Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Viritys/swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11155
    • Oulu

    #61
    Originally posted by jani View Post
    Alpina B3s 3.3 moottorissa ilmoitetut lukemat ovat 305hp@6300rpm ja 362Nm@4800rpm. Vääntöhuippu on melkoisen paljon ylempänä kuin vakiossa M54B30 moottorissa mutta siitä huolimatta 325Nm löytyy jo 2500rpm. Tiedä sitten paljonko on markkinointia lukemissa.

    Jokatapauksessa voimaa on enemmän kuin perus 330i, joten jos Alpinan tekelettä apinois B30 moottoriin niin kuinkahan lähelle tuota 300hp pääsisi?
    108 Nm/ litra, että ihan uskottavat lukemat. Se että vääntöä ei ole niin paljon alhaalla kuin m54b30 koneessa johtunee taas ihan vaan siitä että tossa alpinan koneessa ei ole tuplavanosta, eikä muuttuvapituuksista imusarjaa. Pelkkä on/off imunokan vanos, eli vääntökäyrä muistuttaa enemmän m50tu/m52 koneita, kuin m54:sta.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • PanuR
      Bimmer Rookie
      • Mar 2016
      • 40
      • Espoo

      #62
      Ylläolevaan Alpinan imusarjaan hatarasti liittyen mitä imusarjaa suosittelette M54B30 kylkeen jos oletuksena on remmiahdin ja 0,5-0,6 ahdot?

      Vakio, M52 vai M50? Vakiossa epäilyttää DISA:n toiminta / ampuminen pihalle ja sen tulppaamalla taas menee hiukan idea muuttuvapituuksisesta imusarjasta. Hyllyssä olisi ainakin yksi M52 imari ja niihin löytyy valmiita muutosadaptereita, joilla saa vakion kaasuläpän paikalleen. Toisi samalla hiukan tilaa konehuoneeseen imupuolelle.

      E90 M3

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6936
        • N/A

        #63
        Eikö nuo ESS / G-Power sarjat ole ihan bolt-on vakiodisalla.
        En muista asennusohjeita silmäillessä nähnyt mitään disan poistoa tai vastaavaa.

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #64
          Originally posted by Antti O View Post
          Eikö nuo ESS / G-Power sarjat ole ihan bolt-on vakiodisalla.
          En muista asennusohjeita silmäillessä nähnyt mitään disan poistoa tai vastaavaa.
          G-Powerin ohjeessa ei poisteta. Minä poistin omastani eikä vaikuta moottorin toimintaan kuin positiivisesti, kierrosherkkyys karvoi entisestään.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11155
            • Oulu

            #65
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            G-Powerin ohjeessa ei poisteta. Minä poistin omastani eikä vaikuta moottorin toimintaan kuin positiivisesti, kierrosherkkyys karvoi entisestään.
            Nyt on kyllä höpöä tai sit se G-power softa käyttää sitä läppää väärin. Sillä DISA venttiilillä on melko iso positiivinen vaikutus moottorin hengitykseen alapäässä. Toki myös päinvastainen jos sitä ei käytetä oikeaan aikaan. Esim tossa aiemmassa vibexin käppyräkuvassa oleva notko yläpäässä johtuu siitä, kun disa menee vakio kartoissa kiinni 6000 kohdilla (pehmeämpi rajotin tjms. vakiossa). Mut samalla lailla notkahtaa alapää jos läppä ei mee siellä kiinni.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #66
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Nyt on kyllä höpöä tai sit se G-power softa käyttää sitä läppää väärin. Sillä DISA venttiilillä on melko iso positiivinen vaikutus moottorin hengitykseen alapäässä. Toki myös päinvastainen jos sitä ei käytetä oikeaan aikaan.
              Urpo-rotta veikkasi samaa kuin minä silloin kun poistin käytöstä että remmiahdetussa joka tuottaa käytännössä painetta tasaisesti joutokäynniltä tappiin ei disalla olisi merkitystä. Alavääntöön poisto ei vaikuttanut yhtään, edelleen kytkimen voi nostaa täysin huoletta ylös eikä kone kakoa yhtään. Persdynolla kone ottaa jonkin verran herkemmin kierroksia 4000+ jälkeen.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                #67
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                G-Powerin ohjeessa ei poisteta. Minä poistin omastani eikä vaikuta moottorin toimintaan kuin positiivisesti, kierrosherkkyys karvoi entisestään.
                Mitä sinä tarkoitat kierrosherkkyydellä?
                Yleensä sillä tarkoitetaan kuinka äkkiä kone ottaa kierroksia paikallaan kun kaasu poljetaan pohjaan.
                Siihen vaikuttaa lähinnä liikkuvien massojen paino.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11155
                  • Oulu

                  #68
                  Niin no 4000 jälkeen se läppä on muutenkin auki koko ajan b30 koneessa, et siellä ei oo merkitystä onko läppä paikallaan vai ei. Mut persdyno on kyllä maailman huonoin mittari. Monta kertaa tullu näitä tuplavanos koneita säädettäessä fiilis joillan säätömuutoksilla, että piru kun vetää hyvin nyt. Vaan sit kun kattoo käppyröitä, niin huonmpaan suuntaan on vaan menny vääntö jossain kohtaa kierrosaluetta, mutta persdyno sanoo et tuli parempi, kun tulee vaihtelua koneen vääntöön.

                  Toki remmiahdettuja en oo säädelly, mut turbovehkeissä ainakin disa auttaa paljon.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #69
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Mitä sinä tarkoitat kierrosherkkyydellä?
                    Yleensä sillä tarkoitetaan kuinka äkkiä kone ottaa kierroksia paikallaan kun kaasu poljetaan pohjaan.
                    Siihen vaikuttaa lähinnä liikkuvien massojen paino.
                    Myös joutokäynniltä pommistaa ilman sitä aikaisempaa tsuh ääntä ja nopeammin ylös mutta enemmän herkkyys karvoi minusta 4000+ jälkeen. Isompi merkitys kuitenkin oli herkkyyteen peltisarjalla. Mutta pienen muutoksen huomasi myös disan poistossa. Disan poisto ei kuitenkaan vaikuttanut yhtään negasti mihinkään.

                    Disan läpän otin siksi pois kun akseli oli lähdössä kantta kohti. On mulla tossa jo hyllyssä uusi metallinen läppä ja akselikitti mutta tällä kokemuksella en sitä asenna paikalleen.
                    Last edited by BMW525Xda; 05-10-2020, 20:01.

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15262
                      • Ajamisen Iloa

                      #70
                      M52 imusarjaa ei ainakaan kannata asentaa mihinkään. Tämä on henkilökohtainen mielipide ja muut saa olla erimieltä.

                      PanuR jos löydät jostain tuollaisen Alpina imusarjan niin kiinnostaa.
                      Noita muuten pitäisi alkaa tekemään ehkä uudistuotantona. Ois loppupeleissä suht simppeli eli työläs muotti ja ei muutakun hiilikuitua ja pussiin.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • Wesulius
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2012
                        • 304
                        • Mynämäki

                        #71
                        Originally posted by jani View Post
                        Alpina B3s 3.3 moottorissa ilmoitetut lukemat ovat 305hp@6300rpm ja 362Nm@4800rpm. Vääntöhuippu on melkoisen paljon ylempänä kuin vakiossa M54B30 moottorissa mutta siitä huolimatta 325Nm löytyy jo 2500rpm. Tiedä sitten paljonko on markkinointia lukemissa.

                        Jokatapauksessa voimaa on enemmän kuin perus 330i, joten jos Alpinan tekelettä apinois B30 moottoriin niin kuinkahan lähelle tuota 300hp pääsisi?
                        Ylättävän hyvin vääntää 345Nm max tehonkin kohdalla , ottaen huomioon , ettei kyseessä ole mikään kilpamoottori.

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          #72
                          Kannattaisi verrata myös B3s ja normaalia B3 moottoria.
                          B3s on hieman suurempi iskutilavuus, päivitetyt nokat, 80mm kaasuläppä (normi B3 sama kuin esim e46 328i:ssä), suodatinkotelo erilainen, yms.
                          Imusarja on sama molemmissa versioissa. Näillä eväillä on saatu ainakin paperilla reilu 20hp/Nm lisää tuohon normi B3:een.

                          Sit tuo normaali e46 B3 vastaa aika lailla nokka-, yms viritettyä m52b28 joita tälläkin foorumilla esillä ollut, joista todellista saatu se vajaa 250hp. Alpinalla B3:ssa puoli litraa lisätilavuutta, niin tehot on 280hp.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Myös joutokäynniltä pommistaa ilman sitä aikaisempaa tsuh ääntä ja nopeammin ylös mutta enemmän herkkyys karvoi minusta 4000+ jälkeen.
                            Persdyno on huono mittari. 4000+ kierroksilla ei ole merkitystä onko disa käytössä vai ei kun jokatapauksessa se on samassa asennossa. Alakierroksilla se on eriasennossa ja tarjoaa sinne lisää vääntöä, kun ko. vääntölisä poistuu tulee ylemmille kierroksille tehopiikki jonka persdyno tuntee ja luulee menon parantuneen.....

                            Maffillinen ecu on hyvä kaveri, datalogin MAF-arvoista kun näkee moottorin todellisen tehonkehityksen suoraan.
                            Last edited by naukkis; 09-10-2020, 22:40.

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15262
                              • Ajamisen Iloa

                              #74
                              Mulla on ollut 11v 80mm kaasuläpät M52B28... kaasunvaste on kyllä aika tajuton sopivilla oheisvireillä, mutta eipä tuokaan realisoidu ennenkuin sopivalla kombolla. Tehoon vaikuttaa varmaan hyvin vähän yksittäisenä osana ja ei vakio varmaan olisi ollut kovin nopeasti jarruna edes. Toki läppiä on luistonestollisessa kaksi joista toinen normaalisti aina maksimit auki.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Wesulius
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2012
                                • 304
                                • Mynämäki

                                #75
                                Testasimpa tuossa huvikseen moottorin tehon vakio termostaatilla ja kylmemmällä termostaatilla.

                                Eli vakio 85c ja uusi 70C .
                                Kone on vakio fiat 1.4 16v.
                                3% näyttäisi tulevan enemmän vääntöä 15c kylmemmällä koneella.
                                Tiedä sit miten tuo vakio ecu reagoi kylmempään koneeseen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