Originally posted by Jampsu87
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54 Imuvuoto ja Livedata topic II
Collapse
X
-
Tuo kuvan Disa ei ole paikoillaan
Huomasin miten käytännössä Disan kuuluu olla hyvin pohjassa ja tuon kuvan Disa ei ole paikoillaan ei saa olla yhtään rakoa ja saati jos pultit on kiristetty, ei ole ja saa olla tuollaista rakoa. Disan O-rengas pitää rasvata tai voidella siihen silikonia ja asentaa hiertäen ns. pyörittäen paikoileen ei pelkästään painaen.
Originally posted by TemeM View PostItellä nyt samanlaista vikaa kun monilla muilla, eli M54B30 sytyttelee välillä vikavalon ja nollaamalla pysyy jonkin aikaa poissa, koodit olleet aina fuel trim bank 1 ja 2, eli jostain vuotaa. Kaikki alkoi siitä kun oli toisen rempan yhteydessä ilmanputsarikoppa pois, ja samalla tarkistin Disan kunnon kun oli helposti katottavissa. Disa vaikutti ehjältä eikä tätä ennen ollut moottorin puolella koodeja ollutkaan. Löin kaiken kasaan ja jonkun ajan päästö sytty ekan kerran valo, testasin cleanerilla imuvuodot ja disan/imusarjan välinen tiiviste vuoti. Tässä vaiheessa kone ei pitänyt kuitenkaan vihellystä tai mitään. Kävin sitten etralta poimimassa 52x2.5 Viton o-renkaan minkä pitäis olla oikeen kokoinen, mutta kun disaa asensin paikoilleen niin ahdisti kohtuullisesti tuo o-rengas välissä. Nyt ei enää cleanerilla imuvuotoa tuosta kohdasta löytynyt mutta ruennut kuulumaan vihellystä, sekä jos käyttää auto pitkään tyhjäkäynnillä, syttyy vikavalo ja samat koodit löytyy. Ei ole kertaakaan tullut ajossa, vaan aina lämpimällä koneella jos on pitempään tyhjäkäynnillä. Nyt kahtoin että tuo disan tasopinta tuohon imusarjaan ei ole ihan suorassa mutta o-rengas on kokonaan sisällä ja pultit kiinni. Eli onkohan tuo vuoto nyt edelleen disassa, vai olenko rikkonut jonkun muun alipaineletkun tuota korjatessa, cleaneri ei löytänyt enää mistään vuotoa kun suihkuttelin. Tuossa vielä kuva miten tuo on
Comment
-
-
Kysellääs täältä nyt apua kun alkaa jo harmittamaan taistelu tuon oman 330xiA -01 kanssa. Moottori m54b30.
Ostin auton viallisena,kone tyhjäkäynnillä sammunut eikä pyörinyt. Otin tulpat pois ja mäntien päällä oli reilusti öljyä. Huohotin oli kovilla pakkasilla jäätynyt. Kone alkoi pyörimään kun kampiakselin päästä pyöritteli ja sain osan öljyistä pois ja loput otin starttaamalla ilman tulppia. Sitten imusarja pois, uudet tiivisteet, cold area huohotin setti tilalle,pari uutta alipaineletkua,molemmat maf-imusarja välillä olevat haitariletkut,uudet tulpat,öljyt ja suodatin. JEE kaikki toimii hienosti.
Kunnes 600km ajon kohdalla tyhjäkäynnillä vikavalo joka herjasi säätöryhmä 1 ja 2 raja arvoa sekä raja arvon ylitys,sytyskatkoksia ja 2 lambdaa ennen kattia,nollaus ja toimi taas 100km.
Seuraavaksi laitettu uusi 2 orkkis lambda pakosarjaan ja koodien nollaus,taas tulee aina vaan nopeammin säätöryhmä 1 ja 2 herjaa. Lambda 2 häiriö loppui.
Tutkittu uudestaan alipaineletkut,vaikuttaisi olevan ok. Kokeiltu käydessä suihkia brake cleaneria ympäriinsä imusarjaa,ei vaikutusta. Disa vaikuttaa ehjältä ja liikkuu kun käynnistää ja paikallaan kaasutellessakin tietokoneen mukaan liikkuu. Kokeeksi tulpattu pakoputken ulostulossa olevan läpän letku joka menee kalvoventtiilille,ei vaikuta. Öljykorkin kun avaa tyhjäkäynnillä niin käynti huononee,kuten luin että muillakin tekee ja kevyt imu on öljykorkissa. Bensapumpun vastus mitattu tai ainakin yritetty ja näytti 0,115ohmia jos mittasin oikeista navoista. Autocomilla olikohan se adaptiot tai joku vastaava niin nollattu,ei vaikuta.
