Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5258
    • Pirkkala

    Minustakin mittalaitteet on suht turhia jos ne ei näytä oikein.


    Lähtökohtaisesti esim reikämikrot maksaa sen verran että sitä ei moni käytä vasarana, ja ne näyttää oikein.

    Niiden kalibrointi on ammattilaisten työtä.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Juho_
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2016
      • 1064
      • Suomi

      Jos olisi kyse ammattikoulun työkaluista, niin silloin pitäisikin epäillä mikrometrien / heittokellojen yms. kuntoa ja niillä saatuja mittatuloksia.
      Käytännön esimerkkinä huvikseen joskus kun olin amiksessa ja löysin jonkun 75-100mm mikrometrin. Mittasin sillä yhen käytetyn 83mm poraukselle tarkoitetun männän ja tulokseksi tuli jotain 83,22mm tms. "pientä heittoa" siis.
      Sen olisi pitänyt olla 82,93~82,96mm luokkaa.

      Joku käsitys pitää siis olla et mitä mitattavan kappaleen mitan pitäis suunnilleen edes olla.

      Ei se mikrometrien ja heittokellojen käyttö ole kuitenkaan älyttömän vaativaa.
      Kyllä niitä osaa lukea, jos on edes joku haju niiden käytöstä.
      Asia erikseen sitten ymmärtääkö käyttää oikein.. ettei nyt esimerkiksi mene tiukkaamaan käsin mikrometriä vaikkapa männän helmoihin silleen et on "varmasti tiukalla" (siinä on räikkä, mut se ei ollut pointti esimerkissä).
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by Juho_ View Post
        Jos olisi kyse ammattikoulun työkaluista, niin silloin pitäisikin epäillä mikrometrien / heittokellojen yms. kuntoa ja niillä saatuja mittatuloksia.
        Käytännön esimerkkinä huvikseen joskus kun olin amiksessa ja löysin jonkun 75-100mm mikrometrin. Mittasin sillä yhen käytetyn 83mm poraukselle tarkoitetun männän ja tulokseksi tuli jotain 83,22mm tms. "pientä heittoa" siis.
        Sen olisi pitänyt olla 82,93~82,96mm luokkaa.

        Joku käsitys pitää siis olla et mitä mitattavan kappaleen mitan pitäis suunnilleen edes olla.

        Ei se mikrometrien ja heittokellojen käyttö ole kuitenkaan älyttömän vaativaa.
        Kyllä niitä osaa lukea, jos on edes joku haju niiden käytöstä.
        Asia erikseen sitten ymmärtääkö käyttää oikein.. ettei nyt esimerkiksi mene tiukkaamaan käsin mikrometriä vaikkapa männän helmoihin silleen et on "varmasti tiukalla" (siinä on räikkä, mut se ei ollut pointti esimerkissä).
        En mä sitä meinannu että niitä laitteita olis käytetty kuonahakkuina. Mutta otappa luokkahuoneellinen miehiä ja laita ne mittaamaan saman männän halkaisija samalla tönärillä. Tulokset vaihtelee niin paljon ettei niillä tee mitään. No, männän mittaus nyt on ehkä vähän kikka esimerkki. Eikä se ole välttämättä niin selvä juttu se "räikän" tarkoitus kun ekaa tai tokaa kertaa mittaa mikrolla jotain.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Juho_
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2016
          • 1064
          • Suomi

          Joo lähinnä Matuh/Urpo_rotan vastauksiin kirjoittelin.
          "Minustakin mittalaitteet on suht turhia jos ne ei näytä oikein."
          "sillä mikrollakaan tee mitään jos se heittää vaikka +/-0.05mm"

          Tuo amiksen yks mikrometri oli vähän ääriesimerkki.

          Mut juu ihan samoilla linjoilla oon. Varsinkin tönäri esimerkkisi kanssa.
          Miun mielestä ainakin tönärillä mitatessa tulee paljon herkemmin heittoa, jos samasta kohtaa mitattaisi mut mittaaja vaihtuisi.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            Ehkä siksi sen tönärin mittaustarkkuuskin/toleranssi on luokkaa 0,02-0,05.
            Tosin hyväkuntoisella kalibroidulla digitönärillä sama mittaaja pääsee satasen tarkkuuteen.

