Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • panzer
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 28
    • Oulu

    Päästöistä oli vähän päänvaivaa, mutta loppujenlopuksi suht halvalla pääsi.
    Muistissa oli lambdan vikakoodi päällä, joten vaihtoon meni kyseinen palikka.
    Auto siis -91 E36 325i
    Taulukossa: päästöt ensimmäisessä katsastuksessa / uusi lambda asennettuna (sallittu)

    ..............joutokäynti..................2000rpm
    CO............2,33/0,10 (0,50).........2,86/0,05 (0,30)
    HC............314 / 60 (100)...........264 / 40 (100)
    lambda........-------....................0,91/0,99 (0,97-1,03)
    CO2............13,70/15,00................13,20/15,00
    O2.............0 / 0 (5,00)..................0 / 0 (5,00)

    Leima lappuun ja vuosi huoletonta ajoa

    Comment

    • C_zar
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 93

      Jonoon jatkoksi kans,

      Auto saksantuonti E36 325i -93

      ..............joutokäynti..................2000rpm
      CO............4,21 / (0,50).........2,69 / (0,30)
      HC............ 212 / (100)...........128 / (100)
      lambda........-------....................0,99 / (0,97-1,03)
      CO2............11,60 /................12,50 /
      O2.............1,63 / (5,00)..................1,61 / (5,00)

      Eli CO ja HC joutukäynnillä ja korkeemmilla kierroksilla liian isot. Kaikki muut ok.

      Ei ihan hermot riittäny lukeen koko topiccii läpi, mistä alettais vikaa etsiä?:think

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        Voisin melki sanoo että katit vaihtoon jos ei lambdan vikakoodia anna
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Eiköhän se nyt kuitenkin ole siitä että seokset pielessä, eli katin toiminta-alueelta ollaan pois. Jos ei ole imuvuotoja niin lambda...
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • C_zar
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 93

            Originally posted by Cell View Post
            Eiköhän se nyt kuitenkin ole siitä että seokset pielessä, eli katin toiminta-alueelta ollaan pois. Jos ei ole imuvuotoja niin lambda...
            Eli meinaat että katit olis kunnossa? Mistä näitä imuvuotoja kannattis alkaa ekaks ettimään?

            Mitä toi meinaa sit tossa ku lambda-arvo kumminkin normaali?

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Tuo lambda-arvo ei korreloi mitenkään itse anturin toimivuuteen.

              Ilmamassamittarin ja kaasuläpän välinen putki on hyvä vuotokohde, tsekkaa onko murtunut. Jossain on hieman vuotoa putkessakin kun happi on tuonkin verran kohollaan. Onko tiivis varmasti ennen lambdaa?
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • C_zar
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 93

                Pitää tarkistaa se ilmamassamittarin ja kaasuläpän välinen putki.

                Putken tiiveydestä en osaa sanoa vielä, pitää tsekata sekin.

                Kiitoksia!

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  Arvothan on helvetin rikkaalla tossa, ei laihalla niinkuin imuvuoto heittäis:think


                  Just niinkun pyöris varaohjelmalla DME, tosin mitä tällänen poloinen perusautoasentaja nyt tietää
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Huono palaminen on huonoa palamista, oli sitten rikkaalla tai laihalla. Ei tarvitse käydä millään nilkutusohjelmalla (vaikka hyvin mahdollista että DME onkin sulkenut lambdan pois), tuon ajan moottorinohjaukset eivät olleet mitään kurkoja vikadiagnostiikan suhteen, ja viallinen lambda jää usein antamaan ulos vain tiettyä jännitettä -> moottorinohjaus luulee että on jatkuvasti joko rikkaalla tai laihalla. Jo pelkästään putkivuoto ennen lambdaa (esim. rikki oleva joustopala) näyttää DME:stä laihalta seokselta kun hapen määrä kasvaa. Lisäksi, kun nyt vaikka vaan otat silmän käteen ja selaat, suurin osa vioista on lambdasta johtuvia (vakiovika, thermoshokki searchiin...), sekä jotkut imuvuodoista. Imuvuotojen vakiopaikka on helppo ja halpa tarkistaa, jolloin jäljelle jaa lambdan tsekkaus. Vikakoodien luku + lambdan mittaus -> selvyys asiaan.

                    Jos sinun mielestäsi auto käy helvetin rikkaalla, miksi ehdotit katin vaihtoa?
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Peltsii
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 7061
                      • Turenki

                      Arvot ois niinkun ennemmin rikkaalla kun laihalla sanoin..


                      Katin vaihtoa siksi, että se ei välttämättä vain puhdista, ja päästää läpi suurenmäärän häkää ja hiilivetyjä. En ala väittelemään nyt viisaampien kanssa, ne oli vaan ehdotuksia...
                      DUCATI 1098 RACING EVO

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Katin vaihtoa siksi, että se ei välttämättä vain puhdista, ja päästää läpi suurenmäärän häkää ja hiilivetyjä. En ala väittelemään nyt viisaampien kanssa, ne oli vaan ehdotuksia...

                        Putsaako katti hiilimonoksidin pois pakokaasusta? :think

                        Epäilen.

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          Puhdistaa!


                          Katalysaattori puhdistaa pääasiassa hiilimonoksidin sekä hiilivedyt pois.

                          Mittaat jonkin uuden auton pakokaasuja, niin CO on 0.00% mittareiden mukaan ja HC lähellä nollaa miljoonasosaa
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Rikkinäinen katalysaattori on erittäin harvinainen, sen sijaan rikkinäinen lambda on tässä automallissa erittäin yleinen, kuten huomaa jos tätäkin topicia selaa. Rikkinäisellä lambdalla auto toimii väärällä seoksella, jolloin katalysaattorikaan ei toimi -> toiminta kuten rikkinäisellä katilla. Jos rikkinäinen katalysaattori on erittäin harvinainen ja rikkinäinen lambda yleinen, miksi lähteä vaihtamaan ensin se epätodennäköinen ja huomattavasti kalliimpi?

                            Katti ei puhdista mitään, muuttaa vain vähemmän haitalliseksi. Hapettaa häkää ja hiilivetyjä hiilidioksidiksi ja pelkistää typen oksideja typeksi ja hapeksi.
                            Last edited by Cell; 27-09-2007, 19:13.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Ei kannatakkaan lähteä katteja vaihtamaan, en suositellutkaan niin.

                              Oisko asia jo loppuunkäsitelty...
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • C_zar
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2007
                                • 93

                                Elikkäs lambda oli irti, vielä ei ole leimaa lapussa mutta luultavasti nyt pitäisi mennä läpi.

                                Jos ei mene nii tulen tänne takasin ihmettelemään...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