Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StreetA
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 296
    • ?

    Joo elikkä onko hyviä ideoita mistä lähdetään seuraavaksi vikaa etsimään.

    Hommahan on mennyt nyt niin että ensin auto kävi todella huonoa tyhjäkäyntiä ja ei meinannut kunnolla käynnistyä, imuvuodot oli silloin kyseessä, eli haitarikumit ja huohotuksen putket vaihtoon niin auto rupesi toimimaan ja käymään tyhjäkäyntiä niin kuin pitääkin.
    Pari viikkoa toimi kunnes alkoi silloin tällöin sammumaan liikkeelle lähdettäessä (automaatti), ei vikakoodeja moottorista.
    Nyt on vaihdettu nokkien asentotunnistimet ja kampuran tunnistin (Hella), ei vaikutusta.
    Vika pahenee kokoajan ja auto sammuilee nyt jo jatkuvasti ja sillointällöin sytyttää keltaisen hammasrattaan mittaristoon, poistuu kun käynnistää uudestaan.
    Ja auto siis nyt käy hyvää tyhjäkäyntiä ja käynnistyy kuin palmun alta, mutta vähäistä kaasun painamista ei kestä vaan sammuu tai kesken hitaan taajama-ajelun sammuu, tai jos painaa reilummin kaasua niin ei jaksa jäädä tyhjäkäynnille vaan sammuu.
    Ajaminen onnistuu nopeissa vauhdeissa täysin kun vaan liikkeelle kerkeää ennen sammumista.

    Mitäs mieltä porukka koodeista?

    Auto on x3 E83 3.0ix M54b30

    (Kuvat näytti tulevan kylelleen, käännetään jos osataan..)
    Attached Files
    Last edited by StreetA; 21-04-2021, 13:35.

    Comment

    • StreetA
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 296
      • ?

      Niin ja siis auto kun sammuu niin sammuu kuin avaimesta kääntämällä, mitään nykimisiä eikä rötäämisiä ole.

      Comment

      • Tourister
        BTCF Member
        • Jul 2012
        • 834
        • Kotka

        M54b30

        Vaihtelin huohotinputket, separaattorin ja disaan laitoin korjaussarjan. Löin uusilla kasaan, mut nyt ilmenee sellasta että kun nopeasti antaa kaasua, niin meinaa sammua, kevyesti kun antaa kaasua, ni ei ongelmaa.

        Tyhjäkäynti on normaali. Päällisin puolin oli kaikki imuputket ehjiä, kun ne takasin laitoin. Ja siis tätä ongelmaa ei ollut ennen remonttia. Kaikki liittimetkin pitäisi olla paikallaan mistähän lähtisi ongelmaa etsimään 🤔 voiko disa aiheuttaa tämmöstä. Se vähän liikku tahmeesti sillä metalliläpällä?

        Edit. Nyt pelaa. Muistakaa kattoa et kaikki liittimet on kiinni
        Last edited by Tourister; 18-05-2021, 16:59.
        e30 328i Alpinweiss 2
        e46 330i M-sport2

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Imuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.

          Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.

          Paljonko painetta ?
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5267
            • Pirkkala

            Originally posted by kalevik View Post
            Paljonko painetta ?
            No joskus oon laittanu 1bar mutta yleensä imuvuoto löytyy heti kun paineen puolelle menee
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Löytyykö moottorista ylläolevassa tilanteessa helposti asento jossa kaikki venttiilit ovat kiinni?

              Toinen kysymys: Minulla on sekä M54B25 että M54B30 ja tuo pienempi on koko omistusajan kyykännyt tyhjäkäyntiä aina kun esim takaluukkua avaa (sähköhydraulinen). Ikäänkuin laturin kuormituksen kompensointi tyhjäkäyntimoottorilla ei ehtisi kunnolla mukaan. Nyt tuo isompikin on alkanut oireilla samoin. Pystyykö noita tyhjäkäyntiventtiileitä putsaamaan vai onko syytä katsoa uutta?
              ---

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5267
                • Pirkkala

                Originally posted by -Tapi View Post
                Löytyykö moottorista ylläolevassa tilanteessa helposti asento jossa kaikki venttiilit ovat kiinni?

                Toinen kysymys: Minulla on sekä M54B25 että M54B30 ja tuo pienempi on koko omistusajan kyykännyt tyhjäkäyntiä aina kun esim takaluukkua avaa (sähköhydraulinen). Ikäänkuin laturin kuormituksen kompensointi tyhjäkäyntimoottorilla ei ehtisi kunnolla mukaan. Nyt tuo isompikin on alkanut oireilla samoin. Pystyykö noita tyhjäkäyntiventtiileitä putsaamaan vai onko syytä katsoa uutta?
                Homma toimii kaikissa asennoissa koska vakiomoottorissa on aina jompikumpi venttiili kiinni.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Imuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.

                  Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.
                  Kaikista helpointen löytyy savulla. Nykyisin halvimmat tähän käyttöön tarkoitetut savukoneet on jo halpoja.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 957
                    • Salo

                    Mahtaa olla maf rikki. Imuvuotoja on etsitty vaikka millä ja osia vaihdettu (mm koko ccv ja tulppa 17 uusittu, oli sökö). Putki 4 oli poikki, sehän tuli uusi ja tikun putki avattu porakoneella ja vaijerin pätkällä. Oli tukossa.Disa tarkistettu monella eri menetelmällä.

                    Uusi maf tilattu ja nyt ajelen muutaman päivän johto irti. Kulutus putosi 1-2 litraa ja short termit reilusti miinuksella koko ajan. Korjaako nyt siis jotain peruskarttaa lambdojen avulla?

