Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pekuz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 687
    • Pirkanmaa

    #31
    Ilmastointihuoltoa suositellaan tehtäväksi 2v välein. Itse olen kyllä huomannut, että toiset autot vuotaa mehut pihalle nopeammin kuin toiset. Talvikäyttö syynä kenties...:think

    Mutta jos ei enää meinaa tulla kunnolla kylmää sisälle niin silloin kannattaa tehdä huolto. Ja jos kompressori pauhaa melkein kokoajan auton käydessä tyhjäkäyntiä niin yleensä silloin on mehut vähissä. Normaalisti useimmissa autoissahan kompura käy vain hetken ja taas päälle jne...
    ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by Pekuz View Post
      Normaalisti useimmissa autoissahan kompura käy vain hetken ja taas päälle jne...
      Siis wanhoissa autoissa, mutta "uusissa" autoissa, esim. E39, se on aina (ei tietenkään talvella eikä parissa muussakaan tapauksessa) päällä jos se on napista kytketty päälle. Kompuran teho säätyy automaattisesti jolloin tuota aikaisemmin käytettyä höyrystimen lämpötilan mukaan ohjattua päälle/pois toimintoa ei tarvita. Tuo säästää bensaa ja myös hermoja.
      E39 528iA

      Comment

      • Pekuz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 687
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        Siis wanhoissa autoissa, mutta "uusissa" autoissa, esim. E39, se on aina (ei tietenkään talvella eikä parissa muussakaan tapauksessa) päällä jos se on napista kytketty päälle. Kompuran teho säätyy automaattisesti jolloin tuota aikaisemmin käytettyä höyrystimen lämpötilan mukaan ohjattua päälle/pois toimintoa ei tarvita. Tuo säästää bensaa ja myös hermoja.
        Arvelinkin että joku kuittaa.. Tämä ei tosiaan päde kunnon autoihin joissa on muuttuvatilavuuksinen kompressori tai miksikä sitä nyt sitten sanotaankin...:think
        ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #34
          Mikähän on alin lämpötila jossa e39:n ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään? Huhu puheiden perusteella VAG konsernin autoissa kompura pyörähtäisi aina auton käynnistäessä ilmastointi päällä. Myös talvella. Kuulostaa järkevälle toiminnolle kompuran tiivisteiden ikää ajatellen ellei sitten riittävän kovalla pakkasella ole enemmän haittaa kuin hyötyä.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Nisti
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 705
            • På Gränsen

            #35
            Muistaakseni e39 ilmastointi alkaa toimimaan +3 asteen lämmöissä. Viisaammat korjatkoon jos meni väärin.
            "MURPHY'S LAW"
            "Whatever can go wrong will go wrong,
            and at the worst possible time,
            in the worst possible way"

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #36
              Höyrystinkennon lämpötilan on oltava > +3C, jotta kompressori kytkeytyy. KLIK
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Powr
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2008
                • 1589
                • Kankaanpää

                #37
                Pyöriikö e36 kompressori vaikka aine olisikin vähissä? Omassa puhaltaa aina lämmintä vaikka ilmastointi olisikin päällä tai vaikka ulkona olisi kylmä :think Huolto pitäis varata huomenna joten eiköhän se siinä selviä.
                "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                Comment

                • Ravermeister
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1508
                  • Melkeen Turkkuses

                  #38
                  Originally posted by Powr View Post
                  Pyöriikö e36 kompressori vaikka aine olisikin vähissä? Omassa puhaltaa aina lämmintä vaikka ilmastointi olisikin päällä tai vaikka ulkona olisi kylmä :think Huolto pitäis varata huomenna joten eiköhän se siinä selviä.
                  Ettei sulla olis vesiventtiili jumissa jos aina lämmintä puhaltaa...
                  Jos on liian vähän kylmäainetta niin silloin ei kompressori kytkeydy päälle. Karkeesti sanottuna kun kylmäainetta on alle puolet vaaditusta niin ei enää lähde kompura pyörimään.
                  -Turku Connection-
                  HDJ80 4.2TD
                  ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                  Comment

                  • Powr
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2008
                    • 1589
                    • Kankaanpää

                    #39
                    Täytyy tarkistaa toi vesiventtiili sitten ku pääsen hallille
                    "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                    Comment

                    • amfe
                      BTCF Member
                      • Apr 2008
                      • 281
                      • 54500

                      #40
                      missäs toi vesiventtili on? omassa coupessa e36 kun painaa sitä ilmastointi nappulaa niin kuuluu sellanen rutina et joku niinku käyntiin lähtis koelaudan alla.. mut ei kylmää ilmaa tule ? onko nesteet loppu vai mikä?
                      BMW 325 sedan vm 2005


                      ex-BMW 330i touring vm.2002
                      ex-BMW 328 coupe vm.99 topasblau

                      ex-BMW 320i coupe vm.92
                      ex-BMW 316 sedan vm.91

                      Comment

                      • Bugi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 175
                        • Tampere

                        #41
                        Kävin tossa e34:sen ilmastoinnin kanssa täyttämässä, mutta puhaltaa vaan osittain kylmää, ainakin kuskinpuolen sivulta tulee kylmää, mutta taas jalkoihin ja keskeltä tulee kuumaa, että oliskohan tuossakin vesiventtiilissä vikaa? Mistäspäin se tuosta vehkeestä löytyis?

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1836
                          • Kotona/Poissa

                          #42
                          Yleensä pajat joissa mainostetaan tehtäväksi ilmastoinnin huoltotöitä, tarkoitetaan itseasiassa vain kylmäaineiden täyttöä ja mahdollisesti vuotojen tarkistusta.

                          Kuitenkin E39:ssa ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa muutkin osat, kuten se sähköinen flekti siinä lahduttimen edessä. Tämän flektin toimintaa ei nämä pajat varmasti osaa tarkistaa, joten se on tehtävä joko itse tai osaavassa paikassa.

                          Tuosta asiasta löytyy lisää hakusanalla "E39 flekti" (paljon osumia, joten varattava aikaa selaamiseen )

                          Itse huomasin vasta 4v auton omistettuani, että kerpele, minun E39:n flekti onkin rikki. Toki kylmää on tullut sisään, mutta hiukan "jyrkästi". Nyt uudella flektillä mennään taas mukavasti
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #43
                            Originally posted by Havis View Post
                            Yleensä pajat joissa mainostetaan tehtäväksi ilmastoinnin huoltotöitä, tarkoitetaan itseasiassa vain kylmäaineiden täyttöä ja mahdollisesti vuotojen tarkistusta.

                            Kuitenkin E39:ssa ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa muutkin osat, kuten se sähköinen flekti siinä lahduttimen edessä. Tämän flektin toimintaa ei nämä pajat varmasti osaa tarkistaa, joten se on tehtävä joko itse tai osaavassa paikassa.

                            Tuosta asiasta löytyy lisää hakusanalla "E39 flekti" (paljon osumia, joten varattava aikaa selaamiseen )

                            Itse huomasin vasta 4v auton omistettuani, että kerpele, minun E39:n flekti onkin rikki. Toki kylmää on tullut sisään, mutta hiukan "jyrkästi". Nyt uudella flektillä mennään taas mukavasti
                            Sen saa kyllä kysymällä selväksi onko kyseessä huolto vai pelkkä täyttö. Meillä (siis mun virma) kyllä se lauhduttimen puhaltimen toiminta katsotaan oil kyseessä huolto taikka täyttö. Niihin rengaliikkeiden juttuihin sensijaan sopii sama kun renkaiden täyttöönkin.
                            Usein se "1-nopeus" on pois pelistä ja vasta "2-nopeus" toimii. Käyttäjät eivät edes itse tiedä sen toimimattomuudeta ennenkun heille asiasta kertoo. Aika yleinen kommentti on että noin se on aina toiminut...
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17522
                              • Turku

                              #44
                              Originally posted by Havis View Post
                              Toki kylmää on tullut sisään, mutta hiukan "jyrkästi".
                              Mitä tuo jyrkkä tarkoittaa? Siis tulee liian kylmää vai ei tarpeeksi kylmää?
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1836
                                • Kotona/Poissa

                                #45
                                Originally posted by Laku View Post
                                Mitä tuo jyrkkä tarkoittaa? Siis tulee liian kylmää vai ei tarpeeksi kylmää?
                                Nimenomaan liian kylmää, varsinkin alkuvaiheen jäähdytyksessä myös "kolmen punaisen pallon" asennossa. Tai ainakin sen verran, että joskus oli oltava tarkka minne ne kojelaudan suuttimet suuntaa ettei tule vilu.

                                Nyt en moista enää ole huomannut, mutta korjautuiko tuo ilmiö tuolla flektin korjaamisella, vaiko onko vain sattumaa, en osaa varmana vielä sanoa. Aika näyttää.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