Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

    EDIT: Auto on siis kunnossa (threadi aloitettu 2004 ) ja syynä oli viallinen lambda-anturi, ei katalysaattori kuten Metro-Auto epäili.

    EDIT2: Vika uusiutui jälleen vuoden 2007 katsastuksessa (kts. postaus 497)ja taas vika oli lambdassa jonka ns. thermoshock ilmiö oli ilmeisesti rikkonut. Edelleenkään vika ei ole ollut katalysaattorissa eli sama vanha alkuperäinen katti toimii edelleen moitteetta kunhan seos vaan on kohdallaan. (kts. postaus 507)

    EDIT3: Liitin tuon postaus nro. 507 tähän. Lisäyksenä aiheeseen; alkaa nämä E36:set olla tuon yli 10v sitten laittamani viestin jälkeen olla jo siinä kunnossa että imuvuodot, pakoputkiston vuodot jne. ovat yksi yleisimmistä ongelmista. Myös katalysaattorit alkavat tulla pikkuhiljaa tiensä päähän. Silti edelleen että katalysaattori voisi edes jossain määrin toimia oikein, on seoksen oltava oikein. Eli imuvuodot tarkistettava aina ensin!

    Post. 507 ->
    Quote:
    Originally Posted by antti79
    No niin, taas oli vuosi kulunut ja katsastus oli edessä. Ajattelin että kun viime vuonna oli päästöt kohdillaan ja auto tuntui muutenkin olevan ihan ok, niin ei muuta kuin suoraan konttorille. Ja kuinkas sitten taas kävikään.... Eli päästöt olivat taas päin persettä. Sama juttu kuin silloin kun joskus vuonna 2004 aloitin tämän topicin, eli HC:t järjettömät eli joutokäynnillä 396 ja kierroksilla 128. Myös CO oli hieman liian korkealla sekä joutokäynnillä että kierroksilla. Taitaa olla taas se aika vuodesta että lambdan joutuu vaihtamaan, vai mitä mieltä gurut on?

    Ja niinhän se oli että lambdan vaihdolla taas arvot kohdilleen ja leima paperiin. Ilmeisesti tuo paljon puhuttu ThermoShock ilmiö rikkoo näissä alkupään M50 koneissa tuota lambdaa, ja päivitystä ongelmaan on turha kyselläkkään esim. Metro-Autosta. Testaan nyt seuraavaa kikkaa, eli porasin uuden lambdan asennuksen yhteydessä takapöntön alimpaan kohtaan pienen (n. 1,5 mm) reiän jonka tarkoitus on päästää vesi pois putkistosta ja näin (ehkä) ehkäistä tuota thermoshokkia. Vettä muuten tuli hyvin runsaasti takapöntöstä, ei tainnut 2 litraa riittää. Saas nähdä säilyykö lambda nyt ehjänä??



    Alkuperäinen viesti vuodelta 2004:


    Nyt se myrkyn lykkäs! Kävin autoa (E36 320i M50b20) katsastamassa ja kaikki oli muuten OK, mutta ei mennyt päästöistä läpi. CO-pitoisuus liian korkea korotetuilla kierroksilla, HC-pitoisuus liian korkea joutokäynnillä sekä korotetuilla kierroksilla. Mikä nyt eteen? Metro-Autolla käytiin näytillä ja diagnoosi oli, että tod.näk. katalysaattori vika, mahdollinen lambda-häiriö. Olisivat halunneet vaihtaa katalysaattorin mutta en suostunut, koska uusi katti olisi siellä maksanut 850 euroa :shock: . Itse epäilisin lambda vikaa mutta sanoivat ettei diagnostiikka näyttänyt siellä mitään vikaa... näkyykö se edes sieltä kun auto on vuosimallia -92? Päästöt sai normaaliksi kun ajoi katin oikein pirun kuumaksi, mutta heti kun vähän jäähtyi niin päästöt meni vituralleen.
    Last edited by antti79; 21-02-2015, 22:05.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
  • Dynamics
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1108
    • Kiiminki City

