Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jamoc8
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 277
    • Oulu

    #76
    Eli meinaat että, noi pompulat vaikuttaa puhalluksen lämpötilaan vaikka autom. on päällä ja lumihiutale aktivoitu. Ite yks päivä pyöräytin punaselle ja kivasti sieltä kylmää tuli. Silloin kun on automaatilla ilman hiutaletta niin mullakin sieltä saa laämmintä/ kuumaa. Ja taakse ei mulla saa kuin kylmää, niistä keskisuuttimista. Miten ton pitäisi toimia?


    Originally posted by WarHead View Post
    Jep, sama tilanne meitsilläki, eli parannusta jo entiseen tehokkaaseen huolto toi.
    Ennen oli keskisuuttimissa +20 asteen ulkolämpötilalla kaksi sinistä pompulaa, nyt saa säätimen pitää keskiasennossa tai jopa yhdellä punaisella pompulalla. Ennen tätä säätöä alkoi otsaa pakottaa ja piti suunnata suuttimia ylemmäs ja/tai pienentää virtausta.
    Kylmästöinnin päällä ollessa lämpötilana +22 automaattina.
    Mielenkiinnolla odotan niitä 3-kympin helteitä... Jospa se sillo toi puhallinki heräis.
    ---- Bee äm dapl juu ----

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #77
      Originally posted by jamoc8 View Post
      Eli meinaat että, noi pompulat vaikuttaa puhalluksen lämpötilaan vaikka autom. on päällä ja lumihiutale aktivoitu. Ja taakse ei mulla saa kuin kylmää, niistä keskisuuttimista. Miten ton pitäisi toimia?
      Kyllä ne selvästi vaikuttaa kojelaudan ja ovien ritilöistä tulevan ilman lämpötilaan. Taakse taisi muuttua 9/97 systeemi sellaiseksi josta saa lämmintäkin.
      E39 528iA

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #78
        Eipä taijja kuulua asiaan, omani ei moista kurlutusta pidä. Ei ennen, eikä jälkeen ilmastointihuollon.
        Pari vuotta sitte velipojalla mersu kurlutti, kuivaimen ikkunassa kiehui ja systeemi heitti toimimasta vuoden sissään, jolloin todettiin ilmastoinnin kenno vuotavaksi.
        Iha niinku joku ois aikoinaan maininnu, että jos järjestelmässä on ilmaa (tuolloin myös ilmankosteutta), aiheuttaa vahvan syövyttävän yhdisteen joko kompuraöljyn tai kylmäaineen kanssa ja sillo on metalliosat vaarassa.
        Emmää pelottele... kuten huomaan arvailen vaan.


        Originally posted by TJJ View Post
        Nyt sitten kuuluu ääniä... Eli jos vaikkapa liikennevaloihin pysähtyy ja ilmastoinnin puhallus on pienellä, niin jostain kojelaudan sisältä kuuluu kummallista vaimeaa matalaa porinaa, siis samantapaista kuin neste liikkuisi putkissa mutta siinä olisi ilmaa seassa tai neste kiehuisi. Eipä tuollaista ennen huoltoa kuulunut. Onko tämä vaan sitä uutta tehokkuutta vai onkohan jokin pielessä (sepä olisikin yllätys...)?
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #79
          Originally posted by sand View Post
          Voisikohan tälläinen johtua siitä, jos kylmäainetta laitetaan liikaa? Minä käytin samaisessa paikassa huollatuttamassa ilmastointini, ja nyt aux fan pyörii melkein koko ajan täysillä. Ja pyörimisnopeushan riippuu järjestelmän paineesta.
          Ylitäyttö aiheuttaa sen, että paineet nousevat liian isoiksi.

