Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coupe320
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 417
    • viikkoja tiellä

    vai pitääkö vielä ruosteenesto maali puhtaalle pelille?

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11079
      • Oulu

      Ei minun mielestä kannata hiekkapuhaltaa kiveniskemiä, ellei sit ole pahasti lähteny jo pidemmälle mytimään niistä. Ennemmin vaikka epäkeskolla 80 paperilla hioo kiveniskemien alueelta pellille, muualta mattaa ja vetää pellille hiotulle alueelle epoksin. Sit kittiä sinne mihin tarvii ja hinkkaväri päälle koko peltiin. Hionta väriä varten, tarvittaessa toinen kerros hinkkaväriä + hiontaa ja siihen sit värit ja lakata päälle. Näin ainakin itse tekisin. Gurut korjaa

      Haihdutusvälit ja kerrosten määrä/paksuus riippuu vähän maalin mallista/merkistä. Maalin myyjä osaa vastata niihin paremmin ja ainakin oulun väripolarilta sai tarkan kirjalliset ohjeet näihin.

      EDIT vai luinko nyt ihan väärin. Jos ruostetta on, niin niihin kohtiin tottakai hiekkapuhallus. Mut kiveniskemien ja ruosteen alueelta kannattaa silti hioa kunnolla pellille vähän laajemmalta alueelta, niin ei ravii kitillä täytellä turhaan.
      Last edited by Pazi88; 15-07-2012, 23:32.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Funki
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 375
        • Kouvola

        Originally posted by coupe320 View Post
        kolmekutosesta ois konepelti maalauksen tarpeessa kun pikku ruoste kuprua on ala laidassa muuten ois hyvä pinta, meneekö oikein jos:

        hiekkapuhallus vain ruostekohtiin
        hionta/karhennus loppu koko konepellille
        hiontaväri koko pellille
        karhennus
        kitti jos tarvii
        Pohjamaali
        maali (kuinka monta kerrosta?)
        lakka ( kuinka monta kerrosta?)

        kuinka monta kerrosta maalia ja kuinka pitkään pitää antaa kuivua kerrosen välillä? entä lakkaus samalla tavallako?

        värinä ois sonderlack eli olikohan joku arcticblau metallic tai joku erikoisväri...
        1.hiekkapuhallus/somalilaikkaus/epäkeskohionta ruostekohtiin
        2.maalipinnan "mattaus" esim. 800 paperilla
        3.happo ns. ruosteenestomaali kohtiin jossa on pellillä
        4.kittaus/hionta
        5.hiomaväri pelille. toimii pohjavärinä eikä tarvitse sitä erikseen
        6.hiomavärin hionta
        7.väri pintaan (vesivärit 1 kerros + harso eli nopea sumautus alueen yli) (akryyli 1 tasainen märkä kerros, ei vaadi lakkausta mutta voi lakata jos tahtoo extra blingiä)
        8. 2 kerrosta lakkaa. lakaukksessa vedä yksi kerros ja annat kuivua noin +5min ja kokeilet sormella esim. telineestä lakkaa, jos lakkaa ns. "napsuu" eli ei jää sormeen lakkaa mutta on märkää niin silloin ei muuta kun seuraava kerros päälle

        Tuossa nyt on nopeasti ja epäselvästi selitettynä autotallimaalarille
        Last edited by Funki; 15-07-2012, 23:34.
        e39 520i -01 Touring(Stahlblau)
        ex.
        e39 523i -97 Sedan(Oxfordgrün)
        e34 525i Touring -94 (Daytonaviolett)
        e36 325i -93 Coupe(sterlingsilber)
        e30 316 -88 (schwarz)

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by coupe320 View Post
          vai pitääkö vielä ruosteenesto maali puhtaalle pelille?
          Sen 20€ mitä happopohjamaali maksaa, voi juoda.
          Hyvälaatuista kittiä puhtaalle karhennetulle pellille. Sitä voi jokainen miettiä miten saatanan tiukkaan kitti istuu pellissä. Kokeilee vaikka raapata metallisesta kittilastasta jämiä pois kun se on tunnin pari kuivunut, tai meisselistä. Niissä on kumminkin ihan kiiltävä (eikä kumminkaan puhdistettu) teräspinta. Noin niinkuin vertailuksi.
          Happopohjamaalista omana kokemuksena, tarttuu miten kuten peltipintaan, mutta siinä ei tahdo tavara pysyä kiinni (tai, saa kuivua aivan helvetin kauan ennenkuin siihen laittaa mitään päälle). Eikä sitä happopohjaa oikeastaan tarvii mihinkään.

