memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Etanoli vs. normibensa vaparikoneessa eri seoksilla:

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    AEM 340lph, finjectorilta hain

    Leave a comment:


  • hannux
    replied
    Pumpun speksit? Mistä saa ostaa?

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Omassa pirssissä ei ainakaan mikään muu polttoainepumppu ole kestänyt kuin nimenomaan e85 käyttöön tarkotettu malli

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by hannux View Post
    Entäs pumppu ja letkut tankissa?
    Tankin letkut kestää, pumppu kestää sen minkä kestää. Jos siellä on alkuperäinen 20v+ pumppu, niin voi loppu olla lähellä oli tankissa benstaa tai viinaa. Kyllä monet ajaa ihan sillä orkkis pumpullakin viinalla,. Itsellä porsi alkuperäinen pumppu parin vuoden viinalla ajon jälkeen. Eiköhän tuo 20v ollut tehnyt tehtävänsä, joten olisi varmaan bensallakin hajonnut.

    Leave a comment:


  • hannux
    replied
    Entäs pumppu ja letkut tankissa?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by hannux View Post
    Olis tarkoitus uusia bensaputkia ja letkuja tankista alkaen. Jos alan jatkossa käyttää E85-bensaa, pitääkö letkujen ja putkien olla jotain erityistä laatua? Niin, auto on E39 528 -1997.
    Kyllä pitää olla etanolia kestävää. Teräs/kupari putki kestää etanolia, mutta letkuissa pitää katsoa, että on etanolin kestävää. Motonetistäkin saa Gates valmistamaa etanolia kestävää polttoaineletkua.

    Leave a comment:


  • hannux
    replied
    Olis tarkoitus uusia bensaputkia ja letkuja tankista alkaen. Jos alan jatkossa käyttää E85-bensaa, pitääkö letkujen ja putkien olla jotain erityistä laatua? Niin, auto on E39 528 -1997.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Olipahan taas juttu, tämän lukemalla asiaa tuntematon on entistä enemmän sekaisin: https://yle.fi/a/74-20079006

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Suuttimien , mutta erityisesti korkeapainepumpun elinikä heikko E85:lla.
    Ei kokemusta , mut näin varoiteltu.

    E85 toimii laihemmalle seoksella mitä bensalla, kun puhutaan lambda lukemista - ilman sytytyskatkoksia.
    Ja puristussuhdetta nostamalla saadaan toimimaan helpommin vielä laihemmalla seoksella.

    Leave a comment:


  • MURSKAAJA666
    replied
    Okei, mielenkiintosta! Suuret kiitokset vastauksesta. Ihan järkeenkäypä selitys asiaa kun funtsii. Luultavasti ei ihan heti ole viinat tankissa. Tärkeää olis saada etanolianturi polttoainerinkiin, jotta pystyisi kruisailemaan mielivaltaisella seoksella, viinaa kun tuppaa olemaan vähän vailinaisesti tarjolla pienemmillä paikkakunnilla. Pitääpä googletella ja tutkiskella tuota seinämien lämpökuormitusta.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Kasivitosen ominaisuuksia on tutkittu myös laihaseosmoottoreissa ja on sillä monia etujakin. Kuitenkin on hyvä huomioida, että kasivitosella palotilan seinämiin kohdistuu selvästi suurempi lämpökuormitus laihaseoksella ja kylmänä käynnin aikana myös suuttimet kuormittuvat enemmän kuin konventionaalisella moottoribensiiniillä vastaavissa tilanteissa, vaikka etanolin palamislämpö itsessään onkin alhaisempi kuin konventionaalisen moottoribensiinin. Kyse on E85-polttoaineen tehokkaammasta atomisaatiosta ja suuremmasta lämmönsiirtymästä seinämiin palotapahtuman aikana. Laihaseosmoottorin käyttöikä ei ainakaan pitene etanolimuunnoksella ja mikäli olet näihin N43 ja N53 koneisiin tutustunut, niin jo tavallisella moottoribensiinillä niiden kanssa riittää harrastettavaa. E30 olisi tässä mielessä "turvallisempi" seos, mutta sitäpä ei ole valmiina pistoolista saatavilla. Omakohtaista kokemusta minulla ei ole E85 käytöstä N53-moottorissa, mutta mikäli päädyt toteuttamaan etanolimuunnoksen tähän koneeseen, olisi mielenkiiintoista kuulla käyttökokemuksiasi. Ja vaikka valmista muunnossarjaa ei olisi olemassa, voisi sen varmastikin toteuttaa moottoriohjaimen ohjelmamuutoksella, jos vain sellaisen joku osaa tehdä.
    Last edited by JaniLap; 17-01-2024, 22:59.

    Leave a comment:


  • MURSKAAJA666
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Älä laita kasivitosta laihaseosmoottoreihin. Paikat ei kestä.
    Luin jostain samanmoisen kommentin, mutta jäi vähän arvailun varaan että mistä moinen. Mikä ei kestä ja miksi?

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Originally posted by MURSKAAJA666 View Post
    Tuli ostettua tuollainen pappamallin E91 325 N53B30:llä ja haluaisin sen kovasti käymään E85:llä. Näihin ei löytyne mitään valmista settiä jolla homma onnistaa, mutta N54-motteja näyttäisi olevan ohjelmoituan viinalle niin en keksi miksi N53:sta ei saisi käymään E85:llä. Muutoksen yhteydessä toiveissa olisi asennella mosselmanin imusarjapaketti paikoilleen niin saa moottorin koko potentiaalin käyttöön. Onko foorumilla kokemuksia moisesta muutoksesta?
    Mulla oli omassa toi mosselmanin setti. Hyvä ja toimiva, ekalla ajolla huomasi tehon nousun.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by MURSKAAJA666 View Post
    Tuli ostettua tuollainen pappamallin E91 325 N53B30:llä ja haluaisin sen kovasti käymään E85:llä.
    Älä laita kasivitosta laihaseosmoottoreihin. Paikat ei kestä.

    Leave a comment:

Working...
X