Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1289
    • HKI

    #76
    Luulisi neloskoneen äänien riittävän kärsimykseksi mutta ei...eise jaksa pyörittää ilmastointiakaa.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • maukka86
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 490
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by Nobody_ View Post
      Luulisi neloskoneen äänien riittävän kärsimykseksi mutta ei...eise jaksa pyörittää ilmastointiakaa.
      Älä vaivu epätoivoon, kyllä pieni kuutonenkin vähän nytkähtää kun ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään. Ei tosin noin usein, ehkä puolen minuutin välein maksimissaan lämpimällä kelillä, kylmällä harvemmin.
      f22 220i

      Comment

      • jon1
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 270
        • Tampere

        #78
        Originally posted by GeeTee View Post
        Mulla oli sama että paineet huiteli missä sattuu ja sen vuoksi ei uskallettu jättää aineita sisään.
        Flekti pyöri kyllä mutta mikä tuon paineen nousun voisi aiheuttaa?
        Siellä saattaa olla se venttiili jumissa joka säätelee matala ja korkeapainetta...

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #79
          Originally posted by makkis View Post
          Kyllä on varsinkin noin pienellä moottorilla
          Onko muka. En ole pikkumoottorisissa BMW:issä tai muun merkkisissäkään huomannut että tyhjäkäynti humppaa kun on AC kytketty. Voishan siellä joku viaton imuvuoto olla minkä takia tyhjäkynnin säätö ei ole niin jouheva kun tulee vähän kuormaa. emt , pikkuvaivahan toi on jos kaikki muuten pelaa , en paljo syventyisi.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #80
            Originally posted by maukka86 View Post
            Älä vaivu epätoivoon, kyllä pieni kuutonenkin vähän nytkähtää kun ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään. Ei tosin noin usein, ehkä puolen minuutin välein maksimissaan lämpimällä kelillä, kylmällä harvemmin.
            E46:ssahan pitäisi olla jatkuvasti päällä oleva automaattisesti säätyvä kompura eikä siinä esiinny noita sammumisia/päällelähtöjä. Jos niitä esiintyy, on systeemissä liikaa painetta (lauhdutin/puhallin ei toimi oikein) tai höyrystin meinaa jäätyä (expansioventtiilissä vikaa).
            E39 528iA

            Comment

            • maukka86
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 490
              • Pirkanmaa

              #81
              Originally posted by TJJ View Post
              E46:ssahan pitäisi olla jatkuvasti päällä oleva automaattisesti säätyvä kompura eikä siinä esiinny noita sammumisia/päällelähtöjä. Jos niitä esiintyy, on systeemissä liikaa painetta (lauhdutin/puhallin ei toimi oikein) tai höyrystin meinaa jäätyä (expansioventtiilissä vikaa).
              Ahaa, tuo olikin minulle uutta tietoa. Kyllä se kuitenkin aivan pieniä nykäisyjä sillointällöin tekee. Sähköflekti ainaskin pyörii ja mielestäni ihan oikein (välillä hitaammin, välillä nopeammin). Kylmää kuitenkin puhaltaa tasaisesti ja toiminta tuntuu loogiselta.
              f22 220i

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                #82
                Originally posted by TJJ View Post
                Minkä vuosimallin auto sinulla on? Oletko katsonut pyöriikö tuo puhallin? Siis se heti munuaisten takana oleva. 9/98 vanhemmissa se pitäisi pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, uudemmissa se sammuu välillä (ellei ole kova helle). Searchillä löytyy juttua.
                Kiitos kysymästä, loppuvuodesta 2000 tehty facelift on kyseessä. Täytyy tsekata tuo puhallin. Löysinkin tuon asiaa sivuavan säikeen:



                Mielestäni toisinaan kun autolla lähtee ajamaan, tuulettimen moottori pumppaa isommalle ja pienemmälle. Olisko "siili" menossa ja voiko rikkonainen siili haitata myös ilmastoinnin toimintaa ja selittää nuo paineen nousut?
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Originally posted by 205/65-15H View Post
                  Mielestäni toisinaan kun autolla lähtee ajamaan, tuulettimen moottori pumppaa isommalle ja pienemmälle. Olisko "siili" menossa ja voiko rikkonainen siili haitata myös ilmastoinnin toimintaa ja selittää nuo paineen nousut?
                  Siilin vika tuo tosiaan voi olla. Mutta ei se ilmastoinnin toimintaan vaikuta. Toki se sisäpuhallin vaikuttaa höyrystimen lämpötilaan, ja samalla myös paineisiin, mutta niin sen kuuluukin tehdä eikä se tuplapaineita aiheuta. Mitä siellä konetilan etureunassa lukee paineina?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • GeeTee
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 374
                    • Lappeenranta

