta tältä tuo nyt kuitenkin tuntui.
                          E91 335iAT -08

                          -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Nyt sitten kuuluu ääniä... Eli jos vaikkapa liikennevaloihin pysähtyy ja ilmastoinnin puhallus on pienellä, niin jostain kojelaudan sisältä kuuluu kummallista vaimeaa matalaa porinaa, siis samantapaista kuin neste liikkuisi putkissa mutta siinä olisi ilmaa seassa tai neste kiehuisi. Eipä tuollaista ennen huoltoa kuulunut. Onko tämä vaan sitä uutta tehokkuutta vai onkohan jokin pielessä (sepä olisikin yllätys...)?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1985
                              • Tampere

                              #74
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Nyt sitten kuuluu ääniä... Eli jos vaikkapa liikennevaloihin pysähtyy ja ilmastoinnin puhallus on pienellä, niin jostain kojelaudan sisältä kuuluu kummallista vaimeaa matalaa porinaa, siis samantapaista kuin neste liikkuisi putkissa mutta siinä olisi ilmaa seassa tai neste kiehuisi. Eipä tuollaista ennen huoltoa kuulunut. Onko tämä vaan sitä uutta tehokkuutta vai onkohan jokin pielessä (sepä olisikin yllätys...)?
                              Mulla kuuluu sellasta vaimeaa sihinää tietyn ajan välein, siitä asti kun auton sain... mutta kylmää on tullut joka kesä riittävästi.
                              Last edited by pheno; 01-06-2007, 15:11.

                              Comment

                              • SledgeHammer82
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1651
                                • Pk-seutu

                                #75
                                Originally posted by pheno View Post
                                Mulla kuuluu sellasta vaimeaa sihinää tietyn ajan välein, siitä asti kun auton sain... mutta kylmää on tullut joka kesä riittävästi.
                                E34:ssä haistellaan sisäilmaa imemällä alipaineella ilmaa tunnisimelle, joten sihinä kertoo vain, että lämpötilansäätö toimii. E39:ssähän homma on toteutettu pienellä sähköflektillä (joka muuten on yleensä aivan tukossa pölystä).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