Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Viritys/swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PowerParts
    Bimmer Rookie
    • Mar 2018
    • 59
    • Ylöjärvi

    M54B30 Viritys/swap

    Terve.
    Kaipaisin kokemuksia ja näkemyksiä millaisen moottorin m54b30 sais tehtyä pienehköllä budjetilla kilpa-autoon (e36) verrattuna esim. m52b28. jollainen autossani nyt on.
    m54b30:ssa houkuttelisi paremmat lähtötehot(231hv) ja moottori pitäisi olla 30kg kevyempi kuin m52b28? Jos tehotavoite olisi n.250-260hv moottorikin pysynee luotettavana.
    Irtoaisiko se esim. miedoilla nokilla, pakosarjalla ja ecua säätämällä? Kuis sähköt meneekö orggis e36:seen vaivatta?
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11120
    • Oulu

    #2
    Saman painoset moottorit, ja m52b28:sta saa käytännössä samat tehot, mitä m54b30, kun laittaa b30 imunokan, m50 imusarjan ja säätää. Toki b30 koneessa on silti vääntöä enemmän. Ja toki tuplavanos myllyssä on laajempi vääntoalue mitä sinkkuvanoksesta. Mut siis ihan yhtä hyvin voi virittää b28 tai b30 myllyä tehojen kannalta.
    Last edited by Pazi88; 27-09-2020, 19:38.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2558
      • .

      #3
      Joops. Taitaa olla Amerikan foorumeilta tuo painoerotieto, kun niillä on rautalohko joka on just sen 30kg alulohkoa painavempi.

      Mitä jos kasaat sen m52b28:n kolmilitraisen kammella ja muilla tarvittavilla osilla?
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • PowerParts
        Bimmer Rookie
        • Mar 2018
        • 59
        • Ylöjärvi

        #4
        Vertailin painoja tuolta https://www.engine-specs.net/bmw/m54b30.html
        Sivun mukaan m52b28 163kg ja m54b30 130kg
        Ehkä siellä on virheellistä tietoa.

        Comment

        • PowerParts
          Bimmer Rookie
          • Mar 2018
          • 59
          • Ylöjärvi

          #5
          ..niin ja lisään vielä M50b25 194kg..

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            -----
            Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:42.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5157
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Juppe View Post
              No aika paljon helpommalla pääsee, jos hankkii suoraan ton M54B30 koneen. Pelkästään pakosarjan vaihdolla tulee äkkiä 20-25hv lisää, eikä tarvitse hankkia mitään muuta.
              Pakosarjan vaihdolla löytää ehkä vakiotehot + 5hp extraa hyvästä yksilöstä. Toki joku penkki voi näyttää tuon 25hp lisäyksen.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11120
                • Oulu

                #8
                Originally posted by PowerParts View Post
                Vertailin painoja tuolta https://www.engine-specs.net/bmw/m54b30.html
                Sivun mukaan m52b28 163kg ja m54b30 130kg
                Ehkä siellä on virheellistä tietoa.
                No joo melko virheellistä. m52b28tu, joka on käytänössä identtinen verrattuna m54b30 niin ois 175 kg

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11120
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by jani View Post
                  Pakosarjan vaihdolla löytää ehkä vakiotehot + 5hp extraa hyvästä yksilöstä. Toki joku penkki voi näyttää tuon 25hp lisäyksen.
                  Joo ei sinne tuon enempää tule.

                  M54B30 on toki helpoin alottaa se viritys, mutta jos jo löytyy m52b28 niin se kyllä kelpaa aivan hyvin kohteeksi. Toki sit jos aikoo joka tapauksessa tehdä uuden koneen niin sit. Siltikin m52b28tu ei juuri b30 isoveljelleen häviä ja hinnaltaan ovat b30 koneita huomattavasti edullisempia.
                  Last edited by Pazi88; 27-09-2020, 21:50.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16457
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Pelkästään pakosarjan vaihdolla tulee äkkiä 20-25hv lisää, eikä tarvitse hankkia mitään muuta.

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15249
                      • Ajamisen Iloa

                      #11
                      Originally posted by jani View Post
                      Pakosarjan vaihdolla löytää ehkä vakiotehot + 5hp extraa hyvästä yksilöstä.
                      Tämä. Numerot ei puissa kasva vaan pitää ihan oikeasti tehdä työtä että niitä hevosia alkaa löytymään. Modernit tehtaalta kuristetut turbot erikseen.

                      M52B28 ja M54B30 paino on varmaan parin kilon sisällä toisistaan.
                      jenkeissä oli rautainen versio M52, paitsi että Z3 on sielläkin alumiininen M52. Kaikki eurooppalaiset M52 on alumiinia.

