Kun tuo esilämmityksen ohjelmointi tehdään ilman komponenttimuutoksia, ilmaantuu siitä vikakoodeihin "kiertovesipumppu rikki" -ilmoitus. Ja tämä siis siksi että tuossa tehtaalta alkuperäisenä lähteneessä esilämmitysversiossa on vesiventtiilikiertovesipumppu, jonka puutteesta auto nyt siis herjaa. Käytännön merkitystähän tällä vikakoodilla ei ole.
Jos tuon esilämmityksen haluaa alkuperäistä vastaavaksi, tulee asentaa seuraavat osat:
1) Install KIT, independent heater (82 30 0 137 540)
- tämä sisältää johtosarjan (64 50 0 021 252) jossa piuhat vesiventtiilikiertovesipumpulle sekä piuhat auton takaosaan mahdollista kaukokäyttöä varten sekä muuta pientä hilua.
- hinta ~100 euroa
ELI:tämän asentamalla on helppoa laittaa webastoa ohjaamaan telestart T70/80/90
2) Install KIT, independent heater (64 50 0 140 304)
- tämä sisältää vesiventtiilikiertovesipumpun (64 11 8 374 994) sekä letkusarjan joilla letkut kytketään "Bypass"-moodiin, eli siten että esilämmittimen vesi kiertää vain kennolla, ei moottorilla
- hinta ~350 euroa
ELI:jos ja kun näillä leveysasteilla on hyvä lämmittää myös tuota moottoria niin tästä sarjasta tarvitaan vain tuo kiertovesipumppu, noita letkuja on turha asentaa.
Joku jolla tuo esilämmitintoiminto ollut jo tehtaalta voisi kommentoida vielä noita vesipumppuja. Lähinnä se kiinnostaa että löytyykö näistä autoista siis 2xsähköinen vesipumppu vai onko tuo webaston oma pumppu poistettu, ovatko sarjassa yms.... ???
530d webasto esilämmittimeksi...
Collapse
X
-
Originally posted by th2376 View PostSoittelin vielä eräälle webastogurulle joka myös kertoi ettei bemuihin yleensä tarvita mitään C-kittiä, kun niissä on ollut omat pumput ja esilämmittimen ohjelmointikin yleensä onnistuu.
Näin mullekin sanottiin asennusliikkeestä et C-kit ei tartte ja pelkkä ohjelmointi riittää, (kunhan sen vain sais jonkun tekemään tampereella) Ja sit ne kommentoi et webaston oma pumppu joka on kaikissä 530D:ssä, riittää kyl vallan mainiosti kierrättämään vettä eikä ongelmia ole niille ilmaantunut.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by humala View Postmitens muute oletteko katsoneet tuleeko se uusi pumppu ton alkuperäisen kanssa sarjaan vai rinnan kytketyksi? Jos sarjassa niin sehän antaisi enemmän painetta putkistoon, ja jos rinnan niin syöttäisi kaverina enemmän nestettä putkistoon..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by KATKU View PostNiin vai kytketäänkö tua weban oma pumppu pois ja lisätään C-kit pumppu, joka on mahdollisesti tarkoitettu enemmän pitkäikaisempaan käyttöön.
Samalla vapautuisi weban ohjainkortilta ohjattu jännitelähtö uudelle pumpulle.
Soittelin vielä eräälle webastogurulle joka myös kertoi ettei bemuihin yleensä tarvita mitään C-kittiä, kun niissä on ollut omat pumput ja esilämmittimen ohjelmointikin yleensä onnistuu.
Leave a comment:
-
-
mitens muute oletteko katsoneet tuleeko se uusi pumppu ton alkuperäisen kanssa sarjaan vai rinnan kytketyksi? Jos sarjassa niin sehän antaisi enemmän painetta putkistoon, ja jos rinnan niin syöttäisi kaverina enemmän nestettä putkistoon..
Leave a comment:
-
-
Hieman silti ihmetyttää tuo vesiventtiilikiertovesipumppu alkuperäisessä esilämmitinversiossa. Mikä sen pumpun funktio mahtaa oikein olla kun kerran näyttää siltä että webastossa on jo oma pumppu?? Mihin tarvitaan toista??
Niin vai kytketäänkö tua weban oma pumppu pois ja lisätään C-kit pumppu, joka on mahdollisesti tarkoitettu enemmän pitkäikaisempaan käyttöön.
Samalla vapautuisi weban ohjainkortilta ohjattu jännitelähtö uudelle pumpulle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by KATKU View PostNiin tua BMW:n weban tyyppimerkintä on Z/C-D. Eli tarkoittako se nyt sitten sitä, että se on Z ajonaikaisena lämmittimenä ja C, jos suoritetaan ohjelmointi esilämmittimeksi tai asnnetaan ohjaus kellolla.
