Toki pinnan hiussäröille saa, mutta ropelliksi vääntelyä porukalla, että tarvitaan jo joustomatskua, niin on jossain jotain mätää.
Kovamuovi kuitenkin vastaa aika lailla elastisuudeltaan lasikuitua..
Pelkästään huolellinen silikoninpose yleensä johtuu kovasta karautuksesta ja vääntymisestä johonkin.
Tuo tulee siis vasta aikojen saatossa ilmi, juuri maalattuna se maali on vielä eritavalla elastista, ja paljon on eroja maalien kovuudessakin, eikä tuota huomaa edes kovin monessa värissä mutta esim. mustasta nuo hiusäröt näkee ikävästi jos pohja valkoinen. Eriasia onko sillä sitten mitään merkitystä enää sitten kun auto on jo lähes paalissa. Tosiaan myös kiveniskemissä tuo vaikuttaa ei lohkea ihan niin helposti.
Tuo tulee siis vasta aikojen saatossa ilmi, juuri maalattuna se maali on vielä eritavalla elastista, ja paljon on eroja maalien kovuudessakin, eikä tuota huomaa edes kovin monessa värissä mutta esim. mustasta nuo hiusäröt näkee ikävästi jos pohja valkoinen. Eriasia onko sillä sitten mitään merkitystä enää sitten kun auto on jo lähes paalissa. Tosiaan myös kiveniskemissä tuo vaikuttaa ei lohkea ihan niin helposti.
Olen automaalaushommaa tehnyt ammatikseni lähes 20-vuotta ja minä en tällaiseen ilmiöön ole milloinkaan törmännyt?
En omissani, joita kuitenkin silloin tällöin näkee +10-vuotta sitten tehtyjäkin, enkä kenelläkään muullakaan?
Ok, jos pohjilla on ryssitty mm.tartuntojen kanssa, niin ehkä siitä syystä voi jotain tämän tyyppisiä ongelmia tullakkin, mutta ei milloinkaan siksi että kovamuoviseen puskuriin ei lakkaan ole laitettu pehmikettä?
Jos jollaikin nyt tästä on omakohtaista päinvastaisia kokemuksia, niin en sitä tietenkään voi kiistääkkään, mutta en kerta kaikkiaan tällä kokemuksella tajua miten tai mikä mekanismi tässä voisi toimia niin että lakan saisi kovamuovisessa puskurissa halkeilemaan(esim.ne Sierran halkeilevat/rapisevat maalit puskureista ei johdu tästä?)?
Entä nykyautojen kovamuoviset muoviset lokasuojat jotka ovat kiinni silloin kun ne autotehtaan linjastolla vedetään muun korin ohella yli?
Peilinkuoret?
Niihin kuten puskureihinkaan ei ylimaalauksessa kuitenkaan lisätä mitään pehmikkeitä, joten miksi niitä tarvitsisi lisätä paikkamaalauksissakaan?
On ihan omakohtaistakin kokemusta parista e34 toiseen tuli ihan itse aiheutettua noita säröjä, eikä nyt tosiaan mitään erityisen kovaa kohtelua saanut vaan lievää vääntöä asennuksen aikana, ja kyseiset puskurit oli ihan tehtaan alkuperäisellä maalipinnalla.
On ihan omakohtaistakin kokemusta parista e34 toiseen tuli ihan itse aiheutettua noita säröjä, eikä nyt tosiaan mitään erityisen kovaa kohtelua saanut vaan lievää vääntöä asennuksen aikana, ja kyseiset puskurit oli ihan tehtaan alkuperäisellä maalipinnalla.
Kuten todettua, noita etupuskureita on tullut kohta 20-vuotta maalattua satoja kappaleita, enkä minä ole vielä kertaakaan törmannyt mihinkään vastaavaan. En niin e34:n kohdalla, kun en minkään muunkaan, enkä tiedä kenelläkään muullakaan automaalari tuttujeni vastaavaan törmänneen.
