memebuy23buy

530d webasto esilämmittimeksi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • th2376
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ohjausyksikkö on (ainakin joissakin vuosimalleissa) erilainen, siis siinä on yksi 6-piikkinen liitin lisää normaaliin verrattuna.
    Juuri tästä asiasta mainitsin heti tämän topiikin avauksessa, jotakin eroa noissa paneeleissakin on, tietääkö kukaan mitä?? Ulkoapäin ovat ilmeisesti täysin samanlaisia. Onkohan tuossa valkuperäisessä esilämmitinpaneelissa toteutettu ohjaus ulkopuolisen lisäkiertovesipumpun ohjaukseen yms.??

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ilmastoinnin ohjausyksikkö on kyllä eri osanumerolla, mikäli siinä on tehtaalla asennettu esilämmitys. Olettaisin tuon kuitenkin olevan pelkästään ohjelmoitavissa.
    Ohjausyksikkö on (ainakin joissakin vuosimalleissa) erilainen, siis siinä on yksi 6-piikkinen liitin lisää normaaliin verrattuna.

    Leave a comment:


  • th2376
    replied
    Millaisia käytännön kokemuksia löytyy tuosta webaston kestävyydestä mikäli ohjelmoitu esilämmityskäyttöön jälkikäteen. Kertokaa rohkeasti hyviä / huonoja kokemuksia? Jos hyviä niin kuinka pitkältä ajalta kokemusta?

    Saisikohan tuon auton oman sähköisen kiertovesipumpun toimimaan esilämmityskäytössä webaston kanssa jolloin vedenkierto olisi ainakin riittävää. Tarkoitana tuota ao. kuvan osaa nro. 11. Vai tuleeko akku vastaan tässä tapauksessa?

    Onko kaikissa autoissa tuota sähköistä pumppua ollenkaan?

    Onko kenellekään asennettu alkuperäistä extra kiertovesipumppua toimimaan webaston kanssa, onkohan tämän pumpun virrankulutus pienempi kuin auton oman sähköisen pumpun?
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Rahu & th2376:

    Ei kai siellä muuta sähköistä pumppua ole kuin mahdollisesti vesiventtiilien alapuolelta löytyvä? Auto käynnissä mekaaninen vesipumppu huolehtii pääosin kierrosta. Ilmastoinnin ohjausyksikkö on kyllä eri osanumerolla, mikäli siinä on tehtaalla asennettu esilämmitys. Olettaisin tuon kuitenkin olevan pelkästään ohjelmoitavissa. Onkohan tuolle KV-pumpulle tehtaalta johdotus, vai vaatiiko todella johtosarjan ohjausyksiköltä?

    Toki Webaston oma vesipumppu on suuremmalla kuormituksella, jos avustavaa pumppua ei ole. Mitenkä se Webasto muuten joutuu suuremmalle rasitukselle, kun se kuitenkin sammuttaa itsensä, mikäli vesikierron lämpötilaraja ylitetään?

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Rahu: Mitä ongelmia käytännössä voi ilmetä ilman tuota KV-pumppua? Itselläni sitä ei ole ja esilämmitys on jälkikäteen ohjelmoitu jo Saksassa. Omasta mielestäni esilämmitys toimii vallan mainiosti, eikä ongelmia ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt.
    Noniin, huomasin vähän myöhään kysymyksesi mutta niin kuin "th2376" jo tuossa kerkesi vastatakin niin sillä varmistetaan tosiaan että webasto ei pääse kuumenemaan liikaa jos vesipumppu ei jaksakaan kierrättää vettä tarpeeksi jouhevasti niin tämä lisäpumppu sulkee ainakin yhden vian mahdollisuuden pois mikä saattaa olla "yhtäkuin" pidempi käyttöikä.

    Leave a comment:


  • th2376
    replied
    Nyt asiaan tuli hieman lisätietoa merkkiliikkeen kautta:

    Eli koska alkuperäinen webasto on rakennettu vain lisälämmittimeksi, on myös vesikierto rakennettu ko. tarkoitukseen. Tämä tarkoittaa sitä että webaston oma kiertovesipumppu ei kuulemma kestä esilämmityskäyttöä koska se ei pysty vettä tarpeeksi tehokkaasti kierrättämään. Kun taas auto käy, auton oma sähköinen kiertovesipumppu kierrättää vettä Webaston pumpun lisäksi jolloin vesikierto on riittävä.

