Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #91
    Originally posted by PAOK View Post
    Kaikki akut on kannattaa "täyttöladata" ennen käyttöön ottoa, koska monestikkin akku on saattanut olla useamman kuukauden toimittajan varastossa. Tämä koskee myös Vartaa ja Exideä. AGM: etuna on se, että se ottaa virtaa vastaa normaali akku huomattavasti nopeammin eikä ole moksiskaan, jos pääsee tyhjenemään. Mitä laturin kokoon tulee niin periaatteessa sillä ei ole väliä kuinka tehokkaalla laturilla ts.Ah virtaa syöttää, kuhan laturi pyystyy tuottamaan on yli 12v.
    Täyttöladata ? Auton laturi työntää pikkasen isommalla virralla varausta akkuun kuin yhdenkään tallista löytyvä 12V laturi. Autoon kiinni ja ajamaan pidempi lenkki.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14467
      • Oulu

      #92
      Eipä tullu kyllä omaa akkua mitenkään alkuladattua... Tais olla n. 1h laturissa kiinni kokeen vuoksi ennenku löin autoon kiinni. Pitkää matkaa ei oo vielä tullu ajettua, mutta keskiviikkona tulee n. 200km ajoa niin jos siinä ois sitte tarpeeksi alkulatausta?
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #93
        Originally posted by petrolhead View Post
        Paras akku on ilmainen akku.

        Mitä on tullut tehtyä kuormitustestejä akuille niin en ole huomannut muuta eroa merkkien välillä kuin sen että vanhemmiten tulos huononee.:think

        Ampeeritunti-lukeman lisäksi voi vertailla valmistajan ilmoittamaa maksimivirtaa , käsittääkseni kertoo käynnistystehosta paljon (tai ainakin tämä luku on se jonka mukaisesti kuormitustesti tehdään).
        Tämä akkuvouhotus menee mullakin monesti yli hilseen. Ainakin itsellä äärettömän harvoin tulee vastaan sellainen tilanne että kaipaisi akulta käynnistykseen ne viimeiset ampeerien rippeet, ja jos tarvitsee niin sehän yleensä vain kertoo että autossa ei jokin muu seikka ole kondiksessa. Kestotestejä noille akuille pitäisi tehdä. Mulla on E39:ssä sama akku kuin sen ostaessa 2005, ei oo mikään BMW, Varta tai Bosch tms merkkiakku, en muista enää mikä se oli kun joskus katsoin... Aina on käynnistynyt ja virta riittänyt, joten sitten kun tuo sippaa niin täytyy yrittää hommata vastaava tilalle jos vielä löytyy. Aika koomisia muuten tällaiset jutut että "Ostin testivoittajan, noh sippasi samalla viikolla mutta ei hätää, sain takuuseen uuden!"
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #94
          Originally posted by Kentsu View Post
          Tämä akkuvouhotus menee mullakin monesti yli hilseen. Ainakin itsellä äärettömän harvoin tulee vastaan sellainen tilanne että kaipaisi akulta käynnistykseen ne viimeiset ampeerien rippeet, ja jos tarvitsee niin sehän yleensä vain kertoo että autossa ei jokin muu seikka ole kondiksessa.
          Mäkin ostin uuden akun koska luulin sen olevan syypää tuohon webaston toimimattomuuteen. No eipä webasto toimi vieläkään, eli tolla 3v vanhalla vartalla olis vielä menny heittämällä pari vuotta lisää
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #95
            No nyt selvitin tuon oman akun niin se on Hoppecke. Enpä ole Suomessa nähnyt myynnissä... Onko jollain muullakin tuollasesta kokemuksia? Googlen mukaan ihan made in Germany http://www.hoppecke.com/
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14467
              • Oulu

              #96
              Originally posted by Supra^ View Post
              Mäkin ostin uuden akun koska luulin sen olevan syypää tuohon webaston toimimattomuuteen. No eipä webasto toimi vieläkään, eli tolla 3v vanhalla vartalla olis vielä menny heittämällä pari vuotta lisää
              Mulla alko mennä laatikko vikatilaan ku käytti Eberiä esim. 15minuuttia... Uusi akku ja homma toimii.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #97
                Originally posted by Kentsu View Post
                No nyt selvitin tuon oman akun niin se on Hoppecke. Enpä ole Suomessa nähnyt myynnissä... Onko jollain muullakin tuollasesta kokemuksia? Googlen mukaan ihan made in Germany http://www.hoppecke.com/
                Meijän firman trukeissa on noita :think hyvin ne niissä pelaa
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #98
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  No nyt selvitin tuon oman akun niin se on Hoppecke. Enpä ole Suomessa nähnyt myynnissä... Onko jollain muullakin tuollasesta kokemuksia? Googlen mukaan ihan made in Germany http://www.hoppecke.com/
                  Ammattikäyttöönkin tehtyjä, kunnon vehkeitä. Optiman kanssa samaa kastia, taitavat olla AGM-akkuja kaikki!

                  Kestää isältä pojalle, kovaa tärinää, syväpurkujakin hyvin jne...

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #99
                    Kävin mittailemassa vähän akun jännitettä kun starttaaminen on ollut pikkuisen tahmeata. Olihan siellä huikeat 11.56V jänöä, tarttis varmaan lähteä kaupoille mutta ei oikeen viittis laittaa satkua kiinni akkuun. Taidan kokeilla jotain huoltotoimenpidettä ennen uuden ostoa.
                    Retard Member

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      Originally posted by Kentsu View Post
                      No nyt selvitin tuon oman akun niin se on Hoppecke. Enpä ole Suomessa nähnyt myynnissä... Onko jollain muullakin tuollasesta kokemuksia? Googlen mukaan ihan made in Germany http://www.hoppecke.com/
                      Originally posted by Risto113 View Post
                      Ammattikäyttöönkin tehtyjä, kunnon vehkeitä. Optiman kanssa samaa kastia, taitavat olla AGM-akkuja kaikki!

                      Kestää isältä pojalle, kovaa tärinää, syväpurkujakin hyvin jne...
                      No perskeles, sittenhän se onkin ihan "merkkiakku" vaikka itselle kyllä ihan outo nimi. Tämä ei ole täysin huoltovapaa eli kennoihin voi lisätä nestettä, joka on mielestäni parempi kuin täysin suljettu.
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Joka tarkoittaa ettei se ole AGM-akku. Ihan turha hurahtaa niin paljon noihin kaikenmaailman hienoihin lyhenteisiin, akku kuin akku tyhjenee jos siihen ei ladata yhtä paljon kuin sitä puretaan ja kaikki kärsivät syväpurkauksesta, toiset ehkä vaan vähän enemmän muttei se sieltä hangesta silti käyntiin lähde tyhjällä akulla. Ei näillä vellihousu-pakkasilla ja nykyajan jännitekompensaatioilla tarvita edes mitään superpowerextreme akkuja, mutta niistä saa maksaa toki halutessaan. Penari käynnistyy ihan hienosti jos kone yleensä jaksaa pyörähtää, toisinkuin joku amerikan diisseli.

                        Jos agm-akku ottaa kylmänä vähän enemmän sähköä vastaan, se ei ehkä tyhjene yhtä nopsaan mutta joku 10% on ihan sama. Väitän että sokkotestissä kukaan ei tietäisi millainen kuutio siellä kontissa oikein majailee.

                        Akkutekniikka on niin vanhaa, ettei kannata todellakaan olettaa saavansa mitään erityisen hienoa tai kouriintuntuvaa ostamalla juuri se kallein testivoittaja-akku. Samat lait niihin pätee, ja valmistajat jaksaa edelleen hehkuttaa sivuillaan käänteentekevänä teknologiana kymmeniä vuosia sitten keksittyjä juttuja.

                        Käyttöiän erot tulee käyttötavasta, ei merkistä.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Lakeson
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 649
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Cell View Post
                          Käyttöiän erot tulee käyttötavasta, ei merkistä.
                          Tuossa on perää, mutta on akuissakin merkkejä joita kannattaa välttää.

                          Pakko mainita esimerkkinä Bilteman prätkäakku, jolla ei parin kk jälkeen saanut Bläkkäriä käyntiin. Jaksaa kyllä pyörittää, mutta ei riittävän nopeasti. Aikuisten akulla tärähtää käyntiin kun nappia hipasee.
                          Ei mopolla mahottomia..

                          Comment

                          • teamwerner
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 175
                            • Tampere/Kangasala

                            Itsellä oli edellisessä 330d:ssä Exiden akku, johon olin kyllä hyvin tyytyväinen. Kylmäkäynnistyvyys ollut hyvää ja akuissa kahden vuoden takuu.

                            Juuri viime viikolla vaihdoin myös nykyiseen X3:seen Exiden, kun Keski- Euroopam ihmeakku hyytyi, kas kumma:think

                            Mutta mitään erityisiä testejä en ole tehnyt, mutta exideä voin suositella näin kolmen vuoden kokemuksella. Noin 140-150€ asennettuna.

                            Comment

                            • Mad_Mike
                              BTCF Member
                              • Apr 2009
                              • 177
                              • Oulun seutu

                              Täällä kesti edellisen omistajan vaihtama normi 88Ah. n.vuoden. Ei pakkasilla enään tahtonut käynnistyä aina webaston käytön jälkeen ja hälyytinkin huuteli itsekseen. Kävin motonetissä katteleen bossin AGM akkua (199€) mut myyjä sai suostuteltua ostamaan Sznajderin 95Ah 850A AGM akun(139€). Myyjän mukaan bossia on reklamoitu enemmän suhteessa myynti määrään. Alunperin hain Vartan AGM akkua, mutta eipä niitä löytynyt(esim akkutalosta ois saanu vasta ens vuonna) joten päädyin tuohon ratkasuun. Aika näyttää onko hyvä akku, ainakin on lauantaista asti toiminut oikein hyvin Muutenki tunnostaa siltä että monet akut ratsastaa just sillä merkillä joka on painunut kaikkien mieleen vuosien saatossa...:think
                              Edit: Oli tuolla Sznajderilla se 2 vuojen takuu ja ctekillä tuota on tarkotus väliin latailla.
                              Last edited by Mad_Mike; 22-12-2009, 12:52.
                              530XD LCI M-Sport

                              ex E39 530iA M-Sport
                              ex E39 530dAT

                              Comment

                              • Radon
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 463
                                • Suomi-Finland

                                Originally posted by Lakeson View Post
                                Tuossa on perää, mutta on akuissakin merkkejä joita kannattaa välttää.

                                Pakko mainita esimerkkinä Bilteman prätkäakku, jolla ei parin kk jälkeen saanut Bläkkäriä käyntiin. Jaksaa kyllä pyörittää, mutta ei riittävän nopeasti. Aikuisten akulla tärähtää käyntiin kun nappia hipasee.
                                Todellakin on eroa joka toista väittää ei kyllä asiasta mitään tiedä, esimerkiksi fulmen merkkiset on kyllä ihan täyttä kuraa, toki noissa saattaa tulla huonoja valmistuseriä mutta joillekin merkeille niitä tuntuu sattuvan melkoisesti enemmän mitä toisille

                                Perstuntuma on että varta,bosch on ainakin selvästi keskivertoja parempia ja on käytössä edelleen salama merkkinen akku joka on 12 vuotta vanha tähän ei moni nykyakku pysty.

                                Paljon noissa kertoo jo akun paino, toiset merkit painaa reippaasti vähemmän mitä toiset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