Luulisi neloskoneen äänien riittävän kärsimykseksi mutta ei...eise jaksa pyörittää ilmastointiakaa.
Älä vaivu epätoivoon, kyllä pieni kuutonenkin vähän nytkähtää kun ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään. Ei tosin noin usein, ehkä puolen minuutin välein maksimissaan lämpimällä kelillä, kylmällä harvemmin.
Mulla oli sama että paineet huiteli missä sattuu ja sen vuoksi ei uskallettu jättää aineita sisään.
Flekti pyöri kyllä mutta mikä tuon paineen nousun voisi aiheuttaa?
Siellä saattaa olla se venttiili jumissa joka säätelee matala ja korkeapainetta...
Onko muka. En ole pikkumoottorisissa BMW:issä tai muun merkkisissäkään huomannut että tyhjäkäynti humppaa kun on AC kytketty. Voishan siellä joku viaton imuvuoto olla minkä takia tyhjäkynnin säätö ei ole niin jouheva kun tulee vähän kuormaa. emt , pikkuvaivahan toi on jos kaikki muuten pelaa , en paljo syventyisi.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Älä vaivu epätoivoon, kyllä pieni kuutonenkin vähän nytkähtää kun ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään. Ei tosin noin usein, ehkä puolen minuutin välein maksimissaan lämpimällä kelillä, kylmällä harvemmin.
E46:ssahan pitäisi olla jatkuvasti päällä oleva automaattisesti säätyvä kompura eikä siinä esiinny noita sammumisia/päällelähtöjä. Jos niitä esiintyy, on systeemissä liikaa painetta (lauhdutin/puhallin ei toimi oikein) tai höyrystin meinaa jäätyä (expansioventtiilissä vikaa).
E46:ssahan pitäisi olla jatkuvasti päällä oleva automaattisesti säätyvä kompura eikä siinä esiinny noita sammumisia/päällelähtöjä. Jos niitä esiintyy, on systeemissä liikaa painetta (lauhdutin/puhallin ei toimi oikein) tai höyrystin meinaa jäätyä (expansioventtiilissä vikaa).
Ahaa, tuo olikin minulle uutta tietoa. Kyllä se kuitenkin aivan pieniä nykäisyjä sillointällöin tekee. Sähköflekti ainaskin pyörii ja mielestäni ihan oikein (välillä hitaammin, välillä nopeammin). Kylmää kuitenkin puhaltaa tasaisesti ja toiminta tuntuu loogiselta.
Minkä vuosimallin auto sinulla on? Oletko katsonut pyöriikö tuo puhallin? Siis se heti munuaisten takana oleva. 9/98 vanhemmissa se pitäisi pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, uudemmissa se sammuu välillä (ellei ole kova helle). Searchillä löytyy juttua.
Kiitos kysymästä, loppuvuodesta 2000 tehty facelift on kyseessä. Täytyy tsekata tuo puhallin. Löysinkin tuon asiaa sivuavan säikeen:
Mielestäni toisinaan kun autolla lähtee ajamaan, tuulettimen moottori pumppaa isommalle ja pienemmälle. Olisko "siili" menossa ja voiko rikkonainen siili haitata myös ilmastoinnin toimintaa ja selittää nuo paineen nousut?
Mielestäni toisinaan kun autolla lähtee ajamaan, tuulettimen moottori pumppaa isommalle ja pienemmälle. Olisko "siili" menossa ja voiko rikkonainen siili haitata myös ilmastoinnin toimintaa ja selittää nuo paineen nousut?
Siilin vika tuo tosiaan voi olla. Mutta ei se ilmastoinnin toimintaan vaikuta. Toki se sisäpuhallin vaikuttaa höyrystimen lämpötilaan, ja samalla myös paineisiin, mutta niin sen kuuluukin tehdä eikä se tuplapaineita aiheuta. Mitä siellä konetilan etureunassa lukee paineina?
Kyseessä E36 323 valmistettu 06/96 automaatti ilmastoinnilla.
Kävin sitten tänään itsekin tuon ilmastoinnin täyttämässä. Tyhjähän se oli, letkuissa ei ollut pisaraakaan ainetta. Alipainetestillä selvisi että vuotoja ei ole joten laitettiin 825gr ainetta putkiin.
Kompura lähtee päälle ja flekti alkaa pyörimään mutta kylmää ei tule. Eikä ne ilmastoinnin kompuralle menevät putketkaan tunnu lämpimiltä, hyvin pystyi pitämään kiinni.
INPA:lla ja BMW scannerilla tutkittiin diagnostiikkaa mutta eihän sieltä mitään löytynyt. Kuten aiemmin jo mainittu. E46 sitten ilmeisesti toinen juttu.
Auto 06/96 valmistettu 323 ja automaattisella kylmälaitteella. Mistä lähdetään seuraavaksi vikaa etsimään? Kierrokset hieman heilahtaa kun kytkee ilmastoinnin napista päälle ja joku venttiili? napsahtaa.
Sillä samalla huoltolaitteellako noi paineet voisi tarkistaa?
Näiden lisäksi vaihdoin tänään raitisilmasuodattimen uuteen.
Onko mitään tutkittavissa ilman järjestelmän tyhjennystä?
Mistä ilmastointilaite mittaa sisälämpötilan? Voiko anturin rikkoutuminen vaikuttaa toimintaan? Ja onko se vaihdettavissa? Sisälämpötilaa ei ilmeisesti mistään voi tarkistaa.
Täyttöhuollon kuitissa ei ollut mitään mainintaa järjestelmän paineista.
EDIT
Eli siellähän onkin joku tuuletin mikä vetää ilmaa sisälämpöanturille.
Mitens olette ratkaisseet tuon vanhojen vessojen ilmastointihuollon ongelman kun sitä R-12 ainetta ei enää saa mistään ja ainakin tämänpäiväinen asentaja sanoi ettei korvaavaa ainetta ole kuin 401 tai isceon 49 mutta nämä taitaa siis molemmat olla jo kiellettyjä mömmöjä? Onko tosiaan näin että vanhan ruoskan ilmastoinnista tuli roska tuon ilmastodirektiivin myötä?
Ihme ettei korvaavaa ainetta ole. Taitaa olla niin että muutostyöt nykyiseen onko se nyt R-134 aineeseen maksavat sen verran paljon ettei mahda kannattaa teettää..
Comment