          Jarno
          Last edited by petrolhead; 16-07-2012, 23:15.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Originally posted by dumppi View Post
            sijota vähän enemmän ja osta sähköepis



            halvemmallakin vois jostain saada mut on muuten hyvä kone!
            huomattavasti kätevämpi kun paineilma epis ja ei tarvii koko ajan sen kompurankaan huutaa..

            pitäiskin melkein kysäistä töistä että oliko meillä se yksi vähemmän käytössä ollut jo myyty vai vieläkö se löytyis:think
            Tuli investoitua tohon Mirkan sähköepikseen ja ei voi kun kehua.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • QUASIMODO
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2542
              • Pirkkala

              Mitä lasikuidun maalauksessa tulisi huomioida?
              Pohjalle normaali pohjamaali vai jotain muuta?
              sigpic

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17508
                • Turku

                Originally posted by jannmann View Post
                Tuli investoitua tohon Mirkan sähköepikseen ja ei voi kun kehua.
                Kukakohan tuon valmistaa? Mirkallahan ei mitään sähkötyökaluvalmistusta ole....
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  Originally posted by QUASIMODO View Post
                  Mitä lasikuidun maalauksessa tulisi huomioida?
                  Pohjalle normaali pohjamaali vai jotain muuta?
                  Ei oikeastaan mitään ihmeellistä. Jos on paljaalla geelipinnalla (=gelcoat), niin tulee huomattavan hyvin karhentaa. Liian usein näkee kuituosia, joista maalit hilseillyt ja alla koskematon esim. valkoinen geelipinta. Hieman kovaa hioa, mutta miehestä kiinni. Huomioitavaa on myös huolellinen rasvanpoisto.
                  Karhennuksen jälkeen normaalisti hiontaväriä.

                  Ilman geeliä oleva paljas lasikuitupinta -> hinkkaväriä.

                  Aiemmin maalattuihin karhennus ja hinkkaväriä.

                  Näin ympäripyöreästi kaikille: mitä tahansa maalataan, niin hyvä lähtökohta onnistumiselle on, että vedetään joka osa hiontavärillä ensimmäisenä. Poislukien luonnollisesti muovitartunnat, hapot jne.
                  Last edited by Rockford; 18-07-2012, 14:34.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by QUASIMODO View Post
                    Mitä lasikuidun maalauksessa tulisi huomioida?
                    Pohjalle normaali pohjamaali vai jotain muuta?
                    Rockford jo kaiken oleellisen kertoikin, mutta painotetaan hieman.
                    Eli itse pohjustan kaikki lasikuituosat niin että hion kaikki maalattavat pinnat hiomalla="mattaamalla" ne HUOLELLISESTI 120 tai jopa 80-karkeuden paperilla niin että varmasti kaikki kiilto on osasta lähtenyt ja pinta varmasti riittävän karhea.
                    Pinta on pidettävä puhtaana rasvasta ja liasta ennen ensimmäistä hiontaväriruiskutusta ja "hifistellen" kannattaa pitää jopa hanskat kädessä koko hiontavaiheen(gelcoatpinnassa pienikin rasva myrkkyä joka jää hiontavärin alle).
                    Hiontäväri myös HETI pintaan kun karhennushionta on tehty.
                    Eli 5-10% ihan perus tinnerillä ohennettua 2K hiontaväriä pari kolme ruiskutuskerrosta päälle (Parempi vetää monta ohutta 1.4mm suuttimella haihtumistaukoineen, kuin yksi 2.0mm:n suuttimella vedetty paksu ruiskutuskerros).
                    Huolellisen kuivaamisen jälkeen 240-karkeuden kuivapaperilla pinta sileäksi/naarmuttomaksi ja 30% lakkaohenteella ohennettu uusi 2k hiontaväri päälle.
                    Paras lopputulos "hifistellen" saadaan kun pinta vielä hiotaan 600-800-vedellä ja pyyhkäistään hiontanaarmut yhdensuuntaisiksi harmaalla karhunkielellä ennen maalausta/lakkausta, mutta pelkkä punaisella karhunkielellä ohuena vedetyn hiontaväripinnan mattaus periaatteessa riittää kun paperilla kuitenkin varmistaa että pinnassa ei ole roskia.
                    Näin karheisiin pohjiin tehden pinnan pitäisi kestää kohtuullisen hyvn ehyenä/virheettömänä vaikka lasikuidun gelcoat pinnassa pintä hiushalkeilua ajan myötä tapahtuisikin, puhumattakaan siitä että maali alkaisi kuoriutumaan heti kun gelgoat hieman elää.
                    Last edited by Hemi; 18-07-2012, 14:56.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by Laku View Post
                      Kukakohan tuon valmistaa? Mirkallahan ei mitään sähkötyökaluvalmistusta ole....
                      Muuntajassa lukee kiina ja muovilaatikossa ja koneessa taas Suomi(varmaan joku siirtomaa kiinassa) .
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • JH.
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 781
                        • PKS

