Vapaavirtaussuotimet , yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #256
    Originally posted by ///saMi View Post
    Se on sitä moottorituningia Eipä näissä vaparikoneissa tuolla vapaavirtausfiltterillä ole juurikaan merkitystä, turbovehkeissä sitten enemmän.
    Sillä on hengitystavasta riippumatta just niin paljon tai vähän hyötyä mitä virtausvastusta saa laskettua (useimmiten, ei mitään koska orkkikset on harvoin alimitoitettuja).

    Ihan huvikseni mietin, voisiko alkuperäisen filtterin tekemää vastusta selvittää niin että mittaa ilmanpaineen filtterin jälkeen täyskaasulla korkeilla kierroksilla?
    Mikä sitten on hyväksyttävä paineen putoaminen, ei mitään hajua.
    Aihe nyt on vähän turhanpäiväinen, mutta voisiko toi edelläkuvattu metodi olla järkevä sen sijaan että luulotellaan ja mutuillaan.
    Last edited by petrolhead; 07-12-2008, 15:41.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #257
      Jos se orkkis suodatin olisi todella ahdistava niin kai näillä mentäisiin kuuhun jos ajelee ilman suodatinta, tätä nimittäin kokeiltiin joskus aikoinaan GSI Kadettilla ja maan päällä pysyttiin..
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • ton1-87
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 98

        #258
        ei se kyllä niitä hevosvoimia taida tuoda mutta onhan siitä hyötyjäkin.

        1. mahdollista saada hiukan viileämpää ilmaa koneeseen (yleensä kyllä melkein joka autossa jo tehtaalla suunniteltu hyvin)

        2.puhdistettavuus

        3.sporttisemman kuuloset imuäänet (makuasioita sano musti kun muniaan nuoli)

        4.paremman näköinen kun iso muoviloota

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #259
          Originally posted by Stone View Post
          Jos se orkkis suodatin olisi todella ahdistava niin kai näillä mentäisiin kuuhun jos ajelee ilman suodatinta, tätä nimittäin kokeiltiin joskus aikoinaan GSI Kadettilla ja maan päällä pysyttiin..
          Se on kyllä harvinaisen hyvä ja halpa konsti kattoa ahdistaako tehtaan paperi vai ei.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • adr-jouni
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 103
            • Near uleåborg

            #260
            Eihä sitä

            tiiä vaikka tulis imuäänie lissää ja sehä olis mukavee ku korina kuuluu konehuoneesta :think ääni on voimaa

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7035
              • Uusikaupunki

              #261
              Originally posted by ton1-87 View Post
              ei se kyllä niitä hevosvoimia taida tuoda mutta onhan siitä hyötyjäkin.

              1. mahdollista saada hiukan viileämpää ilmaa koneeseen (yleensä kyllä melkein joka autossa jo tehtaalla suunniteltu hyvin)

              2.puhdistettavuus

              3.sporttisemman kuuloset imuäänet (makuasioita sano musti kun muniaan nuoli)

              4.paremman näköinen kun iso muoviloota
              Pistetäänkö haitat?

              Puhdistettavat on öljyttäviä, rikkoo ilmamassamittarin tai ainakin vääristää sen mitta-arvoja.

              Kartiofilsu sekoittaa virtaukset (aiheuttaa turbulenssia) ja usein asennettuna juuri ilmamassamittariin/määrämittariin kiinni vääristää sen mittaustulosta, mittari tarvitsisi mahdollisimman laminaarin ilmavirran antaakseen oikeaa tulosta, siksi sitä ennen on yleensä suoraa putkea ja/tai suunniteltu ilmanputsarin kannesta lähtevä putki. Tämän takia suorituskyky laskee lähes poikkeuksetta alakierroksilla, vaikka huipputeho ei juuri muuttuisikaan. Tähän ei myöskään auta tippaakaan vaikka saisi kylmää ilmaa filsulle.

              Tuning-filsulla on pienempi pinta-ala. Puhdistuskyky on lähes suoraan verrannollinen filtterin aiheuttamaan virtausvastukseen (painehäviöön) pinta-alaa kohti. Pinta-alan pienentyessä, yritykset pienentää virtausvastusta tarkoittaa automaattisesti suodatuskyvyn laskua.

              Eli eli, huipputeho ei välttämättä muutu mutta ilmamassamittarin elinikä laskee ja koneen kuluminen nopeutuu, siihen lisäksi suorituskyvyn laskeminen alemmilla kierrosalueilla. Se paperifiltterin aiheuttama virtausvastus on ihan aikuisten oikeasti täysin olematon verrattuna vaikkapa M5x koneissa olevaan kurttuputkimutkaan juuri ennen kaasuläppää.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Janne-90
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 246
                • Naantali

                #262
                ootteko laittaneet öljyä vapaavirtaus suodattimeen kun olette pesseet ?? tarkoitan alkuperäiseen koteloon asennettavaan KN:nää.. mikä on paras aine millä voi pestä ??

