Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen letkua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    #31
    Olet asian ytimessä

    Siksi juuri kytkin kumiletkussa lukee "Not Brake" tarkoittaa ettei siihen saa laittaa jarruihin tarkoitettua kumiletkua koska se ei laajene eli säädä kytkintä oikeaksi. Jarruissa ei kumiletku saa laajentua ja siksi jarruihin käy teräspunosletkut. Kysynkin kaikilta kertokaa missä muualla kytkimen säätö tapahtuu ellei juuri siinä kytkimen kumiletkussa. Jos ette osaa siihen vastata, ette tiedä tekniikasta mitään ja satuuhan se kun tiedollani leimaan teidät tekniikasta tietämättömäksi. Puhukaa tekniikkaa ja on helppo nimitellä kun ei enää muuhun kykene, loppuu aivot.
    Originally posted by petrolhead View Post
    Esim. Ferrari näyttää viljelevän autoissaan kumisia jarruletkuja.
    Jos kumiletkun tilavuus muuttuisi paljon paineesta, niin ABSin toiminta olisi varmaan vaikeaa. Se vaihtelee systeemin painetta kymmeniä bareja hyvin nopeassa syklissä.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9990
      • KVLA

      #32
      Kerro nyt viimein mitä ja miten se "joustava" orkkis kumiletkun pätkä siellä kytkimen nesteen siirrossa säätää "oikeaksi"? Kun kukaan muu ei tuota nyt tyhminä sitä täällä ymmärrä. Joten heitä faktaa kehiin edes tällä kertaa.

      Eli kerro sen säädön periaate ja toiminta meille tekniikasta vajavaisille. Eikä mitään muita turhia lässytyksiä,kiitos. Itse en ala kanssasi asiasta enempää vääntämään,koska sinä pystyt valkoisen selittämään mustaksi jokaisessa topiikissa,mihin olet mitään kirjoittanut.
      Last edited by Heguli 31; 26-01-2019, 18:11.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #33
        Originally posted by 325E View Post
        Siksi juuri kytkin kumiletkussa lukee "Not Brake" tarkoittaa ettei siihen saa laittaa jarruihin tarkoitettua kumiletkua...
        Ei, vaan juuri toisinpäin.
        .........
        koska se ei laajene eli säädä kytkintä oikeaksi. Jarruissa ei kumiletku saa laajentua ja siksi jarruihin käy teräspunosletkut. Kysynkin kaikilta kertokaa missä muualla kytkimen säätö tapahtuu ellei juuri siinä kytkimen kumiletkussa. Jos ette osaa siihen vastata, ette tiedä tekniikasta mitään ja satuuhan se kun tiedollani leimaan teidät tekniikasta tietämättömäksi. Puhukaa tekniikkaa ja on helppo nimitellä kun ei enää muuhun kykene, loppuu aivot.
        Niin siis sä kysyt että miten kytkimen käyttölaitteisto säätyy nestekäyttöisessä kytkimessä.
        Molemmissa sylintereissä sekä lootassa että pedaalissa on jousi joka palauttaa sylkyn lepoasentoon. Niitten vapaa pituus on suurempi kuin pituus asennettuna. Mäntien väli täyttyy nesteellä kun ilmaat sen systeemin, välys on silloin nolla. Mitään muuta säätötoimintaa siellä ei ole eikä tarvita. Nolla välys ei haittaa mitään koska polkimen päästä ei-painetussa tilassa neste liikkuu tasaussäiliöön vapaasti ja paine on nolla.
        Toimintamatkat on mitoitettu osien valinnalla niin ettei kytkinasetelma tai työsylinteri pohjaa.

