Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baijerii
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 13
    • Pohjois-Pohjanmaa

    Last edited by Baijerii; 27-09-2012, 22:35.

    Comment

    • Baijerii
      Newbiemmer
      • Sep 2009
      • 13
      • Pohjois-Pohjanmaa

      Originally posted by Hynde View Post
      Nyt, kun Hemi ottikin tuossa puheeksi tuon hinta - laatusuhteen, niin mitä mieltä olette noista yleisimmin käytettävistä lakoista?

      Itse olen ennen lakkaillut pääsääntöisesti Spies Heckerin lakoilla. Debeerin, Valsparin jne. lakkoja on myös tullut käytettyä, mutta jokin aika sitten eräs maalari suositteli kokeilemaan Trotonin lakkoja:



      Tuolta olen sen jälkeen tilaillut noita 7,5 litran kittejä (nyt ei näyttänyt olevan) ja siirtynyt ruiskimaan ihan puhtaasti tuolla. Hinta on huokea ja käyttäytyy omasta mielestäni huomattavasti paremmin, kuin mikään käyttämäni "laatulakka". Sopii erittäin hyvin tällaiselle harrastelijalle vähän heikompiin olosuhteisiin. Kuivuu todella nopeasti ja tasoittuu aina pommin varmasti. Mikään muu kokeilemani lakka ei ole vielä tasoittunut niin hyvin ja toimii oikein mukavasti viileämmässäkin tilassa ja silti kuivuu nopeasti. Suuremmilla kohteilla ehkä vähän hitaampi kovete on paikallaan, niin ei tarvitse laittaa juoksuksi.

      Kysymys kuuluukin. Mitä saan sijoittamalla enemmän rahaa näihin "laatulakkoihin", kuten Mipa, Glasurit jne jne?
      Tätä lainaten niin osaako joku sanoa että onko nuilla automaalit.netin Trotonin lakoilla eroa näihin laatulakkoihin?:think

      Comment

      • N.u.t
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 202
        • Seinäjoki

        Metallihohdon häivytys pokkaukseen, miten se tulisi tehdä, ettei sitä huomaisi.
        Värihän ei ole 100% samaa kuin alkuperäinen vaikka sävy onkin sekoitettu.
        Tässä tapauksessa kyseessä on hopea.

        Pokkaus on kuvatuksen kaltainen, onko pokkaus liian loiva ? Onko tuohon mahdollista edes "häivyttää" Punaiseen osaan tuli, nimenomaan tuli teippi.

        Olisiko väri pitänyt sumuttaa kun ollaan lähellä rajaa, kun eihän tuota voi hioakkaan ennen lakkaa ilman, että vetää uutta kerrosta ?

        Lakanhan saa hiottua jos rajaa teipillä, mutta miten tuo värimassa ?
        En viitsi enää vaivata yhtä nimeltämainitsematonta henkilöä.
        Attached Files

        Comment

        • Haggis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1570
          • Wackyland

          Tarkoituksena olisi maalata e34:sen puskurit parempaan kuntoon talvella.
          Tarvisi vinkkejä pohjien tekoon. Pitäisi varmaan vaan hioa niin paljon että kiveniskut ja naarmut häviää.
          Millaisilla karheuksilla hankin hiemapaperia?
          Kannattaako lakka ja maalikerrokset ensin poistaa jollain aineella?
          Käyttis:Kia Optima TF

          Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

          Comment

          • Powr
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2008
            • 1589
            • Kankaanpää

            Originally posted by Haggis View Post
            Tarkoituksena olisi maalata e34:sen puskurit parempaan kuntoon talvella.
            Tarvisi vinkkejä pohjien tekoon. Pitäisi varmaan vaan hioa niin paljon että kiveniskut ja naarmut häviää.
            Millaisilla karheuksilla hankin hiemapaperia?
            Kannattaako lakka ja maalikerrokset ensin poistaa jollain aineella?
            Alotappa vaikka #320 hieroon pohjat ja siihen päälle hiomamaalit. Kolot paikkailet sitten hienokitillä. Ite oon hionu ennen pintoja #500. Varsinki ennen vesimaaleja kannattaa vetää hienolla.

            Ennen hiontaa ja maalausta puhdistat rasvanpoistoaineella pinnat tarkasti.
            "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

            Comment

            • dumppi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 4351
              • sotkamo

              Originally posted by N.u.t View Post
              Metallihohdon häivytys pokkaukseen, miten se tulisi tehdä, ettei sitä huomaisi.
              Värihän ei ole 100% samaa kuin alkuperäinen vaikka sävy onkin sekoitettu.
              Tässä tapauksessa kyseessä on hopea.