    #2
    Katti vika se on, meillä oli viime kesänä vielä semmonen V8 quattro audi jonka päästöt oli viturallaan. Valitin katastusmiehelle että auto on seissyt monta kk niinkuin olikin. Tämä jälkeen katastusmies kävi ajamassa katin ihan kuumaksi jonka jälkeen päästöt meni läpi ja se sano heti että katti on paskana ja käski seuraavaan katastukseen vaihtaa. Sattu vaan olleen mukavalla päällä että päästi läpi 8)
    Bmw 2002 Nyyrpyrinki edition & 530Da
    Hakusessa 2002 konepellin kromilista.
    Ex: e34 525Tic, e34 520

    Comment

    • seidltuning
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1941
      • Vantaa

      #3
      tarvike katti maksaa n.150 egee samalla rakennat uuden putkiston ni tulee huomattavasti halvemmaksi :wink:
      G30 530e Sedan
      E30 325i Cabriolet

      Comment

      • Teemu
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 829
        • Vantaa

        #4
        Re: Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄT

        Originally posted by antti79
        Päästöt sai normaaliksi kun ajoi katin oikein pirun kuumaksi, mutta heti kun vähän jäähtyi niin päästöt meni vituralleen.
        Tarvinneeko syytä siis tuon kauempaa etsiä?

        1) Menet johonkin pajalle, joka koittaa kikkailla kuumana noi päästöt sallittuihin arvoihin ja paperille. Uusintakatsastuksessa pitäis riittää toi lappu, eivät enää halua itse mittailla...

        2) Mites olis esim. resepti www.magnaflow.com + paikallinen jälleenmyyjä + paikallinen pakoputkipaja
        | Teemu | Audi A8 | Corvette Stingray | Harley-Davidson Fatboy | Triumph Daytona | HSL bussikortti | Ex-BMW:t E92, E114, E39, E36, E30 |

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • EFNU

          #5
          Re: Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄT

          Originally posted by Teemu

          1) Menet johonkin pajalle, joka koittaa kikkailla kuumana noi päästöt sallittuihin arvoihin ja paperille. Uusintakatsastuksessa pitäis riittää toi lappu, eivät enää halua itse mittailla...
          Taitaa nykyään olla niin että mittaavat kaikesta huolimatta? Just ton kikkailun takia..
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • SalminenS
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 105
            • Middle of Nothing, Jaala

            #6
            Joo, mulla oli sama juttu aikanaan. Kokeilin paria halvinta (150-180euroa) maksavaa kattia, mut läks aina sisuskalut pöntöstä irti. Sitte hommasin ton Magnaflown pöntön (n.270euroa) ja nyt ollu vajaa vuoden verran kiinni, ja hyvin toiminu.
            Pakokaasut mitattu viimeks viikko sitte... Että suosittelen tota Magnaflowta

            T:Samppa

            Comment

            • JanneT
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2002
              • 622
              • Espoo

              #7
              Päästöhässäkät on kyllä ärsyttäviä, itse sain upotettua aika kivasti fyrkkaa viime kesänä ko. ongelman hoitoon Putkisto katista taaksepäin purkaamolta Hampurista 350e oli sitten se joka ongelman lopulta ratkaisi. Ompahan ainakin alkuperäistä tavaraa alla, tosin uudella omistajalla jo tätä nykyä.

