Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kestävä voimansiirto (taka-akseli, kardaani, vaihteisto)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #16
    E30 325i on paksumpi seinänen kardaani
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Miuge
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 630
      • Tampere

      #17
      Onhan se lähes pohjaton kaivo kun aletaan rakentaan pomminvarmaa reseptiä Omassa projektissa melko maltilliset tehotavoitteet, että saattas jopa orkkis 328i kardaanikin kestää maltillisella kaasujalalla.
      Noh, päätin kuitenkin, että perän päivittyessä isoon Typ2XX samalla vaihtuu siihen sopiva kardaani 530d:stä, sekä iso rättinivel.

      Ens vuonna päivitellään projektitopikkia kun kertyy hieman näytettävää.
      Webshop - MRT Engineering
      Facebook - MRT Engineering
      Instagram - mrtengineering
      YouTube - miugemrt

      Comment

      • MH motorsport
        BTCF Member
        • Sep 2011
        • 2301
        • Turku

        #18
        Originally posted by A.I View Post
        eikös markan fiksaus katkeavaan pulttiin ole että kovempi tilalle?
        Tuo rättinivel on kyllä hyvä. en ole nähnyt syytä ottaa pois.
        Voimansiirron kun kerralla ylimitoittaa niin ei tarvitse jännittää ja saa keskittyä ajamiseen.
        Ihan mielenkiinnosta että minkälaiset vetotikut esim. Teslassa mahtaa olla? -siellähän on sitä vääntöä..
        10.9 pultti kesti parhaiten. 12.9 katkesi herkemmin. Kovempi ei aina ole parempi kun pitää sivuttaista leikkaavaa voimaa kestää. Kierrettä ja pulttia voi suurentaa pari milliä ja tehdä perään tuentaa niin loppuu se ongelma ainakin johonkin pisteeseen asti. Drifting puolella käytetään aika rajuja voimansiirron osia esim e36 kopassakin. Melkein aina samsonaksen vaihdelaatikko ja winters perä jos haluaa että kestää ja kaikki pyörivä on järeää. Käy toki lompakon päälle mutta loppuu murheet sen osalta.
        Autopalvelu MH-motor
        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
        Maxxecu myynti ja asennus
        www.mh-motor.fi
        0503218217
        Kulkineet:
        E6 2000 touring
        E6 2002 touring
        E30 318is ///Mtechnic 2
        E34 ///M5 nürburgring
        E34 S62b50 turbo dct
        E39 523i ///Msport
        F30 320d

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          #19
          Originally posted by Miuge View Post
          Onhan se lähes pohjaton kaivo kun aletaan rakentaan pomminvarmaa reseptiä Omassa projektissa melko maltilliset tehotavoitteet, että saattas jopa orkkis 328i kardaanikin kestää maltillisella kaasujalalla.
          Noh, päätin kuitenkin, että perän päivittyessä isoon Typ2XX samalla vaihtuu siihen sopiva kardaani 530d:stä, sekä iso rättinivel.

          Ens vuonna päivitellään projektitopikkia kun kertyy hieman näytettävää.
          328i kardaaneista Slip Yokeja 4kpl vääntäneenä... Kestää tai ei kestä

          M3 Kardaanin ristikko meni paskaksi tänä vuonna. Nyt 530D modattu ja katsotaan mitä kestää ens vuonna vai kestääkö?
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • Takalo_kari
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1359
            • tku

            #20
            Originally posted by MH motorsport View Post
            10.9 pultti kesti parhaiten. 12.9 katkesi herkemmin. Kovempi ei aina ole parempi kun pitää sivuttaista leikkaavaa voimaa kestää. Kierrettä ja pulttia voi suurentaa pari milliä ja tehdä perään tuentaa niin loppuu se ongelma ainakin johonkin pisteeseen asti. Drifting puolella käytetään aika rajuja voimansiirron osia esim e36 kopassakin. Melkein aina samsonaksen vaihdelaatikko ja winters perä jos haluaa että kestää ja kaikki pyörivä on järeää. Käy toki lompakon päälle mutta loppuu murheet sen osalta.
            Juuri näin, kovempi parempi siihen asti kunnes ei ole
            Laitoin 10.9 sillä ajatuksella että jos vakio 8.8:sta pykälää niin 10.9 varmaankin hyvä ja 12.9 liian kova. -hyvin on kestänyt.
            reikää voi toki isontaa, mutta kestääkö askin korvake? ureaanipuslat perässä myös vähentää iskeviä voimia..