Välillä tuntuu että vetäisi selkeästi paremmin ja välillä heikommin. Tyhjäkäynnillä tuntuu välillä startatessa ja hetki sen jälkeen että kävisi vähän pätkien kylmällä ja kuumalla koneella,mutta ei tule koodeja syytyskatkoksista.
Mietin nyt että voiko vanoksien tiivisteet tehdä tuota vai tulisiko niistä jotain vikakoodia?
Toki muitakin hyviä ideoita otetaan vastaan. Tai ihan vaan ideoita joita voin testata.
Jotenkin eniten häiritsee miksi toimi hyvin 600km ja sitten tyhjäkäynnillä parin minuutin aikana tuli vika ensimmäisen kerran ja nykyään vika tulee koko ajan nopeammin.
Polttoainesuodatin täytyy vielä kokeilla vaihtaa,tänään kun uutta ei ollut niin koitin vaan paineilmalla puhaltaa väärään suuntaan vanhaa suodatinta ja vaihdoin samalla ne letkun pätkät jolla se tulee putkien väliin. Mielenkiinnosta myös: mikä idea on polttoainesuodattimessa olevalla kalvolla johon tulee alipaineletku ja mikä on toinen tankilta päin tuleva letku joka ei johda mihinkään ainakaan paineilmalla puhaltamalla?
Anteeksi jo valmiiksi sekava teksti. Yritän parantaa seuraavalla kerralla.Nykyinen kalusto
https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8
Comment
-
-
Originally posted by anorola View PostKysellääs täältä nyt apua kun alkaa jo harmittamaan taistelu tuon oman 330xiA -01 kanssa. Moottori m54b30.
Ostin auton viallisena,kone tyhjäkäynnillä sammunut eikä pyörinyt. Otin tulpat pois ja mäntien päällä oli reilusti öljyä. Huohotin oli kovilla pakkasilla jäätynyt. Kone alkoi pyörimään kun kampiakselin päästä pyöritteli ja sain osan öljyistä pois ja loput otin starttaamalla ilman tulppia. Sitten imusarja pois, uudet tiivisteet, cold area huohotin setti tilalle,pari uutta alipaineletkua,molemmat maf-imusarja välillä olevat haitariletkut,uudet tulpat,öljyt ja suodatin. JEE kaikki toimii hienosti.
Kunnes 600km ajon kohdalla tyhjäkäynnillä vikavalo joka herjasi säätöryhmä 1 ja 2 raja arvoa sekä raja arvon ylitys,sytyskatkoksia ja 2 lambdaa ennen kattia,nollaus ja toimi taas 100km.
Seuraavaksi laitettu uusi 2 orkkis lambda pakosarjaan ja koodien nollaus,taas tulee aina vaan nopeammin säätöryhmä 1 ja 2 herjaa. Lambda 2 häiriö loppui.
Tutkittu uudestaan alipaineletkut,vaikuttaisi olevan ok. Kokeiltu käydessä suihkia brake cleaneria ympäriinsä imusarjaa,ei vaikutusta. Disa vaikuttaa ehjältä ja liikkuu kun käynnistää ja paikallaan kaasutellessakin tietokoneen mukaan liikkuu. Kokeeksi tulpattu pakoputken ulostulossa olevan läpän letku joka menee kalvoventtiilille,ei vaikuta. Öljykorkin kun avaa tyhjäkäynnillä niin käynti huononee,kuten luin että muillakin tekee ja kevyt imu on öljykorkissa. Bensapumpun vastus mitattu tai ainakin yritetty ja näytti 0,115ohmia jos mittasin oikeista navoista. Autocomilla olikohan se adaptiot tai joku vastaava niin nollattu,ei vaikuta.
Välillä tuntuu että vetäisi selkeästi paremmin ja välillä heikommin. Tyhjäkäynnillä tuntuu välillä startatessa ja hetki sen jälkeen että kävisi vähän pätkien kylmällä ja kuumalla koneella,mutta ei tule koodeja syytyskatkoksista.
Mietin nyt että voiko vanoksien tiivisteet tehdä tuota vai tulisiko niistä jotain vikakoodia?
Toki muitakin hyviä ideoita otetaan vastaan. Tai ihan vaan ideoita joita voin testata.
Jotenkin eniten häiritsee miksi toimi hyvin 600km ja sitten tyhjäkäynnillä parin minuutin aikana tuli vika ensimmäisen kerran ja nykyään vika tulee koko ajan nopeammin.
