Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1482
    • Porvoo

    #16
    Myykö joku firma Suomessa noita fuelit flexifulel tavaroita?
    Onko jollain kokemuksia Webasto/eberi käytöstä, minkälaista seosta ne vielä pystyy käyttämään? Vai onko talvi vaan ajettava E5/E10:llä?

    Comment

    • huupi
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 1196
      • Tyrnävä

      #17
      E60 N52B25:een asentelin eFlexFuel:n E85-muutossarjan. 4-5 tuntia meni kaikkinensa ilman taukoja. Eniten aiheutti pään raapimista, että mihin letkuun sijoitan etanolianturin. Kun en muuta keksinyt, niin laitoin sen polttoaineen tulolinjaan. Toinen mietiskelyä aiheuttanut juttu oli suuttimien johtosarjan kaapelikourun uudelleensijoitus, kun alkuperäinen toteutus suoraan suuttimiin kiinnitys piti unohtaa, sillä muutossarjan johtosarja piti laittaa väliin. Käänsin kourua 90 astetta ja sidoin nippusiteillä osittain suutinkiskon päälle.

      Tankille ajelin saman tien E10:iä ollessa vajaa varttitankki jäljellä. Puhelinsovellus näytti tuon polttoaineen etanolipitoisuudeksi juurikin 10%. 51 litran tankkauksen jälkeen pitoisuus nousi 60%:iin, vaikka laskeskelin, että jotain 75% pitäisi tulla, joten taisi olla jo talvimallin viinat mittarissa. Tuota mietiskelin, että tällaisessa tehottomassa vaparissahan olisi sitä parempi mitä enemmän bensaa olisi E85:ssä, kun ei olla hakemassa tehoja eikä säädetty muutenkaan viinalle - vain kustannussäästö ja harrastamisen ilo on tavoitteena. Mitä vähemmän etanolia on liemessä niin sitä vähemmällä auto kulkee, pääasia että tankatessa maksaa viinasta.

      Kulkupuolessa en huomannut mitään eroa entiseen, enkä muutakaan haittavaikutuksia. Putken päästä yritin nuuhkia, että haiseeko se kossulle, mutta ei sitäkään - oikeastaan täysin hajuton, ainakin lämpimänä. Tämä kaikki on 20km ajokokemuksella, joten pitää kerätä lisää dataa.
      I01 i3s 94

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1821
        • N/A

        #18
        Originally posted by huupi View Post
        E60 N52B25:een asentelin eFlexFuel:n E85-muutossarjan. 4-5 tuntia meni kaikkinensa ilman taukoja. Eniten aiheutti pään raapimista, että mihin letkuun sijoitan etanolianturin. Kun en muuta keksinyt, niin laitoin sen polttoaineen tulolinjaan. Toinen mietiskelyä aiheuttanut juttu oli suuttimien johtosarjan kaapelikourun uudelleensijoitus, kun alkuperäinen toteutus suoraan suuttimiin kiinnitys piti unohtaa, sillä muutossarjan johtosarja piti laittaa väliin. Käänsin kourua 90 astetta ja sidoin nippusiteillä osittain suutinkiskon päälle.

        Tankille ajelin saman tien E10:iä ollessa vajaa varttitankki jäljellä. Puhelinsovellus näytti tuon polttoaineen etanolipitoisuudeksi juurikin 10%. 51 litran tankkauksen jälkeen pitoisuus nousi 60%:iin, vaikka laskeskelin, että jotain 75% pitäisi tulla, joten taisi olla jo talvimallin viinat mittarissa. Tuota mietiskelin, että tällaisessa tehottomassa vaparissahan olisi sitä parempi mitä enemmän bensaa olisi E85:ssä, kun ei olla hakemassa tehoja eikä säädetty muutenkaan viinalle - vain kustannussäästö ja harrastamisen ilo on tavoitteena. Mitä vähemmän etanolia on liemessä niin sitä vähemmällä auto kulkee, pääasia että tankatessa maksaa viinasta.

        Kulkupuolessa en huomannut mitään eroa entiseen, enkä muutakaan haittavaikutuksia. Putken päästä yritin nuuhkia, että haiseeko se kossulle, mutta ei sitäkään - oikeastaan täysin hajuton, ainakin lämpimänä. Tämä kaikki on 20km ajokokemuksella, joten pitää kerätä lisää dataa.
        Ei tuo etanolianturi taida kovin tarkka olla. Itselläni näytti pelkkää 95e10 tankissa etanolipitoisuudeksi ~15%, ja pelkällä e85:lla 75%. En usko, että oikeasti noin paljon heittää speksistä.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11078
          • Oulu

          #19
          Originally posted by bmw323it View Post
          Ei tuo etanolianturi taida kovin tarkka olla. Itselläni näytti pelkkää 95e10 tankissa etanolipitoisuudeksi ~15%, ja pelkällä e85:lla 75%. En usko, että oikeasti noin paljon heittää speksistä.
          Continental antaa flexfuel anturilleen +/- 5% tarkkuudeksi. Mitä itte olen noita prosentteja katsellu, niin puhdas 95e10 sisältää lähes aina sen maksimimäärän viina mitä siinä saa olla. e85 taas ei oo ikinää vielä sisältäny 85% etanolia ainakaan ko. anturin mukaan. Parissakin autossa on anturi kiinni ja kummatkin on näyttäny n. prosentin sisään samaa lukua. Mikä on hyvin lähellä 80% seosta pyöriny viime kesänä. Toki kaikki vaihtelu menee tohon +/- 5% virheeseen vielä.

