Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Originally posted by TJJ View Post
    Siellä siis huollon mukaan oli alunperin 1350g ja nyt ne laittoi tuon 750g? Joten se oli ylitäytetty aikaisemmassa huollossa? Silloinhan puhallin olisi huutanut ja ilmastoinnin kompura sammunut aika usein ylipaineen takia. Onko sinulla tietoa missä se aikaisempi huolto tehtiin? Onko tämän uuden huollon täyttölaitteesta tulostetta jossa näkyy ainemäärät?

    Ei kai autossa ole nyt mitään vikaa jos siellä nyt oikeasti on tuo 750g, ilmastointi toimii ja puhallinkin tuntuisi toimivan normaalisti.
    Edellinen huolto lienee tehty Saksassa, huoltokirjassa ei ole kohtaa tuolle, joten tästä ei ole tarkkaa havaintoa. Mielestäni myöskään huolto-ohjelma ei kerro milloin ilmastointihuolto tulisi tehdä.

    Printtiä lisätystä määrästä ei ole, mutta luulisin että asia on nyt OK kun huolto tuosta oma-alotteisesti mainitsi. Jos huollossa olisivat olleet hiljaa en olisi huomannut mitään poikkeavaa. Täytyy seurata tilannetta kun ilmat taas lämpenee, kiitos avusta!
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Edellinen huolto lienee tehty Saksassa, huoltokirjassa ei ole kohtaa tuolle, joten tästä ei ole tarkkaa havaintoa. Mielestäni myöskään huolto-ohjelma ei kerro milloin ilmastointihuolto tulisi tehdä.

      Printtiä lisätystä määrästä ei ole, mutta luulisin että asia on nyt OK kun huolto tuosta oma-alotteisesti mainitsi. Jos huollossa olisivat olleet hiljaa en olisi huomannut mitään poikkeavaa. Täytyy seurata tilannetta kun ilmat taas lämpenee, kiitos avusta!
      Mittaat tuloilman minimilämpötilan , jos on about 10 C tai alle ja kompura ei äännä mitään niin kaikki OK ja siirryt seuraavaan vikaan .
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        Originally posted by TJJ View Post
        Kerro muutama esimerkki tuon jutun asiavirheistä. Kylmäaineen katoava määrä/vuosi tuntuu suurelta mutta se oli EU:n tutkimus.

        Henkilöautojen ilmastointijärjestelmissä on kylmäainetta noin 0,7–0,8 kg. Ainetta vuotaa pikkuhiljaa pois. EU:n tutkimusten mukaan keskimääräisestä, 750 g kylmäainetta sisältävästä järjestelmästä vuotaa noin 57–72 g vuodessa.

        Kylmäainemäärä on n. 0,4-1,5 kg ja vuoto on merkistä riippuen alle 10g - 500g vuodessa. Siis oikeesti.


        esimerkiksi uusimmissa Renault Laguna- ja Mégane-malleissa on vain yksi liitin, joten huolto ei onnistu suoraan yleislaitteilla.

        Kyllä se onnistuu ihan tavallisella yleislaitteella.


        Seuraavassa vaiheessa järjestelmä alipaineistetaan. Tämän tarkoitus on poistaa järjestelmästä kosteus. Asiantuntijat suosittelevat, että alipaineistuksen kesto olisi vähintään 15 minuuttia, jotta kosteus saataisiin mahdollisimman tarkoin pois.

        Suositus on vähintään 20min. ja mielummin 30 min.


        Järjestelmässä havaitut vuodot pitää korjata ennen kylmäaineen lisäämistä. Jos järjestelmä on ollut täysin tyhjänä, pitää kuivain lisäksi uusia. Uusiminen on tarpeen, jos järjestelmä on ollut tulppaamatta yli kymmenen minuuttia.

        Kaikkiin autoihin ei edes saa kuivainta vaihdettua alle 10 minuutissa, järkevä aika on enneminkin 30 minuuttia.


        Oikean ajovalon takaa löytyi matalapainepuolen huoltoliitin, mutta korkeapainepuolen liitintä ei löytynyt mistään. Autodatan cd-levy opasti, että liitin pitäisi löytyä oikean sisälokasuojan alta.

        Juurikin päivastoin.


        Tuntui melkoiselta haaskaukselta avata kokonainen 240 millilitran pullo PAG-öljyä vain tuon 20 ml:n lisäämiseksi, öljy kun on aika reilun hintaista. Ohje kuitenkin sanoo, ettei avattua pulloa saa jättää odottelemaan toista autoa, vaan loput on toimitettava ongelmajätekeräykseen.

        Kuka muka täyttää huoltolaitteen öljysäiliöön 20ml öljyä ja kaataa loput jäteöljypönttöön? Ei varmaan kukaan. Nykyään käytetään PAO öljyä joka ei ole hygroskooppista.

