Foorumilta puuttui oma topicci E36 voimansiirto -aiheelle, tunnetusti rajat alkaa tuleen vastaan nykypäivän hurjasti kasvaneilla teholukemilla. Nippelitietoa kertynyt usean topicin alle ja tänne voidaan kerätä parhaat poiminnat, vinkit ja uutiset.
Helpoin ratkaisu taka-akselistolle on tietysti tehdasvalmisteisien E36 M3 osien käyttäminen. Tämä vaatii M3 olkavarret, joissa iso laakeri, soveltuva iso 94mm vetari ja iso typ210 perä. Näiden osien saatavuus nykypäivänä erityisen huono, tarvikkeita ei juurikaan saatavilla ja alkuperäisten käytettyjenkin osien hinnat ovat pilvissä.
M3 3.0 vetari on 27mm umpitanko:
M3 3.2 vetari on 38mm putki:
E46 325xi, 330i/d/xi/xd olkavarsi sopii myös E36 koriin, tässä samainen iso laakeri kuin E36 M3, kaupanpäälle isot jarrut, mutta vaatii yhtälailla ison 94mm vetarin (E46 330d ei sovi epäsymmetrisen pulttijaon vuoksi).
E36 perusmallin olkavarret ovat pienemmällä laakerilla, joka rajoittaa vetarivalikoimaa. Näihin kuitenkin sopii paikalleen E28/E34/E32 pyörännapa/ulompi vetarin tumppi -yhdistelmä, joka mahdollistaa ison VL-107 -tyypin vetoakselin käytön. Osien saatavuus käytettynä huono, uudet osat suhteellisen kalliita. Vaatii luonnollisesti sisäpäähän 94mm vetarin tumpin. Jarrujen sopivuus??
Orkkis E36 typ188 perään saa ison 94mm laipan seuraavalla osanumerolla, hinta noin 200€/kpl uutena, myös aftermarket osia saatavilla (linkit?):
Typ210 perille saatavissa myös kiinnikesarjoja, jolla voidaan käyttää (joskus muinoin yleisempiä) E32 tai E34 periä, nykypäivänä ehkä vähemmän relevantti:
Aftermarket vetareita isoille tehoille:
Helpoin ratkaisu taka-akselistolle on tietysti tehdasvalmisteisien E36 M3 osien käyttäminen. Tämä vaatii M3 olkavarret, joissa iso laakeri, soveltuva iso 94mm vetari ja iso typ210 perä. Näiden osien saatavuus nykypäivänä erityisen huono, tarvikkeita ei juurikaan saatavilla ja alkuperäisten käytettyjenkin osien hinnat ovat pilvissä.
M3 3.0 vetari on 27mm umpitanko:
M3 3.2 vetari on 38mm putki:
E46 325xi, 330i/d/xi/xd olkavarsi sopii myös E36 koriin, tässä samainen iso laakeri kuin E36 M3, kaupanpäälle isot jarrut, mutta vaatii yhtälailla ison 94mm vetarin (E46 330d ei sovi epäsymmetrisen pulttijaon vuoksi).
E36 perusmallin olkavarret ovat pienemmällä laakerilla, joka rajoittaa vetarivalikoimaa. Näihin kuitenkin sopii paikalleen E28/E34/E32 pyörännapa/ulompi vetarin tumppi -yhdistelmä, joka mahdollistaa ison VL-107 -tyypin vetoakselin käytön. Osien saatavuus käytettynä huono, uudet osat suhteellisen kalliita. Vaatii luonnollisesti sisäpäähän 94mm vetarin tumpin. Jarrujen sopivuus??
Orkkis E36 typ188 perään saa ison 94mm laipan seuraavalla osanumerolla, hinta noin 200€/kpl uutena, myös aftermarket osia saatavilla (linkit?):
Typ210 perille saatavissa myös kiinnikesarjoja, jolla voidaan käyttää (joskus muinoin yleisempiä) E32 tai E34 periä, nykypäivänä ehkä vähemmän relevantti:
Aftermarket vetareita isoille tehoille:
Comment