Originally posted by Urpo_rotta
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54B30 Viritys/swap
Collapse
X
-
Originally posted by petrolhead View PostLämpöisenä päivänä ku ajelee uudella vakiokikottimella muutaman rundin Ahvenistoa niin jäähynesteen lämmöt pysyy aisoissa mutta öljy voi olla lähelle 130°C. Katsoin että sen jälkeen oli aika vaihtaa ne rasvat.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostMiksi ihmeessä? Öljythän on vasta käyttölämpötilassa sadassa asteessa, varsinkin jäykemmillä öljyillä ei pitäisi moottoria edes rasittaa ennen tuota ja maksimi suositeltava öljynlämpötila on ~180 astetta. 130 astetta öljyissä tilanteessa jossa moottoria rasitetaan vähän pidempään on ihan alkulämpötilaE36 328iA & E36 M3 3,2
Instagram
Comment
-
-
Vakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.
Tahdoin sanoa, että nähdäkseni öljyn lämpötila kertoo suoremmin moottorin liikkuvien osien lämpötiloista kuin glykolin lämpötilat.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Aika korkeat öljyn lämmöt 180 astetta:think. Kun eikö täällä jollain hajonnut moottori, kun öljyn lämmöt siinä 136 asteen paikkeilla..Esim, N54 moottori tai joku siellä alkaa rajoittaa tehoa radalla, kun öljyt lähenee 130-135 astetta:thinkEx:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostVakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.
Tahdoin sanoa, että nähdäkseni öljyn lämpötila kertoo suoremmin moottorin liikkuvien osien lämpötiloista kuin glykolin lämpötilat.
Ja jos öljyn lämpö alkaa olla 150c niin aika äkkiä se menee pilalle ja tummuu. 130c alkaa olla aika maximi.
Jos kone (nesteen) on viilempi niin jäähdyttäähän se öljyäkin, kun se kuitenkin kannesta valuu lohkoa pitkin pohjalle.Last edited by Wesulius; 22-10-2020, 22:10.
Comment
-
-
Originally posted by Alupallo View PostKuulostaa kovin korkealta, mihin tietoon pohjaat tämän 130 astetta on alkulämpötila? Kilpamoottorit erikseen kun kyseessä M54B30 threadi
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostVakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.
VAG:llä kyllä tosin taitaa olla jokin offset turbomoottoreille, eli niissä öljyn tavoitelämpö on jokusen kymmenen astetta vähemmän kuin vapareissa - nähtävästi öljy lämpiää turbon kierrossa sen verran paljon että perustasoa on katsottu tarpeelliseksi laskea.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View Post180C on munkkien paistorasvan optimilämpötila mutta ei moottoriöljyn.
Kukas sitä on optimiksi väittänyt, se on suurin sallittu lämpötila. Moottoriöljyissä tavoitelämpötila on aina yli 100 astetta, kylmemmissä öljyissa voi olla mukana vettä joka kovemmassa kuormituksessa höyrystyy laakerissa räjähdysmäisesti tuhoten laakerimetallin.
Comment
-
-
Originally posted by MikeDry View PostAika korkeat öljyn lämmöt 180 astetta:think. Kun eikö täällä jollain hajonnut moottori, kun öljyn lämmöt siinä 136 asteen paikkeilla..Esim, N54 moottori tai joku siellä alkaa rajoittaa tehoa radalla, kun öljyt lähenee 130-135 astetta:think
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostKukas sitä on optimiksi väittänyt, se on suurin sallittu lämpötila. Moottoriöljyissä tavoitelämpötila on aina yli 100 astetta, kylmemmissä öljyissa voi olla mukana vettä joka kovemmassa kuormituksessa höyrystyy laakerissa räjähdysmäisesti tuhoten laakerimetallin.
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostMinulla oli 460 tkm ajettu Peugeot 3-litraisella bensaV6-koneella, koskaan ei öljynlämpömittari näyttänyt yli 90 astetta. Miten sillä oli ajettu tuon verran liian kylmillä öljyillä ? Parempi kuin yksikään vakio bmw-bensakone.
Kysehän ei ole siitä että jokin voi toimia, pointti oli että ihmisillä on yleensä öljynlämpöasteikko kalibroitu ihan liian alas, varsinkin niissä pitkissä öljynvaihtoväleissä on tärkeää että öljy saa toimia riittävän kuumana jolloin vesi ja polttoainelaimentumat haihtuvat nopeasti pois.
Joissakin vanhemmissa moottorikonstruktioissa oli sangen huono öljynkierto kiertokangenlaakereille jolloin lämpötila niissä nousi useita kymmeniä asteita kovemmilla kuormituksilla, tuo raju lämpötilan nousi oli aika suoraan pois maksimista öljynlämmöistä. Nykymoottoreissa tekniikka on yleensä sen ja monen muunkin osalta huomattavasti paremmalla mallilla.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostPRV on tunnettu hyvistä ominaisuuksistaan
Entäs Volvon rödblok, jolla on mm. maailmanennätys pitkimmälle ajetussa autossa. Öljyt pysyy tasan samassa lämmössä kun kone. Ja niillä on ajettu miljoonia monilla koneilla. Itelläkin vasta sisäänajettu 470tkm, eikä tarvitse mitään keittoöljyä.
Jännän paljon niitä on tuolla kilpa-autoissa noita volvon moottoreita? Oisko suunniteltu kestämään :thinksigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Comment