    Tämän asian johdosta webastoja on kuulemma kärähtänyt runsaasti juuri tuon esilämmitystoiminnon ohjelmoinnin johdosta.

    Eli jos homman haluaa tehdä professionaalisesti ja haluaa webaston kestävän niin noihin ilmeisesti myydään jotain extra kiertovesipumppua jolla vedenkierto on riittävää...ja tämä ilmeisesti saa ohjauksensa automaatti-ilmastoinnin käyttöpaneelilta, joka pitää olla nimenomaan esilämmityskäyttöön tehtyä mallia.....??

    lisätietoa asiasta??

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by th2376 View Post
    Katsoin tänään pellin alle ja siellä näyttää olevan tuo ao. kuvan mukainen versio, joten jos ymmärsin oikein niin juuri tuolla letkujärjestelyllä pitäisi lämmetä myös moottori sisätilojen lisäksi, ja kaikki tämä todellakin siis pelkällä ohjelmoinnilla?
    Oikein olet ymmärtänyt. Laitteistovaatimuksista ohjelmoinnin suhteen minulla ei tarkkaa tietoa muuten kuin täältä palstalta luettuna.

    Leave a comment:


  • th2376
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Edelleenkään mistään ei ole löytynyt täysin varmaa tietoa. Jos jollakulla on, sopii kertoa. Jos haluat asian etukäteen varmistaa, sen kyllä näkee varsin helposti moottoritilasta. Ota vaikka ne eri versioiden kuvat malliksi.
    Katsoin tänään pellin alle ja siellä näyttää olevan tuo ao. kuvan mukainen versio, joten jos ymmärsin oikein niin juuri tuolla letkujärjestelyllä pitäisi lämmetä myös moottori sisätilojen lisäksi, ja kaikki tämä todellakin siis pelkällä ohjelmoinnilla?

    Edelleen kaivataan tipsejä paikasta jossa ko. ohjelmointi voitaisiin suorittaa Turun liepeillä, hyvän asian perässä toki olen valmis ajamaan hieman kauemmaskin....
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by th2376 View Post
    Viittaan juuri tuohon letkujärjestelyn epävarmuuteen, eli onko niitä vedetty samanvuotisiinkin 530d autoihin erilailla riippuen siitä onko jo tehtaalta rullannut ulos esilämmitimellä tai jälkikäteen ohjelmoituna....ja onko käytännön tietoa siitä muuttuuko tuo letkujärjestely vuosimallien mukaan, vai voiko kahdessa muuten samanlaisessa autossa jotka ovat rullanneet tehtaalta ulos peräkkäin olla nuo letkut eri tavalla keskenään...
    Edelleenkään mistään ei ole löytynyt täysin varmaa tietoa. Jos jollakulla on, sopii kertoa. Jos haluat asian etukäteen varmistaa, sen kyllä näkee varsin helposti moottoritilasta. Ota vaikka ne eri versioiden kuvat malliksi.

    Originally posted by KATKU View Post
    Eikös tossa Thermo Top Z/C-D ole kiertovesipumppu valmiina weban kyljessä. Vai onko sitten sen lisäksi vielä toinen pumppu ?
    Webaston kyljessä on aina oma vesipumppu. Kuten Rahu edellä toteaa, osassa autoista on myös ylimääräinen kiertovesipumppu, joka löytyy vesiventtiilien alapuolelta. Pumppu löytynee ainakin tehdasasenteisen standheizung:in yhteydessä.

    Rahu: Mitä ongelmia käytännössä voi ilmetä ilman tuota KV-pumppua? Itselläni sitä ei ole ja esilämmitys on jälkikäteen ohjelmoitu jo Saksassa. Omasta mielestäni esilämmitys toimii vallan mainiosti, eikä ongelmia ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt.

    Leave a comment:


  • KATKU
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Erona niissä on että siellä joko on kiertovesipumppu tai sitten ei, se sijaitsee kuskinpuoleisessa iskaritolpassa vesiventtiilien alapuolella mikäli sellainen on asennettu.

    Jos taas webasto vaan koodataan esilämmittimeksi niin vikakoodeja luettaessa löytyy aina vikakoodi mikä muistuttaa kv-pumpun puuttumisesta.
    Eikös tossa Thermo Top Z/C-D ole kiertovesipumppu valmiina weban kyljessä. Vai onko sitten sen lisäksi vielä toinen pumppu ?

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Erona niissä on että siellä joko on kiertovesipumppu tai sitten ei, se sijaitsee kuskinpuoleisessa iskaritolpassa vesiventtiilien alapuolella mikäli sellainen on asennettu.

    Jos taas webasto vaan koodataan esilämmittimeksi niin vikakoodeja luettaessa löytyy aina vikakoodi mikä muistuttaa kv-pumpun puuttumisesta.

    Leave a comment:


  • th2376
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Mikäs tuosta keskustelusta jäi epäselväksi?

    Oletettavaa on, että ainakin tehdasasenteisessa esilämmityksessä (standheizung) vesikierto on tehty sellaiseksi, että Webastolla lämpiävät vain sisätilat. Vakiosysteemissä jälkikäteen ohjelmoituna lämpenee myös moottori. Täyttä varmuutta tähän ei pienellä otannalla saatu. Omalla kohdalla se tietysti selviää kurkkaamalla moottoritilaan, kumpi jäähdytysletkujärjestely sieltä löytyy.
    Viittaan juuri tuohon letkujärjestelyn epävarmuuteen, eli onko niitä vedetty samanvuotisiinkin 530d autoihin erilailla riippuen siitä onko jo tehtaalta rullannut ulos esilämmitimellä tai jälkikäteen ohjelmoituna....ja onko käytännön tietoa siitä muuttuuko tuo letkujärjestely vuosimallien mukaan, vai voiko kahdessa muuten samanlaisessa autossa jotka ovat rullanneet tehtaalta ulos peräkkäin olla nuo letkut eri tavalla keskenään...

    Millä tavalla nuo letkut ovat olleet muissa vuosimallin -99 530d autoissa, löytyykö kokemuksia?

    Ohjelmointipaikkoja Turun liepeiltä...??

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by th2376 View Post
    Lähtikö todella pelkällä ohjelmoinnilla webasto siis toimimaan siten että lämmittää sekä moottorin että auton myös sisältä? Yhdessä threadissa kun käytiin keskustelua siitä että ohjelmoinnilla toimisi kunnolla vain auton lämmitys sisältä, mikäli oikein ymmärsin...
    Mikäs tuosta keskustelusta jäi epäselväksi?

    Oletettavaa on, että ainakin tehdasasenteisessa esilämmityksessä (standheizung) vesikierto on tehty sellaiseksi, että Webastolla lämpiävät vain sisätilat. Vakiosysteemissä jälkikäteen ohjelmoituna lämpenee myös moottori. Täyttä varmuutta tähän ei pienellä otannalla saatu. Omalla kohdalla se tietysti selviää kurkkaamalla moottoritilaan, kumpi jäähdytysletkujärjestely sieltä löytyy.

    Leave a comment:


  • th2376
    replied
    Originally posted by KATKU View Post
    Mulla oli vastaava tilanne viimme syksynä Vaasassa. Olin paikallisessa BMW-huollossa kyselemässä tosta webaston toiminnasta. Asentaja kysy, että onko sulla tuosti auto vai suomi auto. Vastasin, että tuonti. Rupes kyselemään, että ohjelmoidaanko sulle midiin weban kello. Tuumasin, että ohjelmoidaan vaan.
    Ohjelmoitiin sitten midiin weban kello ja valoautomatiikka, saattovalot jne.
    Lysti maksoi muistaakseni 40-50 euroa. Eli ei asennettu autoon mitään uusia osia ainoastaan ohjelmoitiin.
    Autossa oli tuolloin Mid ja kasettisoitin (nykyisin CD)+aut. ilmastointi.
    Auto 530 Da/99.
    Kiitoksia hyvistä vastauksista!!