Polttoainesuodatin täytyy vielä kokeilla vaihtaa,tänään kun uutta ei ollut niin koitin vaan paineilmalla puhaltaa väärään suuntaan vanhaa suodatinta ja vaihdoin samalla ne letkun pätkät jolla se tulee putkien väliin. Mielenkiinnosta myös: mikä idea on polttoainesuodattimessa olevalla kalvolla johon tulee alipaineletku ja mikä on toinen tankilta päin tuleva letku joka ei johda mihinkään ainakaan paineilmalla puhaltamalla?
Anteeksi jo valmiiksi sekava teksti. Yritän parantaa seuraavalla kerralla.
Ei taida kyllä yhtään parantua tuo suodatin puhaltamalla.
Comment
-
-
Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää saada STFT1/STFT2 + LTFT1+LTFT2 arvot näkyviin tänne.
Jos vikakoodit oli näitä perus lambda control tolerance upper limit.. ? Laitatko tarkat koodit?
Jos näin on, tämähän suomeksi tarkoittaa sitä että mittaamatonta ilmaa liikaa, moottorinohjaus ei pysty enää lisäämään suuttimien aukioloa niin paljon että stokiometrinen seos saavutettaisiin. (Tyypillisesti imuvuoto näissä M54 moottoreissa). Maf ja lambdojen välistä jostain vetää ilmaa sisään.
Saat katsottua esimerkiksi torque pro:lla + elm327 bluetooth palikalla nuo arvot.
Kun moottori on lämmin ja closed loop päällä, pitäisi noitten olla max -5 / +5%.
Jos saat nuo arvot nyt ekana mitattua, pystyisi arvioimaan paremmin tilannetta.
Älä vaihtele enempää osia ennenkun olet mittaamalla selvittänyt mikä siinä nyt mättää.
Voisit myös nyt nollata vikakoodit, ajaa sillä 2 ajosykliä. Laita sitten kuvankaappaus vikakoodeista tänne.
On myös sellainen vaihtoehto, jos on pajaa lähellä missä on hyvä savutesteri. Käytä siinä mittauksessa, yleensä se kertoo aika nopeasti missä imuvuoto on jos se on syypää.Last edited by Antti O; 13-02-2019, 08:34.
Comment
-
-
Nyt tulee paikallaan käytellessä polttoaineen säätö ryhmä 1 säätöraja CA
Ja polttoaineen säätö ryhmä 2 säätöraja CB.
Sitten kun ajaa vähän niin usein tulee vielä polttoaineen säätöryhmä 1 ja 2 sallittu alue ylitetty.
Testerinä autocom kopio/delphi.
Pakosarjan kakkos lambdasta herjasi aiemmin riittämätön lämpöteho lambdatunnistin ennen katalysaattoria ryhmä 2, joka korjaantui lambdan vaihdolla.
Näänköhän autocomilla noita arvoja ajon aikana tai että saisin käyrän tallentumaan?
Otin eilen liikennekäytöstä pois koska pääsen jatkamaan tutkimista vasta 1-2 viikon päästä ja näyttäisi että öljyjalasta vuotaa o-rengas lohkon ja öljyjalan välistä,joten se on seuraavana työnalla. Pääsee samalla katselemaan taas kerran imusarjan alle letkuja vaikka kaikki on pariin kertaa yritetty katsoa.
Jotenkin en usko imusarjan,kaasuläpän tms tiivisteiden vuotoon koska toimi ilman ongelmia muutaman päivän ja ensimmäisen kerran alkoi ongelmat kun ajoin aika syvään hankeen että pääsin hinaamaan yhden volvon irti. Ajoin siis volvon lähelle ja tarjosin hinausapua kun näytti etupyörät olevan lähes ilmassa,sitten ahtaassa paikassa jouduin kääntelemään bemarin toisinpäin ja kun laitettiin vetoliinaa autojen väliin niin alkoi käydä huonosti kun oli tyhjäkäynnillä.
Ennen ongelmia pakoputken läppä toimi kuten piti,nyt on koko ajan auki eikä liiku tongeillakaan mihinkään. Letku otettu irti ja tulpattu. Autocom näyttää pakoputken läppäventtiilillä koko ajan aktiivinen kun kaasuttelee paikallaan. En tajunnut kokeilla mitä se näyttää kun auto ei ole käynnissä.
Edit: en siis usko helpolla että vuoto olisi osissa jotka kiristetään pulteilla kuten imusarja,mutta letkuja tai mahdollisesti jotain sähköventtiiliä voisin epäillä että joku venttiili olisi koko ajan auki. Esim imusarjan alla ykkös sylinterin kohdalla on joku venttiili johon menee letku ja lähtee letkuNykyinen kalusto
https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8
Comment
-
-
Ok. Omassa toimi aiemmin,mutta nyt huomasin että se on jumiutunut auki,olkoon auto käynnissä,tyhjäkäynnillä tai vaikka 5000rpm. Siksi tulppasin letkun,mutta ei tuntunut vaikuttavan. Läppä ei liiku tongeillakaan tai raudalla jolla yritin vääntää.Nykyinen kalusto
https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8
Comment
-
-
M54b30 automaatti motti ja ”ongelmana” on pientä hummausta kierroksissa moottorijarruttaessa kovemmasta (100-80km/H) nopeudesta.