                        Kysymys E36 orggishelmojen maalauksesta korin väriin. Kyse siis peltisistä vakiohelmoista, joissa on se tehtaalta tullut harmaa kiveniskupinnoite.

                        Pintahan on vähän muovin kaltaista, joten kannattaako siihen laittaa muovitartunta vai ei? Kiveniskupinnoite olisi tarkoitus jättää helmoihin.
                        MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                        Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                        BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                        Käyttis i4 eDrive40
                        Kesällä E36 M3
                        Radalla E36 325i track day tool

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          Originally posted by JH. View Post
                          Kysymys E36 orggishelmojen maalauksesta korin väriin. Kyse siis peltisistä vakiohelmoista, joissa on se tehtaalta tullut harmaa kiveniskupinnoite.

                          Pintahan on vähän muovin kaltaista, joten kannattaako siihen laittaa muovitartunta vai ei? Kiveniskupinnoite olisi tarkoitus jättää helmoihin.
                          Ei tarvitse. Karhennus ja uusi kivenisku ruiskulla tai suoraan hinkkaväri ja pintaväri.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Originally posted by JH. View Post
                            Kysymys E36 orggishelmojen maalauksesta korin väriin. Kyse siis peltisistä vakiohelmoista, joissa on se tehtaalta tullut harmaa kiveniskupinnoite.

                            Pintahan on vähän muovin kaltaista, joten kannattaako siihen laittaa muovitartunta vai ei? Kiveniskupinnoite olisi tarkoitus jättää helmoihin.
                            Jos kukaan ei ole ruiskinut päälle niin sen harmaan massan alta löytyy ihan maalipinta, putsasin omasta e36 coupeasta jollain liuttimella ne pois ja hyvä tuli
                            Niin ja kyllä siellä maalin alla on vielä röpelömaali että suojaus kiveniskuja vastaan ei kauheesti heikkene.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1160
                              • Lahti

                              Onko muuten mahdollista saada metallihohtomaali paukkupulloon??niin että ei tarvitse enää lakkaa?
                              ku olivat sanoneet maali liikkeessä että voi hän tehdä mutta pitää käyttää viim. 2päivän aikana...eli laittaa vissiin värimassan, kovettajan ja ohenteen paukkupulloo.. olisikohan kuinka saman värinen??:think
                              Last edited by riuska; 23-07-2012, 20:28. Reason: lisäys
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11079
                                • Oulu

                                Joo saa mut se pinta on silloin matta ja ei kestä mitään, eli käytännössä vaatii lakan. Mut saa 2k lakkaakin spraypurkissa, niin sitähän on sit hyvä vedellä siihen päälle ja saa kestävän pinnan. Ja värihän on hyvin suurella todennäköisyydellä justiinsa, jos katsotaan auton omasta maalipinnasta vielä variaatio.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