memebuy23buy

530d webasto esilämmittimeksi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AKSU
    replied
    Jep Jep, Webasto on nyt sitten aktivoitu ja toimii kuten pitääkin. Ulkolämpötilan ollessa 0c kokeilin pitää lämmitintä päällä n 5min. Auto oli sisältä lämmin ja moottorin lämmöt nousseet 1/4 kohdalle. Eli näyttäis toimivan ilman mitään letkumuutoksia.

    Leave a comment:


  • AKSU
    replied
    No niin, huomenna olisi Kokkolan Kustcar:ssa aika Webaston ohjelmointiin ( mallia thermotop c) Mitä muuta kannattaa ohjelmoituttaa? Päivävaloautomatiikan kuulema saa kans toimiin. Mitä muita toimintoja olisi mahdollista aktivoida? Viikonloppuna voin kirjoitella tähän topikkiin kuinka kävi, ja lämpeneekö sisätilojen lisäksi muut kuin hermot.... (Jos jotakuta kiinnostaa)
    Niin ja auto oli 530d 07/03.

    Leave a comment:


  • th2376
    replied
    Originally posted by th2376 View Post

    Joku jolla tuo esilämmitintoiminto ollut jo tehtaalta voisi kommentoida vielä noita vesipumppuja. Lähinnä se kiinnostaa että löytyykö näistä autoista siis 2xsähköinen vesipumppu vai onko tuo webaston oma pumppu poistettu, ovatko sarjassa yms.... ???
    Tämä asia alkaa olemaan jo melko hyvin tässä threadissä käsitelty, ainoastaan tuo yllämainittu asia on edelleen hampaankolossa, ja siihen ei ole vastausta vielä saatu....

    Eli voisiko joku jolla autossa originaali esilämmitystoiminto katsoa autostaan seuraavat asiat:

    1) löytyykö pellin alta vesiventtiilin yhteydessä oleva kiertovesipumppu (itse vesiventtiilille menee 3-napainen liitin, jos autossa on kiertovesipumppu vesiventtiilin alapuolella niin siihen menee erikseen 2-napainen liitin josta sen ainakin tunnistaa) ??

    2) löytyykö webaston yhteydestä tämän lisäksi kiertovesipumppu ??

    Leave a comment:


  • |parsakaali|
    replied
    siihen miten kärähtää se webasto, kun sen oma pumppu ei riitä vedenkiertoon... Ja miten ne oli sieltä merkkiliikkeestä jollekkin sanoneet että niitä on paljo kärähtäny juuri tuon takia... mukamasti. Ensinnäkin tuo post #12

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by |parsakaali| View Post
    Tosiaan tämä on melko huvittavaa tämä teidän keskustelu tästä webastosta.
    Tuossa omassarutkulassa on eberin tekemä lämmitin, joka kylläkin toimii bensalla, mutta idea sama. Taispa olla 5kw tehoakin. Noh laitoin lämmittimeen letkut kiinni ja päälle, pyöri vähänaikaa ja sammui ja ei lähtenyt enää päälle. Eli siis kärähti Noh antoi puolituntia olla ja uudestaan päälle ja sama homma, kärähti uudelleen. Eihän se webasto ny kärähä mihinkään, siinä on lämpösuoja, joka sammuttaa sen kun se lämpiää liikaa. Pitäähän nyt tuon ikäisissä lämmittimissä olla se kerta ainakin kymmenenvuotta vanhemmassakin on se. Ja kaikki tämä kärähteleminen johtui siitä kun kiertovesipumppu on leikannut kiinni.
    Mihinhän sä vastasit?