          Ja joo ei tuo viina pahemmin haise koneen ollessä lämmin. Lähinnä kylmäkäynnistyksen jälkeen pihalla leijailee semmonen pontikkapannun tuoksu Monet sanoo että viinalla käyvät koneet haisee pahalle, mutta nyt kun käytännössä kaikki koneet mulla käy viinalla, niin hyi että käryää pahalle jos bensalla toimivaa nuuskii

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • huupi
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 1196
            • Tyrnävä

            #20
            Originally posted by huupi View Post
            E60 N52B25:een asentelin eFlexFuel:n E85-muutossarjan. 4-5 tuntia meni kaikkinensa ilman taukoja. Eniten aiheutti pään raapimista, että mihin letkuun sijoitan etanolianturin. Kun en muuta keksinyt, niin laitoin sen polttoaineen tulolinjaan. Toinen mietiskelyä aiheuttanut juttu oli suuttimien johtosarjan kaapelikourun uudelleensijoitus, kun alkuperäinen toteutus suoraan suuttimiin kiinnitys piti unohtaa, sillä muutossarjan johtosarja piti laittaa väliin. Käänsin kourua 90 astetta ja sidoin nippusiteillä osittain suutinkiskon päälle.

            Tankille ajelin saman tien E10:iä ollessa vajaa varttitankki jäljellä. Puhelinsovellus näytti tuon polttoaineen etanolipitoisuudeksi juurikin 10%. 51 litran tankkauksen jälkeen pitoisuus nousi 60%:iin, vaikka laskeskelin, että jotain 75% pitäisi tulla, joten taisi olla jo talvimallin viinat mittarissa. Tuota mietiskelin, että tällaisessa tehottomassa vaparissahan olisi sitä parempi mitä enemmän bensaa olisi E85:ssä, kun ei olla hakemassa tehoja eikä säädetty muutenkaan viinalle - vain kustannussäästö ja harrastamisen ilo on tavoitteena. Mitä vähemmän etanolia on liemessä niin sitä vähemmällä auto kulkee, pääasia että tankatessa maksaa viinasta.

            Kulkupuolessa en huomannut mitään eroa entiseen, enkä muutakaan haittavaikutuksia. Putken päästä yritin nuuhkia, että haiseeko se kossulle, mutta ei sitäkään - oikeastaan täysin hajuton, ainakin lämpimänä. Tämä kaikki on 20km ajokokemuksella, joten pitää kerätä lisää dataa.
            Nyt on leimattu viinalle ja Trafin tukihakemus jätetty, jospa siellä vielä olisi kukkaron pohjalla jokunen ropo jäljellä. Malttamattomana piti käydä taas tankilla, jotta saisi selville jotain kulutuksen muutoksesta. 11,7 l/100km suurin piirtein samanlaisella ajolla, missä bensaa on aiemmin kulunut noin 9,5 litraa. Viimeisimmillä tankkausten hinnoilla (e10 ja e85) laskettuna polttoainekustannus e10:llä on ollut 15,01€/100km, kun e85:llä 12,34€. Jotta e10:llä ajaessa pääsisi yhtä "halvalla" kuin e85:llä, pitäisi kulutuksen olla bensalla 7,8 l/100km. Ei muuten onnistu. Muutossarjan ja -katsastuksen hinnat on tuolla kustannuserolla kuitattu 7000km ajolla, jos/kun Trafin tuen saan.

            Pikainen johtopäätös on, että tuo muutos on ehdottoman kannattava, jos vähänkään haluaa säästää polttoainekustannuksissa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että talouden pikkudieselillä yo. polttoainekustannus /100km + käyttövoimavero jaettuna arvioidulle vuosittaiselle ajosuoritteelle, on 10,19€, joten aivan järin kaukana ei olla siitäkään e85:lla vähän vuodessa ajettaessa (215€ @ 10000km). :think
            I01 i3s 94

            Comment

            • _Bäri_
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2014
              • 923
              • Turku

              #21
              Mitä kaikkea pitää leimasedälle viedä?
              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

              Ex:
              E61 535dA -05
              E91 320dA -06
              E53 X5 3.0dA - 03
              E39 535iA -01
              E39 520i -97
              E39 530dA - 00

              Comment

              • huupi
                BTCF Member
                • Aug 2007
                • 1196
                • Tyrnävä

                #22
                Originally posted by _Bäri_ View Post
                Mitä kaikkea pitää leimasedälle viedä?
                Auto.

