Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    Originally posted by markok View Post
    Tänään olin tekemässä reikää kennotilan koteloon, mutta eihän tuossa IHKR versiossa kotelo ole yhtään samanlainen kuin IHKA versiossa ja ohjeen kuvissa. Sillä paikalla johon reikä olisi pitänyt tehdä ei IHKR versiossa ole koteloa ollenkaan. Mistäs minun nyt kannattaisi Virkonit työntää kennolle? Otin puhaltimen siilin irti ja katselin siitä aukosta peilillä sisään niin heti sen aukon takapuolella on kenno, jonka uskoisin olevan lämmityslaitteen kennon, mutta eteenpäin aukosta katsellessa ei näkynyt mitään kennoa. Päteeköhän tämä TJJ:n linkittämä kuva myös IHKR järjestelmään ja onko siinä kennot samalla kohdalla kuin IHKA:ssa? Jos nyt alan ruiskimaan ainetta siilin aukosta sisään niin mihin suuntaan tai olisiko jotain parempaa vaihtoehtoa?
    IHKR:ssä jäähdytyskenno on heti lämmitinkennon etupuolella samansuuntaisena. Kennojen väli vaikutti kuvassa ahtaalta, mutta se lienee ainut paikka, josta homman pystyy tekemään. Tiedä sitten, mistä löytää reitin sinne kennojen väliin.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Tuossa IHKR:n kuva, kuskin puolelta katsottuna. Vaikealta näyttää reiän poraaminen.
      .
      E39 528iA

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by TJJ View Post
        Tuossa IHKR:n kuva, kuskin puolelta katsottuna. Vaikealta näyttää reiän poraaminen.
        .
        Eikös Virkonin ruiskutus sitten onnistu helposti ottamalla siili irti ja suihkimalla siitä aukosta? Näköjään se sitten olikin ilmastoinnin kenno jota aamulla katselin siitä aukosta. Kuvittelin vain sen olevan lämmityslaitteen kenno kun vertasin kennon asentoa IHKA:n kuvaan. Ainut erohan tässä nyt on se, että ruiskisin aineet kennon etupuolelta, mutta eikai sillä mitään merkitystä ole. Tuohon kennojen väliin sopivan reiän saaminen voi olla lähes mahdottomuus.

        Tässäkin ohjeessa lopussa e46:een tehdään hajujen poisto siilin aukosta, mutta onkohan e46:ssa siili kennon etupuolella niinkuin e39:ssä?
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Kai se siilin aukko on paras ratkaisu. Pitää vaan jotenkin hahmottaa missä/miten se kenno siellä on, ellei se sitten näy kunnolla reiästä katsomalla. Tuossa vielä kuva E46:n IHKR/IHKA:
          .
          E39 528iA

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            Originally posted by TJJ View Post
            Kai se siilin aukko on paras ratkaisu. Pitää vaan jotenkin hahmottaa missä/miten se kenno siellä on, ellei se sitten näy kunnolla reiästä katsomalla. Tuossa vielä kuva E46:n IHKR/IHKA:
            Onhan tuo näköjään e46:ssa aika erilainen rakenne. Ei kyllä yhtään osaa hahmottaa missä kohti tuossa systeemissä siili on? Rakenteesta johtuen voi olla ihan kummalla puolella tahansa ilmastoinnin kennoa.

            Tutkin vähän asiaa TIS:stä ja siellähän oli ohje miten homma tehdään IHKR versioissa. Ohjeen mukaan siili otetaan pois ja sen paikalle laitetaan adapteri palikka, jossa on reikä pesurin putkelle. Kenno kyllä näkyy ihan hyvin siilin aukosta katsottaessa ja tuon työkalun tarkotus on varmaan ohjata putkea kotelon sisällä olevien seinämien ohi. Mittasin jo aamulla kotelon syvyyttä ja aika tarkasti sai tankoa työntää sisään että sai menemään muovisten seinämien ohi. Kennoon ei pitäisi kovin helposti tökätä kun pitää järjen hommassa mukana.

            Tässä on vielä kuva TIS:n ohjeen adapterista.

            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Nyt on sumutuslaitteistokin tehty vähän samaan tapaan Biltema osilla kuten TJJ:llä. Itse ostin pesurisarjan, jossa tuli pumpun lisäksi säiliö, letkut ja kytkin. Vähän reilu 10 euroa maksoi. Jospa ensi viikolla ehtisi joku ilta testaamaan.

              Onko kukaan tehnyt desifiointia puhalluskanaville? Onko kanavien sisällä laitteita, jotka eivät vedestä tykkää? Olisi voinut samaa ainetta työntää puhallusaukoista sisään kanavaan sellaisella letkulla, joka kääntää sumun seinämille.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Nyt on pari viikkoa kulunut Virkon käsittelystä ja hajut ovat täysin poissa. Edellisillä aineilla ei ole päässyt viikkoa pidempään kun hajut ovat palanneet ja tämän lisäksi niistä on jäänyt ikävä haju itse aineesta. 1,5 litraa ruiskutin Virkon Advancea kennolle ja nyt tuoksuu raikkaalle ulkoilmalle. IHKR mallissa käsittely onnistuu oikein hyvin siilin aukosta.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Mistä virkoa saa ostaa?

                  Comment

                  • Ronsuu
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2010
                    • 75
                    • Helsinki

                    Kennon puhdistelu

                    Löytyskö pk seudulla joku halukas desinfioimaan e46 kenno?
                    Rahaa vastaan ocf

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Ikivanha topic, mutta jatketaan keskustelua ilmastoinnin huollosta. Ajattelin itse vaihtaa täysin tyhjentyneeseen järjestelmään lauhduttimen kennon, kompuran ja tietenkin kuivaimen. Kuinka pian osien vaihdon jälkeen tuo pitäisi saada tyhjiöityä ja täytettyä kylmäaineella?
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by markok View Post
                        Ikivanha topic, mutta jatketaan keskustelua ilmastoinnin huollosta. Ajattelin itse vaihtaa täysin tyhjentyneeseen järjestelmään lauhduttimen kennon, kompuran ja tietenkin kuivaimen. Kuinka pian osien vaihdon jälkeen tuo pitäisi saada tyhjiöityä ja täytettyä kylmäaineella?
                        Mieluusti niin pian kuin mahdollista kun avaat kuivaimesta tulpat.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