Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    Yksi oleellinen asia liittyen siihen kuinka pitkään akku kestää on se että kuinka sitä käytetään. Tässä joku vanha viestini.... Tuosta selviää myös heti miksi AGM on huomattavasti parempi mm webaston kanssa.

    Originally posted by fraatti
    Akun latauskertojen kesto riippuen akun purkusyvyydestä.

    10% purettaessa normaali kestää 1700 lataussykliä, agm 6000.
    50% purettaessa normaali kestää 350 lataussykliä, agm 1000.
    90% purettaessa normaali kestää 100 lataussykliä, agm 400.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Muurahainen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by TheRipper View Post
      Vaikka tuohon aikaan akut olivat TODELLA paljon parempia kuin nykyään niin tuota on kyllä aavistuksen vaikea jo uskoa...ei nyt mahdotonta mutta 15 vuotta on kyllä jo melkoinen saavutus.
      Emännän ix on vuodelta 89 ja sen orginaali akku taisi luovuttaa 2007 tai 2008.
      Silloin meni yksi kenno lopullisesti mykäksi aivan yhtäkkiä.

      Olisi kyllä pitänyt bmw:lle valitus tehdä kun ei edes kahtakymmentä vuotta kestänyt
      Kyllä ne siis joskus ihmeellisen pitkästi toimivat ja eihän tuossa ix:ssä kyllä mitään sähköä olekkaan akkua kiusaamassa.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10080
        • KVLA

        Originally posted by Wesulius View Post
        Kyllä meilläkin on tosin ei ihan noin vanha , mut 2008 e90 318 alkuperäinen AGM akku ja edelleen rokkaa vaikka autossa on webastokin käytössä jatkuvasti.
        Taitaa olla viisainta hakea alkuperäinen akkutilalle kun tuo lakkaa pitämästä virtaa meinaan vaan , että 10v päästä tuo vessa on sitten jo 20 vuotias.
        Ja jää se vitutus ja vaiva pois kun akku onkin aamulla tyhjä.
        Onhan siinä nyt kuitenkin eroa onko akku 9v vai 15v. Jos tänään haet uuden akun kaupasta,niin hyvä jos 5-6 vuotta kestää. Siis merkki,kuin merkki. Kyllä ne ennen vaan oli paaaaljon parempia.

        Ja kuten fraatti tuossa kirjoitteli,niin akun "käyttö" ratkaisee hyvin paljon akun ikään. Esim. talvisin lyhyttä ajoa ja paljon Webaa,niin akku on "vajaana" melkein aina. Ja ilman yllapitolaturia voi sipata nopeastikkin.
        Last edited by Heguli 31; 12-11-2017, 21:16.

        Comment

        • markku55
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2015
          • 200
          • Hanko

          Kävin Lohjan harjun Motonetissa, 3€ testihinnalla selvisi, että latausjännite on välillä 4,7-4,9 riippuen siitä oliko valot päällä vai ei.
          Akun tila oli kuulemma ok, eli ei sökö ainakaan, joten ostin mielestäni kunnon laturin, Cteckin 7A katurin joka juuri parhaillaan jauhaa akkua kuntoon.
          Heti kytkettyäni laturin, se ohitti akun virkistysvaiheen ja päätyi melkein täyteen lataukseen, aamulla näen, missä mennään, mutta ehkä kuitenkin säästyin liian aikaiselta uuden akun hankinnalta.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10080
            • KVLA

            "Hävisikö" Markku 55 akku ongelmat ylläpitolaturilla? Ilmeisesti,kun mitään ei ole kuulunut.

            Comment

            • Miuge
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 630
              • Tampere

              Oliko näistä GWL akuista jo kokemuksia täällä?


