Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jka
    replied
    Kun toi autotomaatti toimii surkeasti niin vaihdan öljyt. Hommasin 20L ravenol kannun ja suodattimen, sekä lisäaineen Instant shudder Fixin. Nämä yhdessä toivottavasti korjaa viat eli tasakaasulla erittäin ärsyttävän kierrosten seilaamisen ja rynkyttämisen ylämäessä yms sekoilut. Jo aikaisemmin e46 säikeeseen linkkaamani video jossa tuo kierrosten seilaaminen näkyy -> http://youtu.be/xZZvOa9DFto

    Soitin automaattihuoltoonkin ja kun nämä on niin kestäviä vaihteistoja niin voi olla vain vanhan öljyn kulumisesta aiheutunut turbiinin kitkapintojen lasittuminen jolloin luistaa eikä tarvis kallista remonttia tehdä.

    On varmasti paljon likaa laatikossa koska ilmeisesti Laakkosella noin 6 vuotta sitten tehdyssäkään öljynvaihdossa ei huuhteluvaihtoa tehty, ja viimeiset yli 200tkm ajettu samoilla öljyillä autoa yhtään säälimättä.

    Youtubesta katselin yhtä ohjetta jolloin vaihdettiin ensin suodatin ja öljypohjan öljyt sekä toistettiin autoa välissä käyttämällä sekä vaihteita vaihtamalla tuo öljynvaihto öljypohjaan niin kauan kunnes on suht puhtaanväristä öljyä ulostullessa.

    Eikö tämä tapa olisi aika helppo ja aika vähän vanhaa jää kiertoon?

    Se mikä ongelma tulee mieleen tuossa niin uusi suodatin kerää itseensä kaiken kierrossa olevan paskan minkä uusi öljy irroittaa vrt. huuhteluun jolloin se toinen lauhduttimen letku irroitetaan ja vanha öljy palaa likaöljyastiaan menemättä uuden suotimen lävitse. ja sitten tietysti sinne jää vanhaa öljyä vähän uuden sekaan vaikka mitä tekis.

    Jos teen kunnolla huuhtelemalla niin haitanneeko jos vaihteiston pumppu imee ilmat, eli sitten täyttää aina uudella öljyllä sen pohjan ja käyttää kunnes öljypohja on taas tyhjä.

    Onko monetkin vaihdellu bensasteppiin öljyjä lähiaikoina (m54b25 ja zf 5hp19) ja irroitellut haperon näköisiä lauhduttimen letkuja. Hieman huolettaa noidenkin tiiveys kun takaisin laittaa.
    Last edited by Jka; 20-01-2015, 01:28.

    Leave a comment:


  • Mcharri
    replied
    [QUOTE=markok;3444385]Eikös öljypiste tee vaihdon juurikin koneella eikä edes suodatinta vaihdeta. Sellaiseen huoltoon en omaa autoa veisi. Siksi tätä täällä kyselenkin kun ainoastaan laatikoiden korjauksiin erikoistuneet firmat osaavat tehdä vaihdon oikein ja niihin ei ihan päivän ennakkovarauksella pääse.

    Ehkä näin. Jokaisella oikeus valita. Jos "väärin vaihdettu" ilmestyy kyllä aika äkkiä nettiin. Vaihtavat suodattimen kun viet itse sen paikanpäälle. Ja jos pelkäät, että eivät osaa, kannattaa olla paikanpäällä vaihdon ajan. Vie noin tunnin. Itse olin eikä osaamisesta valittamista.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Itse vaihdoin yhteen audin tiptronikkiin tähän tyyliin, eikä ainakaan huonommaksi mennyt:

    Originally posted by Magirus
    Tänään tuli suoritettua öljynvaihto Siekkisen ohjeiden mukaan.

    Vaihe vaiheelta tein jota kuinkin näin:

    1. Roppu pois ja valumaan montulle yöksi
    2. Lauhduttajan paluu letku irti pohjapanssarin etulaidan kohdilta. Tähän sopiva liitin ja letku. Letku tyhjään 10l pönttöön. Laatikolle takaisin menevä letku varuilta tuoreeseen öljykanisteriin (20l Mobil).
    3. Varaosaliikkeestä haettu 12V "öljypumppu"(29€) toimintavalmiuteen. Toinen letku 20l kanisteriin ja toinen letku laatikon pohjaropusta sisään.
    4. Auto käyntiin -> lauhduttajasta virtaa vanhaa kuraa suoraan tyhjään kanisteriin ja sähköpumppu pumppaa uutta suoraan lootaan.
    5. Välillä sammutetaan auto ja pumpataan varuilta uutta öljyä. (Lauhduttajan letkusta tulee enemmän tavaraa kun mitä sähköpumppu kerkesi tilalle pumpata).
    6. Tätä jatketaan kunnes lauhduttajasta tulee uutta kirkasta öljyä. Tämän jälkeen lauhduttajan putket takaisin kiinni omille sijoilleen.
    7. Läppäristä VCDS päälle ja seuraamaan vaihteistoöljyn lämpötilaa. Pumpataan uutta öljyä sopivissa määrin kunnes öljyn lämpötila 30-45C ja öljyä riittävästi.
    8. Roppu kiinni.

    Tällä tavoin sai ainakin kunnolla putsattua koko lootan. Välillä käytin vaihteitakin päällä.

    Tulos: Vaihtaa huomottavasti pehmeämmin, valitettavasti edelleen oirehtii välillä. Nykäisee siis N -> D vaihtaessa, samoin moottorijarrulla 5 -> 4. Vielä pitäisi saada ne adaptaatiot jollai nollattua.
    Tuohon hommaan sai menemään noin 15-17l tuollaisesta 20l kanisterista. Jälkeen päin vielä tarkastin öljyt ja ihan oikea määrä sinne sitä tuli laitettua.. Suodatinta en vaihtanut sillä entinen omistaja oli juuri ennen auton ostoa sen uusinut.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Kiitos kaikille ketjuun vastanneille. Nyt on öljypohja ja öljy laitettu Saksasta tilaukseen ja jospa tämän operaation ehtisi vielä tämän vuoden puolella tekemään. Hintaa alkuperäiselle ZF öljypohjalle ja 20L pöntölle Ravenol 6HP öljyä tuli vajaa 250 euroa kotiin tuotuna. Muutaman kympin olisi voinut vielä säästää jos olisi ottanut öljyä vähän pienemmän määrän, mutta eipähän ainakaan lopu kesken.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Porakonepumppu riittää hyvin, Motonetista taisin viimeksi ostaa Boschin. Jos pumpun tuotto ei meinaa riittää niin voi sen auton välillä sammuttaa, apumies on parempi olla puikoissa. Aika hujauksessa ~10l sieltä ulos tulee.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Oikeassa olet. Tuon tajusin itsekin myöhemmin, että on turhaa käydä vaihteita läpi. Tuo oli hyvä tieto kuulla kumpi putkista on paluu putki.



    Tuo olisikin ihan pro laite, mutta vähän turhan arvokas satunnaiseen öljyn vaihtoon.



    Tätä mietin itsekin, että olisiko letku järkevää irrottaa lauhduttimen päästä, mutta en ole vielä perehtynyt millainen pika liitin siinä on? Onko tässä liitoksessa vaihdettavat tiivisteet ja miten liitos avataan?

    Kuulin että monessa korjaamossa öljyn vaihto tehdään kuvailemallasi tavalla, mutta yhdestä laatikko korjaamosta kuulin, että olisi parempi jos koko kura saataisiin kerralla ulos ilman auton sammuttamista välillä. Kuulemma sakka laskeutuu takaisin pohjalle jos sammuttelee välillä, mutta en sitten tiedä onko tällä käytännössä mitään vaikutusta.
    Pikaliitin aukeaa puristamalla harmaata holkkia letkua kohti.
    Sisällä on 14 x 3mm O rengas tiivisteenä 2 kpl teflon renkaan välissä. Kohtalisen haastava kaivaa ehjänä ulos tuo O- rengas vaihtoa varten JOS sattuu särkymään.
    Ei yleensä tarvitse vaihtaa O - rengasta kun putsaa pikaliittimen jarru kliinerillä ja paineilmalla ennen avausta.

    Yhdessä korjaamossa ovat puhuneet paskaa auton sammuttamisen vaikutuksesta.
    Ensinnäkin laatikossa on se 7 L uutta öljyä ja vanhaa öljyä sinne laatikkoon EI TULE mistään kun se turbiinilta/pumpulta tuleva letku on siellä jäteöljy astiassa.

    no julkaistaan sitten tämäkin
    Last edited by e46touring; 21-11-2014, 16:34. Reason: linkkiä lisää

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Kissvesala View Post
    Sen verran tuohon alotuspostaukseen liittyen, että kun öljyä pumppaat laatikkoon samalla ku vanhaa kuraa tulee ulos niin ei vaihteita tartte/ehdi käydä läpi. Kyllä se pumppu pumppaa ne ihan keppi vapaalla sieltä ulos.
    Ja sitten nuista putkista... Se on juuri vastoin järkeä eli se putki missä ei ole kiinteää kiinnikettä pitää saada laatikkoon kiinni (kannattaa tehä pellistä kiinnike) ja missä se kiinnitys salpa on niin siitä tulee vanhat kurat pihalle.
    Oikeassa olet. Tuon tajusin itsekin myöhemmin, että on turhaa käydä vaihteita läpi. Tuo oli hyvä tieto kuulla kumpi putkista on paluu putki.

    Originally posted by Muurahainen View Post
    Esim. tässä Öljynjakelija
    Tuo olisikin ihan pro laite, mutta vähän turhan arvokas satunnaiseen öljyn vaihtoon.

    Originally posted by e46touring View Post
    Et tarvitse välttämättä mitään pumppua. Toki porakonepumpulla kätevä täyttää laatikkoon öljyt. Sinun autosi tapauksessa 530i ZF6hp19 lootalla otat lauhduttimen ylimmäisen letkun PIKALIITTIMEN irti. puhallat pienellä ilmanpaineella vanhat öljyt lauhduttimen kautta laatikkoon. Lasket laatikosta öljyt pois. Uusi suodatin paikoilleen.

    Täytät lauhduttimen alumiinisen putken kautta 13m letkulla 7 litraa öljyä laatikkoon. Joko porakonepumpulla tai käsipumpulla.
    Lauhduttimesta irrotettuun letkuun käy 13mm kirkas "puutarha" letku jatkoksi hiukan lämmitettynä. Letku jäteöljy astiaan ja kone käyntiin n. 10 - 15sek. on tullut 3 l vaihteistoöljyä jäteöljy astiaan. Lisäät laatikkoon 3l öljyä.
    JOS laatikosta jäteöljyastiaan tullut öljy on teen väristä homma ohi ja osat kasaan.
    Laatikolle öljyn vaihtoilmoitus ja ajoon.
    JOS jäteöljy kahvin väristä 3l pois pumppauksen jälkeen niin jatketaan 3l lisää ja 3l käyttäen jäteöljy astiaan. ts. huuhdellaan.

    kätevää eikö?
    Tätä mietin itsekin, että olisiko letku järkevää irrottaa lauhduttimen päästä, mutta en ole vielä perehtynyt millainen pika liitin siinä on? Onko tässä liitoksessa vaihdettavat tiivisteet ja miten liitos avataan?

    Kuulin että monessa korjaamossa öljyn vaihto tehdään kuvailemallasi tavalla, mutta yhdestä laatikko korjaamosta kuulin, että olisi parempi jos koko kura saataisiin kerralla ulos ilman auton sammuttamista välillä. Kuulemma sakka laskeutuu takaisin pohjalle jos sammuttelee välillä, mutta en sitten tiedä onko tällä käytännössä mitään vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    No tuo 3l ulos ja uudet sisään 3l kerrallaan on hieman hankala mielestäni.
    Yleensä turbiinissa on sen verran öljyä sisällä että ei ihan yhdellä kerralla tule hoidetuksi.

    Kun tuossa kuitenkin on kirkas letku niin miksi öljyä ei voisi päästää vain jatkuvalla syötöllä laatikkoon kunnes puhdasta?

    Sitten pelit seis ja letkut kiinni + pinnan tarkistus.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Eikö tuo ole kauhean vaikeasti tehty?
    kerro ihmeessä kuinka tuon öljyn vaihdon saa helpommin/nopeammin tehtyä !!

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Eikö tuo ole kauhean vaikeasti tehty?

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by markok View Post

    Nyt kun asiaan on enemmän perehtynyt niin ongelmana on enää sopivan pumpun löytäminen millä laatikkoa täyttää huuhtelun aikana ja joku järkevä sovite millä vanhan öljyn saa otettua nätisti pönttöön paluulinjasta.
    Et tarvitse välttämättä mitään pumppua. Toki porakonepumpulla kätevä täyttää laatikkoon öljyt. Sinun autosi tapauksessa 530i ZF6hp19 lootalla otat lauhduttimen ylimmäisen letkun PIKALIITTIMEN irti. puhallat pienellä ilmanpaineella vanhat öljyt lauhduttimen kautta laatikkoon. Lasket laatikosta öljyt pois. Uusi suodatin paikoilleen.

