Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahdetut M5x moottorit, tehokäyrävertailu-topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Osku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2005
    • 3324
    • Kouvola,Pilkanmaa

    #46
    Originally posted by Supra^ View Post
    Viittaatko nyt tällä johonkin tiettyyn kokoonpanoon? Kaikissa listoilla olevissa ei-vakio-setupeissa (paitsi Z2-nokkaisissa) taitaa olla 240 nokat.
    Ei ole NV imu 240astetta millist milliin.
    E30 24V 5D "Vakio"

    Originally posted by ///Make
    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #47
      Originally posted by Osku View Post
      Ei ole NV imu 240astetta millist milliin.
      Niin siis tarkoitit minimi millin nostoa 240 duraatioilla, nyt alan ymmärtämään. Kyllähän noista Z2-nokkaisista näkee että sitä eroa tulee. Tälleen hihavakiolla heittämällä osuu myös yllättävän hyvin ihan vaan nokkien täysiä asteita vertaamalla tuo litratehonkin nousu.

      240ast vs 280ast = 17%
      88hp/ltr vs 103hp/ltr = 17%





      Korjattu nimim. Sukliksen nokkien tiedot oikeiksi.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #48
        Originally posted by ^Tonix^ View Post
        Ja tohon häviöön niin viimeksi kuin olin penkissä jossa rullat niin suoralla vaihteella perävälitys 2,65:1 eli aika rajut välit. Ajettiin siis rullissa melkeen 300km/h.
        Tulos: 680whp ja laskennallinen koneteho 731hv. Eli tässäkin vain 51hv:n häviöt.
        Tehohäviöt on sitten vedetty täysin hatusta, ei niitä kannata pitää faktana. Penkit tekee jonkinlaisen arvion rullien vapaasti pyörimisen vastuksista mutta varsinkin suuremmilla tehoilla arviot on metsässä ja pahasti. Jos rullille saadaan oikeasti 680whp eikä sitä ole jo korjattu jollain kaavalla niin moottorin pitää kehittää reilusti enemmän kuin 731hp, karkea arvio hyvästä voimansiirtoketjusta on noin 15% häviöt, mopot voimansiirron palikat ja paljon vääntöä niin häviöt alkaa kasvaa nopeastikin suuremmiksikin. Ja rulladynossa on vielä renkaat välissä joista tulee myös huomattava hävikkilisä ja tuo 15% on vain voimansiirron arvioitu hävikki, pätisi siis napadynossa.

        Tuollaisen penkin joka laskee häviöitä vapaasti pyörimisen vastuksista saa korjaamaan moottoritehot tosi ylös kun sipaisee vähän jarrua vedon jälkeen vapaastipyörimisen aikana....

        Comment

        • ^Tonix^
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 641
          • Vaasa

          #49
          Originally posted by naukkis View Post
          Tehohäviöt on sitten vedetty täysin hatusta, ei niitä kannata pitää faktana. Penkit tekee jonkinlaisen arvion rullien vapaasti pyörimisen vastuksista mutta varsinkin suuremmilla tehoilla arviot on metsässä ja pahasti. Jos rullille saadaan oikeasti 680whp eikä sitä ole jo korjattu jollain kaavalla niin moottorin pitää kehittää reilusti enemmän kuin 731hp, karkea arvio hyvästä voimansiirtoketjusta on noin 15% häviöt, mopot voimansiirron palikat ja paljon vääntöä niin häviöt alkaa kasvaa nopeastikin suuremmiksikin. Ja rulladynossa on vielä renkaat välissä joista tulee myös huomattava hävikkilisä ja tuo 15% on vain voimansiirron arvioitu hävikki, pätisi siis napadynossa.

          Tuollaisen penkin joka laskee häviöitä vapaasti pyörimisen vastuksista saa korjaamaan moottoritehot tosi ylös kun sipaisee vähän jarrua vedon jälkeen vapaastipyörimisen aikana....
          Sitte on se käytännön matemaattinen laskeminen.. Auton paino ja esim 402m loppunopeus. Niin näkee aika äkkiä mikä on metsässä ja mikä ei..

          Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?
          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
          E30 318is
          E36 M3 Coupe

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #50
            Originally posted by ^Tonix^ View Post
            Sitte on se käytännön matemaattinen laskeminen.. Auton paino ja esim 402m loppunopeus. Niin näkee aika äkkiä mikä on metsässä ja mikä ei..

            Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?
            Olisi paljon parempi vertaillakin pelkkää WHP:ta, oon täysin samaa mieltä. Mutta kun suuressa osassa porukan lappuja on printtinä ainoastaan moottoriteho...
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4319
              • Kannus/Kokkola

              #51
              Originally posted by ^Tonix^ View Post
              Sitte on se käytännön matemaattinen laskeminen.. Auton paino ja esim 402m loppunopeus. Niin näkee aika äkkiä mikä on metsässä ja mikä ei..

              Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?
              Pyöräteho rulladynossa ja pyöräteho napadynossa on kaksi eri asiaa. Rulladynossa vaikuttaa myös se miten auto on sidottu kiinni ja kuinka paljon rullien pyöriminen ottaa voimaa. Sen takia pelkkien pyörätehojen vertailu noiden välillä ei oikein toimi. Rulladynon koneteho on järkevämpi vertailukohta siinä mielessä, että siinä on mitattu downrunissa myös se sillä hetkellä vallitseva renkaiden/rullan välinen häviö. Eihän nuo mitään absoluuttisia totuuksia koskaan ole.

              Lyökää logit dynovedoista näkyville, jossa näkyy suuttimien käyttöaste (ja bensanpaine) niin alkaa olemaan paljon enemmän vertailukelpoisia asioita.

              Comment

              • ^Tonix^
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 641
                • Vaasa

                #52
                Originally posted by Maza View Post
                Pyöräteho rulladynossa ja pyöräteho napadynossa on kaksi eri asiaa. Rulladynossa vaikuttaa myös se miten auto on sidottu kiinni ja kuinka paljon rullien pyöriminen ottaa voimaa. Sen takia pelkkien pyörätehojen vertailu noiden välillä ei oikein toimi. Rulladynon koneteho on järkevämpi vertailukohta siinä mielessä, että siinä on mitattu downrunissa myös se sillä hetkellä vallitseva renkaiden/rullan välinen häviö. Eihän nuo mitään absoluuttisia totuuksia koskaan ole.

                Lyökää logit dynovedoista näkyville, jossa näkyy suuttimien käyttöaste (ja bensanpaine) niin alkaa olemaan paljon enemmän vertailukelpoisia asioita.
                Tiedän hyvinkin että rullat ja navat ei vertauskelpoisia enkä ole niin väittänyt.. Siksi esitinkin kaksi vertilua omasta autosta jotka mitattu rullilla.
                Ja omia napalukemia vertasin muitten ns konelukemiin.

                En vieläkään voi uskoa että 2800cc 240 nokilla "kehittää" huomattavasti enemmän tehoa kuin 3150cc 268/280 nokilla.
                vaikka olisi 2.8ssa puristussuhde 15:1 ja nokat ihan millä ajoituksilla vaan.
                e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                E30 318is
                E36 M3 Coupe

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #53
                  Originally posted by ^Tonix^ View Post
                  En vieläkään voi uskoa että 2800cc 240 nokilla "kehittää" huomattavasti enemmän tehoa kuin 3150cc 268/280 nokilla.
                  vaikka olisi 2.8ssa puristussuhde 15:1 ja nokat ihan millä ajoituksilla vaan.
                  Eri dynojen tulokset nyt eivät ole täysin vertailukelpoisia ikinä.

                  Mutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....

                  Enemmän kuin sitä tehon absoluuttista määrää kannattaa katsoa niitä tehokäyriä, jos samanlaisella konfiguraatiolla ja ahtopaineilla käyrä on identtisen muotoinen niin huippuarvojenkin voisi epäillä olevan....

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11092
                    • Oulu

                    #54
                    Millä perusteella välijäähdyttimen poisjättäminen lisää tehoa?

                    Kuulostaa siis todella oudolta, mut jos sulla on hyvät perusteet, niin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu jättää välijäähdytin pois.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • ^Tonix^
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 641
                      • Vaasa

                      #55
                      Originally posted by naukkis View Post
                      Eri dynojen tulokset nyt eivät ole täysin vertailukelpoisia ikinä.

                      Mutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....

                      Enemmän kuin sitä tehon absoluuttista määrää kannattaa katsoa niitä tehokäyriä, jos samanlaisella konfiguraatiolla ja ahtopaineilla käyrä on identtisen muotoinen niin huippuarvojenkin voisi epäillä olevan....
                      Sehän on itsestään selvää ettei eri dynot ole täysin vertailukelpoisia. Mutta jos kahdessa 400hv+ autossa samat pyörätehot mutta koneteho eroaa 100hv niin on jo aika ihme (molemmat ajettu rullilla)

                      Välillä tuntuu kyllä siltä ettei porukka lue aikasempia postauksia ollenkaan.. Näkee vain yhden viestin ja vastaa siihen.
                      Vertailussa on vaikka kuinka monta lähes identtistä konetta mutta yhdestä tulee 20hv enempi/litra kuin muista, jopa huomattavasti pienemmällä ahtimella.. Tietääkseni isompi ahdin yleensä pystyy siirtämään enempi ilmaa samalla paineella kuin pienempi..

                      Ja tohon cooleri hommaan:
                      Eli väität että jos otan coolerin autostani pois niin huipputeho nousee?
                      e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                      E30 318is
                      E36 M3 Coupe

                      Comment

                      • Miuge
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 630
                        • Tampere

                        #56
                        Niinhän se kai on, että joissain tietyissä tapauksissa välijäähdyttimen pois jättämisellä on saavutettu korkeampi teho, mutta ei voida kuitenkaan yleistää Asia on kuitenkin useiden eri muuttujien summa.
                        Webshop - MRT Engineering
                        Facebook - MRT Engineering
                        Instagram - mrtengineering
                        YouTube - miugemrt

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Millä perusteella välijäähdyttimen poisjättäminen lisää tehoa?

                          Kuulostaa siis todella oudolta, mut jos sulla on hyvät perusteet, niin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu jättää välijäähdytin pois.
                          Polttoaineseos pitäisi saada höyrystymään täydellisesti ennen palotapahtumaa, kaikki sen jälkeen tapahtuva höyrystyminen on pois tehollisesta keskipaineesta. Omakohtaista kokemusta ei ole mutta kuulopuheiden mukaan porukka ajelee jopa 3-4 barin ahtopaineilla korkeapuristeisilla koneilla ilman välijäähyä, ja nimenomaan testattuna että välijäähyn jättäminen pois lisää tehoa. Välijäähyn ykköstavoitehan on ottomoottorissa vähentää nakutusta ja jos mitään nakutusta ei ilmene ilmankaan niin suurempia haittoja poisjättämisestäkään ei ole.

                          Ite en ole testannut, voi olla että välijäähyn kanssa pääsee lähemmäksi stökiömetrista seosta kuin ilman ja sitä myötä parempiiin lopputuloksiin mutta netti on täynnä kokemuksia paremmista lopputuloksista E85:llä ilman välijäähyä....

                          Comment

                          • Bansku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2011
                            • 1493
                            • Savo

                            #58
                            Täytyy ens viikonlopulla jos penkkiin pääsee niin laittaa uutta lappua tulemaan, sama penkki kun viimeksi niin näkeepähän muutoksien tuoman eron

                            Comment

                            • HeiSy
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 260
                              • Suomi

                              #59
                              Originally posted by Bansku View Post
                              Täytyy ens viikonlopulla jos penkkiin pääsee niin laittaa uutta lappua tulemaan, sama penkki kun viimeksi niin näkeepähän muutoksien tuoman eron
                              Niin aiotko ottaa välijäähdyttimen pois? Kovalla mielenkiinnolla odotan kuinka käy

                              Comment

                              • Bansku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2011
                                • 1493
                                • Savo

                                #60
                                Originally posted by HeiSy View Post
                                Niin aiotko ottaa välijäähdyttimen pois? Kovalla mielenkiinnolla odotan kuinka käy
                                En meinannu, en ota noihin ylempiin speksailuihin mitään kantaa. Tein vain nokka osastolle muutoksia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