memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PanuR
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Eli ole. Ei taida itseasissa missään aftermarket ecussa olla semmoista OBD2 tukea että menis leimasedän tesistä läpi.

    Toki olen tuon tehnyt niin, että check engine ja EML valot käväsee mittaristossa kun pistää virrat päälle, ja säännöt tais olla että jos OBD2 lukijalla ei saada yhteyttä, mutta KO. valot pelaa ja päästötesti on ok, niin katsastuksen päästöjen osalta tilanne on ok. Niin periaatteessa leimasta pitäs päästä läpi
    Maxxecun M54-plugin setissä mainitaan OBDII-tuesta, mutta ainostaan seuraavasti Feature Listissä: "CAN bus for expansion modules, OEM vehicle CAN, OBDII". Tiedä sitten mitä tuolla tarkoittavat ja jos joku tosissaan ostamassa niin lienee hyvä varmistaa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Koskas on saatavilla M54 re85 ?
    Tuleeko tästä täysin valmis paketti plug & play ?
    Mielellään tämmöisen laittaisi oem ecun tilalle.
    Tuo on "plug and play" m54 koneeseen. Mutta sähköisen kaasuläpän ohjausta ei ole, niin joutuu vaijeri kaasun laittamaan. Moottoriswappeihin, mihin tuo speedunio on varmaan kaikkein kätevin, niin niihin tuosta ovaijeri kaasuun siirtymisestä lähinnä hyötyä, mutta tosiaan alkuperäiseen m54 asennukseen ei niin kiva juttu. M52TU kun toimii myös mekaanisesti vaijerilla, niin sen kanssa ongelmia ei ole.

    Originally posted by PanuR View Post
    Mites leimaa ajatellen OBD-mittauksen kanssa, tuleeko myös tälle tuki?
    Eli ole. Ei taida itseasissa missään aftermarket ecussa olla semmoista OBD2 tukea että menis leimasedän tesistä läpi.

    Toki olen tuon tehnyt niin, että check engine ja EML valot käväsee mittaristossa kun pistää virrat päälle, ja säännöt tais olla että jos OBD2 lukijalla ei saada yhteyttä, mutta KO. valot pelaa ja päästötesti on ok, niin katsastuksen päästöjen osalta tilanne on ok. Niin periaatteessa leimasta pitäs päästä läpi

    Leave a comment:


  • PanuR
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep moinen purkki on tosiaan olemassa. Tällä hetkellä toki softan puolesta kattaa lähinnä perus käytön(mikä toki monelle on jo aivan riittävästi), et ihan 1:1 vakio ecun korvaajaksi tuosta ei vielää ole. Mut raudassa on moni juttu otettu huomioon, et kunhan tässä saa softaa kirjotettua ja testattua, niin pikkuhiljaa saa kaikki ms42/43 hienoudet toimimaan speeduinossa
    Mites leimaa ajatellen OBD-mittauksen kanssa, tuleeko myös tälle tuki?

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep moinen purkki on tosiaan olemassa. Tällä hetkellä toki softan puolesta kattaa lähinnä perus käytön(mikä toki monelle on jo aivan riittävästi), et ihan 1:1 vakio ecun korvaajaksi tuosta ei vielää ole. Mut raudassa on moni juttu otettu huomioon, et kunhan tässä saa softaa kirjotettua ja testattua, niin pikkuhiljaa saa kaikki ms42/43 hienoudet toimimaan speeduinossa
    Koskas on saatavilla M54 re85 ?
    Tuleeko tästä täysin valmis paketti plug & play ?
    Mielellään tämmöisen laittaisi oem ecun tilalle.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jep moinen purkki on tosiaan olemassa. Tällä hetkellä toki softan puolesta kattaa lähinnä perus käytön(mikä toki monelle on jo aivan riittävästi), et ihan 1:1 vakio ecun korvaajaksi tuosta ei vielää ole. Mut raudassa on moni juttu otettu huomioon, et kunhan tässä saa softaa kirjotettua ja testattua, niin pikkuhiljaa saa kaikki ms42/43 hienoudet toimimaan speeduinossa

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Jep, on M54b30 moottori.