          Täytin tuossa viikolla yhtä autoa jossa samalle vuosimallille annettiin 2 eri täyttömäärää. 750g ja 1000g. Autossa ei lukenut tietoa, joten täytin isomman mukaan ja pistin auton pyörimään. Aika nopeasti kompura pyöritti noin 30bar painetta jonka jälkeen ylipainevaro katkaisi kompuran pyörimisen. 250g pois ja sen jälkeen paineet tasaisesti noin 15bar tietämissä. Nämä siis mitattuna korkeapainepuolelta.

          Kuinkahan moni huoltaja tarkastaa järjestelmän paineet/toimivuuden täytön jälkeen muuten kuin kokeilemalla puhaltaako se kylmää suuttimista, saati sitten nämä tee-se-itse täytöt missä vaan laitetaan X-määrä lisää tavaraa järjestelmään.

          En väitä että ylitäytöllä kovin helposti sitä järjestelmää saa rikki muuten kuin antamalla sen asiakkaalle käyttöön jolloin kompura tekee töitä ylikuormitettuna pitempiä aikoja ja voi laueta sen takia.
          Last edited by Rubu; 02-06-2007, 11:07.

          Comment

          • 525TDS Touring
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 483
            • Sahalahti

            #80
            Originally posted by pheno View Post
            Mulla kuuluu sellasta vaimeaa sihinää tietyn ajan välein, siitä asti kun auton sain... mutta kylmää on tullut joka kesä riittävästi.
            Sama täällä, 99% varmuudella ääni kuuluu paisuntaventtiilistä, mikä on rintapellissä höyrystimen kyljessä.
            Ex-525TDSa Touring -98
            Ex-MB E220T CDi -02
            E61 520D -09
            F11 518d -16

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1985
              • Tampere

              #81
              Originally posted by 525TDS Touring View Post
              Sama täällä, 99% varmuudella ääni kuuluu paisuntaventtiilistä, mikä on rintapellissä höyrystimen kyljessä.
              Jep, hyvä tietää että kaikki on kunnossa.

              Comment

              • 540iA Tapsa
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 97
                • Kangasala

                #82
                Kun ton täyttämisen tekee käsin niin tollaista ei pääse syntyy, se täytetään niin että ainetta lisätään ja samalla katsotaan paineita. ja kylmäainee mitä sinne on menny näkee vaakasta.. ei millään automaattihärveleillä täytetä..

                Originally posted by Rubu View Post
                Ylitäyttö aiheuttaa sen, että paineet, nousevat liian isoiksi.

                Täytin tuossa viikolla yhtä autoa jossa samalle vuosimallille annettiin 2 eri täyttömäärää. 750g ja 1000g. Autossa ei lukenut tietoa, joten täytin isomman mukaan ja pistin auton pyörimään. Aika nopeasti kompura pyöritti noin 30bar painetta jonka jälkeen ylipainevaro katkaisi kompuran pyörimisen. 250g pois ja sen jälkeen paineet tasaisesti noin 15bar tietämissä. Nämä siis mitattuna korkeapainepuolelta.

                Kuinkahan moni huoltaja tarkastaa järjestelmän paineet/toimivuuden täytön jälkeen muuten kuin kokeilemalla puhaltaako se kylmää suuttimista, saati sitten nämä tee-se-itse täytöt missä vaan laitetaan X-määrä lisää tavaraa järjestelmään.

                En väitä että ylitäytöllä kovin helposti sitä järjestelmää saa rikki muuten kuin antamalla sen asiakkaalle käyttöön jolloin kompura tekee töitä ylikuormitettuna pitempiä aikoja ja voi laueta sen takia.
                -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                Auto: e46 330d manual touring -00
                -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                -ex: e34 525tds touring -94
                -ex: e34 540iA
                -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                Moottoripyörät:
                Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                KTM EXC-F 250 -08
                ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                ex: Gas Gas EC300
                ex: Husqvarna CR125

                Comment

                • sand
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 155
                  • palokka

                  #83
                  Originally posted by Rubu View Post
                  Ylitäyttö aiheuttaa sen, että paineet nousevat liian isoiksi.