            Kardaanin ja askin kestoa saa parannettua tiheämmällä perävälityksellä, jolloin rojut pyörivät nopeammin. toki sitten perä heikkenee kun tiheämpi hammastus vaatii ohuemmat hampaat..
            Last edited by Takalo_kari; 18-11-2021, 21:49.
            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
            Kiitos ajastasi? :think

            Comment

            • MH motorsport
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 2301
              • Turku

              #21
              Originally posted by A.I View Post
              Juuri näin, kovempi parempi siihen asti kunnes ei ole
              Laitoin 10.9 sillä ajatuksella että jos vakio 8.8:sta pykälää niin 10.9 varmaankin hyvä ja 12.9 liian kova. -hyvin on kestänyt.
              reikää voi toki isontaa, mutta kestääkö askin korvake? ureaanipuslat perässä myös vähentää iskeviä voimia..

              Kardaanin ja askin kestoa saa parannettua tiheämmällä perävälityksellä, jolloin rojut pyörivät nopeammin. toki sitten perä heikkenee kun tiheämpi hammastus vaatii ohuemmat hampaat..
              Tämä on myös hyvä huomio, perävälitys vaikuttaa suuresti voimansiirron osien kestoon.
              Mulla pelitti 765sre sintteri paketti 3.45 perän kanssa kaksi kesää. 2.93 perän kanssa 2kpl uusia 765 sre sintteri paketteja käyttökelvottomiksi yhdessä kesässä ja yksi kardaani poikki muuten samalla setupilla.
              Autopalvelu MH-motor
              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
              Maxxecu myynti ja asennus
              www.mh-motor.fi
              0503218217
              Kulkineet:
              E6 2000 touring
              E6 2002 touring
              E30 318is ///Mtechnic 2
              E34 ///M5 nürburgring
              E34 S62b50 turbo dct
              E39 523i ///Msport
              F30 320d

              Comment

              • Takalo_kari
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1359
                • tku

                #22
                Originally posted by MH motorsport View Post
                Tämä on myös hyvä huomio, perävälitys vaikuttaa suuresti voimansiirron osien kestoon.
                Mulla pelitti 765sre sintteri paketti 3.45 perän kanssa kaksi kesää. 2.93 perän kanssa 2kpl uusia 765 sre sintteri paketteja käyttökelvottomiksi yhdessä kesässä ja yksi kardaani poikki muuten samalla setupilla.
                teetkö paljon pysähtelyjä? perävälityksen muutos ei perjaatteessa voi kuluttaa kytkintä yhtään enempää missään muussa tilanteessa kuin liikkeelle lähdössä. tiheämpi perä, lyhempi ykkönen, jolloin kytkin luistaa vähemmän aikaa.

                Tässä vielä pari esimerkkiä:

                Esimerkki 1 kone kiertää 3000rpm
                3.vaihde 3:1 jolloin kardaaninopeus 1000rpm
                perävälitys 2:1 = vetoakseli pyörii 500rpm

                esimerkki 2. kone kiertää 3000rpm
                4. vaihde 2:1 kardaaninopeus 1500rpm
                perävälitys 3:1 vetoakseli pyörii 500rpm

                -voidaan todeta että kokonaisvälitys täysin sama ja moottori välittää täysin saman vääntömomentin sekä auto kulkee täysin samaa vauhtia. ainoa ero on että kuljettaja joutuu käyttää pykälän isompaa vaihdetta.

                -Molemmissa esimerkeissä on täysin sama vääntö kytkimellä ja vaihdelaatikon sisäänmenoakselilla. Myös vetoakseli välittää täysin saman vääntömomentin.
                Ainoa väännön muutos on vaihteston ulosmenoakselissa, kardaanissa, sekä pinionissa.

                -Tässä ei ole selkeyden takia huomioitu muuttuneita tehohäviöitä, jotka lienee marginaalisia.
                Last edited by Takalo_kari; 19-11-2021, 10:41.
                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                Kiitos ajastasi? :think

                Comment

                • janne[l
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 861
                  • Ylöjärvi

                  #23
                  mää en oikeen nyt ymmärrä tota typ210 etupulttihommaa. Sielä on 3kpl m14 pultteja edessä jotka ei varmasti katkea. Itellä ollut kahdella niistä kiinni edestä eikä mitään ongelmia slikseilläkään,toki voimaa ei ollut kuin reilu 600whp.