Toisaalta, maalaan myös muun tyyppisiä, mutta erittäin korkeasti rasitettuja komposiittiosia joissa iskumaisen rasituksen alla tapahtuu huomattavaakin joustoa, eikä näissäkään ole milloinkaan joustoaineita tarvittu,
Jokin muu "kummitus" siellä on siis aivan varmasti ollut, mikäli lakkaan säröjä on tullut, kuin että se olisi ollut joustoaineen puutetta?
Eli huomattavasti ennen ratkeaa puskuri, kuin lakka pinnasta.
Kuten todettua, noita etupuskureita on tullut kohta 20-vuotta maalattua satoja kappaleita
Jäi mainitsematta että noissa tapauksissa oli kyse takapuskurista, enhän voi väittää että olisi mitenkään yleistä näillä omilla tiedoilla mutta itselle vaan osunut nuo tapaukset kohdalle sen enempää en osaa sanoa että mistä asia johtuu, olen vaan itsekseni päätellyt että joustoaine voisi asiaan auttaa.
Liekkö alla ollut hinkkaväri, joka ei ole tarttunut muoviin kiinni kunnolla ja sitten alkanut irtoilemaan ja halkeilemaan. Pintaväri kyllä lähtee siinä mukana. Taannoin oli purkuautona yksi golffi, jonka puskurit oli vetästy korinväriin. Hinkkaväri(ja pintaväri siinä mukana) irtoili laattoina ilmeisesti silikonilla pohjustetuista muoveista
Liekkö alla ollut hinkkaväri, joka ei ole tarttunut muoviin kiinni kunnolla ja sitten alkanut irtoilemaan ja halkeilemaan. Pintaväri kyllä lähtee siinä mukana. Taannoin oli purkuautona yksi golffi, jonka puskurit oli vetästy korinväriin. Hinkkaväri(ja pintaväri siinä mukana) irtoili laattoina ilmeisesti silikonilla pohjustetuista muoveista
Jostain tämän suuntaisestä täytyy olla kyse.
Eli pohjilla on luistettu joko tartuntahionnan, tartunta-aineen ja/tai hiontavärin käytöstä mikäli jonkin tasoista halkeilua pinnassa esiintyy.
Liekkö alla ollut hinkkaväri, joka ei ole tarttunut muoviin kiinni kunnolla ja sitten alkanut irtoilemaan ja halkeilemaan. Pintaväri kyllä lähtee siinä mukana. Taannoin oli purkuautona yksi golffi, jonka puskurit oli vetästy korinväriin. Hinkkaväri(ja pintaväri siinä mukana) irtoili laattoina ilmeisesti silikonilla pohjustetuista muoveista
Maali siis ei ollut irronnut puskurista vaan siihen tuli niitä hiussäröjä mistä sitten valkoinen kajasti läpi, molemmat autot oli ihan tehtaan alkuperäisen maalauksen jäljiltä joissa noita oli.
Maalausprojektia pukkais ja koskaan kun en ole autoa maalannut niin kysymyksiä olisi.
Ostin jo lakan ja punaisen pohjamaalin mutta itse pintamaalia en ostanut kun ei saanut viikonloppuna. Luin toisaalta että kaikkien aineiden pitäisi olla samaa merkkiä eli täytyykö nyt nakata kaikki ostetut tuotteet mereen vai käykö ne vaikka on eri valmistajan?
Ja kun tuo pintamaali sekoitetaan liikkeessä niin onko se sitten 2K maalia vai ei? En muistanut kysyä liikkeessä. Se laitetaan spraypulloon. Se ongelma vain jos 2K niin se ei käy noverexillä käsiteltyihin kohtiin joten pitäs olla sellasta joka käy.
Onko hiontamaali tarpeen? Ja kun pistää eka pohjamaalin tuon noverexin päälle niin tarviiko siinä hioa sitten? -tuota noverexiään ei saa hioa ollenkaan. Miksi maalia täytyy pohjien teon jälkeen hioa eikä voi suoraan maalata pohja>pinta?
Millä sais etupuskurista maalin ja ruosteen parhaiten pois?
Sitten on vielä tuo kitti/pakkeli juttu. Jos vain poistaa maalin ja ruosteen niin onko pakkeli pakollinen?
