Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Juu niin on ja olen tuon perus bensakartan säätänyt kohdilleen e85:lle ja noille suuttimille. Mut oisin mielellään kokeillut millasesta WOT rikastuksesta tuo tykkää. Nyt mennään 10% rikastuksella. Ja sit vielä kokeillut millä ennakolla tuo vetäis parhaiten.
    Juu E85:llä säätöikkuna on laaja, ts. eri rikastuksilla ja ennakoilla tehot suht vakiot, ei niitä tosiaan muuten kuin penkissä saa optimoitua täysin. Toisaalta 98% maksimista tulee melkein säädöillä kuin säädöillä kunhan ennakkoa on riittävästi.

    Comment

    • Makisalo
      Newbiemmer
      • Nov 2016
      • 11
      • Jalasjärvi

      Työreissulle mahtavaa lukemista, ku autos istumista 4h!

      Oman e36 kävin joku aika takaperin penkittämäs, m50b25vanos:
      -kiina pakosarja
      -oma imunokka hiottu
      -vanoksettoman imunokka pakonokkana
      Tuloksena 239hp ja 282nm.. olen tyytyväinen siihen!

      Nyt on uuden moottorin rakennus alotettu ja osien hommaaminen alkanu:
      M52b28 lohko, nikasil pinnotteella-> helicoileja vailla
      -vanokseton kansi (m50b25), ja nokat imunokkia hiottuna molemmin puolin
      -s50b30 pakosarja ja suuttimet
      -70mm kaasuläppä pitäs viä omaan imusarjaan laittaa.

      Moottorin ohjaus oli tarkotus jättää vakioksi, toki mielipiteen siitäki voi antaa.
      Myös kaiken näköistä kompinaatiota alakerralle olen miettinyt, ku nuota moottoreita tuos olis että kannattaisko esim mäntiä sekotella? Tavoitteena tietenki vähä puristuksia nostaa?

      Vinkit on tervetulleita ��
      Last edited by Makisalo; 02-04-2017, 22:44.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16437
        • Asikkala

        Originally posted by Makisalo View Post
        Työreissulle mahtavaa lukemista, ku autos istumista 4h!

        Oman e36 kävin joku aika takaperin penkittämäs, m50b25vanos:
        -kiina pakosarja
        -oma imunokka hiottu
        -vanoksettoman imunokka pakonokkana
        Tuloksena 239hp ja 282nm.. olen tyytyväinen siihen!

        Nyt on uuden moottorin rakennus alotettu ja osien hommaaminen alkanu:
        M52b28 lohko, nikasil pinnotteella-> helicoileja vailla
        -vanokseton kansi (m50b25), ja nokat imunokkia hiottuna molemmin puolin
        -s50b30 pakosarja ja suuttimet
        -70mm kaasuläppä pitäs viä omaan imusarjaan laittaa.

        Moottorin ohjaus oli tarkotus jättää vakioksi, toki mielipiteen siitäki voi antaa.
        Myös kaiken näköistä kompinaatiota alakerralle olen miettinyt, ku nuota moottoreita tuos olis että kannattaisko esim mäntiä sekotella? Tavoitteena tietenki vähä puristuksia nostaa?

        Vinkit on tervetulleita ��
        Mitkä nokan arvot jos 239 hp ? Oliko päästöt katsastuskelpoiset noilla nokilla ? Missä ja koska penkitetty ?

        Millä arvoilla nokat uuteen pataan ?

        Comment

        • Makisalo
          Newbiemmer
          • Nov 2016
          • 11
          • Jalasjärvi

          Vakio imunokka hiottiin, perusympyrästä vaan. Päästöjä ei oo mitattu, ku niillä ei oo mulle väliä..

          Ajtech seinäjoella auton repi penkissä.

          Laittaisin kyllä kuvan asiasta muttaku en osaa.. ��
          Last edited by Makisalo; 03-04-2017, 06:20.

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            Miksi vanos jää pois? Kyllä kai moottori niin ohjaus kannattaa ainakin säädättää
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11098
              • Oulu

              No melkeen jo tehoista voi sanoa että imunokka on jotain 240-260 asteen välillä n. 10mm nostolla. Iskutilavuuden kasvatuksella tehot ei välttämättä edes juurikaan tuosta nuose, mutta vääntöä toki tulee lisää.

              Jos joku rallipeli kyseessä, niin vanoksella ei sillon niin väliä oo.
              Last edited by Pazi88; 03-04-2017, 06:38.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Makisalo
                Newbiemmer
                • Nov 2016
                • 11
                • Jalasjärvi

                Joo nosto oli karvan alle 10mm, ja nyt ku tulee vanoksettomat nokat niin nosto olis vähä vajaa 11mm. Vanoksen kans nyt on vähä niin ja näin, ainaki tähän asti sen säätäminen ei oo pelannu, ja toki ajotusta muuttamalla sais säädettyä, mutta jääpä ainaki kilo pois painosta

                Vanoksen aukasua koitettiin penkis säätää aikasemmalle, mutta tuloksena kauheet montut vääntökäyrään 3,500rpm kohdalla.. ja ala väännöt on kateissa (johtuisko vanoksesta). 3500rpm jälkeen vääntökäyrässä semmonen +50nm nousu ja melkein tasanen viiva aina 7000rpm asti. Huippu teho tais olla jossain 6500rpm kohdilla...

                Joo ja tarkotus olis sitä vääntöä saadakki lisää, mielellään sinne yli 300nm ja reilusti yli

                Ajtech sai hyvin säädettyä sitä omaa poksia, saatiin säätöhommilla vielä 10hp ja 10nm lisää.
                |
                |
                \/
                Attached Files
                Last edited by Makisalo; 03-04-2017, 11:55.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11098
                  • Oulu

                  Jämymmillä nokilla sitä vanoksen kääntöä kannattaa säätää ylemmäksi eikä alemmaksi. Lähempänä 5000 on ollu mun kokeiluissa paras arvo. Ainakin b28:ssa tuolla saa melko isonkin eron aikaan.

                  EDIT seurasitteko seosta? Noissa motronikeissa on vissiin sama homma mikä ms41 siemessissäkin, että WOT rikastus menee vasta 3,5k jälkeen päälle, eli sitä ennen mennään 14.7 seoksella. Siksi tossa väännössä on tommonen hyppy ylöspäin, kun siirrytään WOT rikastuksen alueelle.
                  Last edited by Pazi88; 03-04-2017, 12:01.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Siksi tossa väännössä on tommonen hyppy ylöspäin, kun siirrytään WOT rikastuksen alueelle.
                    Ihan on M52:sen imusarjan resonanssi joka alkaa tuossa 3500rpm kohdalla, virinokilla vääntölisä on selvästi suurempi kuin vakionokilla. Näkyy vääntökäyrän lisäksi täytöksissä, aivan yhtäläinen vääntökäyrä ulostuu itselläkin.

                    Edit: Tuossa on M50-sarjalla, näköjään virinokkien kanssa sekin resonoi nätisti, yleensä ei M50-imusarja toimi noin nätisti.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11098
                      • Oulu

                      Originally posted by naukkis View Post
                      Ihan on M52:sen imusarjan resonanssi joka alkaa tuossa 3500rpm kohdalla, virinokilla vääntölisä on selvästi suurempi kuin vakionokilla. Näkyy vääntökäyrän lisäksi täytöksissä, aivan yhtäläinen vääntökäyrä ulostuu itselläkin.

                      Edit: Tuossa on M50-sarjalla, näköjään virinokkien kanssa sekin resonoi nätisti, yleensä ei M50-imusarja toimi noin nätisti.
                      On siinä semmonen tasasempi alue, mutta ei nyt tommosta kuitenkaan että vääntö tippuu pienemmäksi. Mulla ainakin vakio rikastuksella tuntuu selvä tehopiikki siinä missä WOT rikastus menee päälle. Mut kun vaihto WOT rikastuksen koko kierrosalueelle, niin pers dynon perusteella vetää tasasesti läpi alueen ilman mitään tehopiikkiä. Selvä ero.

                      Tohon aiempaan ennakoiden ihmettelyyn, niin näköjään ihan RPM käppyröitä tarkastelemalla näkee aika hyvin mikä ennakko toimii hyvin. Esim:


                      Tummemman valkonen käppyrä on pienemmällä ennakolla ja se nousee huomattavasti nopeammin, mitä toinen isommalla ennakolla oleva. Mulla ainakin näyttää tommonen 25-27 astetta WOT asennossa olevan kaikkein optimein viinalle. 27 asteesta kun pistää enemmän, niin sit tippuu tehot aika radikaalisti.

