Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

    En löytänyt foorumilta selkeitä ohjeita kuinka tehdä itse oikeaoppinen öljynvaihto automaattilaatikkoon eikä oikein googlekaan löytänyt hyviä selkeitä ohjeita niin avataan aiheesta uusi topic. Kaikki aikaisemmat öljyjä koskevat topicit ovat menneet väittelyksi pitääkö öljyt vaihtaa vai ei niin yritetään edes tämä pitää siistinä ilman väittelyä tarpeellisuudesta.

    Olen alkanut miettimään jos vaihtaisi itse öljyt omaan ZF6HP19 laatikkoon kun paikallisille korjaamoille on pitkät jonot ja säästäisihän tuossa jonkun satasen. Kaipailisin kuitenkin muutamia vinkkejä niiltä jotka ovat näitä ennen tehneet.

    Ajattelin tehdä homman seuraavasti:
    - Lämpimien öljyjen valutus tyhjennyspropusta
    - Öljypohja pois
    - Öljynlauhduttimelta tuleva putki laatikon kyljestä irti ja pää valutusastiaan
    - Uusi öljypohja paikalleen
    - Öljyn täyttö
    - Auto käyntiin ja öljyn lisäystä kunnes tulee puhdasta öljyä lauhduttimen putkesta
    - Auton sammutus ja lauhduttimen putken kiinnitys laatikkoon
    - Oikean öljymäärän lisäys oikean lämpöiseen laatikkoon auto käynnissä ja vaihteita läpikäyden.

    Mielellään otan kommenttia onko listassa jotain väärin tai mitä kannattaisi tehdä toisin? Lisäksi kiinnostaisi tietää miten kovalla paineella öljyä tulee lauhduttimen putkesta ja ehtiikö täyttöä tekemään käsi ruutalla vai vaatiiko paremman täyttölaitteen? Entä tarvitseeko lauhduttimen putken reikä tukkia laatikon puolelta kun putki on irti? Näihin kysymyksiin kun saisi vastauksen niin uskaltaisi kokeilla miten homma onnistuu.
    Last edited by markok; 24-11-2014, 19:07.
    BMW 530iA Touring -05
  • Mcharri
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 9
    • Helsinki

    #2
    Mitä tekisin toisin:
    DIY säästää pääsääntöisesti. Itse vaihdatin viime viikolla "ikiöljyt" öljypisteellä, ajanvaraus edellisenä päivänä. Temppuun kuului laatikon pesu ja huuhtelu sekä tietysti uudet öljyt. Maksoi enemmän kuin itsetekemällä, mutta eipä tarvitse huolehtia jäikö kökköjä järjestelmään tai mitä ruuvia missäkin vaiheessa pitää vääntää.

    Comment

    • Jakuza
      BTCF Member
      • Nov 2006
      • 516
      • Brisbane

      #3
      Originally posted by Mcharri View Post
      Mitä tekisin toisin:
      DIY säästää pääsääntöisesti. Itse vaihdatin viime viikolla "ikiöljyt" öljypisteellä, ajanvaraus edellisenä päivänä. Temppuun kuului laatikon pesu ja huuhtelu sekä tietysti uudet öljyt. Maksoi enemmän kuin itsetekemällä, mutta eipä tarvitse huolehtia jäikö kökköjä järjestelmään tai mitä ruuvia missäkin vaiheessa pitää vääntää.
      Kyllä mua ainakin huolettaa aika helvetisti enemmän, mitä siellä on tehty ja mitä ruuveja on käännelty jos teetän "ammattilaisella" yhtään mitään. Ammattilainen ei tee koskaan huolella vaan niin nopeasti kuin mahdollista. Lisäksi virheitä paikkaillaan räkävirityksillä ja ne jätetään kertomatta.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Mcharri View Post
        Mitä tekisin toisin:
        DIY säästää pääsääntöisesti. Itse vaihdatin viime viikolla "ikiöljyt" öljypisteellä, ajanvaraus edellisenä päivänä. Temppuun kuului laatikon pesu ja huuhtelu sekä tietysti uudet öljyt. Maksoi enemmän kuin itsetekemällä, mutta eipä tarvitse huolehtia jäikö kökköjä järjestelmään tai mitä ruuvia missäkin vaiheessa pitää vääntää.
        Eikös öljypiste tee vaihdon juurikin koneella eikä edes suodatinta vaihdeta. Sellaiseen huoltoon en omaa autoa veisi. Siksi tätä täällä kyselenkin kun ainoastaan laatikoiden korjauksiin erikoistuneet firmat osaavat tehdä vaihdon oikein ja niihin ei ihan päivän ennakkovarauksella pääse.