Niin ja montako kerrosta eri maaleja pistetään?
Entä kuinka tapahtuu maalaus jossa on vanha maali ympärillä mutta paikataan joku kohta eli miten eroaa koko pellin maalaamisesta?
Maalit on jo odottamassa, eli löytyy DE BEER:n valmistamina tuotteina 500 sarjan BeroBase metallihohtomusta maali, UniThinner 1-151 ohenne, HS 420 8-204 lakka ja HS420 8-44 medium fast kovetin. Noita on ihan varman päälle riittävästi, eli litra jokaista, paitsi kovetinta puoli litraa.
Onko kukaan tuollaista vastaavaa puskuria maalannut? Ajatuksena olisi putsata se rasvanpoistoaineella ja karhentaa pinta karhunkielellä. Punainen lienee 380 karkeana ainakin hyvä, mutta pitääkö se vielä 1500 karkeuksisella harmaalla karhunkielellä käydä läpi? Sen jälkeen kunnollinen putsaus ja maalia pintaan, vai pitääkö vielä tehdä jotain? Mites silikonin poistoaine, pitääkö käyttää ja jos niin ennen vai jälkeen karhennuksen?
Maalin ohennus ohjeen mukaan 1 osa maalia ja 1 osa ohennetta, onko OK? Lakan ohjeessa lukee, että 2 osaa lakkaa, 1 osa kovetinta ja 5-10% ohennetta. Kannattaako mieluummin laittaa tuo 10% ohennetta, eli helpottaako tasaisen pinnan aikaansaantia?
Mitäs muuta yleistä tuossa kannattaisi huomioida? Tietysti ympäristön puhtaus, valaistus, tuuletus ja suojat on selvä juttu. Autotalliolosuhteissa maalaus tullaan kuitenkin tekemään, eli mitään maalaamoa ei ole käytössä. Ruiskulla on tullut maalattua tähän mennessä vain puupintoja (kalusteita) automaaleihin verrattuna ihan erilaisilla maaleilla hyvällä menestyksellä ja ajoneuvojen osia spraylla, niissäkin ihan asiallista jälkeä syntynyt. Nyt ajattelin kokeilla puskurin maalausta ruiskulla sillä asenteella että jos menee ketuiksi, niin sitten tehdään uudestaan, mutta kuitenkin yritetään tehdä kunnolla Ja mitään näyttelyautoa ei olla tekemässä niin pieniä virheitä saakin tulla.
Minkäslaisen ajan kuluttua pinnalle voi tehdä hiontavahausta? Sillä saa kuitenkin ihan jonkun verran sumutusjälkiä yms. virheitä fiksattua.
Onko kukaan tuollaista vastaavaa puskuria maalannut? Ajatuksena olisi putsata se rasvanpoistoaineella ja karhentaa pinta karhunkielellä. Punainen lienee 380 karkeana ainakin hyvä, mutta pitääkö se vielä 1500 karkeuksisella harmaalla karhunkielellä käydä läpi? Sen jälkeen kunnollinen putsaus ja maalia pintaan, vai pitääkö vielä tehdä jotain? Mites silikonin poistoaine, pitääkö käyttää ja jos niin ennen vai jälkeen karhennuksen?
Minkäslaisen ajan kuluttua pinnalle voi tehdä hiontavahausta? Sillä saa kuitenkin ihan jonkun verran sumutusjälkiä yms. virheitä fiksattua.
Ensin huolellinen rasvanpoisto ja sen jälkeen käyt läpi kevyesti 400:lla paperilla. Taas rasvanpoisto ja pesut, sekä pintaväriä. Mitään 1500:sia et tarvitse.
Jos tulee jotakin virheitä esim. pölyhiukkasia, niin yleensä seuraavana päivänä pääsääntöisesti voit ne hioa vesissä 1200:lla ja lopuksi esim. 3M:n vihreäkorkkisella myllyttää joko käsin tai koneella ja lopuksi saman valmistajan sinikorkkista kiilloitusainetta perään.
Comment