Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen letkua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by 325E View Post
    Tuossa on kaksi asiaa ja te sotkette molemmat kyllä olette seppiä. Kuminen kytkin letku on ihan oma asia ja CTV-venttiili toinen asia ja siinä on säätö sen letkun pituuden ja joustavuuden eli rakenteen toimesta joka on laskettu kullekkin kytkimille auton mallin ja kytkin osille erilaiseksi. Se CTV venttiilli ennen kytkimen työsylinteriä tarkoittaa sitä, että kun painatte kytkintä se tosiaankin rajoittaa kytkinnesteen takaisin virtaamista eli tahtoo sanoa sen venyttävän kytkintä kuten luistamisen suuntaan. Venttiilin pois otto on hyvä asia, koska neste palautuu pääsylinterille nopeammin ja saadaan sporttisempi lähtö, ei siten kytkin pääse niin helposti luistattamaan, eli siten polkimen palautuminen on nopeampaa. Kyseinen venttiili on tehty lähinnä naisia varten, jotka liikkeelle lähdössä löysäävät polkimen liian nopeasti. Tuo CTV-venttiili antaa anteeksi juuri liikkeelle lähdössä, ei tule sitä nykäsemistä kun neste lapautuu hitaammin.

    SAATANA SENTÄÄN TERÄSPUNOSLETKUA EI PIDÄ LAITTAA KYTKIMEN KUMILETKUN TILALLE URPOT.
    Ei kyllä voi kun nauraa näille sun jutuille kun selvästi ei ole mitään tietoa mitä höpötät. Tämä nyt on todettu jo niin monissa ketjuissa, että voisit tuon trollaamisen jo pikku hiljaa lopettaa. Edelleenkää se letku ei säädä mitään, toki jos kytkintä ei osaa käyttää voi liikkeelle lähtö olla hieman tökkivää kun kumiletkun ja CDV venttiilin teräspunosletkuun. Jotkut väittää, että tulee parempi tuntuma, tosin paineet on niin pienet että tuskin suurta eroa tulee.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9997
      • KVLA

      #17
      Kun edes yhden kerran saisi perustelun noille hatusta vedetyille Esson baarin huuhaa kirjoituksille.
      Last edited by Heguli 31; 10-02-2019, 22:50.

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        #18
        Ei saat.
        Kuka tässä nyt trollaa ja ketä. Teräspunos on nimenomaan sen takia että letku ei laajene, vertaa ilman teräspunosta oleva.

        Se kiinnostaa kyllä itseäkin, miten letku voi säätää kytkintä.
        Vai meneekö säätö niin että jos liian löysän letkun laittaa, niin kygä ottaa lattiasta ja ei irrota, sitten liian jäykällä teräspunoksella sitten saattaa luistaa.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • petterihi
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2015
          • 622
          • Kerava

          #19
          Se katsos se teräspunos estää kumiletkun painumisen kasaan alipaineen voimasta. Terävästi kytkintä nostettaessa nestettä imetään kytkimen työsylinteriltä aika kovalla imulla :think
          E39 523iA Touring -00
          --
          E39 523 osia edullisesti
          Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #20
            Originally posted by 325E View Post
            SAATANA SENTÄÄN TERÄSPUNOSLETKUA EI PIDÄ LAITTAA KYTKIMEN KUMILETKUN TILALLE URPOT.
            Sun asiasisältö on ihan puuta heinää, niin on ollut aikojen alusta ja on edelleenkin. Siihen on jo totuttu.
            Mutta ton viimeisen olisit aivan hyvin voinut jättää kirjoittamatta, koska se nyt vaan on urpoa.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5257
              • Pirkkala

              #21
              "Mies" on päivänselvä trolli
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Tässäkin topikissa pysytään itse aiheessa kiitos. Toisen kirjoittajan nimittely tmv. tarpeeton johtaa siihen että ketju ja käyttäjätunnukset on hetkenaikaa kiinni.

                Jarruletkut suunnitellaan kestämään aivan järjettömiä paineita ja niitä testataan myös sillä paineella. Ylittää 10 kertaisesti sen mitä lenkkarilla tai ABS-pumpulla saa painetta järjestelmään. Jos muisti ei petä siitä mitä oon vuosien takaa lukenut. Anyway varmuuskertoimet on samaa luokkaa kuin hissikaapeleissa.
                Onko silloin yllättää että kytkinletkussa lukee "ei jarruletku"? Ei liity yhtään mitenkään sisäänrakennettuun joustoon/letkun tilavuudenmuutokseen. Väitteen esittäjä esittäköön lähteen tiedolle, muuten sanon että BS.

                Teräspunosletkuista. En koskaan lukenut luotettavaa tekstiä siitä miten teräspunos laajenisi paineen alla vähemmän kuin perinteinen OEMien letkut. Enkä oo pystynyt havaitsemaan ajossa eroa jarru asteen tarkkuudessa tai välittömyydesssä näiden välillä.
                Jossain kolmekympin resussa etenkin, missä pääsylkky ja tehostin kääntyy kymmenisen astetta jarrua painaessa kun rintapelti myötää. Kyseenalainen parannus laittaa mihkään autoon jossa on uivat satulat ja liukutapit kumiholkkien sisällä. Niin kauan kun ne satulat liikkuu jarrutuksen aikana siinä systeemissä on niin paljon hitautta ja myötää että väitän teräspunosetkun parantavan asioita korvien välissä. Ja sitä kautta että kun ne vaihtaa autoon ni nesteet tulee aikalailla huuhtelemalla uudet.
                Last edited by petrolhead; 26-01-2019, 10:47.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5257
                  • Pirkkala

                  #23
                  Ite olen miettinyt että miksi moottoripyörissä on aina tehtaalta kumiletkut, veikkaan luotettavuutta ja sitä että se on aivan yhtä hyvä kuin teräspunos.