                      EDIT ihme ennakoiden häröilyä tuolla "kuolleella alueella" alle 2000 kierroksen, vaikka kaasu on pohjassa. Mikähän siellä nyt on vikana...

                      EDIT2 meni vissiin ennakot kohdilleen, kun alko kytkin luistamaan
                      Last edited by Pazi88; 03-04-2017, 17:55.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Makisalo
                        Newbiemmer
                        • Nov 2016
                        • 11
                        • Jalasjärvi

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        On siinä semmonen tasasempi alue, mutta ei nyt tommosta kuitenkaan että vääntö tippuu pienemmäksi. Mulla ainakin vakio rikastuksella tuntuu selvä tehopiikki siinä missä WOT rikastus menee päälle. Mut kun vaihto WOT rikastuksen koko kierrosalueelle, niin pers dynon perusteella vetää tasasesti läpi alueen ilman mitään tehopiikkiä. Selvä ero.

                        Tohon aiempaan ennakoiden ihmettelyyn, niin näköjään ihan RPM käppyröitä tarkastelemalla näkee aika hyvin mikä ennakko toimii hyvin. Esim:


                        Tummemman valkonen käppyrä on pienemmällä ennakolla ja se nousee huomattavasti nopeammin, mitä toinen isommalla ennakolla oleva. Mulla ainakin näyttää tommonen 25-27 astetta WOT asennossa olevan kaikkein optimein viinalle. 27 asteesta kun pistää enemmän, niin sit tippuu tehot aika radikaalisti.

                        EDIT ihme ennakoiden häröilyä tuolla "kuolleella alueella" alle 2000 kierroksen, vaikka kaasu on pohjassa. Mikähän siellä nyt on vikana...

                        EDIT2 meni vissiin ennakot kohdilleen, kun alko kytkin luistamaan
                        Pystyyköhän boschin poksista tuota wottia säätämään? Onko käsitystä?

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11098
                          • Oulu

                          Originally posted by Makisalo View Post
                          Pystyyköhän boschin poksista tuota wottia säätämään? Onko käsitystä?
                          Mulla saatto olla jotain niillekkin koneella. Pitää kattoa jos kerkeän vilkaiseen.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11098
                            • Oulu

                            Originally posted by Makisalo View Post
                            Pystyyköhän boschin poksista tuota wottia säätämään? Onko käsitystä?
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Mulla saatto olla jotain niillekkin koneella. Pitää kattoa jos kerkeän vilkaiseen.

                            -413 boksille en ainakaan löytänyt mitään WOT detection karttaa. WOT rikastus kyllä löytyy, mutta ei tosiaan mitään minkä perusteella WOT tila määritetään.

                            Ainakin noilla xdf:llä joita löysin on säädettävyys melko heikkoa. Swappaisin suosiolla siemenssin ms41:n tilalle

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Makisalo
                              Newbiemmer
                              • Nov 2016
                              • 11
                              • Jalasjärvi

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              -413 boksille en ainakaan löytänyt mitään WOT detection karttaa. WOT rikastus kyllä löytyy, mutta ei tosiaan mitään minkä perusteella WOT tila määritetään.

                              Ainakin noilla xdf:llä joita löysin on säädettävyys melko heikkoa. Swappaisin suosiolla siemenssin ms41:n tilalle
                              Juurikin tuo -413 loppunen poksi mulla siinä on, mutta löytyy kyllä 2 johtosarjaa siemenssin pokseilla, toisen alkuperä epäselvä ja toinen on e39 528:sta. Täytyy varmaan päivittää seki samalla..

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11098
                                • Oulu

                                Toki sulla tulee vähän kikkailu koska oot ottamassa vanoksen pois. Siemenssissä on kyllä mahdollista ottaa vanos pois käytöstä, eli se ei ole ongelma.
                                Code:
                                Byte 4
                                Bit 5 = 0 = VANOS delete
                                Mutta vielä ongelmaksi jää nokan triggeröinti.

                                NV nokan tirggerilevy on tollanen yksi tappi:


                                Mutta m52/m50 vanos triggeri levy on tollanen puolen kierroksen versio:


                                Ja koska kiinnitys on 3 vs 4 pulttia, niin joudut tekeen patenttia. Toki sama ongelma on sulla sillä -413 boksillakin. Kummatkin kyllä taitaa kydä ilman nokan triggeröintiä, mutta mulla ei oo kokemusta että miten hyvin.
                                Last edited by Pazi88; 04-04-2017, 10:32.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