              En tiedä miten tarvikekateilla saa hoidettua, molemmille puolillehan ne jokatapauksessa tarvitaan jos sille tiellä lähdetään. Itse näin jälkiviisaana menisin johonkin pajalle enkä suostuisi lähtemään pois ennenkuin päästöt saadaan pysymään edes hetkisen verran jollain konstilla sallituissa rajoissa, konttorilla eivät jaksa mittailla uudestaan.
              Power DZL

              Comment

              • RiiQuu
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1367

                #8
                Kokeilisin itse ensin sitä että poistaa akkukaapelin vähäksi aikaa (en tiedä miten kauaksi aikaa, varmaan 24 h riittää )että mottorinohjausjärjestelmä nollautuu. Sitten motarille paahtamaan talla tiskissä ja suoraan pajalle/katsastukseen mittaukseen moottori kunnolla lämpimänä. Katsastukseen kun tulet niin pyydä että saat istua autossa odottamassa katsastusmiestä moottori käynnissä.. Ja anna tasaisin väliajoin happea koneelle että pysyy oikein lämpimänä ja eiku kokeilemaan meneekö läpi. :shock:
                "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                - - -
                E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                Cäbi©

                E36 M3 Coupé 1996
                G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                Comment

                • antti79
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2499
                  • Littoinen

                  #9
                  Re: Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄT

                  Originally posted by Calypsocoupe
                  Originally posted by Teemu

                  1) Menet johonkin pajalle, joka koittaa kikkailla kuumana noi päästöt sallittuihin arvoihin ja paperille. Uusintakatsastuksessa pitäis riittää toi lappu, eivät enää halua itse mittailla...
                  Taitaa nykyään olla niin että mittaavat kaikesta huolimatta? Just ton kikkailun takia..
                  Joo tarkkoja ovat, olis Metro-Autokin voinut antaa printin mutta mittaavat kuulemma katsastuksessa uudelleen ja sit olis Metro-Auto ihmeessä...
                  sigpic
                  Originally Posted by jari kihlman
                  "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                  Comment

                  • antti79
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2499
                    • Littoinen

                    #10
                    Originally posted by SalminenS
                    Joo, mulla oli sama juttu aikanaan. Kokeilin paria halvinta (150-180euroa) maksavaa kattia, mut läks aina sisuskalut pöntöstä irti. Sitte hommasin ton Magnaflown pöntön (n.270euroa) ja nyt ollu vajaa vuoden verran kiinni, ja hyvin toiminu.
                    Pakokaasut mitattu viimeks viikko sitte... Että suosittelen tota Magnaflowta

                    T:Samppa
                    Mistäs sä tuon Magnaflown katin ostit? Kertokaa jos tiedätte Turun lähistöllä jälleenmyyjää.
                    Toinen vaihtoehto on (taas) Motonetistä hakea katalysaattori hintaan 599 :( Säästäis siinäkin nyt sit 250 euroa vrt. Metro-Auton hintaan mut kuinka kauan toimii jne... Vituttaa niinkuin pientä oravaa jolla on hampaat poikki ja käpy jäässä!
                    sigpic
                    Originally Posted by jari kihlman
                    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                    Comment

                    • Dandy
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1438
                      • ....

                      #11
                      Polje auto oikeesti kuumaksi niin kyllä se menee. Itsellä piti huudattaa kylmää autoa tosi pitkään katsastuksessa ennen kuin meni arvojen alle. Sitten alittuivatkin kirkkaasti. :wink:

                      Comment

                      • JanneT
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2002
                        • 622
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Dandy
                        Polje auto oikeesti kuumaksi niin kyllä se menee. Itsellä piti huudattaa kylmää autoa tosi pitkään katsastuksessa ennen kuin meni arvojen alle. Sitten alittuivatkin kirkkaasti. :wink:
                        Jos katit on rikki tai totaalisesti lopussa niin tuokaan ei auta. Kannattaa muuten tutkia vähän mikä katit on syönyt, usein vähintään lambda vikaa, mutta voi olla myös mekaanista vikaa venttiileissä tms. jos pääsee ylimääräistä putkistoon.
                        Power DZL

                        Comment

                        • Dandy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 1438
                          • ....

