memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wespa
    replied
    Mulla on kans toi Walbro 450 M54B25:sta syöttämässä, ja hyvin toimii, ajan pelkällä E85:lla ja vakiosuuttimilla, niiden tuotto riittää ihan ok ainakin katuajossa. Tulppina NGK:n halvimmat kuparitulpat. Käynnistyy ihan jees jopa tällain nollaa hipovilla lämpötiloilla ilman esilämmitystäkin. Mun Defan säteilijä on näköjään rentoutunut, takuu on kyllä voimassa mutta irrotus ei ole SuperSprintin pakosarjasta johtuen ihan niin viiden minuutin homma kuin vakiosarjoilla.

Leave a comment:

• BMW
    replied
    Mulla on matalapainepuolella (N54) Walbro 450. Ajan 60% etanolilla ja lokien mukaan hyvin pitää linjassa paineen yllä

Leave a comment:

• ihuhtaka
    replied
    MS43-karttojen muokkaamiseen ja flashaamiseen alkaa olla työkaluketju kunnossa: 512kB ja 64 kB luku ja kirjoitus onnistuu ja toinen spare-ecu on myös hommattu, softaversioita tutkittu ja TunerPro ja Romraider sopivia määrittelytiedostoja metsästetty aktiivisesti. Karttojen muokkaamiseen en ole saanut apua, mutta kyllähän tuota tiedonmurusta sieltä täältä saa haalittua, että eiköhän sen kanssa päästä eteenpäin. Ajattelin edetä siten, että päivitän vaan tuota nykyistä MS430064 SW-version 64kB osuutta TunerPro:lla, enkä lähde päivittämään koko SW-versiota. Tälle 64 SW-versiolle ei ole paljoa tukea Romraiderin puolella.

Ajattelin kysellä miten kokeneilla etanolikuskeilla on autot kestänyt noin yleisesti. Olen käsittänyt että PA-pumppu sekä -suodatin tulee vaihtaa, ja suodattimen päissä olevat letkut päivittää etanolia kestäviksi. Onko kokemus kartuttanut muita varottavia tai tarkkailtavia kohtia, joka olisi syytä ottaa huomioon päivitystä suunnitellessa? Ilmeisesti M54B22 koneen suuttimien pitäisi riittää tuohon 30-40% soppamäärän kasvuun. Mitkäs tulpat on osoittautuneet toimiviksi vai onko suurta merkitystä?

Mikäs on ollut raadin valinta päivitetyksi PA-pumpuksi? Saab-miehet näyttäisi ajelevat bilteman pumpuilla ilmeisen hyvällä menestyksellä? Onko täällä kokemusta esim Bilteman 53-260 pumpusta, joka ilmeisesti sopisi kohtuu hyvin vakion tilalle?
    Last edited by ihuhtaka; 29-12-2019, 23:06. Reason: typot

Leave a comment:

• Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by ihuhtaka View Post
    Ensimmäinen bemari ollut alla viikon ja etanolilla ajaminen kiinnostaisi. Koneena on 233tkm rullattu M54B22 ja lähtökohtaisesti haluaisin selvitä ilman flexfuel asennussarjoja. HEX-kartat ei pelota ja Inpan kanssa toimiva kaapeli löytyykin jo. Löytyykö täältä apua toimivaksi todetun kartan kanssa, mikäli saan selvitettyä MS43:n softaversion ja saan työkaluketjun toimimaan? Mulla on valitettavasti hieman aukkoa sivistyksessä miten kartat pitäisi muokata käyntivarman pelin saamiseksi. 512k luku taitaa olla välttämätön softan version selvittämiseksi ja backupin saamiseksi.