                    #84
                    Originally posted by jon1 View Post
                    Siellä saattaa olla se venttiili jumissa joka säätelee matala ja korkeapainetta...
                    Missä tuo venttiili on?
                    e46 325i Touring ex. e61 520d -06, e39 523i, e46 328i Touring, Evolution IV, e34 525i, e36 325i Coupe, e36 325i Coupe M3 Replica

                    Comment

                    • jon1
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 270
                      • Tampere

                      #85
                      Originally posted by GeeTee View Post
                      Missä tuo venttiili on?
                      Tarkkaan en muista missä se e36 oli mutta todennäkösesti tulipellin lähellä. Siihen venttiiliin tulee 2 putkee ja lähtee 2 putkee...

                      Comment

                      • tommi--fi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 1066
                        • Riihimäki

                        #86
                        Kysytään täälläkin.

                        Kyseessä E36 323 valmistettu 06/96 automaatti ilmastoinnilla.

                        Kävin sitten tänään itsekin tuon ilmastoinnin täyttämässä. Tyhjähän se oli, letkuissa ei ollut pisaraakaan ainetta. Alipainetestillä selvisi että vuotoja ei ole joten laitettiin 825gr ainetta putkiin.

                        Kompura lähtee päälle ja flekti alkaa pyörimään mutta kylmää ei tule. Eikä ne ilmastoinnin kompuralle menevät putketkaan tunnu lämpimiltä, hyvin pystyi pitämään kiinni.

                        INPA:lla ja BMW scannerilla tutkittiin diagnostiikkaa mutta eihän sieltä mitään löytynyt. Kuten aiemmin jo mainittu. E46 sitten ilmeisesti toinen juttu.

                        Auto 06/96 valmistettu 323 ja automaattisella kylmälaitteella. Mistä lähdetään seuraavaksi vikaa etsimään? Kierrokset hieman heilahtaa kun kytkee ilmastoinnin napista päälle ja joku venttiili? napsahtaa.

                        Sillä samalla huoltolaitteellako noi paineet voisi tarkistaa?
                        Näiden lisäksi vaihdoin tänään raitisilmasuodattimen uuteen.
                        Onko mitään tutkittavissa ilman järjestelmän tyhjennystä?
                        Mistä ilmastointilaite mittaa sisälämpötilan? Voiko anturin rikkoutuminen vaikuttaa toimintaan? Ja onko se vaihdettavissa? Sisälämpötilaa ei ilmeisesti mistään voi tarkistaa.

                        Täyttöhuollon kuitissa ei ollut mitään mainintaa järjestelmän paineista.

                        EDIT
                        Eli siellähän onkin joku tuuletin mikä vetää ilmaa sisälämpöanturille.
                        Last edited by tommi--fi; 20-05-2010, 17:03.
                        Auto tai moottoripyörä Virosta?

                        Comment

                        • e46 ci
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 583

                          #87
                          Mitens olette ratkaisseet tuon vanhojen vessojen ilmastointihuollon ongelman kun sitä R-12 ainetta ei enää saa mistään ja ainakin tämänpäiväinen asentaja sanoi ettei korvaavaa ainetta ole kuin 401 tai isceon 49 mutta nämä taitaa siis molemmat olla jo kiellettyjä mömmöjä? Onko tosiaan näin että vanhan ruoskan ilmastoinnista tuli roska tuon ilmastodirektiivin myötä?

                          Ihme ettei korvaavaa ainetta ole. Taitaa olla niin että muutostyöt nykyiseen onko se nyt R-134 aineeseen maksavat sen verran paljon ettei mahda kannattaa teettää..

                          Ideoita?
                          ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14467
                            • Oulu

                            #88
                            Eikai isceon oo kielletty. Sitä kai yleisesti noihin R12 järjestelmiin laitetaan.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Miika Tissari
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 1802
                              • Varkaus

                              #89
                              Tänää juuri täytätin e34 ilmastoinnin ja r12 laitettiin. Kierrätetty aine ei kuulema ole vielä kiellettyä...
                              E28 ///M-tech V8 -83
                              E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                              Comment

                              • e46 ci
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 583

                                #90
                                Originally posted by Miika Tissari View Post
                                Tänää juuri täytätin e34 ilmastoinnin ja r12 laitettiin. Kierrätetty aine ei kuulema ole vielä kiellettyä...
                                Tämä hyvä tieto pitääpä huomenna soitella läpi noita firmoja..
                                ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