Itsellä on tua pumppu weban kyljessä samaten, kuin kaverillani kahdessa samanlaisessa autossa ja kaikissa kolmessa merkintä Z/C-D.
Tuntuisi kuitenkin aika hassulta, että veden kierrättämiseen tarvitaan kaksi eri pumppua ellei niillä sitten kierrätetä kahta eri piiriä.
Thermo Top Z --> ei vesipumppua
Thermo Top C --> vesipumpulla varustettu
Thermo Top Z/C-D --> vesipumppu löytynee tästäkin
Eli samoilla linjoilla ollaan, onko jollakin muulla vielä asiasta tietoa??
Tuo webaston oman pumpun pumppausteho on lähteestä riippuen 450-500 litraa / tunti, jotenka eiköhän se riitä yksinäänkin hoitamaan riittävän vedenkierron järjestelmässä....
Hieman silti ihmetyttää tuo vesiventtiilikiertovesipumppu alkuperäisessä esilämmitinversiossa. Mikä sen pumpun funktio mahtaa oikein olla kun kerran näyttää siltä että webastossa on jo oma pumppu?? Mihin tarvitaan toista??
Leave a comment:
-
-
Originally posted by KATKU View PostNiin tua BMW:n weban tyyppimerkintä on Z/C-D. Eli tarkoittako se nyt sitten sitä, että se on Z ajonaikaisena lämmittimenä ja C, jos suoritetaan ohjelmointi esilämmittimeksi tai asnnetaan ohjaus kellolla.
Itsellä on tua pumppu weban kyljessä samaten, kuin kaverillani kahdessa samanlaisessa autossa ja kaikissa kolmessa merkintä Z/C-D.
Tuntuisi kuitenkin aika hassulta, että veden kierrättämiseen tarvitaan kaksi eri pumppua ellei niillä sitten kierrätetä kahta eri piiriä.
Leave a comment:
-
-
Niin tua BMW:n weban tyyppimerkintä on Z/C-D. Eli tarkoittako se nyt sitten sitä, että se on Z ajonaikaisena lämmittimenä ja C, jos suoritetaan ohjelmointi esilämmittimeksi tai asnnetaan ohjaus kellolla.
Itsellä on tua pumppu weban kyljessä samaten, kuin kaverillani kahdessa samanlaisessa autossa ja kaikissa kolmessa merkintä Z/C-D.
Tuntuisi kuitenkin aika hassulta, että veden kierrättämiseen tarvitaan kaksi eri pumppua ellei niillä sitten kierrätetä kahta eri piiriä.Last edited by KATKU; 21-09-2007, 23:20.
Leave a comment:
-
-
Melko mielenkiintoista tuo Z- ja C-mallien mahdollinen vesipumppuero. Mikäli Z-mallissa ei tuota pumppua olisi niin eipä sen esilämmitintoimintakaan voi olla todellakaan kaksinen kun mikään ei vettä kierrätä.....
Kumma ettei noiden erosta ole netissä sen enempäää keskusteluja. Onko tietoa missä vuosimalleissa 530d:t on varustettu Z:lla tai C:llä??
Itse kun en ainakaan muutamaan päivään ehdi tuonne sisälokasuojan sisälle kurkistelemaan niin olisi mukava kuulla jonkun muun kommentti asiasta jolla Z-malli on kädessä tai ainakin silmien edessä ollut......eli vaikka webaston sivuilla mainitaan mallien eroksi juuri tuo oma vesipumppu, niin pitääkö tämä paikkansa 530d:n suhteen, eli onko Z-mallissakin tuo vesipumppu vai ei ???
Merkkiliikkeessä kertoivat aluksi etteivät mielellään pelkkää ohjelmointia tee koska webastoja on ko. operaation jälkeen kukistunut useita.....hmmm....onkohan kyseessä Z-mallit joissa ei omaa pumppua...
Itse ajattelin asentaa autoon vesiventtiiliversiollisen kiertovesipumpun (64 11 8 374 994). Tämä lienee hyvä idea mikäli webastossa ei omaa pumppua ole. Toisaalta, jos webastossa onkin oma pumppu niin tuosta vesiventtiilikiertovesipumpusta tulee vain ylimääräinen akun tyhjentäjä... . Noh, täytyy odottaa että tuohon asiaan saa selvyyden.
Leave a comment:
-
-
kahan sivuilta
:: Webasto Thermo Top Z 5,0 kW ::
Thermo Top Z automaattinen lisälämmitin dieselkäyttöisiin henkilöautoihin, joissa suorasuihkutus.
