En tiedä monelleko tämä on tuttua, mutta jos BMW:ssä on lisälämmitin, niin silloin tulisi olla AGM akku. Ostin viimeksi nuukaillessa normin, no heitetty jo toiseen. Seuraavan kerran kokeillaan sitten AGM:llä koska ohjeistus niin sanoo, vaikka on ihan normi 3 litran tieseli.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä Akku "paras"?
Collapse
X
-
Ja toisaalta niihin joihin ei vielä tarvitse koodata akkua (eli esim. E39 ja E46) ei kannata maksaa preemiota AGM- tai EFB-akusta, koska niitä kaiketi pitäisi ladata isommalla jännitteellä kuin perinteisiä akkuja, ja siihen ei vanhempien mallien latausjärjestelmä taivu.
Mullakin on edellinen omistaja laittanut bensa-E39:siin järjettömän ison AGM-akun, no eipähän jää käynnistyminen akusta kiinni, mutta eipä tuo toisaalta lataudukaan ajossa kunnolla. Jonkun n. 70Ah perusakun tuonne voisi lykätä tilalle, mutta ennen sitä pitäisi keksiä mikä varuste purkaa akkua vähän liikaa. Auto menee kyllä nukkumaan ihan normaalisti ja lämppärin siilikin on uusittu, eli ihan se perinteisin vika ei ainakaan ole kyseessä.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Mulla on ysäri bmwssä(e39) ollut varta 68Ah AGM nyt pari vuotta, salavalikosta seurattuna jännite suunnilleen 14.5V auto käynnissä(auto on varustettu 140A laturilla tehtaalta lähtiessä)ja moottorin sammuttamisen jälkeen vaikka kuuntelee musiikkia hiljaisella äänenvoimakkuudella niin kestää aika kauan että jännite putoaa alle 12,5V
AGM akku on parempi vaikka kyseessä olisi kaasarikoneinen auto, voi laittaa vähän pienemmällä kapasiteetilla olevan ja silti jaksaa paremmin käynnistää kun se vanha isompi nesteakku.E39 523i Turbo
Comment
-
-
E39 lähti odotetusta ihan laakista käyntiin kun hain Motonetista pojan Samaraan uuden 62Ah Exiden:n ja annoin siitä lataamisen jälkeen apuvirtaa akun ollessa vielä lämmin. Saas nähdä auttaako yön yli pakkasessa lataaminen mitään tuohon 3 vuotta vanhaan Vartan akkuun. Ulkona -33°C nyt ja tuskin kauheasti lämpenee aamuksi.
E92 taas heitti sen autonosturin kuvan mittaristoon kun jännite varmaankin kyykkäs käynnistyksessä ja nyt ei toimi siinä sitten kuin kaksi pienintä puhallinnopeutta. Tarttis varmaan alkaa ihmetellä uutta akkua sekä E39 että E92. AGM ei ole kummassakaan ollut, mutta voishan sellaistakin tietysti kokeilla jos siitä jotain iloa ois.Last edited by Petri.Kekkonen; 02-01-2024, 19:10.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
TIS tongittua:
"Construction
The AGM battery differs from the conventional lead calcium battery as follows:- larger plates: Larger plates allow a 25% larger power density.
- Separators made of glass-fibre fleece: These can cause an up to 3-times higher cycle stability to be reached. This improves the cold starting capability, the power consumption and service life.
- Airtight housing with pressure relief valve (please refer to ”How it works”):
The inspection plugs are sealed and can not be opened. - Battery acid bound in glass-fibre fleece: Battery acid is not found free in the housing as before, but is rather bound 100% in the glass-fibre fleece. This gives increased security against the acid escaping and thus reduces the environmental risk.
The AGM battery differs from conventional batteries in its non-polluting and substance-retaining behaviour during charging.
When a battery is charged, the electrolysis process emits the gases oxygen and hydrogen.- In a conventional wet lead calcium battery, the two gases hydrogen and oxygen are dissipated into the atmosphere.
- In an AGM battery, the two gases are converted back into water: The oxygen which is created at the positive electrode during charging passes through the permeable glass fibre fleece to the negative electrode. At the negative electrode the oxygen reacts with the arriving hydrogen ions in the electrolyte to form water (oxygen cycle)."
"Charge
Warning! Do not charge the AGM battery with > 14.8 V. Do not use rapid-charging programs!
When charging removed batteries (so-called stand‐alone batteries), do not exceed the maximum charging voltage of 14.8 V at room temperature. Also, for charging via the external start connection point, the maximum charging voltage of 14.8 V at room temperature must not be exceeded. The battery can be damaged even if the AGM battery is only briefly charged with a charging voltage higher than 14.8 V. A charging voltage of more than 14.8 V is usually used in quick-charging routines.
Installation location
Warning! Do not install the AGM battery in the engine compartment.
The AGM battery must not be installed in the engine compartment on account of the high spatial temperature differences, otherwise its service life will be significantly shortened."
AGM on vaan parempi, ja kun tuota kyykkäystä tulee niin webaston kanssa io suositus. Tuo konttipaikka on AGM-akulle hyvä.
Mutta ei se bensa-E39 sitä kuitenkaan _tarvitse_ jos ei siellä webastoa ole. E39 ja E34 on itsellä molemmissa ihan perus akku 95Ah (tai no E34 en nyt muista mikä siellä sattuu oleen, koska käytetty).
En löytänyt dokumenttia jota etsin liittyen tuohon webaston kanssa AGM suositukseen, mutta kuten tästäkin käy ilmi, on mitä optimaalisin vaihtoehto kaikkiin noihin ja käyttöikä pidempi verrattuna halpis akkuihin:
Comment
-
Juuri näitä kovia pakkasia varten se agm on parempi ja muutenkin kyllä vaikka auton käyttäjä ei sitä niin helposti välttämättä huomaakaan, vanhaan autoon täysin hyödytön ehkä…vähän sama ku vertaisi normi sytytystulppia ja iridium eli vanhaan vaparibensa-autoon agm tai iridium eivät tee yhtään mitään lisää, ovat vaan toimintavarmempia tuotteita.E39 523i Turbo
Comment
-
-
Niinhän tuo äffäkin alkoi ilmotella, että recharge battery tänä aamuna, kun oli -28c. Käynnistyi kyllä, latailin töissä lämpimässä täyteen, mutta eipä auttanut. Edelleen sanoo samaa ja sisältä sammuu kaikki samantien kun auton sammuttaa. Pitäs joku akku ilmeisesti hakea. Biltemassa olikin 95ah agm täällä päin loppu, sen olisi voinut ottaa testiin. Puuilo kauppaa camelia.
Varta oli seiskassa ainakin heikko esitys, että sitä ei mielellään.
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostKannattaa latailla akkua näillä pakkasilla kun auto on parkissa. Pakkaset kun tulee niin huono akku ilmoittaa itsestään mutta jos sitä latailee niin voi selvitä seuraavaan talveen.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by zener View PostNiinhän tuo äffäkin alkoi ilmotella, että recharge battery tänä aamuna, kun oli -28c. Käynnistyi kyllä, latailin töissä lämpimässä täyteen, mutta eipä auttanut. Edelleen sanoo samaa ja sisältä sammuu kaikki samantien kun auton sammuttaa. Pitäs joku akku ilmeisesti hakea. Biltemassa olikin 95ah agm täällä päin loppu, sen olisi voinut ottaa testiin. Puuilo kauppaa camelia.
Varta oli seiskassa ainakin heikko esitys, että sitä ei mielellään.Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
E91 330dA xDrive M-Sport '09
VW Golf mk4 1.6 '03
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
MB W108 250S '67 x2
Comment
-
-
Originally posted by Shatter View Post
En tiedä kuka nuo vasta valikoimiin tulleet MTX Energy akut valmistaa Motonetille, itse ostanut jo neljä normaalia akkua eri vehkeisiin ja hyvin on pelannut. Normaalit ehkä aavistuksen halvempia vrt muut, AGM näyttää olevan samoissa hinnoissa. Toki ei näytä niitäkään olevan Oulun seudulla.F26 xDrive20d TwinPower
EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"
Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Comment
-
Comment