        Enempää en viitsinyt tähän kopioida niitä asiavirheitä...
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • kaikkone
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 933
          • Villähde

          Mites, tuleeko tuolle kompressorille joku volttimäärä joka sitten aktivoi sen magneettikytkimen,
          Mietin että voisinko tarkistaa että se virta/singaali edes tulee sinne ettei turhaan raahaa autoa ilmastointihuoltoon.
          ihmettelen että tuonne kumminkin tulee vain yksi piuha, :o

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            Yksi piuha plussa, maadoitus rungosta jännitettä obaut akkujännitteen verran.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • kaikkone
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 933
              • Villähde

              Mites, mistäs sen tiiän että sille pitäis tulla virta, pitäskö toimia jos lykkään inpalla kompressor on ja katon voltit?

              ainiin, ja tos varmaa on joku tunnistin et jos ei oo tarpeeks ainetta ni ei lähe olleskaa, mutta katkaseeko se silloin virran missä vaiheessa?, vasta ite kompurassa vai aikasemmin
              Last edited by kaikkone; 26-05-2010, 19:21.

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                Originally posted by kaikkone View Post
                Mites, mistäs sen tiiän että sille pitäis tulla virta, pitäskö toimia jos lykkään inpalla kompressor on ja katon voltit?

                ainiin, ja tos varmaa on joku tunnistin et jos ei oo tarpeeks ainetta ni ei lähe olleskaa, mutta katkaseeko se silloin virran missä vaiheessa?, vasta ite kompurassa vai aikasemmin
                Tossa e39:ssä on ilmastoinnin ohjainmoduli jolle tulee eri tietoja useilta antureilta ja esim. ECM:ltä. Ohjainmoduli sitten antaa kompressorille ja lauhduttimen puhaltimelle käskyt lähteä päälle ja myöskin pysähtyä tarvittaessa. Kai sillä INPA:lla näkee että mikä kieltää kompressorin päälle lähtemisen :think
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • kaikkone
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 933
                  • Villähde

                  Mjooh, tuossa tutkailin kompuran toimintaa, ei inpa minun taidoilla kerro syytä minkä takia ei toimisi, vertasin E36:seen ilmastointiin inpalla, minun kohilla on semmonen että disable kompressor deactivation mitä ei sitten löydy tuolta kaverin E36:lta.
                  Kyseistä namiskaa painamal ja laittamal et yes disable ni ei tapahdu mittään.

                  Kokeilin yleismittarilla että tuleeko tuonne kompressorille virtaa niin kyllähän sinne pätkähti ihan iloisesti 14v. eikä magneettikytkin kyllä pistä pyörimään.

                  onko siis niin että kun kompressorille tulee virtaa siihen yhteen piuhaan niin tällöin pitäisi sen magneettikytkimen lukittua vai onko itse kompressorissa jokin tunnistin joka estää päälle lähdön?
                  Eli missä vaiheessa se tunnistin tunnistaa että onko siellä nesteitä järjestelmässä.

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    Voit kokeilla antaa sen 12v suoraan siihen kompuran johtoon, tietenkin se autolta tuleva johto irrotettuna. Magneettikytkimen pitäisi naksahtaa kiinni. Mikäli ei niin voit hieman käsin painaa sitä kytkintä kiinnipäin. Jos edelleen mykkänä niin se magneettikela on varmaan vainaa. Sitä ei edes aina voi yleismittarilla mitata. Kelalta tulee maadoitus johto siihen kompuran päälle ruuvinalle, tarkista ettei ole johto poikki. Jos edelleen näyttää ehjältä niin mulla on ehjä kela tarvittaessa myytävänä. Kysy privalla.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • kaikkone
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 933
                      • Villähde

                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Voit kokeilla antaa sen 12v suoraan siihen kompuran johtoon, tietenkin se autolta tuleva johto irrotettuna. Magneettikytkimen pitäisi naksahtaa kiinni. Mikäli ei niin voit hieman käsin painaa sitä kytkintä kiinnipäin. Jos edelleen mykkänä niin se magneettikela on varmaan vainaa. Sitä ei edes aina voi yleismittarilla mitata. Kelalta tulee maadoitus johto siihen kompuran päälle ruuvinalle, tarkista ettei ole johto poikki. Jos edelleen näyttää ehjältä niin mulla on ehjä kela tarvittaessa myytävänä. Kysy privalla.
                      jees, pitänee kahtoa huomen jos ehtis, Kokeilin tuossa aikasemmin tosiaan niin että otin yleismittarilla rungosta miinuksen ja siitä kompuralle tulevasta johdosta plussan ni näytti just 14v. siihen asti siis tulee ainaki virta.
                      eli huomena tarkistan ne johdot siitä ja sitten pitänee kaiketi tilailla sulta se kela.

                      Comment

                      • kaikkone
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 933
                        • Villähde

                        Jahajaha, mitäköhän sitä. Pitäs ne piuhat testaa että toimii kelalle asti mutta mites testaat?, nyt meinaa öljynen sormi mennä suuhun kun on niin ahasta eikä uskaltais nykiä veke koko kompuraa, sen takia kun ei tierä vielä miten tuon hihnan sais veke ja takaskin.

