Akku taitaa alkaa vedellä viimeisiään näin 8 vuoden jälkeen. BMW orkkis ilmeisesti AGM akku kyseessä 80ah.
Mitäs suosittelisitte tuon tilalle?
Kävin hakemassa Exiden AGM-akun tuohon omaan koslaan. Alkuperäinen BMW:n akku kesti 3 vuotta. Vanha akku alkoi osoittaa hyytymisen merkkejä, eikä pitänyt varausta. Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen, tosin tiedä sitten kauanko Exide kestää. Hinnaltaan oli edullinen vs. BMW akku.
E61 ///M5 -07
F15 X5 40e ///M-Sport -16
Ex. E39 ///M5 -01
-Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.
Ei ainakaan tuon sinun antaman linkin perustella ole LiFePO4, siellä lukee selvästi LITHIUM-IONEN, useamman kerran. Samoin akun kyljessä lukee Lithium-Ion. Itse kyllä silloin ymmärrän kyseessä olevan Li-ion akku. Missään tuossa sinun linkissä ei lue LiFePO4 / LiFe, joilla noista akuista yleisesti puhutaan. Jos kyseessä on todella LiFePO4 akku, niin kannattaisi kyllä valmistajan laittaa oikeat merkinnät akkuun, sekä myyjän korjata tuotetiedot. Jos kyseessä on LiFePO4 akku, niin silloin ei voi puhua Lithium-ion akusta. Akun päädyssä olevassa rekisteröintiin liittyvässä tarrassakin puhutaan Lithium-Ion:sta, ei LiFePO4.
Laitin sähköpostia valmistajalle asiasta. Pyysin lisäämään akun oikean kemia tyypin ilmoitukseen niin epäilyt sen suhteen vähenee ja saattaa muutama ostajakin tulla lisää.
En tiedä mikä on hyvä tai paras, mutta itsellä ollut nyt ainakin 5-6v käytössä Bosch S5010 (S5 85Ah). Eikä valittamista. Ei ole webastoa ja akun varaustilaa pidetty kunnossa lataamalla 2-4 kertaa vuodessa täyteen ctek älylaturilla.
Edellinen nahkahousun exide kuoli yhtä äkkiä eikä elpynyt älylaturilla. Exidet oli ylihinnoiteltuja ainakin tällä paikkakunnalla.
Niin vaan tämäkin bosch kuoli/hyytyi (ei auttanut enää cteck latauksetkaan).
Pitäis kattoo kuitista milloin se oli ostettu n.2010-2011
Tilalle otin vartan silverin samassa koossa. Saa olla viimeinen akku tähän autoon (e36).
X5:seen tuli paikallisesta varaosaputkasta haettua 95ah AGM Varta G14, 210€. Mielestäni ihan "järkihinta" vaikka näin köyhästä tuntuukin pahalta. onko kokemuksia vartan agm akuista?
edit: nähtävästi sama akku kuin Bosch S6. Eli varmaankin ihan laatua.
No se siitä laadusta, pari kertaa jo kyykännyt tänä syksynä webaston käytön jälkeen. Onhan tuolla ikää "jo" melkein kolme vuotta. Minkä merkkinen akku seuraavaksi?
Jos ei agm:kään pelitä niin, akkulämmitin ja optima linjalle mahtasin lähtee. Kelpaa 150a virtaa 25c lämpötilassa. Minkälaista ajua sulla ollu? Mulla oli talvet 4v lähinnä vk loppu käyttöä ja sai s6 agm sikaa aika reilusti. Nyt 2 talvea 30km työmatkaa ja lämmittimelle oma akku, van ihka ottaa auton akusta sen 8a ainaku käy, niin 7v vai 8v tuo s6 bossi toiminu.
Jos ei agm:kään pelitä niin, akkulämmitin ja optima linjalle mahtasin lähtee. Kelpaa 150a virtaa 25c lämpötilassa. Minkälaista ajua sulla ollu? Mulla oli talvet 4v lähinnä vk loppu käyttöä ja sai s6 agm sikaa aika reilusti. Nyt 2 talvea 30km työmatkaa ja lämmittimelle oma akku, van ihka ottaa auton akusta sen 8a ainaku käy, niin 7v vai 8v tuo s6 bossi toiminu.
