Tinaa on kyllä alla joka paikassa, Vetelin tänään ekan kerroksen kittiä niskaan, pelti ja tina on hangattu koneella 80 paperilla, joten tartuntaa pitäisi olla. Vetelin metallilastalla kovasti painaen, koitin saada "ronskisti" tavaraa mutta jostain syystä sain siinäkin pihistettyä, ja yhteen kohti jäi "klommo". Täytyy käydä lipomassa uutta tavaraa lommoon kunhan entiset on kuivuneet, ja suorittaa hionta, sitten speksailla lisää
Parit kuvat, en jaksananut pienentää
Tässä alkaa olla jo viimeiset hetket käsillä
Raakakittaus
Maalaustopic 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Eepo View PostNoniin, nyt on tinaus suoritettu, ja hiottu, mielestäni onnistuin ekakertalaiseksi ihan hyvin. Suurin virhe oli että koitin amatöörin taidoilla tehdä kerralla liian hyvää jälkeä tinan levityksessä ja pariin kohtaan tuli ehkä liian niukalti tavaraa.
Nyt se on kuitenkin jo hiottu ja aika valmiks kitattavaksi, pariin kohtaan tulee ehkä Hiukka enemmän kuin 2mm kittiä mutta saa luvan pysyä. Kuviakin laittaisin mutta en osaa tabletilla pienentää kuvia,
Jos haluat olla varma, niin revi/pehmitä ja leikkaa muutaman millin pätkää ekan kittikerroksen sekaan ohutta lasikuitukangasta (siitä ohuesta palttinamatosta).
Vedä kovaa metallilastalla painaen millin kerros yli ja kun tämä on kuivunut ”puolinihkeäksi, toinen 1-2mm:n kerros painaen puhdasta kittiä.
Veistä pitkällä mattopuukolla pinta ”raakamalliin” juuri ennen lopullista kovettumista ja päälle kolmas tasoittava kerros yli.
Anna kuivua ja hio 80:llä tukea käyttäen muotoon.
Ohut kittaus yli ja hionta 120+240+2K hiontaväri niskaan.
Oikaisuhionta 320+600 vesissä.
Toista hiontaväri kunnes pinta on virheetön ja ennen pintaa 800-vesissä ja vihreä karhunkieli. Vedä pinnat (jos Showtavaraa, niin lakka+välihionta 600-vesissä ja uusi 1+2 lakka).
Anna kuivua muutama päivä lämmössä, hio 2000+3000-vesissä, kiilloita (kulmat ja terävemmät pyöristykset VAIN käsin jotta ei puhkea).Last edited by Hemi; 18-01-2015, 15:22.
Leave a comment:
-
-
Noniin, nyt on tinaus suoritettu, ja hiottu, mielestäni onnistuin ekakertalaiseksi ihan hyvin. Suurin virhe oli että koitin amatöörin taidoilla tehdä kerralla liian hyvää jälkeä tinan levityksessä ja pariin kohtaan tuli ehkä liian niukalti tavaraa.
Nyt se on kuitenkin jo hiottu ja aika valmiks kitattavaksi, pariin kohtaan tulee ehkä Hiukka enemmän kuin 2mm kittiä mutta saa luvan pysyä. Kuviakin laittaisin mutta en osaa tabletilla pienentää kuvia,
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Osku View Post
Tälläst speksailua vaan että jos olis mahollisuus vielä parantaa
Oikeastaan työkään ei juurikaan vähene vaikka tuosta lievästä selluliitista saisi silminnähden lähes rasvakiiltoista, koska pinta kuitenkin pitää hioa ”rikki” ennen kiilloitusta ja se lievä selluliittihan jo pelkästään sillä lähes katoaa.
Ok, siinä tapauksessa että sellaista maalailua on enemmän jossa ei ole taloudellisesti eikä muutenkaan järkeä lähteä kiilloitusurakkaan, on toki maksimaalisen hyvä pinnanlaatu bonusta.
Mutta kuten todettu, nämä suorakiiltoiset tummat+punaisen sävyt näyttävät heti ruiskutuksen jälkeen pahemmilta kuin mitä ne oikeasti ovat ja kohtuullisen lyhytkin käyttö ”häivyttää” sen selluliitin.
Mutta, toki jos haluaa itse kehittyä vetämään valmista huippupintaa sen itsensä vuoksi, niin sinuna kyllä kokeilisin sitä Satan Rp:tä, koska se on 100% fakta että sen jälkeen homma on kiinni vain kahvan takaa/olosuhteista.
Ei sekään itsessään tee kuitenkaan autuaaksi, vaan kyllähän sitä saa tunteja polttaa maalaushommissa jotta oikeasti löytää sen ”yhteisen sävelen”.
Muuttujia on siltikin sen verran paljon, että ei se Satakaan kuitenkaan anna mitään ilmaiseksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by suppari View PostMä en oo automaalari, mutta tuo ylempi kuva näyttää siltä että vikaa on jossain. Tuo mun kuva on suoraan ruiskusta, ilman kiillotuksia tai hiontoja. Ensin harso, sitten kaksi tai kolme täyttä varvia rapaten. Tietty helpompi tehdä näin kun pelti oli vaakassa.
Sillä pikkusella kun ei kokonaista autoa ruiskutella ihan äkkiä
Nuo detailikuvat hionnasta on otettu järkkärillä n.10-20cm päästä 2x500W halogenia vasten
Vedin itekin peilit tollasella pikkuhalpis ruiskulla ja pinnasta tuli täydellinen.
Kyl toi ruiskun speksailu on se mitä ite läksin hakemaan,koska lakkapinnasta saa aivan erilaista jälkeä samalla ruiskulla vetäessä.
Ei tässä nyt joka päivä tuu maalattua suorakiillolla kokonaisia autoja niin en sitä varten viitsi tota lakkaruiskua alkaa hukkaamaan.
Noita vehkeitä kun saisi kokeilla erilaisia niin sais vähä "hakuammuntaa" pois ja tuntumaa mikä ois omalle kouralle/tottumiselle paras työkalu.
Eikä tuo nyt ole ottanu kun viikon toi hionta/kiillotus että saan sellasta kun on vaatimustaso
Tälläst speksailua vaan että jos olis mahollisuus vielä parantaaLast edited by Osku; 16-01-2015, 11:44.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Osku View PostJostain lueskelin että SATA:n RPS on akryylille paras mutta ei raaskis harrastehommia varten ostaa tollastakun saa tolla iwatalla sen vedettyä jokatapauksessa paremmin kun muilla tähän mennes.
Eli hieman myös tottumiskysymys, mutta ise kun aikoinaan vaihdoin Satoista Devilbisseihin alkoi ongelmat juuri suorakiiltoisten kanssa.
Muutama vuosi tuli kokeiltua ja ”taisteltua” tutkainta vastaan, ennen kuin käämit paloi lopullisesti ja pistin koko kaluston taas Sataan ja nyt taas suorastaan nauttii ruiskuttamisesta.
Se Devilbissillä veto oli omaan ”selkäytimeeni” sellaista ”töpöttämistä” että ei oikein koskaan tuntunut siltä että saa edetä ns.”omaan tahtiin”.
Eli kun oli tottunut ”ampumaan puolukoita puutarhaletkista”, tuntui vähempi kynäruiskulla turaamiselta.
Hiukan on jäänyt sama fiilis noista Iwata kokeiluista ja siitä syystä ei ole ollut tarvetta, eikä ajatustakaan siirtyä siihen leiriin (tämä ei tarkoita siis sitä että Iwata olisi yhtään huonompi, mutta ei vain sovi minulle/minun ”selkäytimeeni").
Eli pointti tässä on se että jos homma ei jollakin ruiskulla tunnu ns.omalta, niin ei kanntata turhaan tapella ”tutkainta vastaan”, vaan vaihtaa suosista ruiskumerkkiä/mallia.
Kaikki vain ei sovi kaikille ja kaikkien luonnlliseen tapaan työskennellä, jolloin lopputuloskaan ei ainakaan ilman turhaa pingottamista ole paras mahdollinen.
Kuitenkin sinunkin tapauksessa siitä hyvin puhdistetusta vähän käytetystä Iwatasta saa vaikkapa Huuto.netissä kyllä 20-30% pois uuden hinnasta pääomaa takaisin ja sen jälkeen voikin kokeilla sen Satan RP:n.
Itse en usko että sen jälkeen pitää enään vaihtaa leiriä, mutta sittenpähän joka tapauksessa tiedät mistä puusta ne on veistetty ja sen muuten loputtoman ruiskuspekulaation voi unohtaa.Last edited by Hemi; 15-01-2015, 15:08.
Leave a comment:
-
-
Mä en oo automaalari, mutta tuo ylempi kuva näyttää siltä että vikaa on jossain. Tuo mun kuva on suoraan ruiskusta, ilman kiillotuksia tai hiontoja. Ensin harso, sitten kaksi tai kolme täyttä varvia rapaten. Tietty helpompi tehdä näin kun pelti oli vaakassa.
Leave a comment:
-
-
Hioo hienommalla paperilla ja maalaa kyljet koripukissa vaaka asennossa
Vaikka saisitkin ruiskusta suoraa pintaa niin siitä ei ole muuta etua kuin että on vähemmän hiottavaa.
Kun vaatimustaso on tuo niin aina tarvi hioa ja kiilloittaa
Painautumisia, roskia ja lakan harmaantumista ei pysty ennakoimaanLast edited by Tonton; 15-01-2015, 08:41.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View Post.
Ok, kyllä saa ihan rasvakiiltoista peiliäkin, mutta alkaa helposti olemaan sellaista ”nuoralla tanssia” ainakin pystypinnoilla, että helpommalla pääsee kun hioo suosista valmiin yli ja kiillottaa peiliksi (kuin sitten hioa niin valumapusseja pitkin kylkiä).
Hidasta kovetinta+hidasta ohenninta ja ekan kiepin jälkeen kunnon vetäytyminen jotta pääsee rappaamaan kunnon kerroksen pintaan, ainakin pitäisi tuottaa maksimaalisen kiiltävää pintaa, mutta eihän ruiskun jäljiltä ikinä saa mitään Show-kiiltoa, vaan se on haettava aina hiomalla+myllyttämällä.
Toki tämä on myös paljon ruiskupaineesta ja ruiskutustekniikastakin kiinni kuinka rasvakiiltoisen saa tehtyä...ja joskus kuun asentokin vaikuttaa.
Ruiskussahan ei sinulla pitäisi olla mitään vikaa jos muuten ei ole ”murjottu”.
Sekin kannattaa muistaa että varsinkin nämä suorakiiltoiset näyttää heti ruiskutuksen jälkeen useinkin hieman ”selluliittipintaiselta”, mutta 1/2-vuoden käyttö ja muutamat pesut häivyttää aika tehokkaasti pienen ”selluliitin”.
Ruiskun jäljiltä pinta oli samanlaista kun uusissa autoissa kaupassa.
Kyllä nuo roikkupussit on haastavampia hioo kun hieman epätasainen isompi pinta,kokeilin myös vetää 30% ohennuksella ja korkeammalla paineella mut siinä ei tullu muuta ku ohisumua pirusti enemmän ja ihan aavistuksen parempi pinta mut kokoajan meinas lähteä roikkumaan
Kun en ollut tyytyväinen lopputulokseen niin tuo koko auto on nyt hiottu ja kiillotettu.
Haettiin sitä showkiima kiiltoa tuohon autoon.
Laitan nyt vielä tarkemmat ennen/jälkeen kuvat tosta viimeistelystä.
Ennen
Jälkeen
Tässä ajattelin kysyä asiasta että onko vielä opeteltavaa ton pinnan vetämisessä ja vehkeiden oikeaoppisessa käytössä.
Tuossa ruiskussa ei oo mitään valitettavaa oon ollut todella tyytyväinen siihen,uskomattoman hyvää lakkapintaa (Glasurit Racing clear,mipa cc8)sillä on saatu vedettyä.
Jostain lueskelin että SATA:n RPS on akryylille paras mutta ei raaskis harrastehommia varten ostaa tollastakun saa tolla iwatalla sen vedettyä jokatapauksessa paremmin kun muilla tähän mennes.
Kun ei oo tota suorakiiltoa tullu koskaan noin isosti vedeltyä ja periaatteessa tää on ensimmäinen kokonainen ite maalattu auto niin varmistelin että voiko ton "ylimääräsen" työn välttää vielä jollain konstilla.
Taitaa tosiaan olla vaan nyt oma vaatimustaso liian korkea ja ei ilman tota "nuoralla tanssia" onnistu mitenkään saamaan hyvää kerrosta maalia joka ois tasanenkin vielä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Osku View Post
Tollasta siis ruiskun jäljiltä.
Vai yritetäänkö tässä nyt vaan mahdottomia
Ok, kyllä saa ihan rasvakiiltoista peiliäkin, mutta alkaa helposti olemaan sellaista ”nuoralla tanssia” ainakin pystypinnoilla, että helpommalla pääsee kun hioo suosista valmiin yli ja kiillottaa peiliksi (kuin sitten hioa niin valumapusseja pitkin kylkiä).
Hidasta kovetinta+hidasta ohenninta ja ekan kiepin jälkeen kunnon vetäytyminen jotta pääsee rappaamaan kunnon kerroksen pintaan, ainakin pitäisi tuottaa maksimaalisen kiiltävää pintaa, mutta eihän ruiskun jäljiltä ikinä saa mitään Show-kiiltoa, vaan se on haettava aina hiomalla+myllyttämällä.
Toki tämä on myös paljon ruiskupaineesta ja ruiskutustekniikastakin kiinni kuinka rasvakiiltoisen saa tehtyä...ja joskus kuun asentokin vaikuttaa.
Ruiskussahan ei sinulla pitäisi olla mitään vikaa jos muuten ei ole ”murjottu”.
Sekin kannattaa muistaa että varsinkin nämä suorakiiltoiset näyttää heti ruiskutuksen jälkeen useinkin hieman ”selluliittipintaiselta”, mutta 1/2-vuoden käyttö ja muutamat pesut häivyttää aika tehokkaasti pienen ”selluliitin”.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis riippuu nyt ihan minkä kokoisia alueita olet ruiskuttamassa?
Tuo 1.2 riittää kyllä ihan mainiosti prätkän tankille ja yksittäiselle lokasuojalle, mutta ei oikein enään ilman pientä lisäohentamista hitaalla ohenteella isoille pinnoille jos halutaan edetä ”vapaasti".
Ok, ei isoa kokemusta ko.Iwatasta muuta kuin että ei ihan anna samaa kuin Satan RP:t, mutta kyllähän silläkin varmasti saa ”lipakkaa” kun jättää kiireen, eka rundi kunnon vetäytyminen ja ”rappaa” kunnolla märkänä pinnan.
Suorakiilto itsessään ja varsinkin tumma suorakiilto ei armahda yhtään mitään, toisin kuin kirkaslakka.
Väittäisin kuitenkin että hieman ruiskutustekniikkaa hiomalla, ruiskupainetta kokeillen ja pienellä lisäohennuksella tuolla 1.2 suuttimellakin kyllä pärjää.
Itse käytän Satan 5000 RP:ssä 1.4:sta ja vähänkin isommissa pinnoissa jopa 1.6:sta, mutta sitten tavaraa tulee jo kuin puutarhaletkusta ja ruiskutustekniikassa ei sitten saa ”tökkiä”, muuten on pussit kyljessä.
