Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahdetut M5x moottorit, tehokäyrävertailu-topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anteroro
    BTCF Member
    • Jan 2009
    • 434
    • oulu

    Originally posted by A.I View Post
    en kyllä kiistä tuota ahdin hommaa, mutta 2.8koneisissa Suprallakin HX40superi ja herää suht alhaalta?
    Olihan sillä pienempi pakopesäkin..
    E30 325 M-tech II DCT
    9.97s/238kmh

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      Pienempi pakopesä oli joo, ilman vanosta myös. En siltikään usko että se noin paljoa vaikuttaisi. Mulla oli tuolla setupilla myöskin kadulla 3-vaihteelta ylöspäin käppyrän mukaiset tehot (=ahdot), 1bar @ 3400rpm. Miten se ahtopaineen ohjaus oli sulla toteutettuna?
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        Originally posted by Supra^ View Post
        Pienempi pakopesä oli joo, ilman vanosta myös. En siltikään usko että se noin paljoa vaikuttaisi. Mulla oli tuolla setupilla myöskin kadulla 3-vaihteelta ylöspäin käppyrän mukaiset tehot (=ahdot), 1bar @ 3400rpm. Miten se ahtopaineen ohjaus oli sulla toteutettuna?
        Ihan traditionel turboruuvi + 0.5bar jousi hukkaportissa, nykyään tosiaan aito turbosmart kiinalaisen tilalla. perseellä ei eroa, joten portti tuskin vuosi.

        Voiko 2# pienempi pakopesä vaikuttaa noin paljon? olisi aikapaljon halvempi koittaa kuin kallis merkkiahdin.
        Sulla aika paljon venttiilit auki samaan aikaan, onko männät kuinka lähellä? ja eikö tuo ovelapin kasvatus viel tehoaluetta ylemmäs?
        Last edited by Takalo_kari; 06-07-2019, 14:04.
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • Jjaniiii
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2013
          • 1529
          • Nilsiä

          Originally posted by A.I View Post
          Ihan traditionel turboruuvi + 0.5bar jousi hukkaportissa, nykyään tosiaan aito turbosmart kiinalaisen tilalla. perseellä ei eroa, joten portti tuskin vuosi.

          Voiko 2# pienempi pakopesä vaikuttaa noin paljon? olisi aikapaljon halvempi koittaa kuin kallis merkkiahdin.
          Sulla aika paljon venttiilit auki samaan aikaan, onko männät kuinka lähellä? ja eikö tuo ovelapin kasvatus viel tehoaluetta ylemmäs?
          Meillä ainakin oli ongelmia turboruuvien kanssa ja vähä vaihdekohtasesti tahtoi portti aukeilla liia aikaseen miten halus.. Viskattiin ruuvit olan yli ja pelkillä jousilla on toiminut todella hyvin. Ehkä mac sit jossai vaiheessa jos haluaa hifistellä :think
          Instagram & Facebook
          E30 316 M50
          E36 coupe 608hp/665nm
          E36 328 F-cup coupe
          E90 320D M-sport

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            Originally posted by A.I View Post
            Ihan traditionel turboruuvi + 0.5bar jousi hukkaportissa, nykyään tosiaan aito turbosmart kiinalaisen tilalla. perseellä ei eroa, joten portti tuskin vuosi.

            Voiko 2# pienempi pakopesä vaikuttaa noin paljon? olisi aikapaljon halvempi koittaa kuin kallis merkkiahdin.
            Sulla aika paljon venttiilit auki samaan aikaan, onko männät kuinka lähellä? ja eikö tuo ovelapin kasvatus viel tehoaluetta ylemmäs?
            MACci tilalle vaan ja sähköinen ahtopaineen säätö niin ei ainakaan jää siitä kiinni. Lokeista varmaan näkisi myös ehkä jotain miten se portti siellä nyt käyttäytyy.
            Mäntä-venttiilivälihän riippuu ihan kokoonpanosta, mutta eipä mulla ollut vielä lähelläkään noin, nykyään jyrkemmät nokat ja VANOS aktivoituna YKK:ssa n. 4mm nostoa ja on vielä "turvaväliä". Selvennykseksi vielä, että tämän topicin käppyrän 2.5/1.7mm aukioloajoilla 1bar saavutettiin 3200rpm, sen jälkeen ajoin 0.9/0.9mm ajoituksilla niillä samoilla NV-nokilla, jolloin 1bar @ 3400rpm, kaikki testattu kolmosvaihteella kadulla suoralla. Tuo isompi overlap (2.5/1.7 vs 0.9/0.9) antoi siis kaikin puolin paremman käyrän mutta tyhjäkäynti meni sen verran huonoksi ettei päästöistä enää mennyt läpi.

            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • anttiviis
              BTCF Member
              • Aug 2010
              • 369
              • Kokkola

              Originally posted by A.I View Post
              Ihan traditionel turboruuvi + 0.5bar jousi hukkaportissa, nykyään tosiaan aito turbosmart kiinalaisen tilalla. perseellä ei eroa, joten portti tuskin vuosi.

