Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11098
    • Oulu

    Originally posted by Skarpa View Post
    No perhana, hieno juttu!
    Jep oli heti pistettävä tilaukseen yksi setti vaikkei juuri välitöntä tarvetta ole Jostain syystä en konetyypillä löytänyt noita renkaita, mutta männänrenkaiden bmw varaosanumerolla löyty.

    Tuossa on sit rautalohkon/putkitetun lohkon renkaat: https://catalog.mahle-aftermarket.co...ilterId=983454

    Eli noissa näyttää lukevan että kromi pinnotteiset, mut nikasil lohkolle lukee vain fosfationti öljyrenkaan kohdalla. Oisko ideana, että rautalohkossa kuluva osapuoli on itse pytty, mutta nikasil versiossa taas männänrenkaat. :think

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • jussika
      Newbiemmer
      • Jul 2004
      • 27
      • Salahmi

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Eikä se mittausalue alapäästä mihinkään katoa vastuksella. Siinä vaan käy niin että kun tarpeeksi ison vastuksen pistää kiinni, niin ei enään ecu:n mittatarkkuus riitä alapäässä. ms41:ssä ei kun ei esim. tarkkuus ole kuin 8 bittiä. Mitä ite pyörittelin excelillä tuota, niin 2,2 k ohmin vastuksella esim. saa maffin riittämään reiluun 300 hepan tehoon, mutta tyhjäkäynnin ilmamäärälläkin mittatarkkuus riittää. Tuota isommilla vastuksilla aletaan mennä siihen että ei emään mittatarkkuus riitä ja varmaan alkaa tulla ongelmia pitää kone käynnissä. Noissa isommissa maffeissa käyrän muoto pysyy järkevänä, että mittatarkkuus riittää alhaallakin.

      Mut itsellä jäi käytännön vastuskokeilut vielä tekemättä, kun ei ongelmat tosiaan johtunut maffin loppumisesta.
      Itsellä 2,5kohmin vastus käytössä m52b28:ssa. Bensa- ja sytkäkartoissa on vain eka sarake tiputettu 35mg/stroke loadille. Pikavilkaisulla jonkun random viimekesän log näyttää n. 640mg/stroke n. 0,7 barin ahdoilla max arvoksi mulla.
      e39 528i hx40

      Comment

      • Jarpeli
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 510
        • vaasa

        Mitenköhän noi M54 männänrenkaat mahtaa toimia rautalohkossa?

        TecDoc Catalogue by TecAlliance - one of the world's leading global vehicle and spare parts catalogues for the automotive aftermarket based on the TecDoc standard.


        Yhtäkkiseltään P voisi viitata Phosphat:iin. joka taas oletettavasti kuluisi rautalohkossa nopeasti.
        Mutta muutamia tullut vastaa missä in sisuskaluja käytetty M50 lohkossakin joten luulisi toimivan.
        Last edited by Jarpeli; 14-02-2017, 10:39.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11098
          • Oulu

          Originally posted by Jarspi View Post
          Mitenköhän noi M54 männänrenkaat mahtaa toimia rautalohkossa?

          TecDoc Catalogue by TecAlliance - one of the world's leading global vehicle and spare parts catalogues for the automotive aftermarket based on the TecDoc standard.


          Yhtäkkiseltään P voisi viitata Phosphat:iin. joka taas oletettavasti kuluisi rautalohkossa nopeasti.
          Mutta muutamia tullut vastaa missä in sisuskaluja käytetty M50 lohkossakin joten luulisi toimivan.
          M54 lohko on käsittääkseni rautaputkilla. :think Kuten esim. M52tu lohkokin, missä käytetään samoja männänrenkaita, kuin m50 koneissakin.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11098
            • Oulu

            Originally posted by jussika View Post
            Itsellä 2,5kohmin vastus käytössä m52b28:ssa. Bensa- ja sytkäkartoissa on vain eka sarake tiputettu 35mg/stroke loadille. Pikavilkaisulla jonkun random viimekesän log näyttää n. 640mg/stroke n. 0,7 barin ahdoilla max arvoksi mulla.
            Eli maf karttaan ei ole koskettu ollenkaan jolloin kuorma ei ole "oikea". Tuo tapa ei sit ole mikään kaikein paras tapa, koska kuormaa käytetään monessa paikkaa hyväksi ja nyt nämä toiminnot ei toimi kuten on tarkoitettu. Toki taas vähän riippuu ja roikkuu kuinka paljon haittaa siitä on. Mut esim. Vanos kartoissa joku 30kg kilon muutos kuormassa väärässä paikkaa aiheuttaa koneen rykimistä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Jarpeli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 510
              • vaasa

              Originally posted by Pazi88 View Post
              M54 lohko on käsittääkseni rautaputkilla. :think Kuten esim. M52tu lohkokin, missä käytetään samoja männänrenkaita, kuin m50 koneissakin.
              Mikä on wikipediassa täytyy olla totta.
              The M54 uses an aluminium block and aluminium cylinder head with cast iron cylinder liners

              Herätti vain kummastusta tuo malken P.

              Jottei tämä nyt aivan jonninjoutavaksi höpöttämiseksi menisi niin onkohan nykyään joku jo tehnyt aftermarket öljycooleri palikoita M52 koneeseen.
              Joskus maailman aikaan oli noita korkki adaptereita mutta nekin maksoivat enemmän kun S50 suodatin jalka.
              Last edited by Jarpeli; 14-02-2017, 10:56.

              Comment

              • jussika
                Newbiemmer
                • Jul 2004
                • 27
                • Salahmi

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Eli maf karttaan ei ole koskettu ollenkaan jolloin kuorma ei ole "oikea". Tuo tapa ei sit ole mikään kaikein paras tapa, koska kuormaa käytetään monessa paikkaa hyväksi ja nyt nämä toiminnot ei toimi kuten on tarkoitettu. Toki taas vähän riippuu ja roikkuu kuinka paljon haittaa siitä on. Mut esim. Vanos kartoissa joku 30kg kilon muutos kuormassa väärässä paikkaa aiheuttaa koneen rykimistä.
                On toki väärä tapa, mutta sen saa toimimaan tuollakin tavalla ja pääsee aika pitkälle vakio ilmanmääränmittarillakin. Halusin vain huomauttaa että niitä load sarakkeitten arvoja voi muuttaa millä saa sen tyhjäkäynnin paremmaksi. Tietysti joutuu säätämään kaiken uusiksi, mutta jos suutimia, imusarjaa jne vaihdetaan, lisätään ahdinta niin muutenkin joutuu säätämään uusiksi.

                Vanoshan on on/off tyyppiä näissä ja ms41.0 käyttää load arvoja vain kevyellä kaasulla minimikuorman määrittämiseen (riipuen vedenlämpötilasta/kierroksista)?
                e39 528i hx40

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15232
                  • Ajamisen Iloa

                  jussika haluatko laittaa kuvia ja sellaisen asennus for dummies selityksen tuosta vastuksen lisäämisestä. Mihin se lisätään?
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11098
                    • Oulu

                    Originally posted by jussika View Post
                    On toki väärä tapa, mutta sen saa toimimaan tuollakin tavalla ja pääsee aika pitkälle vakio ilmanmääränmittarillakin. Halusin vain huomauttaa että niitä load sarakkeitten arvoja voi muuttaa millä saa sen tyhjäkäynnin paremmaksi. Tietysti joutuu säätämään kaiken uusiksi, mutta jos suutimia, imusarjaa jne vaihdetaan, lisätään ahdinta niin muutenkin joutuu säätämään uusiksi.

                    Vanoshan on on/off tyyppiä näissä ja ms41.0 käyttää load arvoja vain kevyellä kaasulla minimikuorman määrittämiseen (riipuen vedenlämpötilasta/kierroksista)?
                    Juu toimii se niinkin ja itseasiassa moni kaupallinen softa on myös tehty käsittääkseni noin. Eikä siinä varmasti ole loppujen lopuksi suurta ongelmaa, kun kaikki on vaan kohdallaan. Kuhan nyt halusin päteä

                    Sitä vanoksen minimikuormaa kun pistää liian pienelle esim. niin kone alkaa niillä alueilla nykimään aika pahasti. Mutta itseasissa tuolla tavalla tehtynä kuorman arvo tippuu jolloin ongelmaa ei edes tule. Toki jos vanoksen haluaa kääntyilevän samassa tilanteessa kuin aiemmin, pitää noita karttoja laskea tarpeen mukaan.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • jussika
                      Newbiemmer
                      • Jul 2004
                      • 27
                      • Salahmi

                      Originally posted by Remotion View Post
                      jussika haluatko laittaa kuvia ja sellaisen asennus for dummies selityksen tuosta vastuksen lisäämisestä. Mihin se lisätään?
                      Vastus tulee mafin output eculle johtoon (keltainen). Eli johto katkaistaan ja lisätään haluttu vastus väliin ja kutistesukkaa päälle. Minulla on 1kohm ja 1,5kohm sarjaankytkettynä(peräkkäin = 2,5kohm), ihan perus 1/4W metallikalvovastukset. Itsellä tosin kaikkia johtoja jatkettu koska ilmanmääränmittari on oikean etuvalon takana. Lisäsin 2-napaisen Amp superseal-liitimen keltaisen johdon väliin, että saan helposti vaihdettua vastusta tarvittaessa, tekemällä liittimen vastakappaleeseen johtolenkin jossa vastus välissä.