    Tuohon olisi jo olemassa PnP-Speeduino:





    Ja Pazi88 taitaa olla taustapiruna, joten neuvojakin mahtaa löytyä

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 14:44.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by PanuR View Post
    Muistelen sinulla olleen M54-padalla, joten moottorinohjauksena lienee MS43?Itsekin lähdin ecujen maailmaan totaalisesta pystymetsästä muutamia kk sitten ja pienellä tutkimisella pystyy kohtuullisesti jo tekemään perusjuttuja MS4X.netin ohjeiden mukaisesti. Suuttimiksi on valikoituineet Boschin EV14 627cc (Porsche 997 GT2, valmiit arvot löytyvät MS4X), pumpuksi tankkiin tulee Walbron 240L ja käännetään kokonaan e85:lle. Myös MaxxEcun hommaaminen oli lähellä, mutta MS43 riittää yllättävän pitkälle.

    Ruotsissa mm. Fekzen tekee sähköpostin kautta perusjuttuja/custom-komboja ja keskustelujen perusteella hieroo logien kautta etänä kuntoon. Lisäksi esim. EMS-Shop ilmoittaa mappaavansa MS43 ecuja ja hinnaston mukaan puolipäivää säätöä dynossa on 4900sek: https://ems-shop.se/mappning . Varmasti myös Suomessa on osaavia MS43-säätäjiä custom-komboille, mutta niitä ei niin helpolla löydä. Tulevaan projektiini liittyen otan varmaan Fekzeniltä softan.

    Olen myös löytänyt yhden M54B30 ESS:n remmisetin softan ja sen perusteella noiden viriputkien valmissoftat eivät kovinkaan tee vaikutusta. Esim. kuormituksen skaalaukset on tehty hiukan oikomalla vapari -> ahdettu -muutoksessa:
    Kuva1
    Kuva2
    Kuva3
    Jep, on M54b30 moottori. Itse koitan löytää kotimaasta tekijän ja raudan, johtuen tosiaan oman osaamisen puutteista tietokonemaailmassa. Maxxecu kiinnostaa siksi että mm täältä foorumilta saa varmasti tietoa ja ohjeita hyvin, lisäksi jäisi tuo auton oma ecu varalle G-powerin ohjelmineen jos maxxecu joskus sanoo sopimuksen irti tai tulee muita ongelmia vian etsinnässä. Maxxecua tais tällä foorumilla vaikuttava henkilö Vaasan suunnilta myydä ja koodailla ja usealla foorumilaisella on paljon kokemusta kyseisestä.

    G-powerin ohjelmaa koitettiin tuossa joskus availla mutta homma jäi kesken kaikessa häsläyksessä täällä päässä.

    Leave a comment:


  • PanuR
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tätä pitää selvitellä. Oma ymmärrystaso näissä on täysi N0LLa (0) niin pitää turvautua kyselyyn

    Mistäs sitä alkaisi sitten suuttimia kyselemään ja maxxekua ohjelmalla, ohjelmahan pitää tehdä alusta loppuun customina.
    Muistelen sinulla olleen M54-padalla, joten moottorinohjauksena lienee MS43?Itsekin lähdin ecujen maailmaan totaalisesta pystymetsästä muutamia kk sitten ja pienellä tutkimisella pystyy kohtuullisesti jo tekemään perusjuttuja MS4X.netin ohjeiden mukaisesti. Suuttimiksi on valikoituineet Boschin EV14 627cc (Porsche 997 GT2, valmiit arvot löytyvät MS4X), pumpuksi tankkiin tulee Walbron 240L ja käännetään kokonaan e85:lle. Myös MaxxEcun hommaaminen oli lähellä, mutta MS43 riittää yllättävän pitkälle.