                  Itse vaihdoin joskus kumiletkut teräspunokseen moottoripyörässä, en huomannut toiminnassa mitään eroa, (tiedän, paineet on pienet vs. auton jarrut)


                  Maksoin itse aikoinaan e34 orkkis kytkinletkusta jotain 80€ kun pää ei antanut laittaa jotain mitäsattuu letkua. Moiseen hullutukseen en enää alkaisi, tarvikkeen olis saanu parillakympillä.


                  Toistetaan vielä että: -765 kytkimen puristusvoima on n. 1500kg ja m5 vakion n.500kg. sama letku käyttää kytkintä aivan samalla tavalla, poljinvoima on vähintään kaksinkertainen. Jos letkun tarkoitus olisi estää painelaakerin meno liian pitkälle pullistunmalla tjsp. hullua, se tässä tapauksessa pullistelisi jo ennenkuin saa kytkintä irrottamaan.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Esim. Ferrari näyttää viljelevän autoissaan kumisia jarruletkuja.
                    Jos kumiletkun tilavuus muuttuisi paljon paineesta, niin ABSin toiminta olisi varmaan vaikeaa. Se vaihtelee systeemin painetta kymmeniä bareja hyvin nopeassa syklissä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6169
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Ite olen miettinyt että miksi moottoripyörissä on aina tehtaalta kumiletkut, veikkaan luotettavuutta ja sitä että se on aivan yhtä hyvä kuin teräspunos.
                      Tossa on kuulema rahasta kyse. Näin spekuloitu moottoripyörä foorumeilla, mut sitten jos on "kilpapyörä" tai sinne päin suuntautuva, niin teräspuno letkut vakiona, myös toiset on "väittänyt", että eron huomaisi. Kumiletku on kyllä huolto ystävällisempi, siis tarkoitan, että on helpompi huomioida milloin on esim vaihtokuntoinen
                      Steel Vs Rubber Brake Lines - Are Stainless Steel Lines Silly?
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • Suh0
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2016
                        • 530
                        • Akaa

                        #26
                        Kyllä itse ainakin mp:ssä olen eron huomannut kumisen ja teräspunoksen välillä. Etenkin etujarrussa, tulee paljon tarkempi tuntuma eikä kahva tunnu kumipallolta.
                        Turbo GSX-R
                        E36 Coupe
                        E90 325i LCI

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11086
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Suh0 View Post
                          Kyllä itse ainakin mp:ssä olen eron huomannut kumisen ja teräspunoksen välillä. Etenkin etujarrussa, tulee paljon tarkempi tuntuma eikä kahva tunnu kumipallolta.
                          Huomaa sen autossakin. Polkimen tuntumasta tulee aavistuksen terävempi. Ja ainakin vanhoissa autoissa tuntee kyllä jarruletkun pullistelun jos pitää letkusta kiinni kun joku polkee jarrua samalla.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #28
                            Originally posted by MikeDry View Post
                            Tossa on kuulema rahasta kyse. Näin spekuloitu moottoripyörä foorumeilla, mut sitten jos on "kilpapyörä" tai sinne päin suuntautuva, niin teräspuno letkut vakiona, myös toiset on "väittänyt", että eron huomaisi. Kumiletku on kyllä huolto ystävällisempi, siis tarkoitan, että on helpompi huomioida milloin on esim vaihtokuntoinen
                            Steel Vs Rubber Brake Lines - Are Stainless Steel Lines Silly?
                            Se keveys on myös yks pointti pyörissä. Teräspunos tai hiilikuitupunos letkut varsinkin on huomattavasti kevyempiä kuin kumiset. Mukaan vielä alu banjot niin painon säästöä tulee jo kivasti.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • jluoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 685
                              • Lappeenranta

                              #29
                              Ulkonäköhän niissä on tärkeintä niissä kytkinletkuissa!
                              Kun auto on kyljellään kaiteenpäällä, juuri pääsemässä iltalehteen, niin kaikki näkee minkälainen urpo olet, jos ei kytkinletku ole sävysävyyn jarruletkujen kanssa.
                              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                #30
                                Originally posted by Suh0 View Post
                                Kyllä itse ainakin mp:ssä olen eron huomannut kumisen ja teräspunoksen välillä. Etenkin etujarrussa, tulee paljon tarkempi tuntuma eikä kahva tunnu kumipallolta.
                                Ymmärrän kyllä pointin tästä mutta lapinlisiä on nyt mukana niin että vähän hymyilyttää.

                                Missään kunnon pyörässä ei tunnu jarrut kumipallolta jos ne on kunnossa.

                                Otan itse sen verran takaisin että kyllähän niissä ero varmasti on, mutta käytännön merkitys on sitten eri asia, ja tottumiskysymys myös.
                                Lisättäköön että olen aina ollut 2-pyöräisen ajettavudesta todella tarkka, esim jos jarruissa on pienintäkään moitetta niin ajot jää ajamatta.

                                Tämä on ihan turhaa minunkin osalta, ei mulla oo oikeesti mitään väliä mitä mieltä kukin esim vaikka tästä on mutta onhan se kiva vähän kinastella.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