                          #13
                          Originally posted by JanneT
                          Originally posted by Dandy
                          Polje auto oikeesti kuumaksi niin kyllä se menee. Itsellä piti huudattaa kylmää autoa tosi pitkään katsastuksessa ennen kuin meni arvojen alle. Sitten alittuivatkin kirkkaasti. :wink:
                          Jos katit on rikki tai totaalisesti lopussa niin tuokaan ei auta. Kannattaa muuten tutkia vähän mikä katit on syönyt, usein vähintään lambda vikaa, mutta voi olla myös mekaanista vikaa venttiileissä tms. jos pääsee ylimääräistä putkistoon.
                          Itselle katsastusmies sanoi, että kyseisessä mallissa katti on niin takana, että tarvitsee aikaa lämmetä ennen kuin alkaa toimia kunnolla. Sano myös sen, että jos auton vie kylmänä niin moni katsastusmies on jopa hylännyt autoja kun ei ole jaksanut lämmittää siinä testauksessa.

                          Comment

                          • antti79
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2499
                            • Littoinen

                            #14
                            Originally posted by JanneT
                            Originally posted by Dandy
                            Polje auto oikeesti kuumaksi niin kyllä se menee. Itsellä piti huudattaa kylmää autoa tosi pitkään katsastuksessa ennen kuin meni arvojen alle. Sitten alittuivatkin kirkkaasti. :wink:
                            Jos katit on rikki tai totaalisesti lopussa niin tuokaan ei auta. Kannattaa muuten tutkia vähän mikä katit on syönyt, usein vähintään lambda vikaa, mutta voi olla myös mekaanista vikaa venttiileissä tms. jos pääsee ylimääräistä putkistoon.
                            Niinpä! Syitä voi olla useita, esim. sytytyshäiriöt joita näissä alkupään 91-92 E36:ssa on ollut. Tosin ei itselläni ole ollut mitään häiriöitä. Ja ihmetyttää kun viimekesänä katsastin auton Suomeen niin silloin ei ollut päästöissä mitään sanomista; tosin silloin ei inssi mitannut korotetulla kierrosluvulla ja ajoin pidemmän matkan konttorille (ja oli kesä 8) ). Ja kyllä tuo katsastusinssi nyt aika kauan huudatti autoa mitatessaan päästöjä. (n. 5 min 2000 rpm) ei auttanut. Voisiko tuo katalysaattori näin äkkiä hajota... Toinen mikä vaivaa mieltä on toi lambda-anturi, jos se olisi rikki eikö auto myös kävisi huonosti. Ja kun Metro-Auton diagnostiikka ei siitä vikaa ilmoittanut. Voi olla, että siellä Metro-Auton huollossa on rahastus meiniki päällä ja haluaisivat siksi vaihtaa katalysaattorin ja ehkäpä siihen vielä sitten se lambda... :shock: Se hinta houkuttelisi koittamaan, että jos vaikka selviäisi lambdan vaihdolla mutta sitten vituttaa jos joutuukin vaihtamaan myös katalysaattorin. En tiedä mitä tekis...
                            sigpic
                            Originally Posted by jari kihlman
                            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                            Comment

                            • RiiQuu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1367

                              #15
                              Originally posted by Dandy
                              Itselle katsastusmies sanoi, että kyseisessä mallissa katti on niin takana, että tarvitsee aikaa lämmetä ennen kuin alkaa toimia kunnolla. Sano myös sen, että jos auton vie kylmänä niin moni katsastusmies on jopa hylännyt autoja kun ei ole jaksanut lämmittää siinä testauksessa.
                              E36:sissa on todella takana katti, ainakin M3:sessa. Noissa on ennenkin ollu ongelmaa päästömittauksissa talvikeleillä, ne ei yksinkertaisesti vaan lämpene tarpeeksi. Ei ole kauan siitä kun yksi M3 3.0 hylättiin juuri samoista syystä.. Meni sitten uusintakatsastuksesta läpi kun se oli saanu vähän happea motarilla.

                              Tosin kyllähän siellä jotain rikkikin VOI olla..
                              "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                              - - -
                              E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                              Cäbi©

                              E36 M3 Coupé 1996
                              G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