              Pokkaus on kuvatuksen kaltainen, onko pokkaus liian loiva ? Onko tuohon mahdollista edes "häivyttää" Punaiseen osaan tuli, nimenomaan tuli teippi.

              Olisiko väri pitänyt sumuttaa kun ollaan lähellä rajaa, kun eihän tuota voi hioakkaan ennen lakkaa ilman, että vetää uutta kerrosta ?

              Lakanhan saa hiottua jos rajaa teipillä, mutta miten tuo värimassa ?
              En viitsi enää vaivata yhtä nimeltämainitsematonta henkilöä.
              tummaksihan se teippiraja tahtoo jäädä hopeassa varsinkin, jos pitää värimassa vetää "jyrkkään" teippirajaan asti, koska hopeat ja vaaleat metallivärit vaativat lähes poikkeuksetta reilun kontrollikerroksen ja niiden häivyttelyt on muutenkin vaativaa hommaa ja vaatii harjoittelua..

              hifistelijäthän käyttää kanttiin maalatessa ns. kääntöteippausta tai superloni teippiä mutta raja tahtoo näkyä niilläkin jostain kulmasta katsottuna, jos värimassa on vedetty märäksi siihen kanttiin asti:think

              häivytä värimassa suosiolla yli tuosta pokkauksesta ja lakka sitten ylemmäs.

              onko kyseessä takaloksu?:think
              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
              e36 325i coupé R.I.P
              e30 316 2d
              e36 318is coupé
              e36 323i 4d ac schnitzer replica


              Käyttis: e39 523i 4d
              Originally posted by rizzo
              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
              |Sotkamo Connection|

              Comment

              • N.u.t
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 202
                • Seinäjoki

                Originally posted by dumppi View Post
                tummaksihan se teippiraja tahtoo jäädä hopeassa varsinkin, jos pitää värimassa vetää "jyrkkään" teippirajaan asti, koska hopeat ja vaaleat metallivärit vaativat lähes poikkeuksetta reilun kontrollikerroksen ja niiden häivyttelyt on muutenkin vaativaa hommaa ja vaatii harjoittelua..

                hifistelijäthän käyttää kanttiin maalatessa ns. kääntöteippausta tai superloni teippiä mutta raja tahtoo näkyä niilläkin jostain kulmasta katsottuna, jos värimassa on vedetty märäksi siihen kanttiin asti:think

                häivytä värimassa suosiolla yli tuosta pokkauksesta ja lakka sitten ylemmäs.

                onko kyseessä takaloksu?:think
                On. Pokkaus on jonkin matkaa c-pilarin alapuolella. Hommahan on jo niin sanotustin tehty päin mettää. Kyselen jälkiviisaana vinkkejä. Ei sitä rajaa erota nytkään joka kulmasta. Olisko se värimassa pitänyt vetää sumuna kun lähestytään sitä rajaa ja lakka rajattuna. Mitä tapahtuu jos vetää ruiskua kauemmaksi kun lähestytään rajaa ?
                Suoraan sanoen ei ole mitään tietoa miten värimassa häivytetään.

                Onko tuosta maalauksesta mitään kirjallisuutta 2000-luvulta, tuntuu olevan monet 80-luvulta.
                Last edited by N.u.t; 02-10-2012, 21:56.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by N.u.t View Post
                  On. Pokkaus on jonkin matkaa c-pilarin alapuolella. Hommahan on jo niin sanotustin tehty päin mettää. Kyselen jälkiviisaana vinkkejä. Ei sitä rajaa erota nytkään joka kulmasta. Olisko se värimassa pitänyt vetää sumuna kun lähestytään sitä rajaa ja lakka rajattuna. Mitä tapahtuu jos vetää ruiskua kauemmaksi kun lähestytään rajaa ?
                  Suoraan sanoen ei ole mitään tietoa miten värimassa häivytetään.