    Täytät lauhduttimen alumiinisen putken kautta 13m letkulla 7 litraa öljyä laatikkoon. Joko porakonepumpulla tai käsipumpulla.
    Lauhduttimesta irrotettuun letkuun käy 13mm kirkas "puutarha" letku jatkoksi hiukan lämmitettynä. Letku jäteöljy astiaan ja kone käyntiin n. 10 - 15sek. on tullut 3 l vaihteistoöljyä jäteöljy astiaan. Lisäät laatikkoon 3l öljyä.
    JOS laatikosta jäteöljyastiaan tullut öljy on teen väristä homma ohi ja osat kasaan.
    Laatikolle öljyn vaihtoilmoitus ja ajoon.
    JOS jäteöljy kahvin väristä 3l pois pumppauksen jälkeen niin jatketaan 3l lisää ja 3l käyttäen jäteöljy astiaan. ts. huuhdellaan.

    kätevää eikö?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Onko sulla laittaa linkkiä tällaiseen? Olen koittanut etsiä, mutta kaikki ovat olleet imeviä laitteita mitä olen löytänyt. Ainakin yhden korjaamon tiedän joka käyttää porakonepumppua tähän tarkoitukseen, mutta en tiedä onko kaikki mallit riittävän tehokkaita.

    Onko kellään tietoa onko laatikon kyljessä ylempi vai alempi putki lauhduttimelta tulevan öljyn putki? Onko seuraavassa kuvassa putki #2 "Oil cooling outlet" lauhduttimen vai laatikon outlet? http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=17&fg=05
    Esim. tässä Öljynjakelija

    Leave a comment:


  • enins
    replied
    Huuhteluöljynvaihtoon löytyy forumilta ainakin kolmeen kertaan tehdyt ohjeet, eli hiukan hakua kehiin. Saattaa hetki mennä löytymiseen, mutta ei niitä ohjeitakaan ihan hetkessä kirjoita.

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Onko sulla laittaa linkkiä tällaiseen? Olen koittanut etsiä, mutta kaikki ovat olleet imeviä laitteita mitä olen löytänyt. Ainakin yhden korjaamon tiedän joka käyttää porakonepumppua tähän tarkoitukseen, mutta en tiedä onko kaikki mallit riittävän tehokkaita.

    Onko kellään tietoa onko laatikon kyljessä ylempi vai alempi putki lauhduttimelta tulevan öljyn putki? Onko seuraavassa kuvassa putki #2 "Oil cooling outlet" lauhduttimen vai laatikon outlet? http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=17&fg=05
    Sen verran tuohon alotuspostaukseen liittyen, että kun öljyä pumppaat laatikkoon samalla ku vanhaa kuraa tulee ulos niin ei vaihteita tartte/ehdi käydä läpi. Kyllä se pumppu pumppaa ne ihan keppi vapaalla sieltä ulos. Uutta ölppää kunnon porakonepunpulla vaan kokoajan sisään rttei vaan pääse käymään vähänä. Kahestaan melkeen suosittelen homman tekemään. Ja sitten nuista putkista... Se on juuri vastoin järkeä eli se putki missä ei ole kiinteää kiinnikettä pitää saada laatikkoon kiinni (kannattaa tehä pellistä kiinnike) ja missä se kiinnitys salpa on niin siitä tulee vanhat kurat pihalle.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Paras tuohon varmaan on sellainen paineilmalla toimiva pönttö mistä öljy tulee.
    Onko sulla laittaa linkkiä tällaiseen? Olen koittanut etsiä, mutta kaikki ovat olleet imeviä laitteita mitä olen löytänyt. Ainakin yhden korjaamon tiedän joka käyttää porakonepumppua tähän tarkoitukseen, mutta en tiedä onko kaikki mallit riittävän tehokkaita.

    Onko kellään tietoa onko laatikon kyljessä ylempi vai alempi putki lauhduttimelta tulevan öljyn putki? Onko seuraavassa kuvassa putki #2 "Oil cooling outlet" lauhduttimen vai laatikon outlet? http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=17&fg=05

    Leave a comment:

Working...
X