                Oli mulla muutossarjan pakkaus mukana, josta kysyi vain, että ”tuoko siellä on?”.
                I01 i3s 94

                Comment

                • _Bäri_
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2014
                  • 923
                  • Turku

                  #23
                  Täytyy kysyä tarjous e39. Omalle kohdalle säästö olisi ~770€ vuosi. Tuo on jo kumminki iso summa ja vielä jos valtiolta saa tukea.
                  G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                  Ex:
                  E61 535dA -05
                  E91 320dA -06
                  E53 X5 3.0dA - 03
                  E39 535iA -01
                  E39 520i -97
                  E39 530dA - 00

                  Comment

                  • jluoma
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 685
                    • Lappeenranta

                    #24
                    Originally posted by huupi View Post
                    Auto.

                    Oli mulla muutossarjan pakkaus mukana, josta kysyi vain, että ”tuoko siellä on?”.

                    Mulla oli katsastuksessa vielä moottorin suojamuovit pois, josko häntä kiinnostaisi katella, mutta mittasi vain päästöt ja lyhyesti kurkkasi pellin alle, ja sillä hyvä.
                    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                    Comment

                    • jluoma
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 685
                      • Lappeenranta

                      #25
                      Minkälaisia bensapumppuja käytätte? Miten pitkään kestänyt?

                      Mullon halpa perus pumppu kestänyt nyt puoli vuotta ja alkaa ensimmäiset oireet. Tai ainakin tulkitsen saman ongelman ensioireiksi.

                      40-50€ noita saa ebay:sta, mutta paljollako saisi sellaisen jota ei tarvi enää vaihtaa?
                      Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                      325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                      Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11078
                        • Oulu

                        #26
                        Walbron e85:sta kestävät versiot on ainakin toiminu.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • huupi
                          BTCF Member
                          • Aug 2007
                          • 1196
                          • Tyrnävä

                          #27
                          Originally posted by jluoma View Post
                          Minkälaisia bensapumppuja käytätte? Miten pitkään kestänyt?

                          Mullon halpa perus pumppu kestänyt nyt puoli vuotta ja alkaa ensimmäiset oireet. Tai ainakin tulkitsen saman ongelman ensioireiksi.

                          40-50€ noita saa ebay:sta, mutta paljollako saisi sellaisen jota ei tarvi enää vaihtaa?
                          Siis ymmärränkö oikein, että sinulla on jo aiemmin antautunut alkuperäinen pumppu viinan kanssa tolskatessa, minkä olet korvannut yo. halpiksella, ja taas olisi tarve? Miten kauan alkuperäinen kesti? Meinaan, että pitääkö tässä heti varautua pumpun vaihtoon. :think

                          Nyt maltoin ajella puoli tankillista ennen kuin jälleen tankkasin. Nyt kulutus ja kustannukset olivat vielä pienemmät kuin edellisen tankkauksen jälkeen: 11,10€/100km, mikä alkaa olla samoissa lukemissa tuon pikkunakun kanssa, kun senkin tankkasin ennestään nousseilla polttoainehinnoilla. Bensaa olisi kestänyt kulua 7 litraa sataselle, jotta olisi ollut sama kustannus.
                          Last edited by huupi; 28-10-2018, 20:52.
                          I01 i3s 94

                          Comment

                          • jluoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 685
                            • Lappeenranta

                            #28
                            Originally posted by huupi View Post
                            Siis ymmärränkö oikein, että sinulla on jo aiemmin antautunut alkuperäinen pumppu viinan kanssa tolskatessa, minkä olet korvannut yo. halpiksella, ja taas olisi tarve? Miten kauan alkuperäinen kesti? Meinaan, että pitääkö tässä heti varautua pumpun vaihtoon. :think
                            Alkuperäinen oli kai sen 190tkm, kai niihin kilometreihin voisi kulumaa olla jo muutenkin? Toinen on HALPA, joka ollut n. 20tkm E85-sella. Pumpun vaihto on kyllä helppoa ja harjoiteltu, mutta ehkä kiinalaistuotteet on nyt nähty ja aika pysyväisratkaisulle.
                            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #29
                              Olikos kukaan jo esim. N53 etanolille laittanut? N55 ois tiukka, pakko vain järkeillä vähän välillä käyttiksien kanssa.
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              • Janzki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 4947
                                • Lohja

                                #30
                                Originally posted by Janzki View Post
                                Olikos kukaan jo esim. N53 etanolille laittanut? N55 ois tiukka, pakko vain järkeillä vähän välillä käyttiksien kanssa.
                                Vastaan itse itselleni. Nyt käy N20B20 puhtaasti E85 ja tehotkin pomppasi tuonne 260-280hv lukemiin.
                                Vähän joutuu vielä hieroa karttaa, 3 tonnin kohdalla täydellä paineella pieni nykäisy mutta muuten ollaan täysin ajovalmiita.
                                Sähköposti.
                                IG: janzki_

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