Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • *makke*
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 884
    • Klaukkala

    Originally posted by GeeTee View Post
    E36 on 2 liitintä siinä pissapojan säiliön edessä ja toisen kun oikosulki lähti kompura pyörimään vaikka ei nesteitä ollutkaan, sai testattua sen.
    Mites tietääkö kukaan minkä se toinen liitin on ja voiko oikosulkemalla kokeilla?
    Samanlaiset musta ja valkonen liitin umpion takana on painekytkimen liittimet.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17526
      • Turku

      Originally posted by Laku View Post
      :think Tarvisin tuohon E31 täytön mallia R12. Löytyykö tähän apua Turun tai pk-seudulta?
      Itse itseäni lainaten: Löysin muutossarjan R12->R134A 102,92€ Genuine Partsilta, joten taitaa päästä helpommalla, kun laittaa sen tilaukseen tulevia vuosia ajatellen...:think?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        Originally posted by Laku View Post
        Itse itseäni lainaten: Löysin muutossarjan R12->R134A 102,92€ Genuine Partsilta, joten taitaa päästä helpommalla, kun laittaa sen tilaukseen tulevia vuosia ajatellen...:think?
        Tai sitten kyselet rohkeasti Kylmälaiteita huoltavista firmoista.. R-413A/Isceon 49:ä löytyy useimmista liikkeistä
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • GeeTee
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 374
          • Lappeenranta

          Originally posted by *makke* View Post
          Samanlaiset musta ja valkonen liitin umpion takana on painekytkimen liittimet.
          jep toinen on paine kytkimen mutta entä toinen?
          e46 325i Touring ex. e61 520d -06, e39 523i, e46 328i Touring, Evolution IV, e34 525i, e36 325i Coupe, e36 325i Coupe M3 Replica

          Comment

          • *makke*
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 884
            • Klaukkala

            Originally posted by GeeTee View Post
            jep toinen on paine kytkimen mutta entä toinen?
            Edelleenkin, kumpikin on painekytkimen liittimiä. Wiring diagrammeista selviää mitä ohjaavat, ilmeisesti ainakin flektin pyörimisnopeuksia? (nopee/hidas)

            Comment

            • Torppa
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 291
              • Vihti

              Originally posted by Jürgen_ View Post
              Se töpskuukkeli on kolminapainen ainakin 325:ssa ja tuo realikin kertoo että: DOUBLE TEMPERATURE SWITCH.....91/99CEL
              Siinä siis on kahdelle lämpötilalle kykimet joista (mutu) 91 ast. kytkee puhaltimen päälle ja 99 ast. sammuttaa ilmastoinnin (ja mahd. kytkee puhaltimen täyden nopeuden jolloin se alempi lämpötila kytkee pienemmän nopeuden)
              Miten lähtisin omassa autossani etenemään tutkimuksissa, kun ilmastoinnin flekti ei ole koskaan lähtenyt pyörimään. Flektille tulevassa 3-napaisessa liittimessä on yhdessä 14v, toisessa maa ja kolmannessa ei mitään, omien mittailujen tulos Flektin kyllä saa pyörimään suoraan virtaa syöttämällä.

              Nesteissä on kyllä vajausta varmaan aikalailla, kun tehot ovat aika alhaalla, viileää kuitenkin tulee vielä ja kompura pyörii nätisti. Voisiko tästä syystä johtua miksei flekti lähde pyörimään?

              Kuulin itsekin tuosta muutossarjasta, kestääkö laitteisto nyt ihan oikeasti tuon 134a:n ? Kun töissä sitä pystyisin laittamaan
              ------------------------------------------------
              Entiset:
              E61 535D M-sport 11/-05
              E61 535D M-sport 12/-04
              E46 330D Touring 11/-03
              E36 325i Coupe 8/-92
              E30 318i Coupe -89

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17526
                • Turku

                Originally posted by Torppa View Post
                Kuulin itsekin tuosta muutossarjasta, kestääkö laitteisto nyt ihan oikeasti tuon 134a:n ? Kun töissä sitä pystyisin laittamaan
                Marmori Keravalla ei ainakaan muuta kykene tarjoamaan. Missäspäin sulta onnistuisi tällainen huoltotoimenpide?
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  Originally posted by Laku View Post
                  :think Tarvisin tuohon E31 täytön mallia R12. Löytyykö tähän apua Turun tai pk-seudulta?
                  Luulisi R12 jollakin vielä olevan, tietoa voi olla aika vaikea saada kun tuotahan ei saisi suomessa enää laittaa. Keski-suomessa tiedän yhden paikan, ja itärajan tai suomenlahden takana saa varmasti R12 täytönkin. Tosin isceon 49 pitäsi olla ns korvaava eli suoraan R12 tilalle sopiva, ilmastoinni nteho tosin hieman laskee, en tiedä tuleeko muita lieveilmiöitä.
                  Tai tilaa jenkkilästä semmoisen tee se itse täyttösarjan... miten lie tulli suhtautuu.
                  Last edited by WSE1; 20-06-2010, 01:14.

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Tai tilaa jenkkilästä semmoisen tee se itse täyttösarjan... miten lie tulli suhtautuu.
                    Saattaa rahti olla senverran kallis ettei oikein kannata. Nämä nesteytetyt palamattomat kaasut ovat ns. vaarallisia aineita joiden rahdissa pätevät omat määräyksensä ja tietenkin hintansa.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14446
                      • Oulu

                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Saattaa rahti olla senverran kallis ettei oikein kannata. Nämä nesteytetyt palamattomat kaasut ovat ns. vaarallisia aineita joiden rahdissa pätevät omat määräyksensä ja tietenkin hintansa.
                      Kyllähän noita saa ihan Englannistaki tilattua, ja melkein jo tilasinkin... Mutta täyttöpullot on nii pieniä että ois pitäny aika monta tilata.

                      Ja nuo kulkee ainoastaan maarahtina, lentorahtina ei tule.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        ...........................
                        Last edited by _nixu_; 20-06-2010, 15:04.
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Torppa
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 291
                          • Vihti

                          Originally posted by Laku View Post
                          Marmori Keravalla ei ainakaan muuta kykene tarjoamaan. Missäspäin sulta onnistuisi tällainen huoltotoimenpide?
                          Nummelassa, Vihdisssä 134A, kun töistä löytyy Boschin 134-a huoltolaite. Lohjalta löytyis vissiin tuota r-12, jostain kylmälaiteliikkeestä, kun viime kesänä soittelin.


                          Mutta onkos täällä jossain netissä myytävänä tuota muutossarjaa? mieluiten suomalaisilta sivustolta. Voisin ostaa pois ja itse laitella.
                          Last edited by Torppa; 20-06-2010, 18:23.
                          ------------------------------------------------
                          Entiset:
                          E61 535D M-sport 11/-05
                          E61 535D M-sport 12/-04
                          E46 330D Touring 11/-03
                          E36 325i Coupe 8/-92
                          E30 318i Coupe -89

                          Comment

                          • Raputurkki
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 545
                            • Suomi

                            Pellen Paja Helsingissä muistaakseni täytti tolla Isceon 49 aineella ilmastointeja ainakin muutama vuosi sitten vielä. En tiedä, onko pulju vielä pystyssä, mutta siellä onnistui noiden vanhojenkin ilmastointien täytöt. Kannattaa googlata kyseinen paikka. Palvelu oli musta aina hyvää, vaikkakin vähän sellasta vanhankansan omaista...

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17526
                              • Turku

                              Originally posted by Torppa View Post
                              Nummelassa, Vihdisssä 134A, kun töistä löytyy Boschin 134-a huoltolaite. Lohjalta löytyis vissiin tuota r-12, jostain kylmälaiteliikkeestä, kun viime kesänä soittelin.


                              Mutta onkos täällä jossain netissä myytävänä tuota muutossarjaa? mieluiten suomalaisilta sivustolta. Voisin ostaa pois ja itse laitella.
                              Ok, sijainti olisi sopiva. Mä voisin tilata itselleni ja sulle muutossarjan Saksasta orkkisosana, jos sua kiinnostaisi laittaa paikalle ja täyttää ilmastointi ?

                              Originally posted by Raputurkki View Post
                              Pellen Paja Helsingissä muistaakseni täytti tolla Isceon 49 aineella ilmastointeja ainakin muutama vuosi sitten vielä. En tiedä, onko pulju vielä pystyssä, mutta siellä onnistui noiden vanhojenkin ilmastointien täytöt. Kannattaa googlata kyseinen paikka. Palvelu oli musta aina hyvää, vaikkakin vähän sellasta vanhankansan omaista...
                              Edit: Eikä tuolle Pellen Pajalle löydy gsm-numeroa .

                              Myös Bemu Oy ohjasi Pellen Pajalle viime viikolla kysellessäni ongelmasta...

                              Kumpi nyt kannattaisi, jos autoa aikoo kauan pitää? Tehdä muutos R134a:han vai jatkaa vanhalla korvaavalla aineella :think?
                              Last edited by Laku; 21-06-2010, 11:44.
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 999
                                • 29100/310053

                                Originally posted by Laku View Post
                                Kumpi nyt kannattaisi, jos autoa aikoo kauan pitää? Tehdä muutos R134a:han vai jatkaa vanhalla korvaavalla aineella :think?
                                Riippuu järjestelmän kunnosta :think

                                Itse laitatin 2008 Isceon49:iä sisään kun ensin oli vaihdettu uusi kenno, kuivain ja vähän käytetty R12 Bosch kompura

                                Tuo R12 korvaava on sen verran hintavaa ja kun vanhuksiin tahtoo mennä sitä sen 1.5kg paikkeille, niin konversio edullisempaan maksaa itsensä hatarassa järjestelmässä äkkiä takaisin
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