    Leave a comment:


  • |parsakaali|
    replied
    Tosiaan tämä on melko huvittavaa tämä teidän keskustelu tästä webastosta.
    Tuossa omassarutkulassa on eberin tekemä lämmitin, joka kylläkin toimii bensalla, mutta idea sama. Taispa olla 5kw tehoakin. Noh laitoin lämmittimeen letkut kiinni ja päälle, pyöri vähänaikaa ja sammui ja ei lähtenyt enää päälle. Eli siis kärähti Noh antoi puolituntia olla ja uudestaan päälle ja sama homma, kärähti uudelleen. Eihän se webasto ny kärähä mihinkään, siinä on lämpösuoja, joka sammuttaa sen kun se lämpiää liikaa. Pitäähän nyt tuon ikäisissä lämmittimissä olla se kerta ainakin kymmenenvuotta vanhemmassakin on se. Ja kaikki tämä kärähteleminen johtui siitä kun kiertovesipumppu on leikannut kiinni.
    Last edited by |parsakaali|; 25-09-2007, 12:38.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    540iA -01 Touring

    Näkyykö kuvassa lisä pumppu vai mikä tuo möhkäle tuossa moottorin rungon välissä on (siis tuossa BMW tekstin kohdalla)? Ja missä itse webasto lymyää? Lokarin sisällä?
    Attached Files
    Last edited by Dunky; 25-09-2007, 09:53. Reason: typo

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Eli yksinkertaisesti kaikki haarat mäkeen ja yhditelee letkuja vähän uusiksi niin pitäisi toimia niin kuin "rubukin" tuolla toisessa topicissa sen oli tehnyt, en näe tuohon muutakaan ratkaisua..?
    Ei muuta kuin T-liitokset vasemman olan yli, letku sinne toinen tänne ja moottori lämpeämään.
    Originally posted by Rahu View Post
    En siltikään ymmärrä että miksi tällaisen "vajaavaisen" lämmityksen aikaansaamiseksi(vain sisätilalämmitys)on nähty noin paljon vaivaa, onko tähän jotain järkevää selitystä muuta kuin myydä eri nimisiä "kittejä" lisähinnoin?
    Ainakin tänne pohjolan olosuhteisiin tehtaan standheizung on vähintäänkin surkuhupaisa viritelmä. Eikös se ole muissakin malleissa toteutettu samalla logiikalla. Ehkä se nahkahousuille riittää, että pakarat ei palellu autoon istuessa, vaikka moottori huutaisi hoosiannaa. BMW:n vainoharhaiset insinöörit ovat tietysti pelänneet, että moottorin lämpöanturit sotkisivat toimintaa käynnistettäessä osittain lämmennyttä konetta.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Noniin, nyt ehti hieman syventymään aiheeseen ja sain auton sekä letkupiirrustukset eteeni ja eipä tuossa nyt mitään niin monimutkaista ole mitä voisi olla ymmärtämättä, eli hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

    Eli yksinkertaisesti kaikki haarat mäkeen ja yhditelee letkuja vähän uusiksi niin pitäisi toimia niin kuin "rubukin" tuolla toisessa topicissa sen oli tehnyt, en näe tuohon muutakaan ratkaisua..?

    En siltikään ymmärrä että miksi tällaisen "vajaavaisen" lämmityksen aikaansaamiseksi(vain sisätilalämmitys)on nähty noin paljon vaivaa, onko tähän jotain järkevää selitystä muuta kuin myydä eri nimisiä "kittejä" lisähinnoin?

    Leave a comment:


  • QWA
    replied
    Webaston tehosta

    BMWn Webaston nimellisteho on Kahan brosyyrin mukaan 5200W, joka on noin 1240 kaloria/sekunnissa. Webaston oman pumpun virtaama on th2376:n mukaan 500l/tunti eli 0,14l/s.

    Tällä virtaamalla webaston pitäisi siis nostaa läpivirtaavan veden lämpöä 1240cal/140g = 9 C.

    Jos taas nestettä on koko järjestelmässä 11l, tuo virtaama 0,14l/s tarkoittaa että koko systeemin neste voisi kulkea webaston läpi noin 80 sekunnissa.

    Jos haluaa vaikkapa lämmittää 11l vettä 90 C, kuluisi siihen noin 13 min. No webasto toivon mukaan lämmittää myös moottoria, sisätiloja sekä letkuja, joten tuo on käytännön kannalta vain hyvä yläraja sille miten nopeasti webasto voisi toimia..