        Laita yksikin lähde sille miten kytkinletkun tilavuus muuttuu, miksi se on toivottavaa ja mitä sillä saavutetaan.
        Last edited by petrolhead; 26-01-2019, 19:33.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Throttle
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 793
          • -

          #34
          Originally posted by 325E View Post
          Siksi juuri kytkin kumiletkussa lukee "Not Brake" tarkoittaa ettei siihen saa laittaa jarruihin tarkoitettua kumiletkua
          :think

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #35
            Originally posted by 325E View Post
            Siksi juuri kytkin kumiletkussa lukee "Not Brake" tarkoittaa ettei siihen saa laittaa jarruihin tarkoitettua kumiletkua koska se ei laajene eli säädä kytkintä oikeaksi. Jarruissa ei kumiletku saa laajentua ja siksi jarruihin käy teräspunosletkut. Kysynkin kaikilta kertokaa missä muualla kytkimen säätö tapahtuu ellei juuri siinä kytkimen kumiletkussa. Jos ette osaa siihen vastata, ette tiedä tekniikasta mitään ja satuuhan se kun tiedollani leimaan teidät tekniikasta tietämättömäksi. Puhukaa tekniikkaa ja on helppo nimitellä kun ei enää muuhun kykene, loppuu aivot.
            Ei kyllä tasan se kumiletku laajentumalla säädä yhtää mitään, ei jarruissa eikä kytkimessä. Haluaisin kerrankin kuulla sulta joltain faktaa näiden satujen sijaan. Laita toki linkki jonnekkin, missä kerrotaan miten nestekytkimen kumiletku toimii sen säätönä. Tästä lienee paljon teknistä faktaa ja mittauksia miten se kytkimen kumiletku laajenee? Nestekytkimen toiminta on monessa paikassa selitetty hyvin yksityiskohtaisesti, mutta missään ei mainita tuota kumiletkun laajanemista osana sen säätöä. Sellaista linkkiä ei tietenkään tälläkään kertaa löydy. Kukahan se täällä aloitti nimittelemään?

            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Kerro nyt viimein mitä ja miten se "joustava" orkkis kumiletkun pätkä siellä kytkimen nesteen siirrossa säätää "oikeaksi"? Kun kukaan muu ei tuota nyt tyhminä sitä täällä ymmärrä. Joten heitä faktaa kehiin edes tällä kertaa.

            Eli kerro sen säädön periaate ja toiminta meille tekniikasta vajavaisille. Eikä mitään muita turhia lässytyksiä,kiitos. Itse en ala kanssasi asiasta enempää vääntämään,koska sinä pystyt valkoisen selittämään mustaksi jokaisessa topiikissa,mihin olet mitään kirjoittanut.
            +1 Minäkin haluisin kerrankin kuulla jotain faktaa satujen sijaan.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #36
              325E Se että joskus isot pojat on narrannut sua kampikammion kattovalolla ja pakoputken paukkulaakerilla, ei tee niistä asioista tosia.
              Kuten ei myöskään tästä kytkintä säätävästä ihme letkusta.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #37
                Originally posted by 325E View Post
                . Kysynkin kaikilta kertokaa missä muualla kytkimen säätö tapahtuu ellei juuri siinä kytkimen kumiletkussa. Jos ette osaa siihen vastata, ette tiedä tekniikasta mitään ja satuuhan se kun tiedollani leimaan teidät tekniikasta tietämättömäksi. Puhukaa tekniikkaa ja on helppo nimitellä kun ei enää muuhun kykene, loppuu aivot.
                A: se kytkin ei "säädy" käytön aikana yhtään mihinkään. Helppo huomata siitä, kuinka kytkinpolkimen tuntuma ja kiinniottokohta muuttuu kytkimen kuluessa.
                B: ei sitä uutena "säädetä" letkulla. Tästä nyt vaikka yksinkertaisena esimerkkinä vanhemmat saabit, joissa ei ole ensimmäistäkään letkua koko kytkinjärjestelmässä, pelkästään metallisia putkia, jotka on lisäksi ihan samaa matskua kuin jarruputket, liittimiä myöten. Ja kyllä, olen sellaisen järjestelmän uusinut eli tiedän tasan mistä puhun.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • jluoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 685
                  • Lappeenranta

                  #38
                  Sivukommenttina viitaten aiempiin.