              Voiko 2# pienempi pakopesä vaikuttaa noin paljon? olisi aikapaljon halvempi koittaa kuin kallis merkkiahdin.
              Sulla aika paljon venttiilit auki samaan aikaan, onko männät kuinka lähellä? ja eikö tuo ovelapin kasvatus viel tehoaluetta ylemmäs?
              Turbosmartin bleedmallinen? Niillä ainaki tahtoo portit aueta etukäteen.
              Se messinkinen rajapaineventtiili mersufoorumilta pelaa ku ei vuoda ennen ku rajapaine ylittyy.
              Last edited by anttiviis; 06-07-2019, 17:22.
              E30 325i Turbo -86
              E30 325i M-tech2 -89
              E30 316i Bavaria -91
              E39 525iA -02
              F11 530xd M-Sport -11

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3166
                • 47200

                Originally posted by A.I View Post
                ja eikö tuo ovelapin kasvatus vie tehoaluetta ylemmäs?
                heräävyyttähän sillä overlapilla saa. Päästöistä taasen ei saa läpi kun on tarpeeks 😄

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  Hyllystä löytyisi kyllä volkkarin N75 venttiili. tuolla saisi ahtoja ohjattua, mutta jotenkin luotto noihin ATK hommeleihin on vähän nihkeä, perinteinen vietäri kun on aika idioottivarma..

                  ehkä johdotan sen N75-venttiilin suosiolla kiinni..

                  mahtaakohan penkissä olla tämän jälkeen hyvä käydä, varsinkin kun paineet nousevat jo pienemmillä kierroksilla, näitähän ei ole pystytty penkissä ajamaan isommilla paineilla..

                  Jos penkkiin tarvii mennä, niin taidan vaihtaa samalla pakopesän 16# tai koko ahtimen pieman pienempään
                  Last edited by Takalo_kari; 08-07-2019, 20:26.
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • Takalo_kari
                    BTCF Member
                    • Mar 2007
                    • 1359
                    • tku

                    Tuli tuplapostaus. sorry
                    Last edited by Takalo_kari; 08-07-2019, 20:25.
                    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                    Kiitos ajastasi? :think

                    Comment

                    • anttiviis
                      BTCF Member
                      • Aug 2010
                      • 369
                      • Kokkola

                      Originally posted by A.I View Post
                      Hyllystä löytyisi kyllä volkkarin N75 venttiili. tuolla saisi ahtoja ohjattua, mutta jotenkin luotto noihin ATK hommeleihin on vähän nihkeä, perinteinen vietäri kun on aika idioottivarma..

                      ehkä johdotan sen N75-venttiilin suosiolla kiinni..

                      mahtaakohan penkissä olla tämän jälkeen hyvä käydä, varsinkin kun paineet nousevat jo pienemmillä kierroksilla, näitähän ei ole pystytty penkissä ajamaan isommilla paineilla..

                      Jos penkkiin tarvii mennä, niin taidan vaihtaa samalla pakopesän 16# tai koko ahtimen pieman pienempään
                      Ehdottomasti penkkiin. Nakuanturia vastaan ajettu etanolilla niin eniten on värinöitä tuossa ku ahdin syttyy-huippuväännön kohdalla.

                      Se rajapaineventtiili toimii kyllä ihan 100% on vaan herkkä säätää ku varttikierrosta voi olla 1bar lisää
                      E30 325i Turbo -86
                      E30 325i M-tech2 -89
                      E30 316i Bavaria -91
                      E39 525iA -02
                      F11 530xd M-Sport -11

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Originally posted by A.I View Post
                        näitähän ei ole pystytty penkissä ajamaan isommilla paineilla..
                        Mitä tarkoitat tällä?
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Mitä tarkoitat tällä?
                          Varmaan sitä että kun ei ole ollut jarrua penkissä, ei ole pystynyt säätämään tiettyjä alueita joita nyt mahdollisesti tulisi käyttöön jos ahdin heräisikin aiemmin? :think
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by Supra^ View Post
                            Varmaan sitä että kun ei ole ollut jarrua penkissä, ei ole pystynyt säätämään tiettyjä alueita joita nyt mahdollisesti tulisi käyttöön jos ahdin heräisikin aiemmin? :think
                            Jos toi on totta, en kyllä ymmärrä. Miks edes viedä penkkiin jossa ei ole jarrua. Niitä jarrullisia kuitenkin Suomessa reilusti.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              Mitäs jarrupenkkiä suosittelette, pitäisi osata megaa säätää ja olla varsinais-suomen lähellä / järkevän matkan päässä.
                              mielellään rautainen ammatilainen.
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              • Suh0
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2016
                                • 530
                                • Akaa

                                Lensu power säätää ainakin megaa.
                                Turbo GSX-R
                                E36 Coupe
                                E90 325i LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