                  Kardaanin saa varmasti myös enemmän kestoa kun kaikki voimansiirrossa on suunnattu edes sinnepäin. Jotkut tekee moottorin,laatikon ja perän kannakkeita periaattella "nakkaa vaan paikalleen" ja mitään suuntauksia/linjauksia ei tarkisteta, sitten kardaanit katkee ja tärrää sun muuta ja haukutaan osat paskaksi. ELinäihin kannattaa kiinnittää huomiota paljon, jos ensimmäisiä kannakkeita tekee.
                  Mutta se on totta että noi oem kardaanit on todella ohutta putkea ja ei varmasti määräänsä enempää isoa vääntöä,raskasta autoa ja suurta pitoa kestä.
                  Omassa on e39 530d kardaani mikä on oikeen hyvä aihio typ210 kanssa,siinä on 94cv nivel, isompi ristikko ja keskiboori josta ylempänä puhuttiin on 6mm vahvempi kuin esim e36 kardaanin boori ja noita kardaaneita löytyy lähes ilmaiseksi joka nurkalta. Hiukan kalliimpi vaihtoehto on se e6x 535d kardaani josta passaa keskilaakerikin suoraan (e36) paikalle.
                  e46 330i cabriolet
                  e91 320d
                  e36 328 törpö

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #24
                    Originally posted by janne[l View Post
                    mää en oikeen nyt ymmärrä tota typ210 etupulttihommaa. Sielä on 3kpl m14 pultteja edessä jotka ei varmasti katkea. Itellä ollut kahdella niistä kiinni edestä eikä mitään ongelmia slikseilläkään,toki voimaa ei ollut kuin reilu 600whp.

                    Kardaanin saa varmasti myös enemmän kestoa kun kaikki voimansiirrossa on suunnattu edes sinnepäin. Jotkut tekee moottorin,laatikon ja perän kannakkeita periaattella "nakkaa vaan paikalleen" ja mitään suuntauksia/linjauksia ei tarkisteta, sitten kardaanit katkee ja tärrää sun muuta ja haukutaan osat paskaksi. ELinäihin kannattaa kiinnittää huomiota paljon, jos ensimmäisiä kannakkeita tekee.
                    Mutta se on totta että noi oem kardaanit on todella ohutta putkea ja ei varmasti määräänsä enempää isoa vääntöä,raskasta autoa ja suurta pitoa kestä.
                    Omassa on e39 530d kardaani mikä on oikeen hyvä aihio typ210 kanssa,siinä on 94cv nivel, isompi ristikko ja keskiboori josta ylempänä puhuttiin on 6mm vahvempi kuin esim e36 kardaanin boori ja noita kardaaneita löytyy lähes ilmaiseksi joka nurkalta. Hiukan kalliimpi vaihtoehto on se e6x 535d kardaani josta passaa keskilaakerikin suoraan (e36) paikalle.
                    Kai se puhe oli noista vakio 188:eista? En ole minäkään 210:stä saanut mitään kiinnityspultteja rikki ikinä.
                    Omassa on E6x 530d kardaani toiminut hyvin (alun linjausongelmien jälkeen), tosiaan 94mm nivel suoraan typ210 sopiva, ja takaosa oikean mittainen jolloin keskitukilaakeriin asti sopii suoraan paikalleen.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Matuh
                      BTCF Member
                      • Apr 2013
                      • 3702
                      • Kouvola

                      #25
                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Kai se puhe oli noista vakio 188:eista? En ole minäkään 210:stä saanut mitään kiinnityspultteja rikki ikinä.
                      Omassa on E6x 530d kardaani toiminut hyvin (alun linjausongelmien jälkeen), tosiaan 94mm nivel suoraan typ210 sopiva, ja takaosa oikean mittainen jolloin keskitukilaakeriin asti sopii suoraan paikalleen.

                      Ei oo etupultti katkeillut 188 sen jälkeen kun päivitti M14. Mutta löystynyt se on monesti. Itellä kans modattu E6x kardaani 188 kanssa 86mm CV nivelellä. Takaosat on monessa kardaanissa onneksi suoraan käyviä joten helpottaa.
                      Perähän itsessään kestää... Ainakin tuon 970nm jotenkuten. Laatikkoja mulla porsinut heti 500km jälkeen.

                      Eipä tuo nyt hankalaa oo 188 tehä edes kestävää ratkaisua. Isot kynkät+nivelet ja PPF tikut. Ajaa vaan. Silloin siellä on kardaani/perä heikoimmat. Ja ainakin S5D loota jos sillä ajaa. Rättiniveleksi pitäs aina sortua ostamaan vaan BMW OEM ja heittää noi tarvikkeet vesilintuun. Niitäkin "HD" Malleja meni 2kpl viime ajo kauden aikana.