                    Maffin johdon irroitus käydessä ei aiheuta mitään ihmisen aistein havaittavaa muutosta käynnissä. Ei sytytä MIL valoa, toki koodit tulee (maf ja imuilman lämpöanturi).

                    Kuvassa putki 3 https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=11_2194 . Tuosta asennosta menee ccv:hen ja sitten kierto myötäpaivään. Luin nimittäin koko aikaisemman ketjun, ja mm. tuota oli ihmetelty. Menee kyllä paikalleen ihan painamallakin, mutta sormivoimia vaatii.
                    Attached Files
                    Last edited by kalevik; 20-07-2021, 20:52. Reason: Turhia rivinvaihtoja
                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      Laitan vielä pari kuvaa, tulpat ja yleisesti alta. Kuvissa on imusarja jonka tilasin varoiksi ja että näkisin millainen se on. Ei kuitenkaan ehtinyt tulla ennenkuin tein ccv:n vaihdon yms.
                      Attached Files
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        Maf tuli, melko pitkä toimitusaika, parisen viikkoa. Lienee postissa ruuhkaa..



                        Ajelin tallille vaihtamaan ja vielä toisen kerran sama pätkä uudella. Ajotyyli ei ihan sama ollut, ekassa vakkarilla enemmän. Selkeästi integraattorit uudella järkevämmät. Data ei ole koko matkalta, vaan viimeiset noin 3-4 km.

                        Data luettu tabletilla, bimmer-tool appi ja K-D can kaapeli (sama jolla inpa toimii läppärissä).

                        Click image for larger version

Name:	maf_old_new_vihmalo.jpg
Views:	1
Size:	158.7 KB
ID:	4839104
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14442
                          • Oulu

                          X5 alottanut tuon moottorin iljetysvalon sytyttelyn ja koodia lambda rajojen ylityksestä molempiin bankkeihin ja rikkaan puolelle (kerran tarjosi myös misfire 4-5-6, mutta ei ole sen jälkeen näkynyt). Ennen imusarjan irrotusta savukoneella katsottiin ja jostain imusarjan alta savu karkasi ulos ja tuo jarrutehostajalle menevä oli halki pitkälle klemmarin alle ja luulin että ongelma löytyi, mutta ei...
                          Kaikki muut on tehty ennen kuin lambda raja koodeja edes alkoi tulla paitsi tuo imusarjan irroitus. Ennen lambda raja koodeja tarjoili icv:n jumittumista ja maf:n vikakoodia. Jolloin vaihdoin molemmat + tuon alemman haitarikumiputken. Sen jälkeen taisin ajella viikon päivät ilman murheita, kunnes alkoi.

                          Tähän mennessä on näprätty

                          - disa rempattu
                          - huohotusjärjestelmä uusittu
                          - icv uusittu
                          - kaasuläpän imuputki uusittu ylihuoltona, kun vanhassa ollut mitään vikaa
                          - vanos rempattu (samalla uudet tulpat, nostajat, vvkumet ja ajoitus kohdalleen)
                          - uusi venttiilikoppa tiivisteineen
                          - imusarja käytetty irti ja uudet tiivisteet, samalla uusi letku jarrutehostajan venttiiliin menevään sekä tankin huurujen venttiiliin menevään
                          - MAF uusittu
                          - 5. ja 3. sylinterin roughness oli hieman koholla. UÄ pestyt vähemmän ajetut suuttimet vaihdettu tilalle, mutta 5. pysyi edelleen koholla. Puolat vaihdoin päikseen toisen sylinterin kanssa ja ei muutosta.

                          Edellinen omistaja on vaihtanut kaasuläpän vanhan rikkouduttua, mallia topran. Tuntuu toimivan kuitenkin ok.

                          Koodit tuntuu tulevan sievällä ajolla ja pikku kierroksilla. Ajossa ja auton käytöksessä en ole juuri huomannut ongelmia. Käy minusta tyhjäkäyntiäkin sievästi. Pitänee tutkia seuraavaksi tuo tankin huohotus venttiili ettei ole juminut auki?
                          Last edited by zener; 04-01-2022, 01:35.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • ekkoo1
                            BTCF Member
                            • Jun 2019
                            • 1368
                            • Pohjanmaa

                            Oliko tulpat nokiset tai noissa 3. ja 5. pytyissä mitään erikoista? Voihan ne lambdatkin olla väärässä jos ne on rikki, joltain tuuning boilta wideband lambda lainaan tai jos pajalla on päästömittari niin sillä katsoa onko CO2 tai HC koholla.
                            E39 540i -96 Ajamisen iloa
                            E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                            E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                            Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14442
                              • Oulu

                              En ole vielä tulppaa käyttänyt pois, roughness on vielä ihan vihreällä alueella tuossa vitosellaki, mutta hieman koholla muihin verraten. Täytyy tutkia loputkin mahdolliset ennen kuin lambdoja vaihtelee.

                              Tuossa vielä koodit
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • ekkoo1
                                BTCF Member
                                • Jun 2019
                                • 1368
                                • Pohjanmaa

                                Juu, en minäkään niitä sokkona vaihtaisi mutta jos tulpat, wideband lambda tai päästömittaus ei tue sitä että kävisi oikeasti rikkaalla niin ehkä sitten.

                                Olisiko joku saanut lambdan johdot ristiin, silloin varmaan säätäisi seoksia miten sattuu? Toki outoa jos vasta nytten alko kenkkuilemaan tuon imuvuodon korjauksen jälkeen :think
                                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