Suorasuihkutusdieselmoottoreilla varustettujen autojen lämmityksen parantamiseen suunniteltu lisälämmitin, joka käynnistyy automaattisesti auton moottorin käynnistyessä.
Thermo Top Z voidaan muuntaa C-kit -lisäsarjalla toimimaan E- ja C-mallien tavoin niin, että erillisellä digiajastimella voidaan ohjelmoida kolme eri esilämmitysaikaa tai käynnistää haluttaessa lämmitin myös ajon aikana.
:: Webasto C-Kit täydennyssarja ::
Täydennyssarjalla voidaan muuntaa tehdasasenteiset Thermo Top Z -lämmittimet toimimaan myös esilämmittiminä, kuten E- ja C-mallit.- Erillisellä digiajastimella voidaan ohjelmoida kolme eri esilämmitysaikaa tai käynnistää lämmitin ajon aikana.
- Erillinen johtosarja kytketään lämmittimen, digitaaliajastimen ja kiertovesipumpun kanssa.
- Kiertovesipumppu kytketään vesiletkujen väliin toimimaan autossa ensiasenteisena olevan automaattisen lisälämmittimen kanssa.
Tuolta löytyy myös C-mallin toimitussisältö ja kuva+osat.
Leave a comment:
-
Onnistuisko mulle ohjelmointi ens keskiviikkona Tampereella.Vast. privana.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by th2376 View PostLöysin ao. tekstin germaanien keskustelupalstalta, pitääkö paikkansa??
Suomennettuna ja referoituna:
"Jos autossa webasto mallia Z, siinä ei ole omaa vesipumppua. Näin ollen jos tämä malli ohjelmoidaan esilämmittimeksi, pitää ulkoinen vesipumppa asentaa (ilmeisesti osanro 64 11 8 374 995)
Jos autossa webasto mallia C, siinä on oma vesipumppu jota webasto itse myös ohjaa."
ELI: jos pitää paikkansa niin tämä tarkoittaa sitä ettei mikään kierrätä tuossa Z-mallissa webaston lämmittämää vettä mikäli esilämmitys vain ohjelmoidaan autoon ilman muita toimenpiteitä.....?!
BMW:n omissa dokumenteissa puhutaan vain Thermo Top Z -mallista ja kuitenkin kuvataan se ja sen toiminta aina oman vesipumppunsa kanssa. Webaston omat dokumentit taas kertovat Z/C-mallien eron olevan juuri tuossa vesipumpussa, C=Z+vesipumppu. Osaluettelossa ei ole selvää ehtoa vesipumpun suhteen, joten olettaisi sen kuuluvan pakettiin. Jos asia vaivaa, ei ole mahdoton homma kurkata Webaston kylkeen kuskinpuoleisen etulokarin alle.
Mikäli mitään pumppua ei olisi (Webaston oma tai erillinen KV-pumppu), painovoimaisena kierto jäisi todennäköisesti olemattomaksi ja Webasto sammuisi nopeasti ylikuumenemisen seurauksena. Kuitenkaan täältä palstalta en muista tapausta, jossa esilämmitys ei olisi toiminut, kunhan se on suostuttu ohjelmoimaan.
Leave a comment:
-
-
Löysin ao. tekstin germaanien keskustelupalstalta, pitääkö paikkansa??
"Die Webasto SH Typ Z ist ein reiner Zuheizer ohne eigene Wapu. Wer eine solche im Auto verbaut hat (Aufkleber im Motorraum), muß zum Standheizbetrieb mit einer Wapu nachrüsten (wird von Webasto angeboten).
Die Webasto SH Typ C (besitzen wohl die meisten E39 Diesel) ist dasselbe Gerät plus eigener Wapu, damit ist ein Standheizbetrieb uneingeschränkt möglich. Diese Wapu wird von der SH direkt angesteuert."
Suomennettuna ja referoituna:
"Jos autossa webasto mallia Z, siinä ei ole omaa vesipumppua. Näin ollen jos tämä malli ohjelmoidaan esilämmittimeksi, pitää ulkoinen vesipumppa asentaa (ilmeisesti osanro 64 11 8 374 995)
Jos autossa webasto mallia C, siinä on oma vesipumppu jota webasto itse myös ohjaa."
ELI: jos pitää paikkansa niin tämä tarkoittaa sitä ettei mikään kierrätä tuossa Z-mallissa webaston lämmittämää vettä mikäli esilämmitys vain ohjelmoidaan autoon ilman muita toimenpiteitä.....?!
Leave a comment:
-
Leave a comment: