Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3826
    • Finnland

    En tiedä monelleko tämä on tuttua, mutta jos BMW:ssä on lisälämmitin, niin silloin tulisi olla AGM akku. Ostin viimeksi nuukaillessa normin, no heitetty jo toiseen. Seuraavan kerran kokeillaan sitten AGM:llä koska ohjeistus niin sanoo, vaikka on ihan normi 3 litran tieseli.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1838
      • Karjaa

      Ja toisaalta niihin joihin ei vielä tarvitse koodata akkua (eli esim. E39 ja E46) ei kannata maksaa preemiota AGM- tai EFB-akusta, koska niitä kaiketi pitäisi ladata isommalla jännitteellä kuin perinteisiä akkuja, ja siihen ei vanhempien mallien latausjärjestelmä taivu.

      Mullakin on edellinen omistaja laittanut bensa-E39:siin järjettömän ison AGM-akun, no eipähän jää käynnistyminen akusta kiinni, mutta eipä tuo toisaalta lataudukaan ajossa kunnolla. Jonkun n. 70Ah perusakun tuonne voisi lykätä tilalle, mutta ennen sitä pitäisi keksiä mikä varuste purkaa akkua vähän liikaa. Auto menee kyllä nukkumaan ihan normaalisti ja lämppärin siilikin on uusittu, eli ihan se perinteisin vika ei ainakaan ole kyseessä.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1741
        • vihti

        Mulla on ysäri bmwssä(e39) ollut varta 68Ah AGM nyt pari vuotta, salavalikosta seurattuna jännite suunnilleen 14.5V auto käynnissä(auto on varustettu 140A laturilla tehtaalta lähtiessä)ja moottorin sammuttamisen jälkeen vaikka kuuntelee musiikkia hiljaisella äänenvoimakkuudella niin kestää aika kauan että jännite putoaa alle 12,5V

        AGM akku on parempi vaikka kyseessä olisi kaasarikoneinen auto, voi laittaa vähän pienemmällä kapasiteetilla olevan ja silti jaksaa paremmin käynnistää kun se vanha isompi nesteakku.
        E39 523i Turbo

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7425
          • Oulu

          E39 lähti odotetusta ihan laakista käyntiin kun hain Motonetista pojan Samaraan uuden 62Ah Exiden:n ja annoin siitä lataamisen jälkeen apuvirtaa akun ollessa vielä lämmin. Saas nähdä auttaako yön yli pakkasessa lataaminen mitään tuohon 3 vuotta vanhaan Vartan akkuun. Ulkona -33°C nyt ja tuskin kauheasti lämpenee aamuksi.

          E92 taas heitti sen autonosturin kuvan mittaristoon kun jännite varmaankin kyykkäs käynnistyksessä ja nyt ei toimi siinä sitten kuin kaksi pienintä puhallinnopeutta. Tarttis varmaan alkaa ihmetellä uutta akkua sekä E39 että E92. AGM ei ole kummassakaan ollut, mutta voishan sellaistakin tietysti kokeilla jos siitä jotain iloa ois.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 02-01-2024, 19:10.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3826
            • Finnland

            TIS tongittua:

            "Construction

            The AGM battery differs from the conventional lead calcium battery as follows:
            • larger plates: Larger plates allow a 25% larger power density.
            • Separators made of glass-fibre fleece: These can cause an up to 3-times higher cycle stability to be reached. This improves the cold starting capability, the power consumption and service life.
            • Airtight housing with pressure relief valve (please refer to ”How it works”):
              The inspection plugs are sealed and can not be opened.
            • Battery acid bound in glass-fibre fleece: Battery acid is not found free in the housing as before, but is rather bound 100% in the glass-fibre fleece. This gives increased security against the acid escaping and thus reduces the environmental risk.
            How it works

            The AGM battery differs from conventional batteries in its non-polluting and substance-retaining behaviour during charging.

            When a battery is charged, the electrolysis process emits the gases oxygen and hydrogen.
            • In a conventional wet lead calcium battery, the two gases hydrogen and oxygen are dissipated into the atmosphere.
            • In an AGM battery, the two gases are converted back into water: The oxygen which is created at the positive electrode during charging passes through the permeable glass fibre fleece to the negative electrode. At the negative electrode the oxygen reacts with the arriving hydrogen ions in the electrolyte to form water (oxygen cycle)."
            Ja

            "Charge
            Warning! Do not charge the AGM battery with > 14.8 V. Do not use rapid-charging programs!
            When charging removed batteries (so-called stand‐alone batteries), do not exceed the maximum charging voltage of 14.8 V at room temperature. Also, for charging via the external start connection point, the maximum charging voltage of 14.8 V at room temperature must not be exceeded. The battery can be damaged even if the AGM battery is only briefly charged with a charging voltage higher than 14.8 V. A charging voltage of more than 14.8 V is usually used in quick-charging routines.



            Installation location
            Warning! Do not install the AGM battery in the engine compartment.
            The AGM battery must not be installed in the engine compartment on account of the high spatial temperature differences, otherwise its service life will be significantly shortened."

            AGM on vaan parempi, ja kun tuota kyykkäystä tulee niin webaston kanssa io suositus. Tuo konttipaikka on AGM-akulle hyvä.
            Mutta ei se bensa-E39 sitä kuitenkaan _tarvitse_ jos ei siellä webastoa ole. E39 ja E34 on itsellä molemmissa ihan perus akku 95Ah (tai no E34 en nyt muista mikä siellä sattuu oleen, koska käytetty).

            En löytänyt dokumenttia jota etsin liittyen tuohon webaston kanssa AGM suositukseen, mutta kuten tästäkin käy ilmi, on mitä optimaalisin vaihtoehto kaikkiin noihin ja käyttöikä pidempi verrattuna halpis akkuihin:


            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1741
              • vihti

              Juuri näitä kovia pakkasia varten se agm on parempi ja muutenkin kyllä vaikka auton käyttäjä ei sitä niin helposti välttämättä huomaakaan, vanhaan autoon täysin hyödytön ehkä…vähän sama ku vertaisi normi sytytystulppia ja iridium eli vanhaan vaparibensa-autoon agm tai iridium eivät tee yhtään mitään lisää, ovat vaan toimintavarmempia tuotteita.
              E39 523i Turbo

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14439
                • Oulu

                Niinhän tuo äffäkin alkoi ilmotella, että recharge battery tänä aamuna, kun oli -28c. Käynnistyi kyllä, latailin töissä lämpimässä täyteen, mutta eipä auttanut. Edelleen sanoo samaa ja sisältä sammuu kaikki samantien kun auton sammuttaa. Pitäs joku akku ilmeisesti hakea. Biltemassa olikin 95ah agm täällä päin loppu, sen olisi voinut ottaa testiin. Puuilo kauppaa camelia.

                Varta oli seiskassa ainakin heikko esitys, että sitä ei mielellään.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 596
                  • Uusimaa

                  Kannattaa latailla akkua näillä pakkasilla kun auto on parkissa. Pakkaset kun tulee niin huono akku ilmoittaa itsestään mutta jos sitä latailee niin voi selvitä seuraavaan talveen.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17522
                    • Turku

                    Originally posted by Rattiukko View Post
                    Kannattaa latailla akkua näillä pakkasilla kun auto on parkissa. Pakkaset kun tulee niin huono akku ilmoittaa itsestään mutta jos sitä latailee niin voi selvitä seuraavaan talveen.
                    Tätä itse harjoitan, kun sniiduilen ja mietin auton kohtaloa jo kolmatta vuotta .
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • Shatter
                      BTCF Member
                      • Mar 2013
                      • 923
                      • Oulu

                      Originally posted by zener View Post
                      Niinhän tuo äffäkin alkoi ilmotella, että recharge battery tänä aamuna, kun oli -28c. Käynnistyi kyllä, latailin töissä lämpimässä täyteen, mutta eipä auttanut. Edelleen sanoo samaa ja sisältä sammuu kaikki samantien kun auton sammuttaa. Pitäs joku akku ilmeisesti hakea. Biltemassa olikin 95ah agm täällä päin loppu, sen olisi voinut ottaa testiin. Puuilo kauppaa camelia.

                      Varta oli seiskassa ainakin heikko esitys, että sitä ei mielellään.
                      En tiedä kuka nuo vasta valikoimiin tulleet MTX Energy akut valmistaa Motonetille, itse ostanut jo neljä normaalia akkua eri vehkeisiin ja hyvin on pelannut. Normaalit ehkä aavistuksen halvempia vrt muut, AGM näyttää olevan samoissa hinnoissa. Toki ei näytä niitäkään olevan Oulun seudulla.
                      Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                      E91 330dA xDrive M-Sport '09
                      VW Golf mk4 1.6 '03
                      Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                      MB W108 250S '67 x2

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14439
                        • Oulu

                        Loppuhan nuo näytti olevan vähän kaikki.
                        105ah biltemaa ois, menishän seki ku koodais akun koon kohilleen.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Arnolds
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3310
                          • Kajjjaani

                          Originally posted by Shatter View Post

                          En tiedä kuka nuo vasta valikoimiin tulleet MTX Energy akut valmistaa Motonetille, itse ostanut jo neljä normaalia akkua eri vehkeisiin ja hyvin on pelannut. Normaalit ehkä aavistuksen halvempia vrt muut, AGM näyttää olevan samoissa hinnoissa. Toki ei näytä niitäkään olevan Oulun seudulla.
                          Huomenna menee X4:een tuo MTX:n AGM. Katsotaan miten toimii. Oli reippaasti halvempi kuin Exiden vastaava.
                          F26 xDrive20d TwinPower

                          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14439
                            • Oulu

                            Exide ois näköjään aerolta 188e, ettei paha sekään.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 609
                              • Espoon haja-asutus

                              Yuasat on olleet hyviä. Molemmissa M57:ssa 95Ah tavalliset ybx5000:t (ei AGM) ja hyvin on toiminut useita vuosia. Ei edes kalliita ainakaan, jos jostain IKH alennuksesta (joita aina silloin tällöin) hakee.

                              E

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14439
                                • Oulu

                                Latailin sitä tuossa reilusti pari päivää ja nyt taas pelaa ja kelpaa äffälle. -28 pakkasta edelleen ja ei valituksia. Mennään vielä tuolla.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