Mitkäs työkalut on aloittelijalle helpoimmat?
    Luku/kirjoitus: JMGarage vs. Galletto vs. MS4x dev group flasher
    Säätö: TunerPro vs. Romraider

Mikäli olen käsittänyt oikein, niin ainoat muutokset olisi PA suodattimen ja sen läheisten letkujen vaihto ja uuden PA pumpun hankkiminen varalle. Kaikki vinkit kelpaa. Kiitos!
    Otappa yhteyttä käyttäjään pazi88 hän todennäköisesti osaa neuvoa ja tekee koko hommankin tarvittaessa

Leave a comment:

• ihuhtaka
    replied
    Ensimmäinen bemari ollut alla viikon ja etanolilla ajaminen kiinnostaisi. Koneena on 233tkm rullattu M54B22 ja lähtökohtaisesti haluaisin selvitä ilman flexfuel asennussarjoja. HEX-kartat ei pelota ja Inpan kanssa toimiva kaapeli löytyykin jo. Löytyykö täältä apua toimivaksi todetun kartan kanssa, mikäli saan selvitettyä MS43:n softaversion ja saan työkaluketjun toimimaan? Mulla on valitettavasti hieman aukkoa sivistyksessä miten kartat pitäisi muokata käyntivarman pelin saamiseksi. 512k luku taitaa olla välttämätön softan version selvittämiseksi ja backupin saamiseksi.

Mitkäs työkalut on aloittelijalle helpoimmat?
    Luku/kirjoitus: JMGarage vs. Galletto vs. MS4x dev group flasher
    Säätö: TunerPro vs. Romraider

Mikäli olen käsittänyt oikein, niin ainoat muutokset olisi PA suodattimen ja sen läheisten letkujen vaihto ja uuden PA pumpun hankkiminen varalle. Kaikki vinkit kelpaa. Kiitos!

Leave a comment:

• Wespa
    replied
    Omassa possussa oli oikeastaan ihan sama käynnistymisen kannalta miten paljon etanolia koitti syöttää, vasta kun pisti bensaan verrattuna reilusti lisää ennakkoa niin alkoi startata edes sinnepäin yhtä helposti kuin bensalla.

Leave a comment:

• HTK12
    replied
    Originally posted by gedu View Post
    Niin siis tuo Sipilän jonkun kaverin boksihan haistelee vain ja ainoastaan etanolipitoisuutta polttoaineessa ja nuuskii jopa koneen lämpöjä. Suurin ongelmahan sillä on se, että se ei vain vakiosuuttimilla saa syötettyä riittävästi E85 pyttyy, että sen voisi sytyttää sillä bensaosamäärällä, kun etanoli ei suostu haihtumaan riittävästi kylmäkäynnistyksessa. Pelkkä polttoaineen määrän lisääminen ei siis auta, vaan pitää puuttua myös sytkäennakkoon, ja sitä tuo Eflexihän ei osaa.

Se kylmäkäyntikartta E85 kanssa on sellainen, että se on kärsimystä koneelle, kun etanolia valuu pitkin pytyn seiniä, ja siittä sitten öljyn sekaan. E85 kampe ei sovellu pätkäajoon kylmässä kovinkaan pitkään, öljyn lämmön pitäisi nousta yli 79 asteen jokaisella ajokerralla, että se kylmäkäynnistyksessä renkaiden öljykiertoon raapima etanoli haihtuisi pois öljykierrosta. Mitä enemmän etanolia öljyn seassa, sitä enempi myös vettä siellä emulsiossa

Itse jos tuon Eflexfuelin jos asentaa, niin rahaahan saa takaisinkin sen 200€ kun käy muutostamassa auton uudelle polttoaineelle.
    Onko sulla omaa kokemusta E85 muutoksista? Näillä keleillä ei nyt ainakaan parissa autossa kyllä ole vielä ollut mitään ongelmia suuttimien loppumisen kanssa käynnistyksessä, jos ne ajossa riittää. Pelkällä polttoaineen määrän säädöllä on kyllä kylmäkäynnistys ongelmat loppuneet E85:lla ainakin parissa autossa.

Leave a comment:

• jluoma
    replied
    Originally posted by gedu View Post

Itse jos tuon Eflexfuelin jos asentaa, niin rahaahan saa takaisinkin sen 200€ kun käy muutostamassa auton uudelle polttoaineelle.
    Se raha on haettu ja saatu, mutta kulujakin on ollut, kaksi halpaa bensapumppua ja yksi (viimeisin) laatu vehje. Yksi starttimoottori.. sehän oli todella vaikea tuoda kotiin kun polttoaineen painetta puuttuu.. olihan se 200tkm ajettu jo kuitenkin. JOS kaiken työn olisi joutunut teettämään jossain korjaamossa niin eihän mulla olis varaa tähän leikkiin ollenkaan.

Leave a comment:

• gedu
    replied
    Niin siis tuo Sipilän jonkun kaverin boksihan haistelee vain ja ainoastaan etanolipitoisuutta polttoaineessa ja nuuskii jopa koneen lämpöjä. Suurin ongelmahan sillä on se, että se ei vain vakiosuuttimilla saa syötettyä riittävästi E85 pyttyy, että sen voisi sytyttää sillä bensaosamäärällä, kun etanoli ei suostu haihtumaan riittävästi kylmäkäynnistyksessa. Pelkkä polttoaineen määrän lisääminen ei siis auta, vaan pitää puuttua myös sytkäennakkoon, ja sitä tuo Eflexihän ei osaa.

Se kylmäkäyntikartta E85 kanssa on sellainen, että se on kärsimystä koneelle, kun etanolia valuu pitkin pytyn seiniä, ja siittä sitten öljyn sekaan. E85 kampe ei sovellu pätkäajoon kylmässä kovinkaan pitkään, öljyn lämmön pitäisi nousta yli 79 asteen jokaisella ajokerralla, että se kylmäkäynnistyksessä renkaiden öljykiertoon raapima etanoli haihtuisi pois öljykierrosta. Mitä enemmän etanolia öljyn seassa, sitä enempi myös vettä siellä emulsiossa

Last edited by gedu; 06-12-2019, 19:47.

Leave a comment:

• jluoma
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Toki kaupallinen tuote kannattaa tehdä mahdollisimman universaaliksi, että saman voi myydä mahdollisimman monelle. Kuluttajan ei välttämättä tälläistä kannata ostaa, kun se ei usein toimi omassa käytössä parhaalla mahdollisella tavalla. Itsellä ei ainakaan kovin pitkään autossa viipyisi purkki, jos jo +5c joutuu monta kertaa starttaamaan, että saa käyntiin (tämä on mielestäni sen helpon vastakohta, kun joka aamu joudut sahaamaan käyntiin). Säästö on kuitenkin niin pieni ja tuo purkki kuitenkin maksaa ~350€+asennus. Jos taas haluaa harrastaa, niin sitten ei tuollainen paljon innosta, kun siinä ei ole mitään säädettävää.
    Niinno, ehken täysin tyytyväinen laitteen ominaisuuksiin, mutta lähes 100km tulee työmatkaa päivässä ja etanolikäyttöisyyteen on sijoitettu rahaa, niin nyt sitä pitäisi käyttää saadakseen säästöä takaisinpäin. Sähkölämmitys on käytettävissä apuna niin kotona kuin työpaikallakin. Kun tankkaa aina kun on puolillaan, vuorotellen bensaa ja e85 niin hyvin toimii, mutta tietysti säästöä syntyy vähemmän kuin kesäkaudella.

Ehkä pitkällä aikavälillä voisi kiinnostaa jokin muu ratkaisu, jolloin eflexfuel:in voi heivata kiertoon. Ehkä jopa diesel, mutta sylinterien määrää en aio ainakaan vähentää vaikka auto vaihtuisikin.
    Last edited by jluoma; 05-12-2019, 09:01.

Leave a comment:

• HTK12
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Kaupallisessa tuotteessa yleensä on tietyt asiat miten se kannattaa tehdä. Jos itse olisin tekemässä kaupallista tuotetta, sen toiminta voisi hyvinkin olla eflexfuel laitteen kaltainen. Nykypäivän sana: helppous. Sillä tehdään rahaa.
    Toki kaupallinen tuote kannattaa tehdä mahdollisimman universaaliksi, että saman voi myydä mahdollisimman monelle. Kuluttajan ei välttämättä tälläistä kannata ostaa, kun se ei usein toimi omassa käytössä parhaalla mahdollisella tavalla. Itsellä ei ainakaan kovin pitkään autossa viipyisi purkki, jos jo +5c joutuu monta kertaa starttaamaan, että saa käyntiin (tämä on mielestäni sen helpon vastakohta, kun joka aamu joudut sahaamaan käyntiin). Säästö on kuitenkin niin pieni ja tuo purkki kuitenkin maksaa ~350€+asennus. Jos taas haluaa harrastaa, niin sitten ei tuollainen paljon innosta, kun siinä ei ole mitään säädettävää.

