Ei niitä osia kannata vaihtaa summamutikassa, vaan selvittää se syy testereillä ja livedatalla. Jos se ylipäätänsä on mahdollista. M54 imuvuodot kyllä saa kuntoon yleensä, voi toki vaatia sitä savutestausta ennekuin löytyy mistä vuotaa.
Kuukausi sitten alkoi sigun M54B30-koneinen vessa nykiä/tärähdellä tasakaasulla maantiellä, pahimmillaan pintakaasulla ylämäessä. Lopulta alkoi tulla misfireä ja varmuuden vuoksi hinurilla kotia. Koodia oli tullut misfiren lisäksi imupuolen nokan tunnistimesta useampikin kappale. Hain äkkiä Motonetistä "OE-laatuisen" tunnistimen, josta oli hipastu (BMW:n?) merkki pois, Made in Germany näkyi olevan.
Vaihdoin tunnistimen, tsekkasin imuputket ja DISA:n ja putsasin samalla tyhjäkäyntimoottorin. Tulpankolot oli kuivat. Lisäksi tekasin VANOS-testin DIS:llä, testi oli ok. Nyt kun ajettu remontin jälkeen noin 1500km, niin tänään alkoi tuttu tärähtely tasakaasulla maantiellä, pahimmat vapinat ja tikahtumiset sain aikaan ylämäessä 80km/h tienoilla kiihdyttäen 5-vaihteella, 4-vaihteella oireet helpotti.
Ajoin varpasillaan auton kotiin ja löin heti läppärin kiinni, ei koodeja muistissa, mutta lambdaintegratorit näyttivät rikasta seosta (ks. screenshot). Integrator-arvot kuitenkin nousivat nollan tienoille hetken tyhjäkäynnin jälkeen. Olen aikaisemminkin ihmetellyt vähän nuita bank 2:n additivin ja multiplicativin ristiriitaisuutta, mutta bensankulutus on ok eikä koodeja ole tullut niin oon tyytynyt seurailemaan tilannetta. Tsekkailin livedataa INPA:lla ja kun kierrättelin kunnolla parkissa niin sain koneen pätkimään tyhjäkäynnille palattuaan ja sytyttämään moottorivikavalon, koodina oli milloin minkäkin sylinterin "burning fail".
Nyt pähkäilen että onko Motonetin myymä anturi antautunut vai pitäiskö pakopuolenkin anturi vaihtaa. Vai oliko vika alunperinkään nokan anturissa? MAF-testi antoi tasaisella tiellä kolmosvaihteella n. 75l/h rajoittimen tuntumassa. Bensankulutus on pysynyt koko touhun ajan samana ja vetää tasaisesti alhaalta asti kun vika ei ole päällä. Testailin vielä kaasupohjassa vetoja paikaltaan, niin pätkäsi alle 2000rpm mutta yläkierroksilla meni ok.
P.s. Tässäkin koneessa on ollut aina tuttu kylmäkäynnistyksen jälkeinen muutaman sekunnin hytkyttely ilman vikakoodeja, mutta se kait täytyy melkein hyväksyä ominaisuutena.
Tämä vika osoittautui vanoksen kovettuneiksi tiivisteiksi. Aivan koppurat ne olikin, mutta melko huonoon kuntoon kerkeää o-renkaat mennä (misfireä, välillä alavääntöjen melkein täydellinen katoaminen...) ja DIS:n vanos-testi paukkaa kuitenkin läpi (tosin välillä rajoja hipoen). Aloin kuitenkin kuuntelemaan kun neulalaakerit aloitti rallatuksen että ei siellä kaikki ole tikissä. Uusilla tiivisteillä ja laakereiden esijännityksen shimmauksella ylläripylläri tehoja pirusti lisää.
Kyllähän se vaikuttaa, jos vanos ei saa nokkia säädettyä oikeaan asentoon. Varsinkin tuntuu että vanoksen tiivisteillä on se vaikutus että nokat säätyvät alakierroksilla nopeammin oikeaan asentoon (parempi alavääntö). Sen myötä pienempi kulutus ja parempi vääntö. Aika moneen autoon missä ei ole ollut varsinaisia oireita vaihtanut nuo ja ihan jokaisessa on alavääntö parantunut ja kulutus pudonnut.
Kyllähän se vaikuttaa, jos vanos ei saa nokkia säädettyä oikeaan asentoon. Varsinkin tuntuu että vanoksen tiivisteillä on se vaikutus että nokat säätyvät alakierroksilla nopeammin oikeaan asentoon (parempi alavääntö). Sen myötä pienempi kulutus ja parempi vääntö. Aika moneen autoon missä ei ole ollut varsinaisia oireita vaihtanut nuo ja ihan jokaisessa on alavääntö parantunut ja kulutus pudonnut.
Omassa en taas huomannut mitään vaikutusta, vaikka vanhat tiivisteet olivat jo kivikovat.
Noniin...
Jätti tänään työpaikan pihalle, illemmalla veljen kanssa selvittelemään niin bensapumpun kolistelulla lähti käymään, uusi pumppu siis hankintalistalle...
Ei jättänyt enää vikakoodeja mistään ja kulutus laski lähes kahdella litralla
Ei siis tainnut olla mistään imuvuodosta kyse tällä kertaa.
Vein auton disan korjauskitin asennukseen pajalle. Sanoin asentajalle että tsekkaa samalla tarkkaan jos löydät imuvuotoja, varsinkin osa nro 6.
Eli tämä
Se oli kuulemma halki tuosta kohtaa mistä tuo pienempi putki lähtee.
Oma auto M54B30 kaasu pohjassa ei kierrä yli 3500 rpm vaan jää nykimään siihen ja röpötellen nostaa kierroksia. Yhtäkkiä saattaa nykästä ja lähteä kulkemaan kunnolla. Muistaakseni kierroksia ei kaasu pohjassa saa rajoittajalle edes yrittämällä. Jos kiihdyttää maltillisemmin, eikä kaasu pohjassa, niin kiihtyy aikalailla normaalisti.
Maffin johdon kun ottaa irti, niin auto kulkee kutakuinkin normaalisti kaasu pohjassakin. Toki epäillyt maf-vikaa, mutta eikös tuo imuvuoto voi aiheuttaa saman ongelman? Nythän moottorille tulevan ilman määrä ei ole sama mitä maffin ilmoittama ilman määrä.
Tuo osa on nyt tilauksessa ja menee tietenkin vaihtoon, mutta siis ajattelin kysyä täältä että mahtaisko noin radikaali käyttäytyminen johtua tuosta reiästä haitariputkessa? Ja mihin tuo pienempi putki muuten menee?
Tuo osa on nyt tilauksessa ja menee tietenkin vaihtoon, mutta siis ajattelin kysyä täältä että mahtaisko noin radikaali käyttäytyminen johtua tuosta reiästä haitariputkessa? Ja mihin tuo pienempi putki muuten menee?
Lisäilmaluistille.
Vaikuttaa toki seoksiin, ja muuten toimivassa autossa tulee keltainen moottorivalo mittaristoon ajettaessa tasakaasulla jos autossa on pieni imuvuoto. Samalla tulee jommasta kummasta bankista, ellei molemmista, vikakoodi että lambdan säätöalue loppuu kesken. Pitää olla iso vuoto jos pelaa radikaalisti huonosti.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Vaikuttaa toki seoksiin, ja muuten toimivassa autossa tulee keltainen moottorivalo mittaristoon ajettaessa tasakaasulla jos autossa on pieni imuvuoto. Samalla tulee jommasta kummasta bankista, ellei molemmista, vikakoodi että lambdan säätöalue loppuu kesken. Pitää olla iso vuoto jos pelaa radikaalisti huonosti.
Aivan! Joku lambdavika ehkä joskus vikakoodeissa ollut, en nyt pysty varmaksi sanoa. Normaalisti ei kyllä sellasia ole itellä tullut. Vikavaloa ei ole syttynyt. Päästöjen kanssa on ollut ongelmia kyllä... muistaakseni HC liian korkea.
Eli vaihdetaan tuo putki nyt ensin ja koitetaan sitten uudelleen. Jos ei toimi maffi kiinni niin vika varmaan sitten maffissa?
Kun ottaa M54B30 koneesta öljykorkin irti auton ollessa tyhjäkäynnillä, niin kuuluisiko siinä tuntua alipaine? Itellä ei kyllä ole. Kaasuläpälle tuleva haitariputki vuotaa ja on menossa perjantaina vaihtoon.
Kun ottaa M54B30 koneesta öljykorkin irti auton ollessa tyhjäkäynnillä, niin kuuluisiko siinä tuntua alipaine? Itellä ei kyllä ole. Kaasuläpälle tuleva haitariputki vuotaa ja on menossa perjantaina vaihtoon.
Muistan että pitää olla hyvin hento imu öljykorkissa, tämän imun puutteesta itse löysin ongelmaan ratkaisun öljytikun juuren O-renkaan puuttumiseen.
Kaasuläpän haitariputki ei taida vaikuttaa öljynpaineeseen mutta epätasaiseen käyntiin ja moottorin vikavalon syttymiseen.
Tämä kiinnostaa minuakin, jostain luin että pitää olla oikein kunnon imu näissä.
Tossa sattui eteen yksi joka ryystää puoli litraa öljyä satasella ja ei pöllytä tyhjäkäynnillä eikä seisomisen jälkeen.
Kannattaa aloittaa vilkaisemalla auton alle onko öljyä pohjalevyissä. Jos on niin öljytikun juuressa oleva o-rengas kannattaa tarkastaa ja öljynsuodattimen jalusta. Yleisimmät vuotopaikat taitaa olla.
Kannattaa aloittaa vilkaisemalla auton alle onko öljyä pohjalevyissä. Jos on niin öljytikun juuressa oleva o-rengas kannattaa tarkastaa ja öljynsuodattimen jalusta. Yleisimmät vuotopaikat taitaa olla.
Suodatinjalan tiiviste on juuri uusittu. Pitää katsoa tuo öljytikku
Comment