        Nyt kun asiaan on enemmän perehtynyt niin ongelmana on enää sopivan pumpun löytäminen millä laatikkoa täyttää huuhtelun aikana ja joku järkevä sovite millä vanhan öljyn saa otettua nätisti pönttöön paluulinjasta.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Mik@
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 1413
          • Nurmes

          #5
          Aika nopeasti pitää öljyä saada tilalle, sieltä lauhduttimen putkesta tulee öljyä aika vauhdilla. Pitäisi omaan autoon vaihtaa myös ölpät siinä sama laatikko kuin sinulla. Kaverin korjaamolla sellainen pumppu missä muutaman litran säiliö joka pitäisi riittää hommaan. Käsiruutalla voi tulla kiire. Kannattaa inpa ottaa kaveriksi lämpöjen tarkkailuun.
          Edit. Siihen paluu putkeen saa varmasti putken kiinni klemmarilla
          Last edited by Mik@; 18-11-2014, 17:52.
          E61 520Da

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Paras tuohon varmaan on sellainen paineilmalla toimiva pönttö mistä öljy tulee.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Paras tuohon varmaan on sellainen paineilmalla toimiva pönttö mistä öljy tulee.
              Onko sulla laittaa linkkiä tällaiseen? Olen koittanut etsiä, mutta kaikki ovat olleet imeviä laitteita mitä olen löytänyt. Ainakin yhden korjaamon tiedän joka käyttää porakonepumppua tähän tarkoitukseen, mutta en tiedä onko kaikki mallit riittävän tehokkaita.

              Onko kellään tietoa onko laatikon kyljessä ylempi vai alempi putki lauhduttimelta tulevan öljyn putki? Onko seuraavassa kuvassa putki #2 "Oil cooling outlet" lauhduttimen vai laatikon outlet? http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=17&fg=05
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Kissvesala
                Moderator
                • Jun 2010
                • 3110
                • Liminka

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Onko sulla laittaa linkkiä tällaiseen? Olen koittanut etsiä, mutta kaikki ovat olleet imeviä laitteita mitä olen löytänyt. Ainakin yhden korjaamon tiedän joka käyttää porakonepumppua tähän tarkoitukseen, mutta en tiedä onko kaikki mallit riittävän tehokkaita.

                Onko kellään tietoa onko laatikon kyljessä ylempi vai alempi putki lauhduttimelta tulevan öljyn putki? Onko seuraavassa kuvassa putki #2 "Oil cooling outlet" lauhduttimen vai laatikon outlet? http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=17&fg=05
                Sen verran tuohon alotuspostaukseen liittyen, että kun öljyä pumppaat laatikkoon samalla ku vanhaa kuraa tulee ulos niin ei vaihteita tartte/ehdi käydä läpi. Kyllä se pumppu pumppaa ne ihan keppi vapaalla sieltä ulos. Uutta ölppää kunnon porakonepunpulla vaan kokoajan sisään rttei vaan pääse käymään vähänä. Kahestaan melkeen suosittelen homman tekemään. Ja sitten nuista putkista... Se on juuri vastoin järkeä eli se putki missä ei ole kiinteää kiinnikettä pitää saada laatikkoon kiinni (kannattaa tehä pellistä kiinnike) ja missä se kiinnitys salpa on niin siitä tulee vanhat kurat pihalle.
                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                Kissvesala.fi
                Priva tai o443424479

                Comment

                • enins
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2009
                  • 517
                  • Rauma

                  #9
                  Huuhteluöljynvaihtoon löytyy forumilta ainakin kolmeen kertaan tehdyt ohjeet, eli hiukan hakua kehiin. Saattaa hetki mennä löytymiseen, mutta ei niitä ohjeitakaan ihan hetkessä kirjoita.
                  Autokalusto: 320d f30

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Onko sulla laittaa linkkiä tällaiseen? Olen koittanut etsiä, mutta kaikki ovat olleet imeviä laitteita mitä olen löytänyt. Ainakin yhden korjaamon tiedän joka käyttää porakonepumppua tähän tarkoitukseen, mutta en tiedä onko kaikki mallit riittävän tehokkaita.

                    Onko kellään tietoa onko laatikon kyljessä ylempi vai alempi putki lauhduttimelta tulevan öljyn putki? Onko seuraavassa kuvassa putki #2 "Oil cooling outlet" lauhduttimen vai laatikon outlet? http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=17&fg=05
                    Esim. tässä Öljynjakelija

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1327
                      • Tornio

                      #11
                      Originally posted by markok View Post

                      Nyt kun asiaan on enemmän perehtynyt niin ongelmana on enää sopivan pumpun löytäminen millä laatikkoa täyttää huuhtelun aikana ja joku järkevä sovite millä vanhan öljyn saa otettua nätisti pönttöön paluulinjasta.
                      Et tarvitse välttämättä mitään pumppua. Toki porakonepumpulla kätevä täyttää laatikkoon öljyt. Sinun autosi tapauksessa 530i ZF6hp19 lootalla otat lauhduttimen ylimmäisen letkun PIKALIITTIMEN irti. puhallat pienellä ilmanpaineella vanhat öljyt lauhduttimen kautta laatikkoon. Lasket laatikosta öljyt pois. Uusi suodatin paikoilleen.

                      Täytät lauhduttimen alumiinisen putken kautta 13m letkulla 7 litraa öljyä laatikkoon. Joko porakonepumpulla tai käsipumpulla.
                      Lauhduttimesta irrotettuun letkuun käy 13mm kirkas "puutarha" letku jatkoksi hiukan lämmitettynä. Letku jäteöljy astiaan ja kone käyntiin n. 10 - 15sek. on tullut 3 l vaihteistoöljyä jäteöljy astiaan. Lisäät laatikkoon 3l öljyä.
                      JOS laatikosta jäteöljyastiaan tullut öljy on teen väristä homma ohi ja osat kasaan.
                      Laatikolle öljyn vaihtoilmoitus ja ajoon.
                      JOS jäteöljy kahvin väristä 3l pois pumppauksen jälkeen niin jatketaan 3l lisää ja 3l käyttäen jäteöljy astiaan. ts. huuhdellaan.

                      kätevää eikö?
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Eikö tuo ole kauhean vaikeasti tehty?

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1327
                          • Tornio

                          #13
                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Eikö tuo ole kauhean vaikeasti tehty?
                          kerro ihmeessä kuinka tuon öljyn vaihdon saa helpommin/nopeammin tehtyä !!
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            No tuo 3l ulos ja uudet sisään 3l kerrallaan on hieman hankala mielestäni.
                            Yleensä turbiinissa on sen verran öljyä sisällä että ei ihan yhdellä kerralla tule hoidetuksi.

                            Kun tuossa kuitenkin on kirkas letku niin miksi öljyä ei voisi päästää vain jatkuvalla syötöllä laatikkoon kunnes puhdasta?

                            Sitten pelit seis ja letkut kiinni + pinnan tarkistus.

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Kissvesala View Post
                              Sen verran tuohon alotuspostaukseen liittyen, että kun öljyä pumppaat laatikkoon samalla ku vanhaa kuraa tulee ulos niin ei vaihteita tartte/ehdi käydä läpi. Kyllä se pumppu pumppaa ne ihan keppi vapaalla sieltä ulos.
                              Ja sitten nuista putkista... Se on juuri vastoin järkeä eli se putki missä ei ole kiinteää kiinnikettä pitää saada laatikkoon kiinni (kannattaa tehä pellistä kiinnike) ja missä se kiinnitys salpa on niin siitä tulee vanhat kurat pihalle.
                              Oikeassa olet. Tuon tajusin itsekin myöhemmin, että on turhaa käydä vaihteita läpi. Tuo oli hyvä tieto kuulla kumpi putkista on paluu putki.

                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Esim. tässä Öljynjakelija
                              Tuo olisikin ihan pro laite, mutta vähän turhan arvokas satunnaiseen öljyn vaihtoon.

                              Originally posted by e46touring View Post
                              Et tarvitse välttämättä mitään pumppua. Toki porakonepumpulla kätevä täyttää laatikkoon öljyt. Sinun autosi tapauksessa 530i ZF6hp19 lootalla otat lauhduttimen ylimmäisen letkun PIKALIITTIMEN irti. puhallat pienellä ilmanpaineella vanhat öljyt lauhduttimen kautta laatikkoon. Lasket laatikosta öljyt pois. Uusi suodatin paikoilleen.

                              Täytät lauhduttimen alumiinisen putken kautta 13m letkulla 7 litraa öljyä laatikkoon. Joko porakonepumpulla tai käsipumpulla.
                              Lauhduttimesta irrotettuun letkuun käy 13mm kirkas "puutarha" letku jatkoksi hiukan lämmitettynä. Letku jäteöljy astiaan ja kone käyntiin n. 10 - 15sek. on tullut 3 l vaihteistoöljyä jäteöljy astiaan. Lisäät laatikkoon 3l öljyä.
                              JOS laatikosta jäteöljyastiaan tullut öljy on teen väristä homma ohi ja osat kasaan.
                              Laatikolle öljyn vaihtoilmoitus ja ajoon.
                              JOS jäteöljy kahvin väristä 3l pois pumppauksen jälkeen niin jatketaan 3l lisää ja 3l käyttäen jäteöljy astiaan. ts. huuhdellaan.

                              kätevää eikö?
                              Tätä mietin itsekin, että olisiko letku järkevää irrottaa lauhduttimen päästä, mutta en ole vielä perehtynyt millainen pika liitin siinä on? Onko tässä liitoksessa vaihdettavat tiivisteet ja miten liitos avataan?

                              Kuulin että monessa korjaamossa öljyn vaihto tehdään kuvailemallasi tavalla, mutta yhdestä laatikko korjaamosta kuulin, että olisi parempi jos koko kura saataisiin kerralla ulos ilman auton sammuttamista välillä. Kuulemma sakka laskeutuu takaisin pohjalle jos sammuttelee välillä, mutta en sitten tiedä onko tällä käytännössä mitään vaikutusta.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