            Männän halkaisiat mitataan kaarimikrolla ja mittaustulos pitää olla saman satasen sisällä kaikilla mittaajilla.

            Ot:
            Milläs mittaatte esim. d0,6mm reiän halkaisian, vaikka satasen tarkkuudella?
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by bemmeri View Post
              Ehkä siksi sen tönärin mittaustarkkuuskin/toleranssi on luokkaa 0,02-0,05.
              Tosin hyväkuntoisella kalibroidulla digitönärillä sama mittaaja pääsee satasen tarkkuuteen.

              Männän halkaisiat mitataan kaarimikrolla ja mittaustulos pitää olla saman satasen sisällä kaikilla mittaajilla.

              Ot:
              Milläs mittaatte esim. d0,6mm reiän halkaisian, vaikka satasen tarkkuudella?
              Niin joo mitataan. Mutta kun ne tulokset ei ole kympin tai edes kahden sisällä tottumattomien kesken. Sitä mä meinasin. Mitä digitönäriin tulee niin sen näyttämiin satkuihin ei ole oikein luottaminen vaikka se sellasia näyttää.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                Originally posted by petrolhead View Post
                Niin joo mitataan. Mutta kun ne tulokset ei ole kympin tai edes kahden sisällä tottumattomien kesken. Sitä mä meinasin. Mitä digitönäriin tulee niin sen näyttämiin satkuihin ei ole oikein luottaminen vaikka se sellasia näyttää.
                Juu, niinhän kirjoitin että tönärien tarkkuus on 0,02 puoleen kymppiin.
                Tarkoitin lähinnä eromittoja noilla satasilla, joskin epäselvästi sen ilmaisin. Niissä satasen tarkkuuteen pääsee hyvällä tönärillä, kunhan sen näyttämän tuloksen vaikka "kalibroi" ensin vaikka mikrolla. Tönärillä on nopeampi mitata ja jos olisi vaikka useita satoja samanlaisia mittauksia päivänä, niin mieluummin käyttää sitä helpointa.

                Edit. Äkkinäisien on vaikeempi mitata reikää työntömitalla kuin ulkohalkaisiaa/paksuutta.
                Last edited by bemmeri; 13-01-2019, 20:47.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • hetfield
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2013
                  • 330
                  • pirkkala

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Ehkä siksi sen tönärin mittaustarkkuuskin/toleranssi on luokkaa 0,02-0,05.
                  Tosin hyväkuntoisella kalibroidulla digitönärillä sama mittaaja pääsee satasen tarkkuuteen.

                  Männän halkaisiat mitataan kaarimikrolla ja mittaustulos pitää olla saman satasen sisällä kaikilla mittaajilla.

                  Ot:
                  Milläs mittaatte esim. d0,6mm reiän halkaisian, vaikka satasen tarkkuudella?
                  - E65 730d 2003

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15232
                    • Ajamisen Iloa

                    Tulipa tässä jotain rallikoostetta katsoessa vaan ajatus että mitäköhän virityksiä noissa ralli E36:sissa käytetään yleisesti? Ja miksi ne eivät kirjoittele tänne mitään, joten jonnekihan ne varmaan kirjoittelevat mutta minne!

                    Niitä E36:sia näyttää olevan kymmeniä kotimaan ralleissa ja osa tietenkin M3 mutta varmaan suurin osa on 325 tai 328seja ja tuntuvat kiertävän aika korkealle.:think
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Tuukkaw
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 745
                      • Tre

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Tulipa tässä jotain rallikoostetta katsoessa vaan ajatus että mitäköhän virityksiä noissa ralli E36:sissa käytetään yleisesti? Ja miksi ne eivät kirjoittele tänne mitään, joten jonnekihan ne varmaan kirjoittelevat mutta minne!

