Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17526
    • Turku

    Onko alkuperäinen akku musta? Haen sitä, onko AGM eli pitääkö koodata uusi akku. Kai se on "kerrottu" se akunvaihto autolle kuitenkin korjaamolla?
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • markku55
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2015
      • 200
      • Hanko

      Originally posted by HTK12 View Post
      Latausjännitteeseen vaikuttaa niin moni asia, että näillä tiedoilla ei kukaan voi sanoa onko tuo jännite hyvä vai ei. Mikä akku on autoon koodattu? Kerrottiinko autolle akun vaihto? Oliko akku täynnä? jne jne. Muuttujia todella paljon.

      Kyllähän AGM saa ladata viileässä kovallakin jännitteellä:



      Kuten tuossa taulukosta näkee, niin 0ºC saa ladata 15.3 V jännitteellä AGM:ää, mitä kylmempi sen kovemmalla jännitteellä saa ladata. Akun lataus ja ylläpito (float) jännitettä ei pidä sekoittaa keskenään. Täyttä akkua ei sitten pidä kovalla jännitteellä grillata kesähelteellä. Näissä autoissa kun on älykäslataus, niin latausjännitteeseen vaikuttaa niin moni muuttuja, että ilman taustatietoja kukaan ei voi sanoa onko se jännite nyt liian korkea, hyvä vai jotain siltä väliltä.

      Akun voi vaihtaa ilman lisävirtaa, toki sitäkin voi sinne laittaa niin halutessaan.
      Kiitos tiedosta, eli jos uuden AGM akun latausjännite oli luokkaa 15V huoltotiloissa jonka lämpötila on ehkä 15 astetta, niin kyse ei liene hurjasta ylijännitteestä?

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        Originally posted by markku55 View Post
        Kiitos tiedosta, eli jos uuden AGM akun latausjännite oli luokkaa 15V huoltotiloissa jonka lämpötila on ehkä 15 astetta, niin kyse ei liene hurjasta ylijännitteestä?
        Ei tarvi vielä huolestua tuosta jännitteestä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15251
          • Ajamisen Iloa

          Niin onhan sille autolle nyt kerrottu se että AGM akku on asennettu autoon?

          En tarkoita suusanallista kertomista vaan ilmeisesti tämä tehdään joko ohjelmoimalla tai jonkun valikon kautta, valistuneemmat tietävät.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Ihmemies
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 83
            • Tampere

            Mites jos auto on sen verran vanha, että siinä ei mitään akkuälyä ole, niin voiko normi akun korvata silti AGM-akulla? Tuleeko ongelmia? Akku on takakontissa, joten olosuhteet eivät siellä ole talvisin erityisen lämpimät, ja webastokin löytyy.
            Audi A6 1999 | Audi S8 2001

            Comment

            • Jasu
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2110
              • Tampere / Isojoki

              3 akkua valittavana, kaikki 85Ah/800A 315x175x175mm.

              -Bosch S5 151€ IKH
              -Exide EA852 139€ Motonet
              -Varta Silver Dynamic F18 145€ Suomen Akut

              Onko noissa laadullisesti eroja?
              Volvo S80 V8
              Mercedes C250d
              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5018
                • Paimio

                Originally posted by Jasu View Post
                3 akkua valittavana, kaikki 85Ah/800A 315x175x175mm.

                -Bosch S5 151€ IKH
                -Exide EA852 139€ Motonet
                -Varta Silver Dynamic F18 145€ Suomen Akut

                Onko noissa laadullisesti eroja?
                Noh bosch on exide ja päinvastoin joten niissä ei paljoa eroa voine olla.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17526
                  • Turku

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Noh bosch on exide ja päinvastoin joten niissä ei paljoa eroa voine olla.
                  Eikö Bosch ja Varta ole nimenomaan samalta tehtaalta?
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5018
                    • Paimio

                    Originally posted by Laku View Post
                    Eikö Bosch ja Varta ole nimenomaan samalta tehtaalta?
                    Äsch...joo ajatuskatkos taisi tulla. Noinpäinhän se nimenomaan oli.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6200
                      • Helsinki

                      Jo on akku
                      https://www.youtube.com/watch?v=G9vcxRorFpc

                      Jenkeissä on myyntiä, pyynti hinnat siinä 1000$, lähin jälleenmyyjä euroopassa on Englannissa, hinnat alkaen n.700€
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15251
                        • Ajamisen Iloa

                        Suosittelen edelleen Beltenick, on toiminut mulla 5v ongelmitta ja toimii PPPowerin twinturbo V12 mersussa ongelmitta käynnistysakkuna.
                        Paino 1,9kg, eli niitä voi laittaa 5 riviin ennenkuin painaa saman verran kuin tuo yllä olevan. hinta 230€.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          Tuli tuossa pöyhästyä asiaa että mikä tekee AGM-akusta hyvän.

                          Tässä on joku lista:
                          AGM battery checklist
                          An AGM battery’s lead, or potential energy, is stored in metal grids. Lesser grids are stamped using expanded metal, a process that’s cheaper but embeds impurities and porosity into grid wires, and cuts lifespan. Better battery grids are made using gravity casting, a process that eliminates impurities, results in near-zero porosity, and improves reliability and battery life.

                          Heavier, thicker plates offer improved corrosion resistance and material for chemical reactions, bolstering lifespan. But raw lead prices have almost doubled since 2006, and lead makes up 60-80% of a battery’s cost. This has led some manufacturers to reduce battery lead content, which shortens battery life. More reputable manufacturers never scrimp on vital materials such as lead; instead, they boost active lead utilization and manufacturing efficiency to keep long-lasting batteries affordable.

                          Don’t compromise -- be sure the manufacturer discloses how their AGM batteries were made:
                          Plates are heavy and gravity-cast;
                          There’s more lead, even though lead prices are rising;
                          The company invests heavily in R&D, testing equipment, and automated manufacturing;
                          Batteries use recycled (and recyclable) lead;
                          Solar and wind energy are used at the manufacturing plant;
                          Lead oxide mixing, plate curing, and formation charging are computerized to maximize performance and eliminate variables;
                          Automated plate wrapping and high-performance separators eliminate plate short-circuiting;
                          No hand-welding -- instead, robotic cast-on strap (COS) welding is used for every one of the manufacturer’s products (not just at showcase plants);
                          The manufacturer tests batteries from the production line, not the lab;
                          Vision systems review other hands-on and automated quality control; and
                          There haven’t been any major recalls.
                          Finding the ideal battery for a system doesn’t have to be difficult -- providing one knows what to look for. On the surface, many b...
                          Selasin huvikseen akkujen painoja.


                          Exide Agm-akku 12v 105Ah 950A(En) EK1050 29kg
                          605901095D852 Battery 12V 105Ah 950A AGM Silver Dynamic VARTA 29,4kg
                          BOSCH S5A 12V 105Ah 950A 0 092 S5A 150 29.4 Kg
                          Banner 105Ah AGM 605 01 30kg
                          CENTRA START-STOP AGM CK1050 27,8kg
                          Hankook AGM 605 20 Start-Stop Car Battery 12 V 105 Ah 950 A/EN 28,5kg

                          Tässä jokutesti missä banneri on myös kärjessä. Ottaa virtaa hyvin myös vastaan ja kapasiteetti paras. Tosin nämä eivät ole AGM:ä.



                          Myös täällä o rankattu banner kärkeen, mihin nuo sitten perustuvatkaan. Itse valmistaja mainostaa tekevänsä myös oe valmistusta mm bemarille ja monelle muulle merkille. Paino taitaa olla kova juttu lyijyakussa.
                          Tosin tässäkin painoerot ovat melko suuria.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7431
                            • Oulu

                            Tänään lopulta sain E39 akun vaihdettua. Koko mun 15 vuoden omistusajan kiinni ollut 80Ah BMW OEM-akku osanumerolla 61218376451 (vastannee uudempaa osanumeroa 61217604816) jäi nyt tallin nurkkaan lämpenemään. Oishan ton saanu jo pari-kolme vuotta sitten vaihtaa kun ekan kerran jäi auto työpaikalle -25 pakkasessa. Mutta silti toiminut usein ihan OK samoissa pakkasissa tuon jälkeenkin. Välillä ollut yön laturissa kovimmilla pakkasilla.

                            Koska akku on ollut todella pitkäikäinen haluaisin selvittää kuka sen on valmistanut. Ja ois kiva saada jostain (edullinen) akun kuormitusmittari ja tutkia miten hyvä/huono tuo akku on virranantokyvyltään täyteen ladattuna huoneenlämmössä ja toisaalta pakkasessa säilytettynä. Onko ideaa mistä kannattais tollanen kuormitusmittari hommata?

                            Tarkoitus olisi myös kokeilla elvyttää akkua Telwin Doctor Charge:n avulla, vaikka en uskokaan että se pystyy noin vanhaa akkua mihinkään parantamaan. Tossahan on kyllä joku akkutesti myös, mutta se vaatii että akku on kiinni autossa jotta saadaan startilla kuormaa aikaiseksi. Haluaisin siis mittarin millä saan kuormaa irtoakkuun.
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 02-02-2021, 20:47.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5270
                              • Pirkkala




                              Tuo hehkuttaa lankaa, eli on oikeaa kuormaa. Mulla on tommonen ja on se ollu ihan toimiva
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7431
                                • Oulu

                                Jep, tuota halvempaa tuskin löytyy.

                                Vertailuna vielä kylmäkäynnistysvirrat eli CCA-lukemat:
                                BMW OEM 80Ah 640A
                                Varta Blue Dynamic E11 74Ah 680A

                                Ei siis luulis Vartan pienempi koko olevan kovin iso ongelma, mutta tämän ehkä näkee huomenna.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