                Comment

                • V-Power
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2006
                  • 1333
                  • Varsinais-Suomi

                  #263
                  Originally posted by Janne-90 View Post
                  ootteko laittaneet öljyä vapaavirtaus suodattimeen kun olette pesseet ?? tarkoitan alkuperäiseen koteloon asennettavaan KN:nää.. mikä on paras aine millä voi pestä ??
                  Tottakai laitetaan, paras, että tilaat aivan siihen tarkoitukseen tehdyn pesu/huolto setin.Maksaa alle 20e ja sillä putsaat paneelin monesti.Esim tuosta http://www.autoracing.fi/index.php?m...x&cPath=95_181
                  E36 95 316i Sedan
                  E39 97 540i Touring
                  E46 99 320Ci Coupe
                  E53 01 X5 4,4 V8
                  E65 05 730d
                  F10 11 523i Sedan
                  F90 08 320i Sedan

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #264
                    Kun hyvin öljyää niin voi vaihtaa sen IMM:n joka vuosi
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • j.laitine
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2008
                      • 282
                      • Jyväskylä

                      #265
                      Originally posted by sky View Post
                      No mitäs mieltä sit porukka on tälläsesta BMC:n CDA kartioilmansuodattimesta.

                      Eli:


                      Onko tuosta hiilikuitukotelosta nyt sitten mitään hyötyy vai ei, lämpöä ei varmaan ainakaan niin paljon ota, entä sitten kaikkee paskaa?
                      Kallishan tuo on ku mikä, mutta tuoko se hinta sitten mukanaan mitään?
                      Mulla on pelannut ainakin loistavasti 325.ssa Imuilma tulee sieltä lampun alta, uskoisin ainakin että on aika viileää ja huima ero oli ainakin, kun edellinen omistaja oli laiuttanut semmoisen simotan kartio tötterön tuohon, niin tuntui jotenkin olevan puhti pois.. Mutta kyllä tuo bmc pelaa ainakin..
                      Audi s4 b5
                      e21 323 (Ikuisuus rojekti)
                      M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc


                      Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,

                      Comment

                      • Janne-90
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 246
                        • Naantali

                        #266
                        meneekö ilmamäärämittariin helposti öljyä ?? voiko käyttää jotain muita öljyjä ? moottoriöljyä ?

                        Comment

                        • walde
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 947
                          • Melkein Espoo

                          #267
                          niin...
                          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                          Comment

                          • Tomba87
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 4029
                            • Imatra

                            #268
                            Originally posted by Janne-90 View Post
                            meneekö ilmamäärämittariin helposti öljyä ?? voiko käyttää jotain muita öljyjä ? moottoriöljyä ?
                            Laita teräketjuöljyä siihen...oikeasti nyt jotain järkeä näihin hommiin. Miksi ihmeessä moottoriöljy olisi parempi vaihtoehto kuin siihen tarkoitukseen tehty öljy?
                            Luukku auki ja risut kyytiin

                            Comment

                            • V-Power
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 1333
                              • Varsinais-Suomi

                              #269
                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Kun hyvin öljyää niin voi vaihtaa sen IMM:n joka vuosi
                              Niin.Luonnollisesti järki niissä hommissa mukana, sen öljyn määrä on melko minimaalinen.
                              E36 95 316i Sedan
                              E39 97 540i Touring
                              E46 99 320Ci Coupe
                              E53 01 X5 4,4 V8
                              E65 05 730d
                              F10 11 523i Sedan
                              F90 08 320i Sedan

                              Comment

                              • J-Poika
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 835
                                • There's a place in the North, far far away

                                #270
                                Originally posted by Gonzalez View Post
                                Sinähän kunnon insinööri olet!
                                Tuo anturihan säätää jäähdytysnesteen kiertoa kaasuläpälle eli lämmittää kaasuläppäkoteloa pakkaskelissä lämpötilan mukaan. Se varmaan kannattaakin poistaa ja tukkia letkut pulteilla??
                                Ko.anturihan on sielä putsarikotelossa siksi että sieltä se mittaa imuilman lämpötilan tarkimmin ja on pölyltä ja paskalta suojassa...
                                miljoona vuotta vanha mutta mitäs muuta hyötyä siitä vois ku enemmän ja viileempää ilmaa :think

                                Comment

                                Working...
                                X