                      Nyt ei ole mahdollisuutta kuviin minun toteutuksesta, mutta seuraavasta linkistä näkyy johtojen värit selityksineen ja kuvia liittimestä: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/...sting-t335401/
                      e39 528i hx40

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Jarspi View Post
                        Mitenköhän noi M54 männänrenkaat mahtaa toimia rautalohkossa?

                        TecDoc Catalogue by TecAlliance - one of the world's leading global vehicle and spare parts catalogues for the automotive aftermarket based on the TecDoc standard.


                        Yhtäkkiseltään P voisi viitata Phosphat:iin. joka taas oletettavasti kuluisi rautalohkossa nopeasti.
                        Mutta muutamia tullut vastaa missä in sisuskaluja käytetty M50 lohkossakin joten luulisi toimivan.
                        Oikein hyvin, kromirenkaita sen sijaan ei yleensä kannata pistää vanhaan koneeseen kun itse rengas ei kulu millään ja sopeutuu erittäin huonosti vanhaan sylinteriin. Kromirengas vaatinee aina vähintään karkean hoonauksen, mielellään porauksen kanssa jotta välykset saa alueelle samalla. Muutenkin kromirenkaan suurin käyttösyy ei ole sen kulumattomuus vaan sen alhaisempi kitka vs rautarenkaat, nykyrautarenkaissa on monesti molybdeniiä seassa jolloin niiden kitka on jopa alhaisempi kuin kromirenkaiden.

                        Comment

                        • Tuukkaw
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 745
                          • Tre

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Pikku vinkki niille, jotka on manannu noiden nikasil lohkon männänrenkaiden kovaa hintaa. Ne kun maksaa joku 70-90€ per pytty marmorilla, ja rautalohkoon saa melkeen koko koneen männänrenkaat samaan hintaan.

                          Niin onnistuin mahlen kataloogista kaiveleen nikasil lohkon männänrenkaat: https://catalog.mahle-aftermarket.co...814&d=&subId=6

                          Eli mahle osanumero: 083 16 N0

                          Tuolla osanumerolla onnistuin itselle ostamaan mahle setin hintaan 20€/pytty. Joku paikallinen varasosatiskikin ehkä saa tuolla osanumerolla tilattua renkaat.

                          EDIT tuossa vaikka avaldin sivuilta: http://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/12824431/10743
                          Toki lukee ettei varastossa.

                          Ja sit vaikka autonvaraosat24.fi: https://www.autonvaraosat24.fi/mahle-original/2675610
                          Onko noissa jotain merkittävää eroa vaikka Goetzen renkaisiin jota saa alle 20€ pytty :think
                          61 Ford
                          79 HD

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11098
                            • Oulu

                            Originally posted by Tuukkaw View Post
                            Onko noissa jotain merkittävää eroa vaikka Goetzen renkaisiin jota saa alle 20€ pytty :think
                            No se että goetzen renkaat ei oo tarkotettu nikasil lohkoon.

                            EDIT ja toki mahle on vielä oem valmistaja.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Tuukkaw
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 745
                              • Tre

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              No se että goetzen renkaat ei oo tarkotettu nikasil lohkoon.

                              EDIT ja toki mahle on vielä oem valmistaja.
                              Tämä itse asiassa pisti silmään kun samoja goetzen renkaita myydään rauta sekä alumiini lohkoon. Kun olen aina ollut siinä ymmäryksessä että niihin on omat renkaansa ja tätä asiaa pitikin tiedustella foorumilta kun ei intternetti osannut kertoa mitään noista goetzen tuotteista tarkemmin. No hyvä etten renkaita ole vielä mistään tilannut
                              Eli täytyy suosiolla ostaa nuo mahlet.
                              61 Ford
                              79 HD

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11098
                                • Oulu

                                Goetzen kataloogissa ei lue lohkosta mitään. Pelkästään m52b28. Mutta noita m52 koneita on tehty ainakin 3 eri lohkolla, eli nikasil, rauta ja rautaputkitetulla alulohkolla. Kahteen viimeiseen menee samat männänrenkaat kuin m50 vanos koneisiinkin bmw varaosanumeroiden perusteella ja näin on goetzen renkaidenkin kanssa. Mutta bmw antaa eri varaosanumeron nikasil lohkolle. Tuolla mahlen katalogissa löyty vastine tolle nikasil renkaiden varaosanumerolle ja siellä lukee myös erikseen m52b28 nikasil.

                                EDIT noita mahlen nikasil renkaita minä en aikasemmin ole löytänyt, koska kun hakee m52b28 hakusanalla, niin se ei anna niitä tulokseksi. Mut en tiedä harrastaako muut noiden kataloogien selailua huvikseen, mut nyt löysin tuo vahingossa, kun haeskelin bmw osanumerolla noita.
                                Last edited by Pazi88; 14-02-2017, 20:00.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