Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by wtr View Post
    Omassa e34:ssa on alkanut kuulumaan välillä hiljaa ajettaessa ja tyhjäkäynnillä erittäin voimakas kitinä, joka lakkaa, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Kiilahihna on vaihdettu hiljattain, joten ei pitäisi lähteä siitä. Voisiko tuollaista meteliä aiheuttaa joku halvempi kuin kompura?
    Onkohan tuossa mallissa hihnalle kiristinrulla? Sen laakeri voi aiheuttaa tuon äänen.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by wtr View Post
    Omassa e34:ssa on alkanut kuulumaan välillä hiljaa ajettaessa ja tyhjäkäynnillä erittäin voimakas kitinä, joka lakkaa, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Kiilahihna on vaihdettu hiljattain, joten ei pitäisi lähteä siitä. Voisiko tuollaista meteliä aiheuttaa joku halvempi kuin kompura? Entäs jos se on toi kompura, joka ääntelee, niin voiskohan asia korjaantua vielä tuolla ilmastoinnin kylmäaineiden ja öljyjen tarkistuksella ja täytöllä vai kannattaako suosiolla alkaa metsästämään uutta tilalle? Ainiin, kylmää tulee kyllä ihan kiitettävästi:think
    uusi hihna saattaa kulua (sovittuu kuluneiden rattaiden kiilakulmiin) aluksi nopeammin, onkohan kireys ok?

    Leave a comment:


  • wtr
    replied
    Kompura loppu?

    Omassa e34:ssa on alkanut kuulumaan välillä hiljaa ajettaessa ja tyhjäkäynnillä erittäin voimakas kitinä, joka lakkaa, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Kiilahihna on vaihdettu hiljattain, joten ei pitäisi lähteä siitä. Voisiko tuollaista meteliä aiheuttaa joku halvempi kuin kompura? Entäs jos se on toi kompura, joka ääntelee, niin voiskohan asia korjaantua vielä tuolla ilmastoinnin kylmäaineiden ja öljyjen tarkistuksella ja täytöllä vai kannattaako suosiolla alkaa metsästämään uutta tilalle? Ainiin, kylmää tulee kyllä ihan kiitettävästi:think

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by mikron View Post
    Millä noita anturin lämpöjä ja todellisia lämpöjä voi tarkistaa? Sillä vehkeellä, millä ne ilmastointihuollossa imaisi vanhat kylmäaineet pois ja lisäsi uudet?
    Anturien ilmoittamat lämmöt näkee merkkiliikkeen testerillä tai vastaavalla, Carsoftilla niitä ei taida nähdä. Todelliset lämmöt näkee mittaamalla höyrystimestä lämpömittarilla, se vaan on aika vaikeaa koska tuo on kojelaudan sisällä. Mutta painemittarit (joko erilliset tai täyttölaitteessa olevat) näyttää myös suurinpiirtein tuon lämpötilan, siis kompuran imupaine jonka sitten voi muuntaa lämpötilaksi. 2C = 2,1 bar ja jossain 2,0-2,2 barin kohdalla tuo pitäisi olla jos kylmää haluaa.

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Toimiihan sinulla ulkolämpömittari? Ja sisätilan puhaltimen säätö kuitenkin toimii jos säädät sitä itse napeilla?
    Ulkolämpömittari toimii ja puhaltimen säätö toimii manuaalisesti ja kylmällä ilmalla automaattisesti eli silloin, kun pitää lämmittää sisäilmaa.

    Originally posted by TJJ View Post
    Pitäisi katsoa diagnostiikkaohjelmalla mitä tuo anturi ilmoittaa sisätilan lämmöiksi. Luulisi, että jos se on täynnä pölyä, niin se luulee ilmaa kuumemmaksi joten jäähdytys toimisi liiankin hyvin. Pitäisi myös katsoa mitä höyrystimen lämpötila-anturi näyttää, ja jos se näyttää jotain ihmeellistä, niin pitäisi selvittää mikä on höyrystimen todellinen lämpötila. Ilmastoinnin paineetkin pitäisi mitata.
    Millä noita anturin lämpöjä ja todellisia lämpöjä voi tarkistaa? Sillä vehkeellä, millä ne ilmastointihuollossa imaisi vanhat kylmäaineet pois ja lisäsi uudet?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by mikron View Post
    On siinä pölyä ollut, mutta olen autoa imuroidessa imuroinut senkin. Siinä on ilmeisesti joku sisäilman lämpötila-anturi. Mutta voiko vika olla siinäkään, kun talvella osaa säätää puhallustehoa, mutta kun pitäisi sisäilmaa jäähdyttää, niin ei osaa?
    Pitäisi katsoa diagnostiikkaohjelmalla mitä tuo anturi ilmoittaa sisätilan lämmöiksi. Luulisi, että jos se on täynnä pölyä, niin se luulee ilmaa kuumemmaksi joten jäähdytys toimisi liiankin hyvin. Pitäisi myös katsoa mitä höyrystimen lämpötila-anturi näyttää, ja jos se näyttää jotain ihmeellistä, niin pitäisi selvittää mikä on höyrystimen todellinen lämpötila. Ilmastoinnin paineetkin pitäisi mitata.

    Toimiihan sinulla ulkolämpömittari? Ja sisätilan puhaltimen säätö kuitenkin toimii jos säädät sitä itse napeilla?

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei, tuossa oli puhe siitä moottorin edessä olevasta lauhduttimen puhaltimesta.