                        :F

                        Ja mitäs kohtaa tuossa pitikään painaa että ottasko kiinni?, kokeilin painella sieltä edestä kohti sitä ite kompuraa ja ei mitään tulosta.

                        Comment

                        • Playpig
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 889
                          • Iisalmi

                          e34 ilmastoinnin huolto

                          Eli autossa on manuaali-ilmastointi, jota ei ole käytetty minun omistukseni aikana. Myös kompressorin hihna on ollut irti tuon ajan. Syytä tähän entinen omistaja ei osannut kertoa.

                          Eli mitähän tuosta kannattaisi tarkistaa ennen kun laitan hihnan paikalleen ja vien normaaliin täyttöön? Tai mitä muita ilmastointihuoltoja kannattaisi tehdä?

                          Kompura pyörii kivasti kun siitä rullasta, missä hihnan kuuluisi olla, pyörittää.
                          Raitisilmasuodatin on just vaihettu.
                          Nyt: E39 530DA Touring -98

                          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            Se hihnahan on helppo, automaattikiristimellä toteutettu. Muistaakseni sen rissan keskeltä muovinen kansi pois ja alta paljastuu ruuvin kanta jota voi sopivalla avaimella kääntää jolloin se rissa löystyttää hihnan. Hihnapyörä sitten pitäisi pyöriä ihan herkästi, laakeroitu kun on. Normaalit laakerin testaus metodit riittää eikä edes pieni lonksu välttämättä haittaa.

                            Kompressoria ei tarvitse irrottaa, riittää kun ottaa sen kytkimelle menevän sähköjohdon irti ja mittaa ekana siitä maatavastaan. Samaan johtoon voi antaa 12v sähköä jolloin se kytkin sanoo klik, jos on sanoakseen.
                            Tälläiseen sähkön syöttöön kannattaa tehdä tarkoitukseen sopiva johto jossa on sulake välissä.

                            Siitä hihnapyörän keskellä olevasta navasta voi käsin pyörittää jolloin tuntuu kohtuullinen vastus, ei pidä tuntua sepelimyllyltä, aivan herkkä taas kertoo että tyhjä taitaa järjestelmä olla.
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • kaikkone
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 933
                              • Villähde

                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Se hihnahan on helppo, automaattikiristimellä toteutettu. Muistaakseni sen rissan keskeltä muovinen kansi pois ja alta paljastuu ruuvin kanta jota voi sopivalla avaimella kääntää jolloin se rissa löystyttää hihnan. Hihnapyörä sitten pitäisi pyöriä ihan herkästi, laakeroitu kun on. Normaalit laakerin testaus metodit riittää eikä edes pieni lonksu välttämättä haittaa.

                              Kompressoria ei tarvitse irrottaa, riittää kun ottaa sen kytkimelle menevän sähköjohdon irti ja mittaa ekana siitä maatavastaan. Samaan johtoon voi antaa 12v sähköä jolloin se kytkin sanoo klik, jos on sanoakseen.
                              Tälläiseen sähkön syöttöön kannattaa tehdä tarkoitukseen sopiva johto jossa on sulake välissä.

                              Siitä hihnapyörän keskellä olevasta navasta voi käsin pyörittää jolloin tuntuu kohtuullinen vastus, ei pidä tuntua sepelimyllyltä, aivan herkkä taas kertoo että tyhjä taitaa järjestelmä olla.

                              Haa jees, tuossa just lueskelin tota korjausopasta ja siinä oli ohjeet tuohon hihnan irroitukseen, toinen vaihtoehto oli kuusiokolopultti jota kääntämällä sen höskän pitäs kääntyä ja sitten jokin pultti/poranterä siihen koloseen pitämään se poissa tieltä.

                              Pitänee vielä illalla kävästä tuossa kokeilemassa kuinka herkästi pyörii. ja kuuluuko mitää klikkausta.
                              Ja mitenkäs sitten sen käämin vaihto?, oisko näyttää mitään kuvaa siitä?

                              Mites jos on aivan löysä ja pyörii helposti niin onko näin että vaikka sais virtaa ja klikkais kiinni ni ei lähe pyörimään vai pitäskö silti pyöriä? tosin tällöin paikat hajois.

                              Comment

                              • Jürgen_
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2008
                                • 2707
                                • Mylsä

                                Originally posted by kaikkone View Post
                                Mites jos on aivan löysä ja pyörii helposti niin onko näin että vaikka sais virtaa ja klikkais kiinni ni ei lähe pyörimään vai pitäskö silti pyöriä? tosin tällöin paikat hajois.
                                Lähteehän se silloin pyörimään, ei tuu kylmää eikä saa voitelua
                                Nopean testauksen voi tehdä muttei pidempää kannata pyörittää, käyntiäänenkin samalla kuulee.
                                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