                      Vähän hektistä osittain täälläkin foorumilla ku joku huutaa e46 akselia ja perää, mitä jos jos kävisi ja eikä käy. Vähän tutkii periaatteella pienellä mielenkiinnolla, hirveellä suhmuroinnilla ja Real oem selauksella alkaa vaihtoehtoja löytymään.
                      Last edited by Matuh; 19-11-2021, 11:11.
                      E36 328i M50B30 turbo
                      Skoda vRS
                      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                      Comment

                      • janne[l
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 861
                        • Ylöjärvi

                        #26
                        Originally posted by MH motorsport View Post
                        Perän kiinnitys lienee myös yksi ongelma kun pultit katkeaa mitkä pitää perää kiinni.
                        Itselläni tosiaan kokemusta e34 m5 typ 210 osista ja niistä heikoimmat osat on kardaani ja vetarin akselit ja perän etupultti katkeaa.
                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Kai se puhe oli noista vakio 188:eista? En ole minäkään 210:stä saanut mitään kiinnityspultteja rikki ikinä.
                        Omassa on E6x 530d kardaani toiminut hyvin (alun linjausongelmien jälkeen), tosiaan 94mm nivel suoraan typ210 sopiva, ja takaosa oikean mittainen jolloin keskitukilaakeriin asti sopii suoraan paikalleen.
                        tuohon MH:n viestiin viitaten,ettei joku vaan luule että 210:ssä on sama etupultin katkeamisongelma kuon 188:ssa 🙂 Mahtoko MH:lla mennä perät sekasin ?
                        e46 330i cabriolet
                        e91 320d
                        e36 328 törpö

                        Comment

                        • Oksanen
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 703
                          • Nokia

                          #27
                          Originally posted by janne[l View Post
                          tuohon MH:n viestiin viitaten,ettei joku vaan luule että 210:ssä on sama etupultin katkeamisongelma kuon 188:ssa �� Mahtoko MH:lla mennä perät sekasin ?
                          MH:lla lienee mennyt E34 mörkömoottorissa niitä, ja kolmenelkussahan murikan etukiinnitys lienee pultilla. Tuossa viestissäänkin puhuu nimenomaan E34:stä.

                          Last edited by Oksanen; 19-11-2021, 12:08.
                          E28 535 1985 (S38B36+K31)

                          E36 323 1996

                          E46 Compact 2001

                          Comment

                          • janne[l
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 861
                            • Ylöjärvi

                            #28
                            Tuossa meni nyt perän kiinnitys apurunkoon/kannakkeeseen ja
                            perän kannakkeen kiinnitys apurunkoon sekaisin,siitä väärinymmärrys.
                            Eli sielä itse perässä on 3kpl m14 kierteitä kannakkeelle mutta e34 oem etukannake on apurungossa vain yhdellä m12 pultilla jota MH varmastikkin meinasi. Näissä e36:ssa taitaa kaikilla olla vähintää kahdella m14 pultilla se perä kiinni apurungossa (ei ongelmia)
                            Last edited by janne[l; 19-11-2021, 12:24.
                            e46 330i cabriolet
                            e91 320d
                            e36 328 törpö

                            Comment

                            • MH motorsport
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 2301
                              • Turku

                              #29
                              Nimenomaan e34 typ 210 ja e36 typ 188 perän kiinnityspultteihin viittasin joita on omalla kokemuksella katkeillut. E36 typ 210 on jo hyvä ja sellaisen ehdottomasti laittaisin jos e36 harrastaisin. Älkää sitten sortuko mihinkään koviin perän pusliin tms hulluuteen. Niillä varsinkin katkeaa pultit ja halkeaa takakannet jne kaikki mahdolliset.
                              Ja niinkuin matu sanoi bmw oem rättinivel on hyvä. Toki mitä isommalla halkaisijalla sen parempi. Olen miettinyt onko silläkin mitään merkitystä voimansiirron kestoon jos on jousitettu kytkinlevy/ kaksois massa vauhtipyörä vs että kaikki jäykkää. Kytkimiin saa myös toki luistatusventtiileitä mitä piti itsekkin käyttää ettei mene kardaaneita kuin leipää.
                              Niin ja lisätään tähän loppuun, racing diffsillä on hyvä sovellus joka laskee vaihdekohtaiset huippunopeudet ja vaihdekohtaiset vääntömomentit. Ladattavissa ihan google play kautta.
                              Last edited by MH motorsport; 19-11-2021, 13:17.
                              Autopalvelu MH-motor
                              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                              Maxxecu myynti ja asennus
                              www.mh-motor.fi
                              0503218217
                              Kulkineet:
                              E6 2000 touring
                              E6 2002 touring
                              E30 318is ///Mtechnic 2
                              E34 ///M5 nürburgring
                              E34 S62b50 turbo dct
                              E39 523i ///Msport
                              F30 320d

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15256
                                • Ajamisen Iloa

                                #30
                                Originally posted by Matuh View Post
                                328i kardaaneista Slip Yokeja 4kpl vääntäneenä... Kestää tai ei kestä

                                M3 Kardaanin ristikko meni paskaksi tänä vuonna. Nyt 530D modattu ja katsotaan mitä kestää ens vuonna vai kestääkö?
                                Jossain projektissa oli tehokas E36 ja laitettu M4:sen hiilikuitu kardaani. Itse en tiedä tästä aiheesta mitään mutta voisiko se toimia mittojen puolesta?
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