    (Laskujen käyttö omalla vastuulla, joku selväjärkinen ja asian osaava voisi tarkistaa ne..)

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Nyt tämä käy jo mielenkiintoiseksi.

    Mulla on tehdasasenteinen kaukosäätimellä jossa on siis tuo lisä pumppu mutta ilmeisesti lämmittää vaan sisätilat?

    Eli miten sen saisi muutettua lämmittämään myös moottorin? Vähän hankalaa tsiigailla kun ei ole auto tässä ja nyt mutta mitä eroa niillä vesiletkuilla nyt sitten on, onko jossain kuvia molemmista vaihtoehdoista, itselläni ei ole juuri nyt käytettävissä mitään piirrustuksia mistä voisin niitä vertailla?
    Tämän topikin alussakin viitattu tuohon aikaisempaan keskusteluun, jossa "Rubu" onnistuneesti muuttanut oman standheizunginsa letkujärjestelyn. KLIK

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by th2376 View Post
    Kun tuo esilämmityksen ohjelmointi tehdään ilman komponenttimuutoksia, ilmaantuu siitä vikakoodeihin "kiertovesipumppu rikki" -ilmoitus. Ja tämä siis siksi että tuossa tehtaalta alkuperäisenä lähteneessä esilämmitysversiossa on vesiventtiilikiertovesipumppu, jonka puutteesta auto nyt siis herjaa. Käytännön merkitystähän tällä vikakoodilla ei ole.

    Jos tuon esilämmityksen haluaa alkuperäistä vastaavaksi, tulee asentaa seuraavat osat:

    1) Install KIT, independent heater (82 30 0 137 540)
    - tämä sisältää johtosarjan (64 50 0 021 252) jossa piuhat vesiventtiilikiertovesipumpulle sekä piuhat auton takaosaan mahdollista kaukokäyttöä varten sekä muuta pientä hilua.
    - hinta ~100 euroa

    ELI:tämän asentamalla on helppoa laittaa webastoa ohjaamaan telestart T70/80/90

    2) Install KIT, independent heater (64 50 0 140 304)
    - tämä sisältää vesiventtiilikiertovesipumpun (64 11 8 374 994) sekä letkusarjan joilla letkut kytketään "Bypass"-moodiin, eli siten että esilämmittimen vesi kiertää vain kennolla, ei moottorilla
    - hinta ~350 euroa

    ELI:jos ja kun näillä leveysasteilla on hyvä lämmittää myös tuota moottoria niin tästä sarjasta tarvitaan vain tuo kiertovesipumppu, noita letkuja on turha asentaa.

    Joku jolla tuo esilämmitintoiminto ollut jo tehtaalta voisi kommentoida vielä noita vesipumppuja. Lähinnä se kiinnostaa että löytyykö näistä autoista siis 2xsähköinen vesipumppu vai onko tuo webaston oma pumppu poistettu, ovatko sarjassa yms.... ???
    Nyt tämä käy jo mielenkiintoiseksi.

    Mulla on tehdasasenteinen kaukosäätimellä jossa on siis tuo lisä pumppu mutta ilmeisesti lämmittää vaan sisätilat?

    Eli miten sen saisi muutettua lämmittämään myös moottorin? Vähän hankalaa tsiigailla kun ei ole auto tässä ja nyt mutta mitä eroa niillä vesiletkuilla nyt sitten on, onko jossain kuvia molemmista vaihtoehdoista, itselläni ei ole juuri nyt käytettävissä mitään piirrustuksia mistä voisin niitä vertailla?

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua, ja pitää nyt mainita, ettei itseltäkään löydy tuota ylimääräistä pumppua, vaan pelkkä webaston pumppu (tai ainakaan näkyvissä ei ole muuta). Kello löytyy ohjelmoituna MIDistä, ja hienosti pelittää, sekä moottori että kabiini lämpenee tehokkaasti. Tässä parina nollayönä piti tuota testata. Moottorin lömmöt oli valmiiksi mittarin puolivälissä, eli samassa kun kone on ajettu lämpimäksi. Kabiini oli lähes saunan veroinen. Tiedä sitten onko tuossa mitään auton palamisen vaaraa..?

    Leave a comment:


  • QWA
    replied
    64126918940

    Minulta löytyy (RealOEM:n mukaan) vain tuo webaston oma pumppu ( 64126918940 ) muttei ollenkaan kabiinin kennon kytkimen "takana" olevaa pumppua ( 64118374994 ). Jos tämän pumpun virtaama on 500l/h ts. ~ 0,14l/s niin luulisi sen riittävän pannun ja kabiinin lämmittämiseen, vai luulisiko?

    Edellisessä e34:ssä oli vain 600w uppovastus kattilassa ja 600/1200 hytissä joka jää jo maksimien summanakin paljon alle tuon 5200w minkä ThermoTop lupaa.

    Näin syksyn tullen olisi kiva saada hieman esilämmitystä starttiin, joten jos joku tietää paikan missä koodata Standheizung edullisesti ja _ammattitaitoisesti_ ! niin laittakaa privaa. Paikkakunnalla ei ole väliä, kunhan ollaan EU:n ja kohtuullisten teiden sisällä.. Voisin sitten laittaa kokemuksia siitä mitä saa aikaan pelkällä webaston omalla pumpulla..
    Last edited by QWA; 24-09-2007, 12:22.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by th2376 View Post
    Kun tuo esilämmityksen ohjelmointi tehdään ilman komponenttimuutoksia, ilmaantuu siitä vikakoodeihin "kiertovesipumppu rikki" -ilmoitus. Ja tämä siis siksi että tuossa tehtaalta alkuperäisenä lähteneessä esilämmitysversiossa on vesiventtiilikiertovesipumppu, jonka puutteesta auto nyt siis herjaa. Käytännön merkitystähän tällä vikakoodilla ei ole.

    Jos tuon esilämmityksen haluaa alkuperäistä vastaavaksi, tulee asentaa seuraavat osat:

    1) Install KIT, independent heater (82 30 0 137 540)
    - tämä sisältää johtosarjan (64 50 0 021 252) jossa piuhat vesiventtiilikiertovesipumpulle sekä piuhat auton takaosaan mahdollista kaukokäyttöä varten sekä muuta pientä hilua.
    - hinta ~100 euroa

    ELI:tämän asentamalla on helppoa laittaa webastoa ohjaamaan telestart T70/80/90

    2) Install KIT, independent heater (64 50 0 140 304)
    - tämä sisältää vesiventtiilikiertovesipumpun (64 11 8 374 994) sekä letkusarjan joilla letkut kytketään "Bypass"-moodiin, eli siten että esilämmittimen vesi kiertää vain kennolla, ei moottorilla
    - hinta ~350 euroa

    ELI:jos ja kun näillä leveysasteilla on hyvä lämmittää myös tuota moottoria niin tästä sarjasta tarvitaan vain tuo kiertovesipumppu, noita letkuja on turha asentaa.

    Joku jolla tuo esilämmitintoiminto ollut jo tehtaalta voisi kommentoida vielä noita vesipumppuja. Lähinnä se kiinnostaa että löytyykö näistä autoista siis 2xsähköinen vesipumppu vai onko tuo webaston oma pumppu poistettu, ovatko sarjassa yms.... ???
    Ainakin "Rubu" voisi kertoa, löytyykö häneltä tehdasasenteisesta esilämmityksestä myös Webaston vesipumppu.
    Jos tuon vesiventtiilien alla sijaitsevan ylimääräisen vesipumpun haluaa asentaa, riittää sille jännitelinjan veto ilmastoinnin ohjainyksikön 26-pinniseltä liittimeltä (sin.), pinnistä 9. Muu johtosarja jää täysin haaskuuseen, ellei asenna erillistä kauko-ohjausta.

    Leave a comment:

Working...
X