                  Täytin tuossa viikolla yhtä autoa jossa samalle vuosimallille annettiin 2 eri täyttömäärää. 750g ja 1000g. Autossa ei lukenut tietoa, joten täytin isomman mukaan ja pistin auton pyörimään. Aika nopeasti kompura pyöritti noin 30bar painetta jonka jälkeen ylipainevaro katkaisi kompuran pyörimisen. 250g pois ja sen jälkeen paineet tasaisesti noin 15bar tietämissä. Nämä siis mitattuna korkeapainepuolelta.

                  Kuinkahan moni huoltaja tarkastaa järjestelmän paineet/toimivuuden täytön jälkeen muuten kuin kokeilemalla puhaltaako se kylmää suuttimista, saati sitten nämä tee-se-itse täytöt missä vaan laitetaan X-määrä lisää tavaraa järjestelmään.

                  En väitä että ylitäytöllä kovin helposti sitä järjestelmää saa rikki muuten kuin antamalla sen asiakkaalle käyttöön jolloin kompura tekee töitä ylikuormitettuna pitempiä aikoja ja voi laueta sen takia.
                  Tuon perusteella ovat ihan varmasti Laakkosella täyttäneet liikaa. Auton ei tarvitse olla kauan käynnissä kun flekti pyörii täysiä. Kompuran katkoo parin minuutin välein. Flektin pyörimisnopeus riippuu järjestelmän paineesta taulukon mukaisesti:
                  Code:
                  [U]Pressure in bar[/U]	[U]Fan stage[/U]
                  	8	  0
                  	10	  1
                  	14	  2
                  	15	  3
                  	17	  4
                  	18	  5
                  	19	  6
                  	19	  7
                  	20	  8
                  	21	  9
                  	21	  10
                  	22	  11
                  	23	  12
                  	26	  13
                  	29	  14
                  	>29	  15

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    #84
                    Originally posted by xAnZax View Post
                    laita ilmastointi päälle,ja hetken päästä koitat konehuoneesta ilmastoinnin putkia,toinen pitäis olla kuuma ja toinen kylmä jos ilmastointi toimii.
                    Pitääpäs mittailla nuo putket infrapunalämpömittarilla kun ehdin.

                    Originally posted by 325 ix View Post
                    laita maksimijäähdytys päälle ja samoin nopein puhallin taso...suuntaa puhallus pelkästään keskisuuttimille ja laita lämpömittari siihen....alle 5 asteen jos menee niin toimii vielä aika hyvin
                    Kiitos, tämmöistä testiä ten joskus isän uudehkolla autolla ja muistaakseni 4-5°C oli ilman lämpö mitä rööristä tuli. Näppituntumalla tuntuu ettei tuolta mun autosta ehkä ihan noin kylmää enää tule.

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Keskipuhaltimista pitäisi tulla +6 asteista ilmaa kun säädöt ovat kylmimmillään (ja ilmeisesti puhallus pienellä).
                    OK, tätä pitää testailla. Tossa automaatti-ilmastoinnissa vaan ei oikein voi koskaan tietää että onko maksimijäähdytys käytössä, mutta tänään on niin lämmin että jos +16 pistää sisälämmöksi niin luulis jo olevan.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 04-06-2007, 10:35.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Autobahnboy
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 400
                      • Espoo

                      #85
                      No nyt loppu kylmän puhaltaminen omaan kabiiniin. Auto siis e36 325 ja ilmastointihuollon tarrassa luki että käytettävä vain R-134a.

                      Viimeksi ilmastointi huollettu Stuttgartissa vuonna 99 . Tainnu sitten nesteet loppua.

                      Sanokaas että käytänkö vaan jossain täytössä vai vienkö huoltoon? Varmaan kannattaa tehdä täydellinen huolto kuivaimineen kun sen verta pitkä aika alkaa jo olemaan?

                      Tietoa kellään pätevästä ja edullisesta paikasta Savonlinnassa?