                  Jos kytkimen haluttaisiin jotenkin säätyvän, niin ei sitä jätetä letkun kumin venymisen vastuulle. Silloinhan kytkin tuntuisi erilaiselta kovalla pakkasella kuin helteellä. Vieläpä niin, että liukkaalla se ottaa terävämmin, kuin kuumalla asfaltilla. Miksi sen koskaan haluttaisiin toimivan niin?

                  Eiköhän kuitenkin sen haluta pysyvän mahdollisimman vakiona? Kova putki olisi jopa parempi, mutta joustava letku sallii moottorin/vaihteiston väristä eri tahdissa muun auton kanssa.
                  Last edited by jluoma; 27-01-2019, 09:12.
                  Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                  325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                  Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6169
                    • Helsinki

                    #39
                    Mites sitten kun osassa uudemmissa esim pakettiautoissa on kovaa muovi putkea laatikkoon asti:think
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • Suh0
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2016
                      • 530
                      • Akaa

                      #40
                      Ja minkä takia olisi keksitty ja uhrattu suunnittelutyötä, ei edes enään niin nykyaikaisten Xtend kytkimien suunnitteluun ? Eli asetelmassa on "automaattisäätö" joka pitää kytkintuntuman vakiona vaikka levy kuluu, aina siihen saakka kun kytkin on vaihtokunnossa jos tämän kaiken olisi voinut toteuttaa pelkällä kumisella kytkinletkulla ?
                      Turbo GSX-R
                      E36 Coupe
                      E90 325i LCI

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #41
                        Vastakysymys topikin aloittajalle.
                        Miksi pitää saada punosletku? Mikset käytä alkuperäistä?
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • _Bäri_
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2014
                          • 925
                          • Turku

                          #42
                          Moottoripyörissähän käytetään teräspunosletkua kytkimelle että jarruille. Ite oon huomannu niissä että kumiletku vie tuntumasta parhaan terän. En tajua miten ne ei voi autossa toimia?
                          G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                          Ex:
                          E61 535dA -05
                          E91 320dA -06
                          E53 X5 3.0dA - 03
                          E39 535iA -01
                          E39 520i -97
                          E39 530dA - 00

                          Comment

                          • juxo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 301
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Olen itse törmännyt tähän samaan väitteeseen, että kytkinletkut on pehmeitä ja ne joustaa(laajenee) paineen alla siten "säätää" kytkintä. Samoin myös, että kytkin menee särki teräspunosletkulla. Kyseisen kommentin kun kyseenalaistin en saanut mitään järkevää perustetta vaan pelkkää mutinaa, että rikki menee ku se ei toimi sillon oikein.

                            Hyvin se kytkin kuitenkin tuossa on tuntunut toimivan sillä teräspunosletkullakin enkä mitään eroa ole huomannut. Eikä se siitä särki ole mennyt vaikka sitä huolella tuleekin jumpattua. Huuhaa paskaa voi joka ukko suoltaa mielinmäärin ilman perusteita, mutta kuuntelijanhan se on vastuu mitä uskoo

                            (Ja ei en vaihtanut siksi, että mätsäis kivasti niihin pinkkeihin teräspunosjarruletkuihin xD)
                            G05 X5 45e Msport
                            E70 X5 35d
                            E36 Compact VR6T
                            E60 M5 VR6T
                            E92 VR6T Build

                            Comment

                            • Gemmi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 3355
                              • Espoo

                              #44
                              Ei sitä nestettä kiinnosta mimmosessa letkussa/putkessa se kulkee, itte kun manuaali swappasin entisen e34 nii jarruputkesta/letkusta tein linjat ja hyvin toimi

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                #45
                                Ja jos se kerta joustaa niin se pitäs selvästi NÄKYÄ että se pullistuu koska letkun kumiosan tilavuus on ehkä kahdeskymmenesosa tai vähemmän pääsylinterin liikematkan tilavuudesta. Semmonen pullistuminen mitä ei voi nähdä niin ei myöskään mitään merkitystä.
                                Tää pullistumis/joustamis asia on huuhaata.

                                Kuristus/vastusvastaventtiili voi joissakin systeemeissä olla jossain välissä mutta se on eri tarina.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