                      Niitä E36:sia näyttää olevan kymmeniä kotimaan ralleissa ja osa tietenkin M3 mutta varmaan suurin osa on 325 tai 328seja ja tuntuvat kiertävän aika korkealle.:think
                      No sielä on autoja laidasta laitaan. Toiset vakio 325 ja toiset lähes 400hv M3 että siihen mahtuu aika monenlaista viritystä. Monella on esim facebookissa tiimin sivut minne päivittelevät kuulumisia. Ja harrastuksen parissa riittää sen verran muutenkin touhua että harva varmaan jaksaa foorumeilla notkua.

                      Itse olen muutaman vuoden M3 kyydissä istunut ja siihen on mahtunut aika monenlaista remonttia ja korin tekoa
                      61 Ford
                      79 HD

                      Comment

                      • sunbeam
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2008
                        • 303
                        • Hämeenlinna

                        Aika yleinen viritys hiotut nokat, pakosarja+putki ,läppärungot ja moottorinohjain 230-240hv
                        +parannettu kansi ja männät 250-270hv
                        +2.8 kampiakseli 280-290hv
                        260hv on jo aika hyvä rallissa 5.3-5.7 perävälityksellä ja viisvaihteisella suorakytkennällä

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11098
                          • Oulu

                          Originally posted by sunbeam View Post
                          Aika yleinen viritys hiotut nokat, pakosarja+putki ,läppärungot ja moottorinohjain 230-240hv
                          +parannettu kansi ja männät 250-270hv
                          +2.8 kampiakseli 280-290hv
                          260hv on jo aika hyvä rallissa 5.3-5.7 perävälityksellä ja viisvaihteisella suorakytkennällä
                          Jep niin minäkin olen ymmärtänyt, että monessa ralli 325:ssa on lähinnä hiotut nokat, putkisto/pakosarja ja säädetty aftermarket ecu. Joskus kun kysyin virtalan maurilta nokkien hionnasta vakio hytikoille, niin sano että paljon menee niitä rallibemareihin. Ja ihan vakio 325 suoralla putkella ja 7k rajottimella kuullostaa että kiertää taivaisiin asti
                          Last edited by Pazi88; 15-01-2019, 10:09.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Mitä tuossa taannoin olin välillisesti jutulla erään, sanotaan vaikka "ralli"miehen autosta jossa alulohkoinen bmw:n kutonen , niin moottorin speksit/teho/vääntö sopisi paremmin tuohon toiseen viestiketjuun. "yliluonnolliset n-viritykset"...

                            Ihan hyvä etteivät tee itseistään naurettavia "harisen", yms hevosilla... Eikös se ollu että korkeimmat vaparitehot ja - väännöt tulee vain s- tai p-moottoreista...
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Tulipa tässä jotain rallikoostetta katsoessa vaan ajatus että mitäköhän virityksiä noissa ralli E36:sissa käytetään yleisesti? Ja miksi ne eivät kirjoittele tänne mitään, joten jonnekihan ne varmaan kirjoittelevat mutta minne!

                              Niitä E36:sia näyttää olevan kymmeniä kotimaan ralleissa ja osa tietenkin M3 mutta varmaan suurin osa on 325 tai 328seja ja tuntuvat kiertävän aika korkealle.:think
                              Osa ihmisistä vaan ostelee osia, pulttaa kiinni ja kattoo mitä tapahtuu. Eikä koe mitään tarvetta kertoa siitä muille. Heitä on yllättävän paljonkin.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Matuh
                                BTCF Member
                                • Apr 2013
                                • 3702
                                • Kouvola

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Osa ihmisistä vaan ostelee osia, pulttaa kiinni ja kattoo mitä tapahtuu. Eikä koe mitään tarvetta kertoa siitä muille. Heitä on yllättävän paljonkin.
                                Niin koska mitäpä se oikeastaan muille kuuluu mitä tekee :think
                                E36 328i M50B30 turbo
                                Skoda vRS
                                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