    Ruotsissa mm. Fekzen tekee sähköpostin kautta perusjuttuja/custom-komboja ja keskustelujen perusteella hieroo logien kautta etänä kuntoon. Lisäksi esim. EMS-Shop ilmoittaa mappaavansa MS43 ecuja ja hinnaston mukaan puolipäivää säätöä dynossa on 4900sek: https://ems-shop.se/mappning . Varmasti myös Suomessa on osaavia MS43-säätäjiä custom-komboille, mutta niitä ei niin helpolla löydä. Tulevaan projektiini liittyen otan varmaan Fekzeniltä softan.

    Olen myös löytänyt yhden M54B30 ESS:n remmisetin softan ja sen perusteella noiden viriputkien valmissoftat eivät kovinkaan tee vaikutusta. Esim. kuormituksen skaalaukset on tehty hiukan oikomalla vapari -> ahdettu -muutoksessa:
    Kuva1
    Kuva2
    Kuva3

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Eikä tarvi joka muutoksen jälkeen lähetellä G-powerin suuntaan tukkoa rahaa että laittakaas uutta softaa mulle.
    Oispa noin helppoa se ohjelman saaminen G-Powerilta

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tuolla rahalla siihen kannattaa pistää maxxecu ja isommat suuttimet, niin saa sen e85 muutoksen (ihan flex fuel anturilla) sekä säädöllä oikeasti hyötyäkin siitä, kun ahdettu. Eikä tarvi joka muutoksen jälkeen lähetellä G-powerin suuntaan tukkoa rahaa että laittakaas uutta softaa mulle.
    Tätä pitää selvitellä. Oma ymmärrystaso näissä on täysi N0LLa (0) niin pitää turvautua kyselyyn

    Mistäs sitä alkaisi sitten suuttimia kyselemään ja maxxekua ohjelmalla, ohjelmahan pitää tehdä alusta loppuun customina.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 14:44.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Edit: ynnäilin että 1500-2000€ maksaisi re85 muutos joten ei maksa vaivaa, mieluummin pistän rahan uuteen ecu ohjelmaan, cooleriin ja hihnapyörään jolla saa tehoa nostettua riittävästi.
    Tuolla rahalla siihen kannattaa pistää maxxecu ja isommat suuttimet, niin saa sen e85 muutoksen (ihan flex fuel anturilla) sekä säädöllä oikeasti hyötyäkin siitä, kun ahdettu. Eikä tarvi joka muutoksen jälkeen lähetellä G-powerin suuntaan tukkoa rahaa että laittakaas uutta softaa mulle.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by kmn View Post
    Jees, tuossa G-Powerin setissä on varmasti jotkut suuttimet mukana.

    Kannattais nyt selvittää mitkä ne on (ellei ole tiedossa) ja valita siitä vaikka kapasiteetiltaan 50% isommat. Sitten vaan eFlexFuel kiinni ja vetoja. Miinuksena, että bensaa ei tuon jälkeen kannata tankata enää lainkaan, koska suuttimien koko muuttui ja alkuperäinen ohjelma ei ole niille optimoitu, mutta E85:n polttoainemäärän saa kyllä säädettyä tuolla eFlexFuelilla kohdalleen.

    Voisin väittää, että Plus-versio riittää tuohon käyttöön. Lopulta se on kuitenkin itsestään kiinni, kuinka tarkalle haluaa optimoida. Tuota MAF:n tai lambdan kytkyä itse boxiin en katso tuommosessa ratkaisussa tuovan merkittävää lisäarvoa (etenkään jos pystyy monitoroimaan AFR jotenkin muuten, esim lambda-arvon OBD-väylästä). Sen sijaan Pro-version säätöominaisuudet on paremmat ja niille laskisin tuon lisäarvon.