    Lähtikö todella pelkällä ohjelmoinnilla webasto siis toimimaan siten että lämmittää sekä moottorin että auton myös sisältä? Yhdessä threadissa kun käytiin keskustelua siitä että ohjelmoinnilla toimisi kunnolla vain auton lämmitys sisältä, mikäli oikein ymmärsin...



    Noh, Loistava uutinen jos näin on! Ja samalla kumma juttu kun tyrkyttävät merkkiliikkeessä kaikkea mainitsemaani tavaraa samaan hommaan....

    Onku muilla asiasta kokemuksia?

    Onko tipsejä Turun seudulla olevista paikoista joissa ohjelmoinnin saisi tehtyä, kaikissa paikoissa kun eivät ilmeisesti suostu ko. operaatioon? Kokeilemallahan tuo parhaiten selviäisi muutenkin....

    Leave a comment:


  • KATKU
    replied
    Originally posted by th2376 View Post
    Heti alkuun täytyy kertoa että olen surffaillut tätä asiaa käsitteleviä BTCF:n sivuja päivätolkulla, mutten silti ole vielä löytänyt sellaista sivua jossa asia olisi kerrottu mielestäni tarpeeksi selkeästi ja tarkasti, joten aloitan vielä asian tiimoilta uuden threadin, koittakaa poijaat kestää....

    ELI: auto on 530dA -99, MID-näytöllä ja cd-boksilla. Nyt auto siis pitäisi saada lämpeämään sekä sisältä että moottorin puolelta omaa webastoa käyttäen (malli on Thermo Top Z/C-D).

    Jos olen oikein ymmästänyt niin vaihtoehdot ovat seuraavat:

    A) koodaus siten että esilämmmityksen voi laittaa päälle suoraan MIDiltä
    B) ulkoisella kellolla, jota voidaan ohjata joko auton sisälle asennettavasta käyttöpaneelista taikka langattomasti kaukosäätimellä.

    Vaihtoehto A) kiinnostaa enemmän, tässä siitä asiaa:

    Kun kävin kyselemässä Turun Metro-Autosta webaston koodausta lisälämppäristä myös esilämmmittimeksi siten että sitä voisi ohjata MIDin näytöltä, niin kertoivat että seuraavat asiat vaaditaan:

    1) joku johtosarjahässäkkä, hintaa muistaakseni noin 200 euroa - tarvitaanko tämä todella, mitä sisältää/ohjaa yms.??

    2) automaatti-ilmastoinnin paneelin uusiminen ulkoapäin täysin samanlaiseen jossa ilmeisesti sisäänrakennettu kello webaston ohjaukseen, hintaa noin 500-600 euroa - onko näin, pitääkö todella vaihtaa ??

    3) koodaus, hintaa reilu 100 euroa.

    Pitääkö nämä kaikki paikkansa vai kuinka?
    Toimiiko sisätuuletin automaattisesti webaston ohjaamana vai mistä se saa ohjauksen, eli lämmittääkö tämä systeemi sekä moottorin että auton myös sisältä?



    Vaihtoehto B)
    Toinen vaihtoehto lienee laittaa webastoa ohjaamaan joku ulkoinen kello. Kokemuksia? Hintoja? Miten sisätuuletin toimii tässä tapauksessa, esim. mikä sitä ohjaa yms.??

    T:webastoamatööri....


    Mulla oli vastaava tilanne viimme syksynä Vaasassa. Olin paikallisessa BMW-huollossa kyselemässä tosta webaston toiminnasta. Asentaja kysy, että onko sulla tuosti auto vai suomi auto. Vastasin, että tuonti. Rupes kyselemään, että ohjelmoidaanko sulle midiin weban kello. Tuumasin, että ohjelmoidaan vaan.
    Ohjelmoitiin sitten midiin weban kello ja valoautomatiikka, saattovalot jne.
    Lysti maksoi muistaakseni 40-50 euroa. Eli ei asennettu autoon mitään uusia osia ainoastaan ohjelmoitiin.
    Autossa oli tuolloin Mid ja kasettisoitin (nykyisin CD)+aut. ilmastointi.
    Auto 530 Da/99.

    Leave a comment:

Working...
X