Leave a comment:

• Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Itse laittaisin vaan etanolisoftan sisään vakio ecuun, vaihtaa sitten bensa softan tarvittaessa takaisin. Nopea fläshätä tarvittaessa. Nuo eflexfuel purkin tapaiset, ei mielestäni ole mikään paras ratkaisu, kun niitä ei voi itse käsittääkseni säätää mitenkään. Tuollainen purkki, jossa itse säädetään voisi kanssa olla toimvia vaihtoehto, jos siinä voisi myös käynnistys rikastukset jotenkin itse säätää. 350€ ei mielestäni ole mikään halpa hinta tuollaisesta eflexfuel:sta, jota ei voi itse mitenkään säätää.

Kaupallisessa tuotteessa yleensä on tietyt asiat miten se kannattaa tehdä. Jos itse olisin tekemässä kaupallista tuotetta, sen toiminta voisi hyvinkin olla eflexfuel laitteen kaltainen. Nykypäivän sana: helppous. Sillä tehdään rahaa.

Leave a comment:

• HTK12
    replied
    Originally posted by jluoma View Post
    Vähemmän oli mitään ongelmaa silloin kun oli M43 ja ebaysta löydetty halpis boksi. Silloin kyllä piti itse napilla valita ohjelma polttoaineen mukaan. Noh mutta kun piti saada 6-sylinteriä ja sitten yrittää säästää kuluissa niin ne ajatukset vähän sotii toisiaan vastaan.
    Itse laittaisin vaan etanolisoftan sisään vakio ecuun, vaihtaa sitten bensa softan tarvittaessa takaisin. Nopea fläshätä tarvittaessa. Nuo eflexfuel purkin tapaiset, ei mielestäni ole mikään paras ratkaisu, kun niitä ei voi itse käsittääkseni säätää mitenkään. Tuollainen purkki, jossa itse säädetään voisi kanssa olla toimvia vaihtoehto, jos siinä voisi myös käynnistys rikastukset jotenkin itse säätää. 350€ ei mielestäni ole mikään halpa hinta tuollaisesta eflexfuel:sta, jota ei voi itse mitenkään säätää.

Leave a comment:

• jluoma
    replied
    Vähemmän oli mitään ongelmaa silloin kun oli M43 ja ebaysta löydetty halpis boksi. Silloin kyllä piti itse napilla valita ohjelma polttoaineen mukaan. Noh mutta kun piti saada 6-sylinteriä ja sitten yrittää säästää kuluissa niin ne ajatukset vähän sotii toisiaan vastaan.

Leave a comment:

• HTK12
    replied
    Originally posted by jluoma View Post
    Ehkä, mutta voiko sen säätää niin, että toimii myös bensalla? E85:sen saatavuus ei vakuuta vielä niin että laskisin yhden kortin varaan.
    Tuskin tulee kunnolla toimimaan pelkällä bensalla kun on kylmät kelit. Kylmäkäynnistyskartat niin erilaiset, että pelkällä bensalla voi sitten olla hankala saada käyntiin. Ajossa lambda säätö osaa säätää seokset kohdalleen ihan riittävän hyvin tilapäiseen ajoon. Vaatii toki rajojen muutokset softaan, ettei ala herjaamaan.

Tosin eipä se nyt toimi ilmeisesti myöskään pelkästään E85:lla sillä flexfuel purkilla. Kyllähän noita E85 asemia jo melko hyvin on ja yhdellä tankilla pääsee sen 400-600km, niin ei sitä nyt ihan heti tarvitse olla tankkaamassa. Vakio ecun säätämisessä se hyvä puoli, että sinne voi halutessaan laittaa sen vakiosoftan takaisin, jolloin toimii normaalisti taas bensalla. Fläshääminen onnistuu OBD-portista ja homma hoituu parissa minuutissa.

Leave a comment:

Working...
X