                      Itselläni tuli B30 nokalla 28 koneesta 216hp aikoinaan. Kaverina oli pakosarja, M50-imusarja ja dynossa tehty softa asennuksen jälkeen.
                      Last edited by Remotion; 28-09-2020, 00:00.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #12
                        Jos kerran kone on hankinnassa niin eikö N53B30 (200 kW) olisi suoraan tehotavoitteessa ja tipu samalle paikalle m54 kanssa ilman suuria modauksia ?

                        Tähän ne peltisarjat niin on melkein 300hv

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1010
                          • e-suomi

                          #13
                          Originally posted by PowerParts View Post
                          Terve.
                          Kaipaisin kokemuksia ja näkemyksiä millaisen moottorin m54b30 sais tehtyä pienehköllä budjetilla kilpa-autoon (e36) verrattuna esim. m52b28. jollainen autossani nyt on.
                          m54b30:ssa houkuttelisi paremmat lähtötehot(231hv) ja moottori pitäisi olla 30kg kevyempi kuin m52b28? Jos tehotavoite olisi n.250-260hv moottorikin pysynee luotettavana.
                          Irtoaisiko se esim. miedoilla nokilla, pakosarjalla ja ecua säätämällä? Kuis sähköt meneekö orggis e36:seen vaivatta?
                          Eipä ole hirveen rakentavia vastauksia tullut. Itsekin tätä olen miettinyt kovasti, jos tuosta rakkaasta yksinkertaisesta M20 moottorista pitää luopua.

                          Oma konseptini olisi:
                          • Alakerran värinänvaimennus kuntoon
                          • 45mm läppärungot
                          • kireimmät katunokat, mitä löytyy + jouset tietenkin
                          • Järkevä peltisarja


                          Ihmettelisin valtavasti, mikä olisi mennyt vikaan jos ei dynon viisarit näyttäisi suunnilleen 300hv tienoita.

                          Edit: ja saisihan tuosta vielä tietty mentyä pidemmälle, jos haluaa panostaa isolla kädellä. Flomanin Rafulla oli Roadsport -luokassa ihan oikeasti rakennettu M54 ja se pyörikin jotain 9000, tehot kaiketi sen mukaisia. Liekö ollut 84mm iskulla, kun niin hyvin kesti pyöriä. Oliskohan se tuossa: https://youtu.be/3HGLJWLLrGk
                          Last edited by turbobliz; 28-09-2020, 13:14.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11120
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by turbobliz View Post
                            Eipä ole hirveen rakentavia vastauksia tullut. Itsekin tätä olen miettinyt kovasti, jos tuosta rakkaasta yksinkertaisesta M20 moottorista pitää luopua.

                            Oma konseptini olisi:
                            • Alakerran värinänvaimennus kuntoon
                            • 45mm läppärungot
                            • kireimmät katunokat, mitä löytyy + jouset tietenkin
                            • Järkevä peltisarja


                            Ihmettelisin valtavasti, mikä olisi mennyt vikaan jos ei dynon viisarit näyttäisi suunnilleen 300hv tienoita.
                            No tuskin menee 300 noilla rikki, jos ei puristuksiin koske. Se vapari virittäminen sinänsä on aika yksinkertaista. Tarviit vain tarpeeksi järeät nokat, jotka saa koneen hengittämään kunnolla isommilla kierroksilla ja tarpeeksi puristuksia myllyyn tukemaan niitä nokkia että dynaaminen puristus ei laske. Sit pako/imusarjoilla, kansitöillä jne. saa optimoitua sitä setuppia paremmaksi. Haaste sit tulee kaikissa pikkudetaileissa, mitä tommoset järeät nokat ja puristusten nosto aiheuttaa. (mm. onko venttiileillä tilaa aueta tarpeeksi jne.)

                            Originally posted by turbobliz View Post
                            Edit: ja saisihan tuosta vielä tietty mentyä pidemmälle, jos haluaa panostaa isolla kädellä. Flomanin Rafulla oli Roadsport -luokassa ihan oikeasti rakennettu M54 ja se pyörikin jotain 9000, tehot kaiketi sen mukaisia. Liekö ollut 84mm iskulla, kun niin hyvin kesti pyöriä. Oliskohan se tuossa: https://youtu.be/3HGLJWLLrGk
                            OT: M50 kai tossa on. Mut tästä autosta oli juutuubissa joku incar videokin. Löytääkö sitä joku?
                            Last edited by Pazi88; 28-09-2020, 13:57.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #15
                              -----
                              Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:42.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