    Onko ilmastoinnin säätöpaneelissa vasemmanpuoleinen ritilä auki/puhdas ja sen takana (paneelin sisällä) oleva pieni puhallin toimii eikä ole täynnä pölyä?
    On siinä pölyä ollut, mutta olen autoa imuroidessa imuroinut senkin. Siinä on ilmeisesti joku sisäilman lämpötila-anturi. Mutta voiko vika olla siinäkään, kun talvella osaa säätää puhallustehoa, mutta kun pitäisi sisäilmaa jäähdyttää, niin ei osaa?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by mikron View Post
    Siis kun mulla ei toimi ilmastoinnin puhallus automaattisesti, vaikuttaako siihen tuo paineanturi?
    Ei, tuossa oli puhe siitä moottorin edessä olevasta lauhduttimen puhaltimesta.

    Onko ilmastoinnin säätöpaneelissa vasemmanpuoleinen ritilä auki/puhdas ja sen takana (paneelin sisällä) oleva pieni puhallin toimii eikä ole täynnä pölyä?

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Onko se keskipaneelin rulla sinisellä? Eihän ne keskellä olevat suulakkeet ole suunnattu alaspäin? Ne pitää olla kattoon päin, muuten ilmastoinnin paneelissa oleva tunnistin ei toimi oikein.
    Rulla on tietenkin sinisellä ja suullakkeet kasvoille suunnattu. Tämä osui silmään, ja tarkalleen tuo lihavoitu teksti:
    Originally posted by TJJ View Post
    Kompurassa on venttiili joka säätyy/aukeaa tuon imupaineen mukaan ja muuttaa mäntien liikerataa. Juuri tuon venttiilin jäykkyyttä säätää se kompurasssa oleva ruuvi. Se siis on ihan mekaaninen juttu. Uudemmissa autoissa, esim. E60, tuo kompuran venttiilin toiminta on sähköisesti ohjattu paineanturin antaman tiedon perusteella (joissain on myös expansioventtiili sähköisesti ohjattu). E39:issä paineanturi ohjaa vain puhaltimen toimintaa ja kytkee kompuran pois ali-/ylipaineen takia.....
    Siis kun mulla ei toimi ilmastoinnin puhallus automaattisesti, vaikuttaako siihen tuo paineanturi?
    Last edited by mikron; 05-06-2008, 23:09.

    Leave a comment:


  • Ansseli
    replied
    Mikä olis Tampereella hyvä ja halpa liike käydä täyttää kylmäaineita. Missä vika kun kytkee hiutale asentoon niin alkaa puhallusilma haista. Kuivain rikki?

    Leave a comment:


  • Tomas
    replied
    Mulla olis tämmönen tapaus.

    Auto on 09/04 E87 116

    Ilmastointi ei puhaltanut kylmää laisinkaan joten vein huoltoon. Täytettiin kylmäaineet mutta ei vieläkään. Ongelmanahan oli sitten flekti, joka ei pyörinyt ollenkaan joten tilasin uuden ja asensin sen paikalle. Johan alko toimii!

    Nyt sitten kun alko oikein helteet ja auto on seissy lämpimässä jonkin aikaa ei taaskaan tuu kylmää muutakun kaikista pienimmällä puhallinteholla ja useamman minuutin jälkeen.

    Flekti pyörii mutta kierrokset huojuu ja puhallusteho vaihtelee vaikkei nappuloitu painele.

    Auttakaa te viisaammat. Ei näin tuoreessa autossa saisi olla tämmösiä vikoja.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by mikron View Post
    Kysymys TJJ:lle (tai kuka vaan tietää): Mistä voisi johtua, että automaatti-ilmastoinnin puhallus ei toimi automaattisesti silloin, kun pitäisi jäähdyttää ja kymempääkin saisi tulla?

    Talvella pelittää, kun pitää lämmittää sisäilmaa, mutta nyt keväällä ja kesällä ei puhaltimen voimakkuus säädy itsestään, kun sisäilmaa pitäisi jäähdyttää. Työntää kyllä kylmää (voisi tulla kylmempääkin) ja vuosi sitten keväällä huollettu (tyhjennetty ja täyttö, ei vuotoja). Ja oli samanlainen jo ennen tota huoltoa.
    Onko se keskipaneelin rulla sinisellä? Eihän ne keskellä olevat suulakkeet ole suunnattu alaspäin? Ne pitää olla kattoon päin, muuten ilmastoinnin paneelissa oleva tunnistin ei toimi oikein.

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Lainaan tätä ketjua, kun otsikon aiheeseen ongelma sopii.

    Kysymys TJJ:lle (tai kuka vaan tietää): Mistä voisi johtua, että automaatti-ilmastoinnin puhallus ei toimi automaattisesti silloin, kun pitäisi jäähdyttää ja kymempääkin saisi tulla?

    Talvella pelittää, kun pitää lämmittää sisäilmaa, mutta nyt keväällä ja kesällä ei puhaltimen voimakkuus säädy itsestään, kun sisäilmaa pitäisi jäähdyttää. Työntää kyllä kylmää (voisi tulla kylmempääkin) ja vuosi sitten keväällä huollettu (tyhjennetty ja täyttö, ei vuotoja). Ja oli samanlainen jo ennen tota huoltoa.
    Last edited by mikron; 05-06-2008, 12:42.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by bmw harrastelija View Post
    ilmaa ja korkeasta poikki
    Mitä ihmettä tuo lause tarkoittaa?

    Leave a comment:


  • bmw harrastelija
    replied
    ilmaa ja korkeasta poikki

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