Jos esim. Moottorijarruttelee tulevaan ramppiin niin vauhdin tippuessa 70-60km/H kohdille alkaa pieni heijaus kierroksissa hetkeksi.
Voiko imuvuoto olla syyllinen?
Osia on aika lahjakkaasti vaihdettu sen suhteen.G21 320xd lci m-sport
Comment
-
-
Mitä nuo STFT ja LTFT arvot ovat josta aiemmin mainittiin että niitä pitäisi saada mitattua?
Oletan että lambdat mutta en ole varma ja siksi kysyinkin.
Ja riittääkö paikallaan/ omalla tiellä ajaminen kun on otettu tällä hetkellä liikennekäytöstä pois. Ainakin vikavalo on syttynyt paikallaan jopa herkemmin kun ajossa.
Koitan pe tai la katsoa mitä autocom näyttää tuon sielunelämästä,kunhan saan öljynsuodatin jalan takaisin kiinni kun haen uuden tiivisteen vanhan kovettuneen tilalle.Nykyinen kalusto
https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8
Comment
-
-
Originally posted by sukka View PostMitä nuo STFT ja LTFT arvot ovat josta aiemmin mainittiin että niitä pitäisi saada mitattua?
Oletan että lambdat mutta en ole varma ja siksi kysyinkin.
Ja riittääkö paikallaan/ omalla tiellä ajaminen kun on otettu tällä hetkellä liikennekäytöstä pois. Ainakin vikavalo on syttynyt paikallaan jopa herkemmin kun ajossa.
Koitan pe tai la katsoa mitä autocom näyttää tuon sielunelämästä,kunhan saan öljynsuodatin jalan takaisin kiinni kun haen uuden tiivisteen vanhan kovettuneen tilalle.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
No niin,innostuin jo tänään kasaamaan öljyjalan ja kokeilemaan kun neuvoja tulee niin nopeaa tahtia tänne.
Auto käyntiin,yksittäisiä sytytyskatkoksia tms kuuluu ensimmäisen 20sek jonka jälkeen käy aivan tasaisesti. Käyttelin paikallaan 15min tyhjäkäynnin ja 3500rpm välillä ilman ongelmia,mutta kun lähdin ajamaan niin 500 metrin ajon jälkeen noin 1300rpm/30kmh tasakaasulla viat:
E4 polttoaineen säätö ryhmä 2,sallittu alue ylitetty
E3 Polttoaineen säätö ryhmä 1,sallittu alue ylitetty
CB Polttoaineen säätö ryhmä 2 säätöraja
CA Polttoaineen säätö ryhmä 1 säätöraja
BC Riittämätön lämpöteho,lambdatunnistin ennen katalysaattoria ryhmä 1
Jäisellä tiellä kokeilin sitten vielä vika päällä vähän ajaa niin vaikuttaisi toimivan ja tyhjäkäynti ok.
Noita mistä edellisellä sivulla oli kuvat että pitäisi seurata niin en saanut autocomilla tuollaisia ainakaan noilla nimillä löydettyä,otin kyllä paikallaan käyrä seurantaa lambdasäädöistä ja lambdatunnistimen ohjaimista,ilmamäärästä, ruiskutusajasta. Kaikki ainakin liikkuu ja suunnilleen samoissa tahdeissa.
Edit: Otin imusarjan ajan kuluksi uudestaan irti,ei löydy halkeamia eikä irtonaisia letkuja ja tiivisteetkin ovat paikoillaan. Mikä on tuo venttiili joka on imusarjassa kiinni laturin yläpuolella johon menee letku ja lähtee yksi letku? Ja mikä on startin vieressä ole isompi musta pönttö jonka päähän menee letku ja lähtee toisesta päästä letku? Niissäkin letkut ovat ehjiä mutta meinasin alkaa seuraamaan niitä letkuja sitten vaikka löytyisikö pidemmältä jotain. Huohottimen letkutkin näyttävät olevan ehjiä, vastahan alle 1000km sitten vaihdoinkin cold area huohottimen ja molemmat imuputket ja muitakin osia joista sanoin edellisellä sivulla.Last edited by sukka; 23-02-2019, 16:37.Nykyinen kalusto
https://photos.app.goo.gl/z84mb5wmXm71uRoc8
Comment
-
Comment