    EDIT: Sanotaan nyt sekin, että omaan vessaan oon tuota Pro-settiä kaavaillut, mutta mun tapauksessa pitäisi ensin hieroa 98:lle kartat kohdalleen kunnolla ensin. E85 ajaminen tietysti edellyttäis, että olis suuttimet vaihdettu ja bensalinjat kunnossa, joka taas puhuu jo suoraa sen puolesta, että parempi olis säätää suoraa E85:lle koko vehje ilman mitään turhaa flexfuel kikkailua.

    EDIT2: Ja sitten..... E85:llä tässä saisi tehonlisäystä kyllä juu, mutta ottaen huomioon suuttimista ja säätämisestä koituvat kulut ja jatkuvasta tankkaamisesta koituva vitutus, niin todennäköisesti totean, että säädetään suoraa vaan bensalle. Auto kuluttaa jo 98-oktaanista polttoainetta niin järjettömiä määriä, että tuossa oikeasti saisi pystyttää teltan pumpun viereen.
    Näitä samoja asioita aloin tässä puntaroimaan. Päädyn nyt ensihätään sorvaamaan pienemmän siivapyörän ahtimeen, ensin -5mm ja sitten -10mm. Käytän pakokaasumittauksessa molemmilla, nyt auto käy melko rikkaalla päästölappujen mukaan, menee toki päästöistä läpi heittämällä konttorilla. Ecun ohjelmaan ei toistaiseksi kajota.

    Edit: ynnäilin että 1500-2000€ maksaisi re85 muutos joten ei maksa vaivaa, mieluummin pistän rahan uuteen ecu ohjelmaan, cooleriin ja hihnapyörään jolla saa tehoa nostettua riittävästi.
    Last edited by BMW525Xda; 25-09-2020, 11:46.

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Jees, tuossa G-Powerin setissä on varmasti jotkut suuttimet mukana.

    Kannattais nyt selvittää mitkä ne on (ellei ole tiedossa) ja valita siitä vaikka kapasiteetiltaan 50% isommat. Sitten vaan eFlexFuel kiinni ja vetoja. Miinuksena, että bensaa ei tuon jälkeen kannata tankata enää lainkaan, koska suuttimien koko muuttui ja alkuperäinen ohjelma ei ole niille optimoitu, mutta E85:n polttoainemäärän saa kyllä säädettyä tuolla eFlexFuelilla kohdalleen.

    Voisin väittää, että Plus-versio riittää tuohon käyttöön. Lopulta se on kuitenkin itsestään kiinni, kuinka tarkalle haluaa optimoida. Tuota MAF:n tai lambdan kytkyä itse boxiin en katso tuommosessa ratkaisussa tuovan merkittävää lisäarvoa (etenkään jos pystyy monitoroimaan AFR jotenkin muuten, esim lambda-arvon OBD-väylästä). Sen sijaan Pro-version säätöominaisuudet on paremmat ja niille laskisin tuon lisäarvon.

    EDIT: Sanotaan nyt sekin, että omaan vessaan oon tuota Pro-settiä kaavaillut, mutta mun tapauksessa pitäisi ensin hieroa 98:lle kartat kohdalleen kunnolla ensin. E85 ajaminen tietysti edellyttäis, että olis suuttimet vaihdettu ja bensalinjat kunnossa, joka taas puhuu jo suoraa sen puolesta, että parempi olis säätää suoraa E85:lle koko vehje ilman mitään turhaa flexfuel kikkailua.

    EDIT2: Ja sitten..... E85:llä tässä saisi tehonlisäystä kyllä juu, mutta ottaen huomioon suuttimista ja säätämisestä koituvat kulut ja jatkuvasta tankkaamisesta koituva vitutus, niin todennäköisesti totean, että säädetään suoraa vaan bensalle. Auto kuluttaa jo 98-oktaanista polttoainetta niin järjettömiä määriä, että tuossa oikeasti saisi pystyttää teltan pumpun viereen.
    Last edited by kmn; 25-09-2020, 10:45.

    Leave a comment:

Working...
X