Onko alkuperäinen akku musta? Haen sitä, onko AGM eli pitääkö koodata uusi akku. Kai se on "kerrottu" se akunvaihto autolle kuitenkin korjaamolla?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä Akku "paras"?
Collapse
X
-
Originally posted by HTK12 View PostLatausjännitteeseen vaikuttaa niin moni asia, että näillä tiedoilla ei kukaan voi sanoa onko tuo jännite hyvä vai ei. Mikä akku on autoon koodattu? Kerrottiinko autolle akun vaihto? Oliko akku täynnä? jne jne. Muuttujia todella paljon.
Kyllähän AGM saa ladata viileässä kovallakin jännitteellä:
Kuten tuossa taulukosta näkee, niin 0ºC saa ladata 15.3 V jännitteellä AGM:ää, mitä kylmempi sen kovemmalla jännitteellä saa ladata. Akun lataus ja ylläpito (float) jännitettä ei pidä sekoittaa keskenään. Täyttä akkua ei sitten pidä kovalla jännitteellä grillata kesähelteellä. Näissä autoissa kun on älykäslataus, niin latausjännitteeseen vaikuttaa niin moni muuttuja, että ilman taustatietoja kukaan ei voi sanoa onko se jännite nyt liian korkea, hyvä vai jotain siltä väliltä.
Akun voi vaihtaa ilman lisävirtaa, toki sitäkin voi sinne laittaa niin halutessaan.
Comment
-
-
Originally posted by markku55 View PostKiitos tiedosta, eli jos uuden AGM akun latausjännite oli luokkaa 15V huoltotiloissa jonka lämpötila on ehkä 15 astetta, niin kyse ei liene hurjasta ylijännitteestä?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Jasu View Post3 akkua valittavana, kaikki 85Ah/800A 315x175x175mm.
-Bosch S5 151€ IKH
-Exide EA852 139€ Motonet
-Varta Silver Dynamic F18 145€ Suomen Akut
Onko noissa laadullisesti eroja?F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostNoh bosch on exide ja päinvastoin joten niissä ei paljoa eroa voine olla.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostEikö Bosch ja Varta ole nimenomaan samalta tehtaalta?F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Jo on akku
https://www.youtube.com/watch?v=G9vcxRorFpc
Jenkeissä on myyntiä, pyynti hinnat siinä 1000$, lähin jälleenmyyjä euroopassa on Englannissa, hinnat alkaen n.700€Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Tuli tuossa pöyhästyä asiaa että mikä tekee AGM-akusta hyvän.
Tässä on joku lista:
AGM battery checklist
An AGM battery’s lead, or potential energy, is stored in metal grids. Lesser grids are stamped using expanded metal, a process that’s cheaper but embeds impurities and porosity into grid wires, and cuts lifespan. Better battery grids are made using gravity casting, a process that eliminates impurities, results in near-zero porosity, and improves reliability and battery life.
Heavier, thicker plates offer improved corrosion resistance and material for chemical reactions, bolstering lifespan. But raw lead prices have almost doubled since 2006, and lead makes up 60-80% of a battery’s cost. This has led some manufacturers to reduce battery lead content, which shortens battery life. More reputable manufacturers never scrimp on vital materials such as lead; instead, they boost active lead utilization and manufacturing efficiency to keep long-lasting batteries affordable.
Don’t compromise -- be sure the manufacturer discloses how their AGM batteries were made:
Plates are heavy and gravity-cast;
There’s more lead, even though lead prices are rising;
The company invests heavily in R&D, testing equipment, and automated manufacturing;
Batteries use recycled (and recyclable) lead;
Solar and wind energy are used at the manufacturing plant;
Lead oxide mixing, plate curing, and formation charging are computerized to maximize performance and eliminate variables;
Automated plate wrapping and high-performance separators eliminate plate short-circuiting;
No hand-welding -- instead, robotic cast-on strap (COS) welding is used for every one of the manufacturer’s products (not just at showcase plants);
The manufacturer tests batteries from the production line, not the lab;
Vision systems review other hands-on and automated quality control; and
There haven’t been any major recalls.
Exide Agm-akku 12v 105Ah 950A(En) EK1050 29kg
605901095D852 Battery 12V 105Ah 950A AGM Silver Dynamic VARTA 29,4kg
BOSCH S5A 12V 105Ah 950A 0 092 S5A 150 29.4 Kg
Banner 105Ah AGM 605 01 30kg
CENTRA START-STOP AGM CK1050 27,8kg
Hankook AGM 605 20 Start-Stop Car Battery 12 V 105 Ah 950 A/EN 28,5kg
Tässä jokutesti missä banneri on myös kärjessä. Ottaa virtaa hyvin myös vastaan ja kapasiteetti paras. Tosin nämä eivät ole AGM:ä.
Myös täällä o rankattu banner kärkeen, mihin nuo sitten perustuvatkaan. Itse valmistaja mainostaa tekevänsä myös oe valmistusta mm bemarille ja monelle muulle merkille. Paino taitaa olla kova juttu lyijyakussa.
Tosin tässäkin painoerot ovat melko suuria.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tänään lopulta sain E39 akun vaihdettua. Koko mun 15 vuoden omistusajan kiinni ollut 80Ah BMW OEM-akku osanumerolla 61218376451 (vastannee uudempaa osanumeroa 61217604816) jäi nyt tallin nurkkaan lämpenemään. Oishan ton saanu jo pari-kolme vuotta sitten vaihtaa kun ekan kerran jäi auto työpaikalle -25 pakkasessa. Mutta silti toiminut usein ihan OK samoissa pakkasissa tuon jälkeenkin. Välillä ollut yön laturissa kovimmilla pakkasilla.
Koska akku on ollut todella pitkäikäinen haluaisin selvittää kuka sen on valmistanut. Ja ois kiva saada jostain (edullinen) akun kuormitusmittari ja tutkia miten hyvä/huono tuo akku on virranantokyvyltään täyteen ladattuna huoneenlämmössä ja toisaalta pakkasessa säilytettynä. Onko ideaa mistä kannattais tollanen kuormitusmittari hommata?
Tarkoitus olisi myös kokeilla elvyttää akkua Telwin Doctor Charge:n avulla, vaikka en uskokaan että se pystyy noin vanhaa akkua mihinkään parantamaan. Tossahan on kyllä joku akkutesti myös, mutta se vaatii että akku on kiinni autossa jotta saadaan startilla kuormaa aikaiseksi. Haluaisin siis mittarin millä saan kuormaa irtoakkuun.Last edited by Petri.Kekkonen; 02-02-2021, 20:47.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Jep, tuota halvempaa tuskin löytyy.
Vertailuna vielä kylmäkäynnistysvirrat eli CCA-lukemat:
BMW OEM 80Ah 640A
Varta Blue Dynamic E11 74Ah 680A
Ei siis luulis Vartan pienempi koko olevan kovin iso ongelma, mutta tämän ehkä näkee huomenna.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment