memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MURSKAAJA666
    replied
    Tuli ostettua tuollainen pappamallin E91 325 N53B30:llä ja haluaisin sen kovasti käymään E85:llä. Näihin ei löytyne mitään valmista settiä jolla homma onnistaa, mutta N54-motteja näyttäisi olevan ohjelmoituan viinalle niin en keksi miksi N53:sta ei saisi käymään E85:llä. Muutoksen yhteydessä toiveissa olisi asennella mosselmanin imusarjapaketti paikoilleen niin saa moottorin koko potentiaalin käyttöön. Onko foorumilla kokemuksia moisesta muutoksesta?

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Löytyykö BMW vuosimallia 2006-2010 joka kulkee etanolilla? Entä jos tekee muutoksen niin löytyykö sellaista palikkaa missä auton oma ECU ohjaa palotapahtumaa eikä ole mitään välikäsiä matkalla? Mikä olisi hyvä bensakone tähän tarkoitukseen ja muutenkin? Paras olisi jos voisi työntää bensaa tai etanolia tankkiin ja auto säätää sytytyksen kulloisenkin aineen mukaan itsestään.
    Last edited by Rattiukko; 11-12-2023, 07:35.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    No toivotaan että tätä polttoainetta edes saa jatkossa niin voi sitten käyttää bensan kanssa oktaaniboosterina

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Toivottavasti ei nosta hintaa.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Toivottavasti tämä ei nyt aiheuta nostopaineita pumppuhintoihin, muutenkin jo hintaero 98:iin on turhan pieni: https://yle.fi/a/74-20054693 :think

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Se oma E85 ei varmaankaan haise omaan nenään mutta kun se on autotallissa nopalla arvotuilla taulukoilla niin siitä jää perään satojen metrien vana sellaista pistävää etikan katkua että silmät vuotaa.

    Itse tykkäsin ennen bensanhajusta, vaikka nykyään kun siinä on etanolia ja sekotevelvoitetta niin sekin on pilalla, haisee miedosti pilaantuneille hedelmille.

    Tuota ettei tykkäisi bensanhajusta en ymmärrä.. imppaajille voi olla kyllä herkkää, varsinkin jos äsken päässyt katkolta.
    Mielipide asioitahan tämä haju on. E85 haisee mielestäni hyvältä, ihan kuten bensakin. Diesel dp:llä (eli ilman kattia/dpf) sitten haisee kyllä ihan paskalle. Ei kaikki varmasti tykkää bensan hajustakaan.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Mullakin kokemus siitä kun vajaalla(1/4) tankilla ajaa esim. kiertoliittymään kaasu pohjassa e85 tankissa niin laihalle menon huomaa siitä kun yhtäkkiä veto katkee mutta nakutusta ei kuulu, useita tällaisia tilanteita ollut ja ei oo tarvinnu konetta avata

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Eli sä luulet että vehje missä on kaikki viritetty 15 vuoden aikana aivan limitille ja on 98:lla säädetty joka paikasta aivan nakurajalle toimii yhtäkkiä 10% laihana. Joskus vielä tää oli BMW TUNING CLUB OF FINLAND.
    Omalla pannulla voin sanoa et se on yksi veto tuolla sopalla ja paaliin. Ei kiitos, omalla autollasi voit toki ajaa 10% laihana.

    No E85 onkin bensan kanssa pelanneille melkoinen shokki - miksei moista ihmepolttoainetta ollut aikaisemmin saatavilla olisi säästänyt paljon aikaa ja vaivaa sekä moottorin osia. Ja toimii myös niinpäin että viinan lisääminen bensaan parantaa sen nakutuskestävyyttä dramaattisesti eli vaikka seosta ei muuten rikastaisi millään tavalla niin sama määräkin syötettäessä nakutus ei ole ongelma. Ja kun nakutus on poistunut ongelmista niin seoksen laihuutta/rikkautta ei tarvitse kytätä nakutuksen kannalta vaan seoksen voi optimoida puhtaasti sen suhteen mikä tuottaa eniten tehoa -> mikä avaa mahdollisuuksia rakentaa koko moottori/ahdin eritavalla - paremmaksi.

    Ja siis vielä kerrataas, lisäämällä bensan sekaan 30% e85:sta laihentaa seosta ~10%. Jos moottorinohjaus on closed-loop tyyppiä ECU korjaa ihan itse automaattisesti seosta tuon 10% rikkaammalle. Jos taas on bensaan sopeutumaton moottori - kaasaripeli tai open-looppiin konfiguroitu ecu seos laihenee 10% mikä ei tarkoita että auto toimisi 10% liian laihalla seoksella vaan täyskaasun seos laihenee säädetystä 10%, eli jos täyskaasun seos on säädetty bensalle AFR 12:1 niin 30% e85-seoksella seos laihenee ~13.2:1 AFR:ksi - mikä taas ei aiheuta mitään ongelmia koska seoksen puristuskestävyys kuitenkin nousee ja suhteellisen reippaastikin. Jos seos on alkujaan laihalla niin seossuhteen meno stoikiometristä laihemmaksi vähentää tehontuottoa vastaavasti mutta harvempaa bensapeliä, varsinkaan ahdettua, ajetaan täyskaasulla kovin laihoilla seoksilla.
    Last edited by naukkis; 22-04-2023, 09:18.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    On tosiaa vaikee saada viinalla rikki vaparia varsinkin.
    M52b28tu 17:1~ puristussuhde, vakionokat ja e85.

    Osakaasulla sytytti nii aikasin et ei kuulu oikeesti kovaa nakutus eikä mitää hajonnu.

    Ja toine, kireempi vaparikone veti laihalle ja liia rajulla ennakolla ni sitäkää saanu rikki vaikka männät oli melko älyttömästi muokatut.

    Nykyinen eri merkkinen viinaturbo auto vetää nii laihalle yli puolel kaasul et kone vaa kuolee täysin siihen.
    Silti ei oo rikki saanu vaikka pakopesä punasena ajeltu ~puolikaasulla sellasilla paineilla et bensal ois vakiomännät olleet romua jo 20tkm sitten

    Että onnea ja menestystä koneen rikkomiseen viinalla.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by turbobliz View Post
    Omien kokemuksien pohjalta M20 vapaahengitteisessä kilpamoottorissa (ei tietenkään voi yleistää kaikkeen) .... on moottoria vaikea saada rikki, vaikka seos olisi miten laiha E85:lla.

    Olen kuullut myös ihan hulluja tarinoita turbo-harrastajillta, sellaisista tapauksista, missä pumppubensalla ajettaessa olisi kone ollut sekunneissa vainaa.

    Jollekin leipätaikinallehan tms se haisee putken päästä. Sopii omaan nokkaani paremmin kuin huonosti palaneen bensan jäännöstuotteet.
    On tullu ajettua näitä omia turbovehkeitä e85:lla välillä vahingossa melko laihalla ihan kunnolla ahdoillakin. Eikä oo muuta huomannu kuin että logia katsoessa että "oho hups" Et tosiaan oo viinalla niin justiinsa sen laihalle menemisen kanssa. Bensalla tosiaan täystuho tapahtuu hyvinkin äkkiä. Varsinkin ahdetuissa.

    Leave a comment:


  • turbobliz
    replied
    Omien kokemuksien pohjalta M20 vapaahengitteisessä kilpamoottorissa (ei tietenkään voi yleistää kaikkeen) .... on moottoria vaikea saada rikki, vaikka seos olisi miten laiha E85:lla.

    Olen kuullut myös ihan hulluja tarinoita turbo-harrastajillta, sellaisista tapauksista, missä pumppubensalla ajettaessa olisi kone ollut sekunneissa vainaa.

    Jollekin leipätaikinallehan tms se haisee putken päästä. Sopii omaan nokkaani paremmin kuin huonosti palaneen bensan jäännöstuotteet.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    30% seokselle ei tarvitse flexfuel-kittiä koska käynnistys onnistuu vielä samoilla säädöillä kuin bensallakin ja noin 99% lambda-ohjatuista laitteista sopeutuu 25% etanolipitoisuuksiin suoraan tehtaan jäljiltä. Itseasiassa 30% E85-blendi laihentaa seosta noin 10% että varmaan 99% ilman lambda-ohjaustakin olevista laitteista pelaa moisella ilman muita säätöjä aivan ongelmitta, etanolilisäys parantaa seoksen syttyvyyttä siinä määrin että vaikka olisi sytytysrajalaihalla bensalla viinalla jatkaminen ei huononnna tilannetta. E85:llä pakokaasut toki haisee etikalle silloin kun käy kylmänä niin rikkaalla seoksella että palamaton seos tiivistyy pakoputkeen. Lämpöisenä ei haise millekään jos kaikki kunnossa.
    Eli sä luulet että vehje missä on kaikki viritetty 15 vuoden aikana aivan limitille ja on 98:lla säädetty joka paikasta aivan nakurajalle toimii yhtäkkiä 10% laihana. Joskus vielä tää oli BMW TUNING CLUB OF FINLAND.
    Omalla pannulla voin sanoa et se on yksi veto tuolla sopalla ja paaliin. Ei kiitos, omalla autollasi voit toki ajaa 10% laihana.

    Originally posted by jluoma View Post
    E85 auton haju kammottava?

    Tuota en ymmärrä.. alkoholistille voi olla kyllä herkkää, varsinkin jos äsken startattu kylmänä.

    Yleensä pidin kyllä hajurakoa takanatulevaan, nyt mulla on diesel, mutta minun takapuskurissa ei ole jonoa.
    Tän takia oon ihan valmis lähtee lopullisesti forumilta enkä jää kaipaamaan mitään. Se oma E85 ei varmaankaan haise omaan nenään mutta kun se on autotallissa nopalla arvotuilla taulukoilla niin siitä jää perään satojen metrien vana sellaista pistävää etikan katkua että silmät vuotaa.

    Itse tykkäsin ennen bensanhajusta, vaikka nykyään kun siinä on etanolia ja sekotevelvoitetta niin sekin on pilalla, haisee miedosti pilaantuneille hedelmille.

    Tuota ettei tykkäisi bensanhajusta en ymmärrä.. imppaajille voi olla kyllä herkkää, varsinkin jos äsken päässyt katkolta.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Paljon paremmalta se E85:sen vanhan viinan haju omaan nenään tuntuu kuin sama kone bensalla, saati sitten joku mustaa pukkaava kiisseli.


    En tullut tänne dieseliä puolustamaan, etanoli on kelvollinen keino vähentää päästöjä, jos sitä tuettaisiin enemmän

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Paljon paremmalta se E85:sen vanhan viinan haju omaan nenään tuntuu kuin sama kone bensalla, saati sitten joku mustaa pukkaava kiisseli.
    Sama. Tuntuu et nykyään todella henkeä ahistava se bensakoneen pakokaasun katku, kun taas e85:llä lähinnä haisee vanha viina, jos ei ees sekään.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    bensassa parasta ku kylmänä auton takana oikee silmiä kirvelee ysivitosta en o uskaltanu edes kokeilla.

    Leave a comment:

Working...
X