Originally posted by Hemi
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vapaavirtaussuotimet , yhdistetty topikit
Collapse
X
-
Oletko mitannut mitä se imuilman lämpö ihan oikeasti mahtaakaan olla kun pillurallia on pyöritty muutama lenkki? Joka tapauksessa pointti on se että jos koneeseen imetään tulikuumaa konehuoneen ilmaa, teho laskee ja paljon. Jos imuilman lämpö on 30astetta, on ratkaisun tällöin oltava jokin muu kuin konehuoneesta imevä kartiosuodatinratkaisu. Pelkkä kartioviritys kun imee taatusti/oikeasti kuumempaa ilmaa. Eron voi käydä kokeilemassa ensikesän kiihdytyspäivillä, joka tosiaan on huomattava ja varsinkin kuumana kesäpäivänä voi tosiaan tuntua jopa persauksissa. Kello kun ei varttimaililla huomioi kasvaneiden imuäänien tuottamaa "tehoa", voi perstuntuma äkkiä muuttuakin negatiivismerkkiseksi...
Comment
-
-
Originally posted by NHBOriginally posted by madeiraschwarztämän jälkeen vedettäisiin puskurista riittävän suuret hormit koteloon,hormit piäisivät huolen että suodattimelle tulisi ja olisi koko ajan tuoretta ja VIILEETÄ ilmaa.. lisäksi kotelossa olisi koko ajan jo ajettaessa 15 km/h monta litraa ylipaineistettua ilmaa valmiina kiihdytystä ja muuta runnomista varten. kommentoikaa[/b]
Ensinnäkin, tuollaisen "monta litraa ylipaineistettua ilmaa" jutut on täysin turhia. Moottorin läpi virtaava ilmamäärä on tuollaiseen verrattuna valtava. Pitkäänkö luulet tuollaisen muutaman litran auttavan?
Toiseksi, tuollaisessa 15 km/h vauhdeissa et saa aikaiseksi minkäänlaista vaikutusta tehoihin. Edelleenkin se moottorin läpi virtaava ilmamäärä on niin suuri, ettei pieni tuulen henkäys tunnu missään. PS-lehti sai moottoripyörien patopainesysteemeillä vaikutuksia tehoihin vasta +200 km/h nopeuksissa. Ja vasta kolmessa sadassa alkoi olla jotain edes jossain määrin näkyvää, jos nyt muutamasta hevosvoimasta voi näin sanoa.
Eli ongelmat ovat niin suuria, ettei koko systeemistä ole oikeastaan mitään iloa. Vaikutusta alkaa olla vasta hyvin suurissa nopeuksissa, ja sellaisissa nopeuksissa ei pienet tehoerot tunnu missään. Kymmenen prosenttia lisää tehoa kasvattaa vain kolme prosenttia huippunopeutta. Toisaalta jos rakentaa niin hurjan torven keulalle jolla jotain saadaan aikaiseksi, menee seokset laihalle silloin kun systeemistä olisi hyötyä.
Niin täytyy korostaa että virtaa huomattava määrä VIILEETÄ ilmaa.
eli meinaat siis että on parempi laittaa pelkkä suodatin moottoritilaan?
pointina vielä se että puskurin hormeista tulee huomattavasti enemmän ilmaa vpsuodattimelle kuin normaalisti..
ja jokainen itseään kunnioittava autoilija ei väitä että kotelollinen ilmaa riitäisikään mihinkään.. kyse oli vain mielikuvasta jota yritin hakea..
ja jos saat mahdollisuuden vätää sellaisella autoilla jossa toisessa on kotelo ratkaisu ja toisessa ei niin huomaat varmasti eron.
mutta mikäli olet puuhaillu kyseisen systeemin parissa niin en sitte sano mittään. itellä on vähä kokemuksia radalta sekä kadulta? mutta voihan olla kyseessä ihan merkki/autokohtainen juttu.
Comment
-
-
Kyllä tuossa on ilmaMASSAmittari. Se on turbolta tulevan letkun ja ilmanputsarin välissä olevassa lyhyessä muoviputkessa oleva kuumalanka. Se voi käydä liian kylmänä, jos vapaavirtaussuodin on sen lähellä, ja kone saa enemmän ainetta. En tiedä sitten miten se käytännössä näkyy, saako liikaa vai saako sopivasti enemmän, näkyen lisääntyneenä tehona.
Se varmaan saisi riittävästi kylmää ilmaa, koska suoraan sen eteen tulisi alkuperäinen ilmanottoputki etumaskista.
Mistä päin Tamperetta saisi edullisesti hyviä putsareita? Sain Kotkasta BMC:n 50 eurolla, mutta menin palauttamaan sen...BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
-
Mulla on kans omassa TD MB:ssä Greenin Twister vapari ja tähän asti on toiminu ihan moitteettomasti...tohon ilmamassa mittarin käytökseen en tiedä ratkaisua, mut itsellä ei ole ainakaan ole ollut ongelmia vaikka suodatin ja ilmamassa mittari ovat peräkkäin. Talveksi taidan laittaa vakion takaisin ihan vain varmuuden vuoksi ja kesäksi taas vaparin...en tiedä onko järkeä, mut pelaan varman päälle, koska toi ei todellakaan ole halpa suodatin ja ei haluais rikkoo sitä ilmamassa mittaria kylminä pakkaspäivinä.
Sen oon myös huomannu, ko tota askartelin kiinni, et diesel autossa täytyy olla koteloitu suodatin...muuten imu äänet on aika järkyttävät (vakio td autossa)...täytyy rakentaa tiivis paketti letkuineen päivineen joka ottaa suoraan keulalta ilman...Suosittelen tota Greenin Twisteriä, ko sillä saa imu äänet pysyyn siedettävällä tasolla, vaikka tosin se ei ole halpa :wink:Harrasteajoneuvot:
E30 M3 1990 S38B36
Chevrolet Chevelle 1970 454cid
E30 318IS 1990 160hp
EX: E30 325 1988 M50B25 M-Tech
Comment
-
-
Wittu_joo: Penkissäpä hyvinkin. Pahimmassa tapauksessa pelti auki ja pirummoinen puhallin kierrättämässä ilmaa konehuoneessa? Eli homma muuttuu täysin toiseksi kun pyörit puolikin tuntia valoissa ja käännät nurkalta nurkalle. Konehuoneessa lämmöt lähentelee pahimmillaan helposti 100-astetta jolloin imuilman lämmöt ovat siinä tasossa jossa tehonmenetys suhteessa ulkoaimevään vakiosysteemiin on ihan varma.
Ensi keväänä tästä tullaan saamaan vähän faktaa kun tuohon pojan e36/325:een rakennellaan välijäähdytintyyppinen vapaavirtaus-systeemi jossa imuilman lämmöt nähdään koko ajan autoon integroidulta PC:ltä. Samalla otetaan suoritusarvoa mikä mihinkin oikeasti vaikuttaa.
Comment
-
-
Suosittelisin vakioturbolla ajavia TDS kuljettajia laittamaan vapaavirtaussuodatimeen varatut rahat SPR:n keräykseen. Siellä niistä on jotain hyötyä.
Mitä kuumalankamittariin tulee niin sitä ei mikään kylmä ilma tai suodattimen läheisyys riko. Liian öljyisestä suodattimesta on varmasti haittaa. Öljy palaa lankaan kiinni ja tarkkuus alkaa kärsiä. Tuskin se siitä silti hajoaa.Frauen fahren besser...mit dem Bus!
Comment
-
-
Ajattelin lähinnä, että jos turbon äänet kuuluisivat paremmin...
Onko pelkästä turbon vaihdosta hyötyä? Siis mulla on nyt vaan tehoputki ja kohta lastu. Vai jos vaihtaa turbon, pitääkö kopeloida ruiskutusta ja hommata mansikoita maksava cooleri ja sen jälkeen kärsiä siitä ettei kone enää kestä kovin pitkään ja huomata että turbonvaihtoprojektiin meni PALJON rahaa?BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
-
Ajattelin lähinnä, että jos turbon äänet kuuluisivat paremmin...
Onko pelkästä turbon vaihdosta hyötyä? Siis mulla on nyt vaan tehoputki ja kohta lastu. Vai jos vaihtaa turbon, pitääkö kopeloida ruiskutusta ja hommata mansikoita maksava cooleri ja sen jälkeen kärsiä siitä ettei kone enää kestä kovin pitkään ja huomata että turbonvaihtoprojektiin meni PALJON rahaa?
Käykö joku parempi turbo tuohon pakosarjaan suoraan kiinni, paljon maksaa?BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
-
Ajattelin lähinnä, että jos turbon äänet kuuluisivat paremmin...
Onko pelkästä turbon vaihdosta hyötyä? Siis mulla on nyt vaan tehoputki ja kohta lastu. Vai jos vaihtaa turbon, pitääkö kopeloida ruiskutusta ja hommata mansikoita maksava cooleri ja sen jälkeen kärsiä siitä ettei kone enää kestä kovin pitkään ja huomata että turbonvaihtoprojektiin meni PALJON rahaa?
Käykö joku parempi turbo tuohon pakosarjaan suoraan kiinni, paljon maksaa?BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
-
Ajattelin lähinnä, että jos turbon äänet kuuluisivat paremmin...
Onko pelkästä turbon vaihdosta hyötyä? Siis mulla on nyt vaan tehoputki ja kohta lastu. Vai jos vaihtaa turbon, pitääkö kopeloida ruiskutusta ja hommata mansikoita maksava cooleri ja sen jälkeen kärsiä siitä ettei kone enää kestä kovin pitkään ja huomata että turbonvaihtoprojektiin meni PALJON rahaa?
Käykö joku parempi turbo tuohon pakosarjaan suoraan kiinni, paljon maksaa?
(on muuten vähän mut ei voi mitään)BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
Comment