Etanoli vs. normibensa vaparikoneessa eri seoksilla:
Flexifuel RE85 vs. bimmeri II
Collapse
X
-
Omassa pirssissä ei ainakaan mikään muu polttoainepumppu ole kestänyt kuin nimenomaan e85 käyttöön tarkotettu malli
Leave a comment:
-
-
Originally posted by hannux View PostEntäs pumppu ja letkut tankissa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by hannux View PostOlis tarkoitus uusia bensaputkia ja letkuja tankista alkaen. Jos alan jatkossa käyttää E85-bensaa, pitääkö letkujen ja putkien olla jotain erityistä laatua? Niin, auto on E39 528 -1997.
Leave a comment:
-
-
Olis tarkoitus uusia bensaputkia ja letkuja tankista alkaen. Jos alan jatkossa käyttää E85-bensaa, pitääkö letkujen ja putkien olla jotain erityistä laatua? Niin, auto on E39 528 -1997.
Leave a comment:
-
-
Olipahan taas juttu, tämän lukemalla asiaa tuntematon on entistä enemmän sekaisin: https://yle.fi/a/74-20079006
Leave a comment:
-
-
Suuttimien , mutta erityisesti korkeapainepumpun elinikä heikko E85:lla.
Ei kokemusta , mut näin varoiteltu.
E85 toimii laihemmalle seoksella mitä bensalla, kun puhutaan lambda lukemista - ilman sytytyskatkoksia.
Ja puristussuhdetta nostamalla saadaan toimimaan helpommin vielä laihemmalla seoksella.
Leave a comment:
-
-
Okei, mielenkiintosta! Suuret kiitokset vastauksesta. Ihan järkeenkäypä selitys asiaa kun funtsii. Luultavasti ei ihan heti ole viinat tankissa. Tärkeää olis saada etanolianturi polttoainerinkiin, jotta pystyisi kruisailemaan mielivaltaisella seoksella, viinaa kun tuppaa olemaan vähän vailinaisesti tarjolla pienemmillä paikkakunnilla. Pitääpä googletella ja tutkiskella tuota seinämien lämpökuormitusta.
Leave a comment:
-
-
Kasivitosen ominaisuuksia on tutkittu myös laihaseosmoottoreissa ja on sillä monia etujakin. Kuitenkin on hyvä huomioida, että kasivitosella palotilan seinämiin kohdistuu selvästi suurempi lämpökuormitus laihaseoksella ja kylmänä käynnin aikana myös suuttimet kuormittuvat enemmän kuin konventionaalisella moottoribensiiniillä vastaavissa tilanteissa, vaikka etanolin palamislämpö itsessään onkin alhaisempi kuin konventionaalisen moottoribensiinin. Kyse on E85-polttoaineen tehokkaammasta atomisaatiosta ja suuremmasta lämmönsiirtymästä seinämiin palotapahtuman aikana. Laihaseosmoottorin käyttöikä ei ainakaan pitene etanolimuunnoksella ja mikäli olet näihin N43 ja N53 koneisiin tutustunut, niin jo tavallisella moottoribensiinillä niiden kanssa riittää harrastettavaa. E30 olisi tässä mielessä "turvallisempi" seos, mutta sitäpä ei ole valmiina pistoolista saatavilla. Omakohtaista kokemusta minulla ei ole E85 käytöstä N53-moottorissa, mutta mikäli päädyt toteuttamaan etanolimuunnoksen tähän koneeseen, olisi mielenkiiintoista kuulla käyttökokemuksiasi. Ja vaikka valmista muunnossarjaa ei olisi olemassa, voisi sen varmastikin toteuttaa moottoriohjaimen ohjelmamuutoksella, jos vain sellaisen joku osaa tehdä.Last edited by JaniLap; 17-01-2024, 22:59.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JaniLap View Post
Älä laita kasivitosta laihaseosmoottoreihin. Paikat ei kestä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MURSKAAJA666 View PostTuli ostettua tuollainen pappamallin E91 325 N53B30:llä ja haluaisin sen kovasti käymään E85:llä. Näihin ei löytyne mitään valmista settiä jolla homma onnistaa, mutta N54-motteja näyttäisi olevan ohjelmoituan viinalle niin en keksi miksi N53:sta ei saisi käymään E85:llä. Muutoksen yhteydessä toiveissa olisi asennella mosselmanin imusarjapaketti paikoilleen niin saa moottorin koko potentiaalin käyttöön. Onko foorumilla kokemuksia moisesta muutoksesta?
Leave a comment:
-
Leave a comment: