Originally posted by Supra^
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ahdetut M5x moottorit, tehokäyrävertailu-topic
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
-
-
Originally posted by Osku View PostEi ole NV imu 240astetta millist milliin.
240ast vs 280ast = 17%
88hp/ltr vs 103hp/ltr = 17%
Korjattu nimim. Sukliksen nokkien tiedot oikeiksi.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostJa tohon häviöön niin viimeksi kuin olin penkissä jossa rullat niin suoralla vaihteella perävälitys 2,65:1 eli aika rajut välit. Ajettiin siis rullissa melkeen 300km/h.
Tulos: 680whp ja laskennallinen koneteho 731hv. Eli tässäkin vain 51hv:n häviöt.
Tuollaisen penkin joka laskee häviöitä vapaasti pyörimisen vastuksista saa korjaamaan moottoritehot tosi ylös kun sipaisee vähän jarrua vedon jälkeen vapaastipyörimisen aikana....
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostTehohäviöt on sitten vedetty täysin hatusta, ei niitä kannata pitää faktana. Penkit tekee jonkinlaisen arvion rullien vapaasti pyörimisen vastuksista mutta varsinkin suuremmilla tehoilla arviot on metsässä ja pahasti. Jos rullille saadaan oikeasti 680whp eikä sitä ole jo korjattu jollain kaavalla niin moottorin pitää kehittää reilusti enemmän kuin 731hp, karkea arvio hyvästä voimansiirtoketjusta on noin 15% häviöt, mopot voimansiirron palikat ja paljon vääntöä niin häviöt alkaa kasvaa nopeastikin suuremmiksikin. Ja rulladynossa on vielä renkaat välissä joista tulee myös huomattava hävikkilisä ja tuo 15% on vain voimansiirron arvioitu hävikki, pätisi siis napadynossa.
Tuollaisen penkin joka laskee häviöitä vapaasti pyörimisen vastuksista saa korjaamaan moottoritehot tosi ylös kun sipaisee vähän jarrua vedon jälkeen vapaastipyörimisen aikana....
Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
E30 318is
E36 M3 Coupe
Comment
-
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostSitte on se käytännön matemaattinen laskeminen.. Auton paino ja esim 402m loppunopeus. Niin näkee aika äkkiä mikä on metsässä ja mikä ei..
Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostSitte on se käytännön matemaattinen laskeminen.. Auton paino ja esim 402m loppunopeus. Niin näkee aika äkkiä mikä on metsässä ja mikä ei..
Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?
Lyökää logit dynovedoista näkyville, jossa näkyy suuttimien käyttöaste (ja bensanpaine) niin alkaa olemaan paljon enemmän vertailukelpoisia asioita.
Comment
-
-
Originally posted by Maza View PostPyöräteho rulladynossa ja pyöräteho napadynossa on kaksi eri asiaa. Rulladynossa vaikuttaa myös se miten auto on sidottu kiinni ja kuinka paljon rullien pyöriminen ottaa voimaa. Sen takia pelkkien pyörätehojen vertailu noiden välillä ei oikein toimi. Rulladynon koneteho on järkevämpi vertailukohta siinä mielessä, että siinä on mitattu downrunissa myös se sillä hetkellä vallitseva renkaiden/rullan välinen häviö. Eihän nuo mitään absoluuttisia totuuksia koskaan ole.
Lyökää logit dynovedoista näkyville, jossa näkyy suuttimien käyttöaste (ja bensanpaine) niin alkaa olemaan paljon enemmän vertailukelpoisia asioita.
Ja omia napalukemia vertasin muitten ns konelukemiin.
En vieläkään voi uskoa että 2800cc 240 nokilla "kehittää" huomattavasti enemmän tehoa kuin 3150cc 268/280 nokilla.
vaikka olisi 2.8ssa puristussuhde 15:1 ja nokat ihan millä ajoituksilla vaan.
e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
E30 318is
E36 M3 Coupe
Comment
-
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostEn vieläkään voi uskoa että 2800cc 240 nokilla "kehittää" huomattavasti enemmän tehoa kuin 3150cc 268/280 nokilla.
vaikka olisi 2.8ssa puristussuhde 15:1 ja nokat ihan millä ajoituksilla vaan.
Mutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....
Enemmän kuin sitä tehon absoluuttista määrää kannattaa katsoa niitä tehokäyriä, jos samanlaisella konfiguraatiolla ja ahtopaineilla käyrä on identtisen muotoinen niin huippuarvojenkin voisi epäillä olevan....
Comment
-
-
Millä perusteella välijäähdyttimen poisjättäminen lisää tehoa?
Kuulostaa siis todella oudolta, mut jos sulla on hyvät perusteet, niin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu jättää välijäähdytin pois.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostEri dynojen tulokset nyt eivät ole täysin vertailukelpoisia ikinä.
Mutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....
Enemmän kuin sitä tehon absoluuttista määrää kannattaa katsoa niitä tehokäyriä, jos samanlaisella konfiguraatiolla ja ahtopaineilla käyrä on identtisen muotoinen niin huippuarvojenkin voisi epäillä olevan....
Välillä tuntuu kyllä siltä ettei porukka lue aikasempia postauksia ollenkaan.. Näkee vain yhden viestin ja vastaa siihen.
Vertailussa on vaikka kuinka monta lähes identtistä konetta mutta yhdestä tulee 20hv enempi/litra kuin muista, jopa huomattavasti pienemmällä ahtimella.. Tietääkseni isompi ahdin yleensä pystyy siirtämään enempi ilmaa samalla paineella kuin pienempi..
Ja tohon cooleri hommaan:
Eli väität että jos otan coolerin autostani pois niin huipputeho nousee?e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
E30 318is
E36 M3 Coupe
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostMillä perusteella välijäähdyttimen poisjättäminen lisää tehoa?
Kuulostaa siis todella oudolta, mut jos sulla on hyvät perusteet, niin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu jättää välijäähdytin pois.
Ite en ole testannut, voi olla että välijäähyn kanssa pääsee lähemmäksi stökiömetrista seosta kuin ilman ja sitä myötä parempiiin lopputuloksiin mutta netti on täynnä kokemuksia paremmista lopputuloksista E85:llä ilman välijäähyä....
Comment
-
Comment