EDIT: Auto on siis kunnossa (threadi aloitettu 2004
) ja syynä oli viallinen lambda-anturi, ei katalysaattori kuten Metro-Auto epäili.
EDIT2: Vika uusiutui jälleen vuoden 2007 katsastuksessa (kts. postaus 497)ja taas vika oli lambdassa jonka ns. thermoshock ilmiö oli ilmeisesti rikkonut. Edelleenkään vika ei ole ollut katalysaattorissa eli sama vanha alkuperäinen katti toimii edelleen moitteetta kunhan seos vaan on kohdallaan. (kts. postaus 507)
EDIT3: Liitin tuon postaus nro. 507 tähän. Lisäyksenä aiheeseen; alkaa nämä E36:set olla tuon yli 10v sitten laittamani viestin jälkeen olla jo siinä kunnossa että imuvuodot, pakoputkiston vuodot jne. ovat yksi yleisimmistä ongelmista. Myös katalysaattorit alkavat tulla pikkuhiljaa tiensä päähän. Silti edelleen että katalysaattori voisi edes jossain määrin toimia oikein, on seoksen oltava oikein. Eli imuvuodot tarkistettava aina ensin!

EDIT2: Vika uusiutui jälleen vuoden 2007 katsastuksessa (kts. postaus 497)ja taas vika oli lambdassa jonka ns. thermoshock ilmiö oli ilmeisesti rikkonut. Edelleenkään vika ei ole ollut katalysaattorissa eli sama vanha alkuperäinen katti toimii edelleen moitteetta kunhan seos vaan on kohdallaan. (kts. postaus 507)
EDIT3: Liitin tuon postaus nro. 507 tähän. Lisäyksenä aiheeseen; alkaa nämä E36:set olla tuon yli 10v sitten laittamani viestin jälkeen olla jo siinä kunnossa että imuvuodot, pakoputkiston vuodot jne. ovat yksi yleisimmistä ongelmista. Myös katalysaattorit alkavat tulla pikkuhiljaa tiensä päähän. Silti edelleen että katalysaattori voisi edes jossain määrin toimia oikein, on seoksen oltava oikein. Eli imuvuodot tarkistettava aina ensin!
Post. 507 ->
Quote:
Originally Posted by antti79
No niin, taas oli vuosi kulunut ja katsastus oli edessä. Ajattelin että kun viime vuonna oli päästöt kohdillaan ja auto tuntui muutenkin olevan ihan ok, niin ei muuta kuin suoraan konttorille. Ja kuinkas sitten taas kävikään....
Eli päästöt olivat taas päin persettä. Sama juttu kuin silloin kun joskus vuonna 2004 aloitin tämän topicin, eli HC:t järjettömät eli joutokäynnillä 396 ja kierroksilla 128. Myös CO oli hieman liian korkealla sekä joutokäynnillä että kierroksilla. Taitaa olla taas se aika vuodesta että lambdan joutuu vaihtamaan, vai mitä mieltä gurut on?
Ja niinhän se oli että lambdan vaihdolla taas arvot kohdilleen ja leima paperiin. Ilmeisesti tuo paljon puhuttu ThermoShock ilmiö rikkoo näissä alkupään M50 koneissa tuota lambdaa, ja päivitystä ongelmaan on turha kyselläkkään esim. Metro-Autosta. Testaan nyt seuraavaa kikkaa, eli porasin uuden lambdan asennuksen yhteydessä takapöntön alimpaan kohtaan pienen (n. 1,5 mm) reiän jonka tarkoitus on päästää vesi pois putkistosta ja näin (ehkä) ehkäistä tuota thermoshokkia. Vettä muuten tuli hyvin runsaasti takapöntöstä, ei tainnut 2 litraa riittää.
Saas nähdä säilyykö lambda nyt ehjänä??
Alkuperäinen viesti vuodelta 2004:
Nyt se myrkyn lykkäs! Kävin autoa (E36 320i M50b20) katsastamassa ja kaikki oli muuten OK, mutta ei mennyt päästöistä läpi. CO-pitoisuus liian korkea korotetuilla kierroksilla, HC-pitoisuus liian korkea joutokäynnillä sekä korotetuilla kierroksilla. Mikä nyt eteen? Metro-Autolla käytiin näytillä ja diagnoosi oli, että tod.näk. katalysaattori vika, mahdollinen lambda-häiriö. Olisivat halunneet vaihtaa katalysaattorin mutta en suostunut, koska uusi katti olisi siellä maksanut 850 euroa :shock: . Itse epäilisin lambda vikaa mutta sanoivat ettei diagnostiikka näyttänyt siellä mitään vikaa... näkyykö se edes sieltä kun auto on vuosimallia -92? Päästöt sai normaaliksi kun ajoi katin oikein pirun kuumaksi, mutta heti kun vähän jäähtyi niin päästöt meni vituralleen.
Quote:
Originally Posted by antti79

No niin, taas oli vuosi kulunut ja katsastus oli edessä. Ajattelin että kun viime vuonna oli päästöt kohdillaan ja auto tuntui muutenkin olevan ihan ok, niin ei muuta kuin suoraan konttorille. Ja kuinkas sitten taas kävikään....

Ja niinhän se oli että lambdan vaihdolla taas arvot kohdilleen ja leima paperiin. Ilmeisesti tuo paljon puhuttu ThermoShock ilmiö rikkoo näissä alkupään M50 koneissa tuota lambdaa, ja päivitystä ongelmaan on turha kyselläkkään esim. Metro-Autosta. Testaan nyt seuraavaa kikkaa, eli porasin uuden lambdan asennuksen yhteydessä takapöntön alimpaan kohtaan pienen (n. 1,5 mm) reiän jonka tarkoitus on päästää vesi pois putkistosta ja näin (ehkä) ehkäistä tuota thermoshokkia. Vettä muuten tuli hyvin runsaasti takapöntöstä, ei tainnut 2 litraa riittää.

Alkuperäinen viesti vuodelta 2004:
Nyt se myrkyn lykkäs! Kävin autoa (E36 320i M50b20) katsastamassa ja kaikki oli muuten OK, mutta ei mennyt päästöistä läpi. CO-pitoisuus liian korkea korotetuilla kierroksilla, HC-pitoisuus liian korkea joutokäynnillä sekä korotetuilla kierroksilla. Mikä nyt eteen? Metro-Autolla käytiin näytillä ja diagnoosi oli, että tod.näk. katalysaattori vika, mahdollinen lambda-häiriö. Olisivat halunneet vaihtaa katalysaattorin mutta en suostunut, koska uusi katti olisi siellä maksanut 850 euroa :shock: . Itse epäilisin lambda vikaa mutta sanoivat ettei diagnostiikka näyttänyt siellä mitään vikaa... näkyykö se edes sieltä kun auto on vuosimallia -92? Päästöt sai normaaliksi kun ajoi katin oikein pirun kuumaksi, mutta heti kun vähän jäähtyi niin päästöt meni vituralleen.

Comment