              Kilpa- ja satunnaiseen katukäyttöön tulossa, joten reserviä saisi olla enemmän kuin "mopon akussa". Autossa pienehkö laturi ja paljon virtasyöppöjä laitteita; ohjaustehostin, vesipumppu x2, bensapumppu x3, tehokkaat puolat jne.
              Painonsäästö tavan lyijyakkuun verrattuna houkuttelis.
              Webshop - MRT Engineering
              Facebook - MRT Engineering
              Instagram - mrtengineering
              YouTube - miugemrt

              Comment

              • markku55
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2015
                • 200
                • Hanko

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                "Hävisikö" Markku 55 akku ongelmat ylläpitolaturilla? Ilmeisesti,kun mitään ei ole kuulunut.
                Siltä näyttää ainakin vielä, katsotaan miten sitten kun tulee pakkaset.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10080
                  • KVLA

                  Omassa ex E60:ssä vanha akku elpyi (häiriöiden jälkeen) ylläpitolaturin avulla vielä vuodeksi. Sitten ensimmäisillä yli -20ast pakkasilla kyykkäsi kerralla mykäksi,eikä enää herännyt edes lämpimässä.

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15274
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by Miuge View Post
                    Oliko näistä GWL akuista jo kokemuksia täällä?


                    Kilpa- ja satunnaiseen katukäyttöön tulossa, joten reserviä saisi olla enemmän kuin "mopon akussa". Autossa pienehkö laturi ja paljon virtasyöppöjä laitteita; ohjaustehostin, vesipumppu x2, bensapumppu x3, tehokkaat puolat jne.
                    Painonsäästö tavan lyijyakkuun verrattuna houkuttelis.
                    Niin minä noita selvittelin about vuoden ajan pari talvea sitten. Missään tapauksessa ei kannata tuollaista ostaa kun saat halvemmalla laadukkaan bms:llisen akun. Ja noissa ei ole mitään latauksenvalvontaa joka tarkottaa pommia.



                    Tämä on minulla ollut käytössä täysin ongelmitta 2 mennyttä kesää, talvella seisoo nolla-kaapeli irti sen 6-7kk ja keväällä taas käyntiin kuin palmun alta.

                    Nyt tämä sama on myös käynnistysakkuna PP Powerin twinturbo 6.0l V12 mersussa eli ei aivan turha akku. Siinä tosin ylläpitoakku viihde-elektroniikalle erikseen.

                    Minulla on iso 120A laturi, mutta niinpä on myös 1Kw vahvistinta autossa, ilmastointi ja niin edelleen. Toki olen tarkka että en käytä mitään sähkölaitteita autossa silloin kun se ei ole käynnissä. Spalin lämpöohjattu puhallin välillä jää pyörimään jopa vartiksi kesän kuumimmilla ja siitä ei ole ollut haittaa.

                    Jos se sinun laturi tuottaa riittävästi virtaa niille oheislaitteille ja et käytä niitä päälle silloin kun autosi ei ole käynnissä niin en näkisi mitään ongelmaa.

                    Tässä on akkukotelo minkä olen suunnitellut tuolle akulle: https://remotion.1g.fi/kuvat/Pearl+C...rosterinen.jpg
                    Varmasti kestävä, olen suunnitellut tuon ja toteuttanut metallialan huipun kanssa Autodesk Inventorilla, jonka jälkeen se on laserleikattu, taivutettu ja hitsattu.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Miuge
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 630
                      • Tampere

                      Hyvä tietää, sähköt ei ole mulla vahvinta osaamista. Kuitenkin uskaltaisin väittää, ettei Beltenickin akussa riitä kapasiteetti omaan käyttöön, laturi on vain 80A. Pahimmassa skenaariossa (täydellä kuormalla) puolat yksinään haukkaa jatkuvaa 6x 10A ja korkeapaine bensapumput 2x 15A, siihen ynnättynä ohjaustehostimen 40A piikki ja muut pienemmät härpättimet, niin virrankulutus on melkoisen korkea. Pidemmissä vedoissa tuollainen 8Ah akku on tiukilla, koska laturi yksinään ei tuota tarpeeksi. Kevyemmässä ajossa saattaisi riittää ja tiedän, että vastaavia on käytetty mm. lyhyemmissä drifting vedoissa menestyksekkäästi.
                      Siitä syystä isompi kapasiteettinen (kevyt) akku olisi hakusessa. Onko samaan hintaluokkaan muita vaihtoehtoja?
                      Webshop - MRT Engineering
                      Facebook - MRT Engineering
                      Instagram - mrtengineering
                      YouTube - miugemrt

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15274
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by Miuge View Post
                        Hyvä tietää, sähköt ei ole mulla vahvinta osaamista. Kuitenkin uskaltaisin väittää, ettei Beltenickin akussa riitä kapasiteetti omaan käyttöön, laturi on vain 80A. Pahimmassa skenaariossa (täydellä kuormalla) puolat yksinään haukkaa jatkuvaa 6x 10A ja korkeapaine bensapumput 2x 15A, siihen ynnättynä ohjaustehostimen 40A piikki ja muut pienemmät härpättimet, niin virrankulutus on melkoisen korkea. Pidemmissä vedoissa tuollainen 8Ah akku on tiukilla, koska laturi yksinään ei tuota tarpeeksi. Kevyemmässä ajossa saattaisi riittää ja tiedän, että vastaavia on käytetty mm. lyhyemmissä drifting vedoissa menestyksekkäästi.
                        Siitä syystä isompi kapasiteettinen (kevyt) akku olisi hakusessa. Onko samaan hintaluokkaan muita vaihtoehtoja?
                        Laita sinne riittävä laturi sitten. Jos tiedät että virrankulutus on isompaa kuin lataus niin mikään akku ei riitä.
                        Minun on vaikea tulkita että kuinka ison osan ajasta ne kuluttavat tuon mainitsemasi >130A ja koska taas murto-osan siitä. Tuohan vaatisi äkkiseltään jonkun 140Ah laturin sitten, mutta on hyvin vaikea uskoa etteikö tuo 80Ah riittäisi aika pitkälle, tietysti kyllähän se kandeis päivittää riippumatta siitä minkä akun laitat sinne. Eihän se isompi laturikaan kuitenkaan ylimääräisiä mihinkään voi ladata joten vastus on lopulta oikeastaan sama pienessä ja isossa laturissa.

                        Akkua ei edes ajossa tarvitsisi periaatteessa koska ei se virta saa sieltä tulla kuitenkaan. Vaan akun tarkoitus on olla riittävä kapasiteetiltaan että sillä saa käynnistettyä ja vähän päälle. Ja toisekseen sen pitää antaa riittävästi virtaa että saa startattua, missä tuo Beltenick on tautisen hyvä hls samoin kuin ottamaan virtaa takaisin päin vastaan, missä esim nuo merkittömät kiinalaiset ei taatusti tule kestämään.


                        Kannattaa myös erottaa Ampeerit ja Ampeeritunnit. Ampeeritunti on paljonko 1Ampeeri vetää virtaa tunnin aikana, eli jos siitä vaikka otetaan akusta päältä 40A muutaman sekunnin ajan suoran päässä ja taas jarrulle tullessa ja mutkassa saadaan sama ladattua niin ei se paljoa siellä akussa tunnu, mutta tietysti laturi ois silti hyvä olla riittävän iso ettei jännite jatkuvasti sahaa, syö kestävyyttä kaikilta laitteilta oli sitten akku tai ecu tai mikä vaan sähkölaite...

                        Ei ole muita vaihtoehtoja tuo on ison Beltenickiltä, Isompia löytyy muilta merkeiltä esim SuperB:ltä, hinnat seuraa perästä.
                        Last edited by Remotion; 23-11-2017, 00:15.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Tuo Miuge linkittämä akku on kemialtaan paljon turvallisempi (LiFePO4) kuin tuo Beltenick Li-ion akku. LiFePO4 akusta ei ihan helpolla tule pommia, toisin kuin Li-ion akusta. Toki tuossa Beltenick akussa on BMS, joka suojaa akkua. Puhuin nyt yleisesti noista akku kemioista. BMS ei myöskään auta mitään, kolarissa tms., jos akkuun osuu jotain. LiFePO4 ei pitäisi syttyä tuleen vaikka joku iskeytyisi akkuun, Li-ion vastaavassa tilanteessa luultavasti syttyy oli siinä BMS tai ei. Kolaria/ulosajoa ajatellen tuo LiFePO4 on turvallisempi valinta. Toki kaikki kaikista voi saada pommin, jopa siitä perinteisestä lyijyakusta.

                          En kyllä näkisi suurta ongelmaa käyttää LiFePO4 akkua ilman BMS:ää, muistaa vaan ettei pura sitä liian tyhjäksi eikä laita oikosulkuun ja katsoo, että laturin jännitteet on järkevät (alle 15v). LiFePO4 käytetään paljon EV käytössä.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15274
                            • Ajamisen Iloa

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Tuo Miuge linkittämä akku on kemialtaan paljon turvallisempi (LiFePO4) kuin tuo Beltenick Li-ion akku. LiFePO4 akusta ei ihan helpolla tule pommia, toisin kuin Li-ion akusta. Toki tuossa Beltenick akussa on BMS, joka suojaa akkua. Puhuin nyt yleisesti noista akku kemioista. BMS ei myöskään auta mitään, kolarissa tms., jos akkuun osuu jotain. LiFePO4 ei pitäisi syttyä tuleen vaikka joku iskeytyisi akkuun, Li-ion vastaavassa tilanteessa luultavasti syttyy oli siinä BMS tai ei. Kolaria/ulosajoa ajatellen tuo LiFePO4 on turvallisempi valinta. Toki kaikki kaikista voi saada pommin, jopa siitä perinteisestä lyijyakusta.

                            En kyllä näkisi suurta ongelmaa käyttää LiFePO4 akkua ilman BMS:ää, muistaa vaan ettei pura sitä liian tyhjäksi eikä laita oikosulkuun ja katsoo, että laturin jännitteet on järkevät (alle 15v). LiFePO4 käytetään paljon EV käytössä.
                            Niin sä olet sitä mieltä että se Beltenick ei ole LiFePO4?
                            Last edited by Remotion; 23-11-2017, 07:45.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Niin sä olet sitä mieltä että se Beltenick ei ole LiFePO4?
                              Ei ainakaan tuon sinun antaman linkin perustella ole LiFePO4, siellä lukee selvästi LITHIUM-IONEN, useamman kerran. Samoin akun kyljessä lukee Lithium-Ion. Itse kyllä silloin ymmärrän kyseessä olevan Li-ion akku. Missään tuossa sinun linkissä ei lue LiFePO4 / LiFe, joilla noista akuista yleisesti puhutaan. Jos kyseessä on todella LiFePO4 akku, niin kannattaisi kyllä valmistajan laittaa oikeat merkinnät akkuun, sekä myyjän korjata tuotetiedot. Jos kyseessä on LiFePO4 akku, niin silloin ei voi puhua Lithium-ion akusta. Akun päädyssä olevassa rekisteröintiin liittyvässä tarrassakin puhutaan Lithium-Ion:sta, ei LiFePO4.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15274
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Ei ainakaan tuon sinun antaman linkin perustella ole LiFePO4, siellä lukee selvästi LITHIUM-IONEN, useamman kerran. Samoin akun kyljessä lukee Lithium-Ion. Itse kyllä silloin ymmärrän kyseessä olevan Li-ion akku. Missään tuossa sinun linkissä ei lue LiFePO4 / LiFe, joilla noista akuista yleisesti puhutaan. Jos kyseessä on todella LiFePO4 akku, niin kannattaisi kyllä valmistajan laittaa oikeat merkinnät akkuun, sekä myyjän korjata tuotetiedot. Jos kyseessä on LiFePO4 akku, niin silloin ei voi puhua Lithium-ion akusta. Akun päädyssä olevassa rekisteröintiin liittyvässä tarrassakin puhutaan Lithium-Ion:sta, ei LiFePO4.
                                Tämä sama identtinen keskustelu on käyty tässäkin topikissa jo 2v sitten läpi, en lähde uudestaan kertaamaan. Hyvää jatkoa.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