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Pitääpäs mittailla nuo putket infrapunalämpömittarilla kun ehdin.
                        Mittaapa myös kuivaimeen menevät ja lähtevät putket ja niiden lämpötilaero. Toinenhan tulee jäähdyttimen kennosta (osittain kumiletkua) ja toinen on alumiiniputki joka tulee ohjaamosta päin.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Vehkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1441
                          • Turku

                          #87
                          Pikku hiljaa alkaa allekirjoittaneen mielestä tuntumaan,että nyt lähtee mulkunjatke vaihtoon..Viimeviikolla kävin laittaan litkut ilmastointiin aineet sisälle ja nyt viikonloppuna loppui sitten kylmän tulo kabiiniin. vittu
                          Mikäköhän sieltä on nyt mennyt?
                          Ja sitten näkeekö sen ilmastoinnin väriaineen silmällä vai pitääkö olla joku uv-valo,että sen näkee?
                          Olen yrittänyt katsella jos sitä väriainetta löytyis,että sais vuotokohdan selville,mutta ei ole väriainetta näkynyt.
                          Last edited by Vehkis; 04-06-2007, 17:40.
                          Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                          ex E39 535iA -97
                          sekä x määrä riisikippoja


                          Kesäautona toimii vw kupla -65

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #88
                            Ellei ole tullut kaikki tavara yhdestä paikkaa kertalaakilla ulos (kuten minulla) niin eipä taida nähdä muulla kuin UV valolla.

                            Kertokaas mikä järki on tuossa flektin sitomisessa paineeseen? Siis ihan käytännössä miksi niin systeemi tehdään, etenkin kun Suomessa usein käy niin, että flekti ei pyöri juuri koskaan ja sitten kun pitäisi se onkin jumissa. Mitä haittaa esim. siitä olisi, jos flekti pyörisi aina kun kompurakin?
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Rubu
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 809
                              • Kuopio

                              #89
                              Originally posted by Vehkis View Post
                              Pikku hiljaa alkaa allekirjoittaneen mielestä tuntumaan,että nyt lähtee mulkunjatke vaihtoon..Viimeviikolla kävin laittaan litkut ilmastointiin aineet sisälle ja nyt viikonloppuna loppui sitten kylmän tulo kabiiniin. vittu
                              Mikäköhän sieltä on nyt mennyt?
                              Ja sitten näkeekö sen ilmastoinnin väriaineen silmällä vai pitääkö olla joku uv-valo,että sen näkee?
                              Olen yrittänyt katsella jos sitä väriainetta löytyis,että sais vuotokohdan selville,mutta ei ole väriainetta näkynyt.
                              Minulla vuoti omassa korkeapainepuolen huoltoliitin täytön jälkeen.

                              Katso onko huoltoliittimien ympäristö öljyssä?
                              Ota huoltoliittimien korkit pois ja katso kupliiko liittimien sisällä, sikäli kun siellä on enää painetta.

                              Comment

                              • Rubu
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2006
                                • 809
                                • Kuopio

                                #90
                                Originally posted by Tenox View Post
                                Ellei ole tullut kaikki tavara yhdestä paikkaa kertalaakilla ulos (kuten minulla) niin eipä taida nähdä muulla kuin UV valolla.

                                Kertokaas mikä järki on tuossa flektin sitomisessa paineeseen? Siis ihan käytännössä miksi niin systeemi tehdään, etenkin kun Suomessa usein käy niin, että flekti ei pyöri juuri koskaan ja sitten kun pitäisi se onkin jumissa. Mitä haittaa esim. siitä olisi, jos flekti pyörisi aina kun kompurakin?
                                Kuumalla ilmalla jolloin paineet on suuremmat tarvitaan jäähdytystä kennolle enemmän, jotta ilmastointi toimisi mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella.
                                Kylmällä kelillä paineet tippuvat, joten flektiä on tarpeeton huudattaa täysillä kun ajoviima jäähdyttää tarpeeksi. Ei se flekti maantie ajossa todennäköisesti pyöri juuri ollenkaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