                  Onko tuosta maalauksesta mitään kirjallisuutta 2000-luvulta, tuntuu olevan monet 80-luvulta.
                  Parhaimpaan lopputulokseen todennäköisesti pääset näin "kotikonstein" ja ilman varsinaista ammattitaitoa, kun rajaat vain heti reilusti teipillä maalattavan alueen.
                  Vedä alueelle peittävä x2-3 kerrosta värimassaa ja vedä teipit pois.
                  Läimmitä/kuivaa alue kuumailmapuhaltimella niin että alue selvästi on kuiva.
                  Hio maalirajat varovasti alas, eli rajattomiksi 800-karkeuden vesihiontapaperilla.
                  Lämmitä ko.aluetta ja kuivaa se. Lämmitä se selvästi kättä lämpimämmäksi ja vedä rajoille/alueen yli kapealla levityksellä 50/50% ohennettua värimassaa läheltä pyyhkäisy kerrallaan ja aina välillä puhaltimella kuivaten, kunnes teipattu/hiottu raja-alue häviää.
                  Kun alue silmämääräisesti on sajaton/reunaton, vedä hieman kauempaa yksi sumukerros paikattua 10% laajemmalle alueelle.
                  Puhalla/lämmitä kuivaksi.
                  Vedä 10% ohennettu lakka juuri ja juuri paikatulle alueelle läheltä madalletulla paineella+pienellä syöttömäärällä niin että ensimmäinen kierros "tahmea" sumu ja anna kuivua 10min.
                  Toinen nopea kierros paikatulle alueelle niin että pinta lähtee kiiltämään.
                  Kolmas rundi 30-40% ohennetulla lakalla koko massatun alueen+10% yli ja jätä siihen.
                  Pari päivää kun odottelet, niin pyyhkäise olematon sumuraja 2000-karkeuden vesihiontapaperilla ja kiilloita fareglan G3:lla.
                  Ok, ehkä onnistuu, ehkä ei, mutta kun tuo varsinainen häivytyshomma on yksi automaalarin ammattitaitoa vaativista hommista, niin näin sinulla on kuitenkin edes teoreettiset mahdollisuudet saada hopeahäivytys tehtyä jollakin lailla.
                  Muista vain puhdistaa koko kylki tinnerillä+rasvanpoistoaineella, jolloin mahdollisesti alueelta hieman laajeneva lakkasumu voidaan kiillottaa.

                  Comment

                  • N.u.t
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 202
                    • Seinäjoki

                    Kiitoksia vastauksista.

                    Comment

                    • Ardi00
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2011
                      • 1518
                      • Spain/Valencia

                      Löytyykö täältä foorumilta maalaria joka haluais maalata e46 korista tällästä.

                      -etupuskuri m-sport uusi.
                      -apukuskin ovi.
                      -apukuskun takapilarista pieni ruostekupla takaikkunan listan vieressä.
                      -takaoven kynnyslistan ruoste.
                      - ehkä konepelti ja katossa takaikkunan päässä lakkavaurioi jos hinta alkaa olla kohillaan..:think

                      Tällä hetkellä mitä oon kyselly niin hinta on ollut noin 1500-2,5k.
                      e36 Fijigrün 328i
                      e46 Stalhgrau 325ci

                      Comment

                      • Mokoma
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 767
                        • 013 - Koskenkorva

                        Todella pikainen kysymys, kumpi ostamistani aineksista tulee ensin, Glasurit PKW-Grundfüller vai DeBeer HS Surfacer?

                        Liikkeessä muistaakseni sanottiin että Glasurit ensin ja sitten DeBeer jonka päälle tulee sitten kitti... Mutta kun en muista varmaksi...
                        BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                        Originally posted by kaol
                        Ongelma: Kolmekutonen.

                        Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                        Comment

                        • Powr
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2008
                          • 1589
                          • Kankaanpää

                          Originally posted by Mokoma View Post
                          Todella pikainen kysymys, kumpi ostamistani aineksista tulee ensin, Glasurit PKW-Grundfüller vai DeBeer HS Surfacer?

                          Liikkeessä muistaakseni sanottiin että Glasurit ensin ja sitten DeBeer jonka päälle tulee sitten kitti... Mutta kun en muista varmaksi...
                          Grundfiller. Kitti aina paljaalle pellille tai ton Surfacerin päälle tässä sun tapauksessa.
                          "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                          Comment

                          • *makke*
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 884
                            • Klaukkala

                            Originally posted by Baijerii View Post
                            Tätä lainaten niin osaako joku sanoa että onko nuilla automaalit.netin Trotonin lakoilla eroa näihin laatulakkoihin?:think
                            Peilipintaa sillä saa ainakin tosi helposti

                            Kaks märkää kerrosta välihaihdutuksella ohentamattomana, eikä valu kyllä millään

                            Comment

                            • Powr
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2008
                              • 1589
                              • Kankaanpää

                              Originally posted by *makke* View Post
                              Peilipintaa sillä saa ainakin tosi helposti

                              Kaks märkää kerrosta välihaihdutuksella ohentamattomana, eikä valu kyllä millään
                              Komppaan! Aivan mahtavaa tavaraa!
                              "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                              Comment

                              • leXXo
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2012
                                • 49
                                • Kotka


                                Millähän moinen jälki piiloon? Tuohan on siis E34 puskurin mustassa "trimmissä"
                                BMW E30 320i "Delphin metallic"
                                BMW E30 325i "Alpinweiss II" Mtech 2 "Projekti"

                                EX:
                                BMW E34 525 1991 "Calypsorot"
                                MB C180 "Talvipommi"
                                BMW E36 325 1992 "Brokatrot"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