Vaikuttaisi siltä että tuo miun defan ylläpitolaturi on kuollut lopullisesti, pitää vissiin hommata uusi ja ladata tuo akku kunnolla täyteen ennen kuin lähtee uutta akkua ostamaan. Lyhyttä ajoa on.. töissä olen pitänyt kyllä 8h aina roikassa ja kotona sitten webastoa, mutta jos tuo defa ei lataa yhtään niin eipä se auta.
edit: nyt on uusi defa 1204 paikallaan, seurataan tilannetta.
Ollaan jo kanta-asiakas ja lisäksi joulukuun 10% bonus käytetty jo.
Mutta näköjään Hessumobiililla 204€ joten varmaan haen sieltä.
Ai tuollainen ale on joulukuussa ollut? Mulla käyttämättä sitten, jos kiinnostaa.
Oot kyllä kunnon laihialainen . Seiskan bensat maksaa tuon erotuksen .
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
520d, vuosimallia 2008, nykyinen akku lopahti lopullisesti, eli uutta kehiin.
Käyttämäni korjaamo on käyttänyt Bosch'in Silver AGM akkuja, joten sellainen sitten.
Vaihdettiin akku pitäen boosterilla virtaa päällä vaihdon ajan.
Kun homma oli tehty mitattiin auton oman laturin jännite, ja se oli yllättäen 14,95V !
Edellisen akun tiedoissa ei missään mainita AGM, vain mm BMW. Uusi ja vanha ovat molemmat 80Ah ja maininta jostain 800A "ampeerikyvystä".
Niin tai näin, eikö tuo latausjännite 14,95 ole aika korkea AGM akulle ja jos on, niin mitä teen?
Se 80Ah on se että siinä on kapasiteettiä antaa 80A tunniksi tai 1A 80 tunniksi, ihan miten sen haluaa mieltää.
Se 800 taasen tarkoittaa CCA eli vähän mainosterminä käytettyä "kylmäkäynnistys ampeeria". Eli se antaa noin voimakkaan virran hetkellisesti ja yleensä tämä on siis noin 5 tai 10 tai 15 sekunnin piikki arvo mihin täyteen ladattu akku pystyy.
En ole noissa muissa asioissa asiantuntija mutta netinmukaan AGM-akkua voi ladata 14.7v ja lyijyakun latausjännite voi vaihdella lämpötilan mukaan, pakkasella korkeampi jännite. Myös se mitataanko jännite suoraan laturilta vai akun navoilta ladattaessa vaikuttaa numeroihin. Fiksummat voivat jatkaa.
E60 mallisarja ei tarvitse lisävirtaa akkua vaihtaessa.
Uusi akku koodattava vaihdetuksi (nollaa lataus historian) ja akkutyypin vaihto AGMksi.
Perus nestelyijy akkuun verraten lasikuitumassaan imeytetty happo on herkässä kuivumiselle, joten AGM akkua ei sovi ladata yhtä korkeilla jännitteillä.
Onko latausjännite mitattu tyhjäkäynnillä akulta? Kuulostaa kyllä melko korkealta luvulta.
Latausjännitteeseen vaikuttaa niin moni asia, että näillä tiedoilla ei kukaan voi sanoa onko tuo jännite hyvä vai ei. Mikä akku on autoon koodattu? Kerrottiinko autolle akun vaihto? Oliko akku täynnä? jne jne. Muuttujia todella paljon.
Kyllähän AGM saa ladata viileässä kovallakin jännitteellä:
Kuten tuossa taulukosta näkee, niin 0ºC saa ladata 15.3 V jännitteellä AGM:ää, mitä kylmempi sen kovemmalla jännitteellä saa ladata. Akun lataus ja ylläpito (float) jännitettä ei pidä sekoittaa keskenään. Täyttä akkua ei sitten pidä kovalla jännitteellä grillata kesähelteellä. Näissä autoissa kun on älykäslataus, niin latausjännitteeseen vaikuttaa niin moni muuttuja, että ilman taustatietoja kukaan ei voi sanoa onko se jännite nyt liian korkea, hyvä vai jotain siltä väliltä.
Akun voi vaihtaa ilman lisävirtaa, toki sitäkin voi sinne laittaa niin halutessaan.
Comment