Kokeilin ohjeen mukaan ja vähän lisäohentamalla 10% tuntumiin ja silti jätti vähän röppöseks.
Lokasuojista sai hyvät 15% ohennuksella ja ohjeen mukasella paineella.
Ruiskussa siis 1.3 suutin,koomailin aamulla ton koon väärin.
Ehkä se on vielä vaan hieroskeltava tot ruiskutustekniikkaa.
Ohennus ei tunnu auttavan tuossa muuta kun sen että saa vähemmän tavaraa kulumaan.
Täytyis kokeilla jotain HS akryylia seuraavas projektissa.
Tuo nyt vaan lähinnä mietitytti että onko vika kahvan päässä vai kalustossa/maalivalinnassa.
Tollasta siis ruiskun jäljiltä.
Vai yritetäänkö tässä nyt vaan mahdottomia
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by Osku View PostRuiskuista.
Kysellääs nyt muita käyttökokemuksia.
Millä ruiskulla omasta mielestä parasta suorakiiltoakryylipintaa ?
Itellä käytössä Iwata WS-400 Supernova "Clear" Pininfarina kahvalla ja 1.2 suuttimella oon päästellyt menemään.
Tuntuu että lakkapinnasta saa todella lipakan,tuota varten tuo on hankittukki mutta suorakiilto akryylilla pintaan jäis enempi epätaisuutta.
Onko mahdollista että toi suutinkoko ei vaan yksinkertasesti sovi tolle suorakiiltovärille ?
Vai tekeekö silmä vaan tuon eron
Tuo 1.2 riittää kyllä ihan mainiosti prätkän tankille ja yksittäiselle lokasuojalle, mutta ei oikein enään ilman pientä lisäohentamista hitaalla ohenteella isoille pinnoille jos halutaan edetä ”vapaasti".
Ok, ei isoa kokemusta ko.Iwatasta muuta kuin että ei ihan anna samaa kuin Satan RP:t, mutta kyllähän silläkin varmasti saa ”lipakkaa” kun jättää kiireen, eka rundi kunnon vetäytyminen ja ”rappaa” kunnolla märkänä pinnan.
Suorakiilto itsessään ja varsinkin tumma suorakiilto ei armahda yhtään mitään, toisin kuin kirkaslakka.
Väittäisin kuitenkin että hieman ruiskutustekniikkaa hiomalla, ruiskupainetta kokeillen ja pienellä lisäohennuksella tuolla 1.2 suuttimellakin kyllä pärjää.
Itse käytän Satan 5000 RP:ssä 1.4:sta ja vähänkin isommissa pinnoissa jopa 1.6:sta, mutta sitten tavaraa tulee jo kuin puutarhaletkusta ja ruiskutustekniikassa ei sitten saa ”tökkiä”, muuten on pussit kyljessä.
Leave a comment:
-
-
Itellä käytössä SATAn 4000rp 1.2 suuttimella lakkaukseen. Samalla välillä suorakiiltooki maalannu nii ei mitään ongelmaa oo ollu. Ainaki ppg uhs dg:n kans pelaa. Syöttöjä ollu vähä enemmän ku lakan kans.
Jos ohentasit akryylii lisää?
Leave a comment:
-
-
Ruiskuista.
Kysellääs nyt muita käyttökokemuksia.
Ei tarvitse hehkuttaa biltema/Gern kopiota,vaan merkkituotteita.
Millä ruiskulla omasta mielestä parasta suorakiiltoakryylipintaa ?
Itellä käytössä Iwata WS-400 Supernova "Clear" Pininfarina kahvalla ja 1.2 suuttimella oon päästellyt menemään.
Tuntuu että lakkapinnasta saa todella lipakan,tuota varten tuo on hankittukki mutta suorakiilto akryylilla pintaan jäis enempi epätaisuutta.
Onko mahdollista että toi suutinkoko ei vaan yksinkertasesti sovi tolle suorakiiltovärille ?
Vai tekeekö silmä vaan tuon eron
Leave a comment:
-
Leave a comment: